Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 66 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R1700BT Review

Foritain 27 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 11.357 views

Edifier R1700BT

Net als de R1280T maakt ook de R1700BT een uitstekende indruk met zijn geluidsweergave. Net wat luxer vormgegeven en afgewerkt, net wat beter geluid, bluetooth functie ingebouwd, maar daar betaal je ook wel een meerprijs voor. Al met al een aantrekkelijk setje die een iets-meer-dan-100-euro budget knap invult.

Pluspunten

• Uitstekende all-round geluidsweergave. Redelijk neutraal uit zichzelf, eventueel aan te passen met de fysieke knoppen.
  • Opvallend rijke bass
  • Uitstekende prestaties in het midden tot hoge segment
  • Fysiek knappe kastjes, mooie afwerking.
  • Met of zonder stofkap te gebruiken.
  • Twee ingangen voor bijv. PC / Smartphone, of PC / Chromecast Audio en daarbij Bluetooth ingebouwd.
  • Prima prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Afstandsbediening lijkt leuk, maar helaas matig uitgevoerd.
  • 4-pin kabel tussen de twee speakers wat lastiger verkrijgbaar dan standaard speakerkabel

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Edifier R1280T & R1700BT

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier

Hoewel ik vol spanning op meerdere merken speakers wacht (zeg gerust: smacht) om te reviewen blijft tot dusver alleen Edifier hun producten vol enthousiasme tonen. Die situatie lijkt bijna typerend voor de pc speakerset markt, want de laatste jaren hebben we merken zien verdwijnen die je vroeger niet weg kon denken (Creative, Altec Lansing), en de andere oude rot in het vak Logitech blijft weliswaar produceren maar ook zij lijken nog maar weinig interesse te hebben om echt te vernieuwen wat speakers betreft. De gaten die de groten laten vallen wordt hier en daar opgevangen door partijen die in Nederland wat minder bekend zijn, zoals bijvoorbeeld Edifier.

Op de vraag welke 2.0 sets leuk zouden zijn om een vergelijking te kunnen maken met eerder gereviewde 2.1 en 5.1 sets kwamen de R1280T en de R1700BT naar voren, sets van 99 en 169 euro respectievelijk (beide zijn nog iets goedkoper te vinden). Het voordeel van 2.0 sets uiteraard dat je geen (veelal grote) subwoofer hoeft te positioneren, en dat je investering uiteraard volledig richt op de primaire drivers waar je het meeste plezier uit hoort te halen. We gaan dan ook kijken hoe 2.0 sets zich verhouden ten opzichte van sets met subwoofer op gebied van muziek, film, en gaming, en in hoeverre de extra investering in de iets duurdere set naar voren komt.

De specificaties en features van de Edifier website, om te beginnen de R1280T:

De R1700BT:

De specificaties spreken aardig voor zich. We zien tevens een aantal overeenkomsten zoals de afmetingen, waarbij de R1700BT niet veel groter is dan het kleinere broertje. Wel zien we dat de duurdere variant een stukje zwaarder is. Ook wat aansluitingen betreft komen beide met twee RCA (Tulp) ingangen, waarbij de R1700BT Bluetooth toegevoegd heeft gekregen.

De R1280T levert 2x 21W waar de R1700BT een schepje bovenop doet met een grotere tweeter wat hem op een totaal van 66W brengt.

De Edifiers komen in prima verpakkingen; aardig om te zien, voldoende stevig. We beginnen met de R1280T wederom, waar we onder andere handleidingen, een afstandsbediening, en een setje kabels vinden. RCA->RCA, RCA->3.5mm, en een kabel tussen je twee speakers.

De set zelf is licht van kleur met een grijze stofkap en houten afwerking, en stevig maar niet overdreven zwaar van gewicht. Aan de rechterkant van de rechter speaker vinden we een bass- en treble knop, en een volume knop, de andere zijkant is vlak afgewerkt. Van achteren zien we een aan-/uit schakelaar, twee ingangen, en een losse stekker tussen de twee speakers. Geen vanzelfsprekendheid, en een prettige extra. Op de linker speaker zien we uiteraard enkel de kabel aansluiting. De bovenkant is donker en daar zien we dat de afwerking best keurig in orde is. Het is een laminaat afwerking, kan haast ook niet anders voor de prijs, maar ziet er desondanks goed uit.

De afstandsbediening is beperkt tot mute- en volumeregeling. Op zich prima, maar helaas zijn de simpele domes weinig responsive en voelt het als gevolg maar een beetje matig aan. Jammer op een set die verder erg chic overkomt.

De R1700BT:

Direct uit de verpakking voel je al dat de R1700BT een tikkeltje zwaarder en steviger is gebouwd, al scheelt het wat formaat betreft weinig. Opvallend is de keuze voor een andere, warmere kleur hout, een toch heel ander design, en de hoek van de voorzijde. Dit laatste komt in theorie de geluidskwaliteit van de gebruiker (wanneer de speakers op je bureau staan) ten goede. Wederom zien we de knoppen op de rechter speaker, twee ingangen achterop, maar in plaats van een losse kabel een vier-pin aansluiting tussen de twee speakers.

De afwerking is wederom keurig, wat vooral ook opvalt wanneer je een beetje van boven kijkt. Afstandsbediening is helaas net als bij de R1280T hooguit matig. Positiever zijn de indrukken zonder stofkap, want dan krijgen we toch een beeld van pittige speakers. Overigens kan je beide sets naar wens met of zonder stofkap gebruiken.

Zetten we ze direct naast elkaar dan is het verschil in afmetingen zeer gering, en valt op dat er toch een heel andere lijn gekozen is in o.a. de afwerking. Ook de indeling van de drivers is compleet anders.

Beide sets nemen een vergelijkbare positie vergeleken met de 2.1 en 5.1 sets die hier onlangs passeerden, daarom wil ik het eerst hebben over hoe je een 2.0 set dient te overwegen alvorens ik verder ga naar onderlinge verschillen. Net als bij de soundbar is het praktische voordeel van een 2.0 set niet iets om te onderschatten. Geen sub bij je voeten en minder kabels kunnen zo maar redenen zijn om een 2.0 set te overwegen, vooral ook omdat de nadelen van 2.0 in mijn beleving nauwelijks noemenswaardig zijn. Kijk ik terug naar mijn eigen Edifier C3X review, een 2.1 set van 169 euro waar je niet alleen een extra sub, maar ook een extra amp gedeelte hebt, dan is dat toch een enorm praktisch verschil.

Dat verschil in het voordeel neemt ook toe in het voordeel van beide 2.0 sets wanneer je muziek af speelt. Praktisch elke vorm van muziek profiteert meer van betere primaire drivers of tweeters dan van de toevoeging van een extra sub, en beide speakersets presenteren zich uitstekend op dat vlak. Waar ik vooraf het idee had dat ik in de bass weergave wat zou missen deden zowel de R1280T als de R1700BT echt uitstekende zaken en was de rijke bass een aangename verrassing. Vooral de R1280T deed mij even controleren of ik het prijskaartje van nog geen 100 euro wel goed had gelezen, want de geluidsweergave over de hele range was ver voorbij wat ik had verwacht. Op lage (zelfs zeer lage) en middelhoge volumes verrassen de sets met detail en een heldere prettige geluidsweergave met een flink ruimtelijk gevoel, niet het plastic pijn lijdende prut waar je met je vinger direct naar het pijnpunt kunt wijzen, iets wat eerder gebruikelijk dan uitzondering lijkt in de sub 100 euro categorie. Vervorming op hogere volumes blijft beperkt, maar richting het maximum merk je wel dat ze iets pijn beginnen te lijden, en dan de R1280T iets meer dan de R1700BT. Als de uitstraling het nog niet had verklapt wordt duidelijk dat deze speakers bedoeld zijn om muziek kwalitatief goed te laten klinken om van te genieten, niet om hem op standje max te zetten en proberen een houseparty te organiseren.

Net als muziek headsets weten ook muziek-focussed speakers aardig raad met games. Beide speakers bieden een vol genoeg geluid om alles van explosies tot motorgeluiden tot intensieve games als The Witcher goed aan te vullen. Soms mis ik de subwoofer stiekem weleen beetje. Niet omdat die de geluidskwaliteit ten goede komt, maar omdat die je stoel en voeten doet trillen bij harde knallen of andere luide elementen. Dat zelfde element mis je bij vlagen in (sommige typen) films, maar daarbij moet je jezelf wel sterk afvragen of die eventuele sub wel opweegt tegenover de voordelen van betere primaire speakers, want knallen terzijde, elementen als muziek, stemmen en details komen uitstekend tot hun recht in je film ervaring.

Verschillen in audio proberen te beschrijven is per definitie een uitdaging voor mij, maar de onderlinge verschillen tussen de twee sets proberen uit te leggen is nog lastiger. Echter met een flink prijsverschil geen onbelangrijke taak. Een niet te vergeten verschil is de toevoeging van Bluetooth ondersteuning, waardoor de R1700BT ook extra hardware aan boord moet hebben om digitale signalen om te zetten naar analoge, wat uiteraard extra kosten met zich mee brengt. Vooraf een feature waarvan ik de meerwaarde wel hoog in schatte, echter met twee RCA inputs op beide sets zou je kunnen overwegen één van deze twee in te zetten met bijvoorbeeld een Chromecast Audio, of simpelweg een kabeltje op je bureau om je telefoon op in te pluggen. De andere verschillen waar je dan naar kijkt zijn de grotere tweeter, en het hogere gewicht van de hele set. Het is vermoedelijk de combinatie van die twee die je bij de muziekweergave voldoende overtuiging geven dat je met een iets duurdere set te maken hebt, een voordeel wat bij gaming (zeker mid-actie) nauwelijks naar voren komt. Iets voller, krachtiger, meer helderheid in het midden-boven, en naar mate je het volume opvoert houdt de duurdere set gevoelsmatig net wat langer stand. Bij het beluisteren viel ons beide hier op dat het lastig is om de karakters van de sets te beschrijven, beide zijn bijna klassiek neutraal zonder dat specifieke termen naar boven komen om ze te beschrijven. Bij een blinde luistertest een dag later hadden wij beide in elk geval grote moeite om met overtuiging te zeggen welke set momenteel aan stond, iets wat uiteraard in het voordeel spreekt van de R1280T. In hoeverre de upgrade het waard is ligt dan echt aan wat 70 euro jou anders waard is. Wellicht dat dergelijke fijnere verschillen meer aan de orde komen bij iets duurdere, complexere speakers waar we inmiddels ook mee aan de slag zijn gegaan en binnenkort reviews van verschijnen.

We zijn van headsets naar 2.1 naar 5.1 naar een soundbar en nu naar 2.0 speakers gegaan, genoeg verbreding voorlopig en tijd om die review categorieën de komende tijd verder uit te breiden, een gebrek aan vergelijkingsmateriaal blijft spijtig. Voor op een bureau (of op de boekenplank zoals de categorienaam suggereert) ben ik echter wel overtuigd dat ik eigenlijk eerder richting 2.0 sets had moeten kijken, want ik zie meer voordelen dan nadelen vergeleken met 2.1 sets, zeker nu ik de tienerjaren (ruim) ben gepasseerd en de trillende stoel minder gewenst is. Voor fervente gamers en film kijkers met slechts een beperkte interesse in muziek zullen de sets met subwoofer interessanter zijn, echter als de kwaliteit van de muziekweergave een rol speelt in je aankoop dan lijkt een 2.0 set toch overtuigend aantrekkelijker. Zeker omdat 2.0 sets ook zeker niet misstaan bij gamen en films, en laten we vooral de praktische voordelen niet vergeten van minder kabels en kastjes in huis.

Zowel de R1280T als de R1700BT spelen in het ‘redelijk betaalbare’ segment, waarbij je uiteraard niet de verwachting moet hebben dat ze alles kunnen wat high-end speakers kunnen. Desondanks wisten beide sets bijzonder te overtuigen met de geluidskwaliteit. Van de opvallend volle bass uit toch relatief bescheiden kastjes tot het detail in de hogere regionen en de ruimte vullende weergave laten ze een uitstekende indruk achter. De R1280T stond de afgelopen weken non-stop bovenaan in de Tweakers prijsvergelijker in de categorie speakers en kreeg op Hardware.info de 'Excellent' award, en het werd mij geheel duidelijk waarom: voor net geen 100 euro krijg je echt een verdomd indrukwekkende set. Niets geen pijnlijk kreunende mini speakertjes naast je pc, er komt gewoon echt goed geluid uit die volwassenen met een voorliefde voor muziek niet in de steek laat. De R1700BT biedt een hoorbaar stukje positieve evolutie in de geluidsweergave boven de R1280T, maar zoals altijd bij audio is het altijd maar de vraag hoe veel je dat waard vindt. De extreme prijs-prestatieverhouding van de R1280T haalt hij m.i. niet, want om nu te zeggen dat de 70% meerprijs tot ‘70% beter geluid’ leidt gaat een stap te ver. Een som die uiteraard nergens op slaat, maar de situatie desondanks duidelijk uitbeeld.

Positief vind ik de uitstraling en afwerking van beide sets, want het zijn volwassen, chique speakers. Een mooi contrast ten opzichte van het klassieke zwart plastic wat menig bureau vervuilt. Wel lijkt elke Edifier set door een ander persoon gemaakt te zijn: Dan zitten er weer losse kabels tussen de speakers (R1280T) wat prettig is als je een langere kabel tussen de speakers wilt, en vervolgens heeft een andere set weer een vaste connector (R1700BT) wat m.i. een onbegrijpelijke keuze is. Ook de kleur van de speaker zelf lijkt afhankelijk van welke rol laminaat in de aanbieding was bij de Chinese tegenhanger van de Gamma, want letterlijk elke Edifier set die mij is gepasseerd had een ander soort materiaal. Wat design consistentie betreft maken ze er dus een beetje een potje van, al doet het aan elke individuele set weinig af. Een massief houten afwerking mogen we voor deze prijzen uiteraard niet verwachten, en ik ben van mening dat de uitstraling beter is dan menig andere set voor deze prijs en op een volwassen bureau zeker niet misstaat, maar je zal wel moeten meewegen of de set die je voor ogen hebt wel past bij de rest van je ruimte. Met of zonder stofkap, knap zijn ze beide wel, waarbij de R1700BT op de afwerking ook een marginaal voordeel pakt. Wel consistent is Edifier overigens in het fabriceren van matige afstandsbedieningen, want wederom zien we modellen met lauwe domes. Gelukkig kan je prima af met de handmatige controls op de sets, maar de kans is dus groot dat de afstandsbediening een enkeltje bureaulade krijgt.

Als je een budget van 100 euro stelt voor een speakerset dan is de R1280T echt een set is die bovenaan je lijstje mag staan, want minpunten zijn in de verte niet te vinden en de prijs-prestatieverhouding is zoals gezegd ijzersterk. Tenzij je echt luxere sets gewoon bent zal je nimmer het gevoel hebben dat je iets hebt moeten inleveren, voor een dubbeltje op de eerste rang zo klinkt het. Duurdere sets, zoals de R1700BT, zijn interessant wanneer je iets minder op de centen let en een hoger budget daadwerkelijk wilt benutten; je krijgt dan wel beter geluid, maar de meerprijs is duidelijk. Of wellicht specifiek in het geval van de R1700BT: toch graag bluetooth wilt of een kersen kleur beter vindt passen bij je ruimte (al lijkt een R1280T aangevuld met Chromecast Audio op de tweede ingang mij een aantrekkelijk alternatief boven bluetooth). Dat je met beide sets geen verkeerd figuur slaat lijkt mij echter een hele veilige stelling.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier R1700BT?

Aan de hand van deze review het setje gekocht en tot nu toe zéér tevreden! :*)
Wel heb ik twee vragen: zijn dit zogeheten 'full range speakers' en wat is het voordeel daarvan?
Het hangt er een beetje vanaf waar je met "speaker" op doelt. Met speaker kun je doelen op een losse driver of het geheel van de kast met drivers. In het eerste geval zijn ze niet full range. Want er zijn 2 drivers om het spectrum af te dekken en het valt dus niet te verwachten dat beide drivers in staat zijn in hun eentje het gehele spectrum te weergeven ;) Zeker die tweeter niet.

In het tweede geval klopt het wél. Je hebt een luidspreker die in z'n eentje het bereik kan weergeven dat doorgaans doorgaat voor "full-range". Ik denk dat de algemene concensus is dat full range 80hz-15khz kan weergeven bij +- 3db. Een beetje hifi-verantwoorde meer-weg speaker gaat echter door tot 20khz ;) Deze luidsprekers zijn 2-weg.

Wellicht zul je je afvragen waarom je 1 driver voor alles zou gebruiken of juist meer. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Een meer-weg systeem is makkelijker te ontwerpen en bouwen en het is makkelijker om het volledige bereik te dekken. Ook de drivers zijn veel makkelijker te produceren/ontwerpen.

De nadelen die je introduceert zijn onder andere dat je een filter moet gebruiken, elke component in de audioketen veroorzaakt een kwaliteitsverlies. Het filter ook. Het filter veroorzaakt ook faseverschillen. Daarnaast zul je met een meer-weg systeem last hebben van looptijdverschillen; doordat de tweeter op een andere plek zit dan de mid-woofer zullen hoge tonen net iets vroeger of later aankomen dan het geluid uit de mid-woofer. Ook niet bevordelijk voor het geluid. Overigens zijn er fabrikanten die dit oplossen door de tweeter in het midden van de mid-woofer te plaatsen, zoals Kef met Uni-Q.

Nu klinkt het alsof een enkele speaker altijd beter is maar breedband heeft ook nadelen. Ze hebben vaak moeite met het echte hoog en daarnaast moet de conus alle freequenties weergeven. Dit betekent een compromis in bijvoorbeeld gebruikte materialen, in plaats van dat je materialen gebruikt waarmee het beperkte bereik van een speaker maximaal tot z'n recht komt.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen :)
Dank je wel voor een mooi stukje informatie :D Helaas kan ik comments onder eigen review niet modereren :'(
Ja dat is best flauw, wat het zijn natuurlijk allemaal +3 reacties! Lip to the resque!
Ik zag je plaatje inderdaad, ziet er erg leuk uit!

'full range speaker' is toch gewoon een enkele driver die het hele spectrum 'probeert' weer te geven, of mis ik iets? Gezien deze sets beide tweeters hebben (en ik dus vermoed dat de grotere driver dus de bovenkant ongemoeid laat) lijken ze niet echt onder die noemer te vallen. Ik moet zeggen niet echt in de audio termininology te zitten, ik hou het vooralsnog simpel: gewoon lekker luisteren :D
Hangt erg af van de definitie; bedoel je met speaker de luidspreker of een enkele driver ;) Zie mijn post hieronder.
Bedankt voor het compliment en de informatie! Ik ga gewoon lekker luisteren. :*)
Na dik een dag met het setje nog steeds érg tevreden! _/-\o_
Kijk, daar doen we het voor hè :D Veel plezier :D
Voor jou misschien wel, voor mij dus duidelijk niet. Juist die connector zou voor mij de keuze veel makkelijker maken richting R1700BT, wanneer ik de in de markt zou zijn voor een nieuwe speakers set.

Wat huiswerk : https://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping_and_tri-amping

Je hebt best kans dat de R1700BT gebruik maakt van Vertical Bi-amp. In theorie heeft de R1700BT een beter bas fundament, en kan ook helderder klinken in het hoog.En verder meer dB SPL output.

[Reactie gewijzigd door Lip op 27 mei 2016 13:52]

Gaandeweg leren we ook nog wat natuurlijk, het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag waarom die kabel:
R1700BT heeft een electronische crossover met maar 1 versterker per drivergroep, 2 dus in dit geval, 1 voor de tweeters en 1 voor de woofers. Dit is efficiënter, kost minder vermogen en geeft minder signaal verlies.

Er moeten dus twee 2-aderige kabels tussen de speakers vandaar de 4-pins kabel. Deze is overigens ook beschikbaar in een lengte van 5 meter (3 meter is standaard)
Je lijkt dus gelijk te hebben? :)
Neh, ik zou maar niet naar mij luisteren hoor. Ik ben maar een professionele prutser. :)

Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt in de audio wereld

[Reactie gewijzigd door Lip op 27 mei 2016 13:24]

Mwah, er staat mij bij dat ik een keer een heel relaas van jou over audio voorbij heb zien komen ;)

Maar uhm, wat ik uit die reactie van Edifier opmaak is dat toch (horizontal) bi-amping?
Correct. BI-amp maakt gebruik van een 2e evt 3e eindtrap. Een extra mailtje kan wel wat duidelijkheid er over scheppen of er gebruik gemaakt van vertical horizontal biamp.

[Reactie gewijzigd door Lip op 28 mei 2016 01:50]

Zou je kunnen vertellen wat het opgenomen vermogen is op 220v aan de muur?

[Reactie gewijzigd door boombes op 27 mei 2016 13:57]

Hm, ik heb nu een andere set uitstaan van Edifier, kan daar even kijken hoe het opgenomen vermogen staat tov de gespecificeerde, al gaat 100% volume testen even niet gebeuren hier in huis ivm een pasgeborene en het feit dat die set best wel wat power heeft ;)

Of ik de R1700BT nog ga kunnen opmeten laat ik je tzt even weten, wellicht dat ik daar ook nog aan toe kom.
Goede review voor een mooie set boxen. Heb deze via ibood gescoord en geen moment spijt. Vooral de blauwe tand functie is prima.
Fijn te horen, mooie toepasselijke naam ook :D

Zag dat ze bij ib00d idd richting de 100 euro zaten, dat is voor deze kwaliteit+functionaliteit echt geen geld.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 september 2016 18:06]

Heb ze ook net bij ibood gekocht na jouw review gelezen te hebben, echt fantastische dingen! Zat nog te twijfelen maar bedankt voor het overhalen :p
Voor mijn nieuwsgierigheid: wat is het ronde vlakje dat bij beide modellen wel op de rechter speaker zit, maar niet op de linker? (Jammer dat ze niet precies symmetrisch zijn als je ze zonder stofkap gebruikt!)
Zeer goed review!

Een vraagje: wat is ongeveer de lengte van de kabel tussen de twee boxen?
Hoi,

Ik meen dat ie ~3 meter is. Als dat niet voldoet moet ik even navragen waar de 5 meter evt te koop is, ik had begrepen dat die eenvoudig beschikbaar moet zijn.
Goede review heeft mij toch wel overtuig om de r1280t te halen

Toch wel een vraagje, zoals je al zegt mis je bij sommige films en games toch wel de subwoofer. Is het dan geen idee om iets als dit er apart bij aan te schaffen?

pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart)

[Reactie gewijzigd door dustkiller op 17 juni 2016 19:00]

Dat zou je kunnen doen, moet je wel iets hebben om hem op aan te sluiten. Ik vraag mij alleen af of ik dan niet iets zou pakken als : productreview: Edifier R2000DB review door Foritain

Iets duurder dan die combi met sub, maar wat kwaliteit betreft zijn de R2000's wel ergggg indrukwekkend.
Goed review!

Zelf ben ik erg in twijfel tussen de Edifier R1700BT & Edifier luna eclipse e25.
Het design maak mij niet erg veel uit, zien er beide erg goed uit. Prijs is ongeveer gelijk.
Het gaat mij voornamelijk om de muziek en af en toe voor het geluid tijdens het gamen.
Online kan ik helaas geen review/test vinden waar ze worden vergeleken.
De betere van de 2 wil ik gaan aanschaffen.

Is er iemand de deze twee wel een naast elkaar heeft gehoord?

Alvast bedankt!
Ik heb echt geen idee, want ik ken die Luna's niet. Ik zou -denken- dat met meer aandacht (en dus geld) in het design, de R1700BT het op geluidskwaliteit zou moeten winnen? Wat je evt kan doen is Edifier via hun facebook of site een berichtje te sturen, volgens mij kunnen ze jou wel een redelijk beeld schetsen van de onderlinge verhoudingen?
Ondertussen antwoord gekregen van Edifier (snelle service) :)
Jou vermoeden wordt door hun bevestigd, zie hieronder.
Als de keus tussen deze twee modellen gaat dan zou ik kiezen voor de R1700BT.
Deze heeft een grotere klankkast dus meer bas, die ook lager begint qua frequentie.
De R1700BT is op alle vlakken een fijnere luidspreker.

E25 Luna Eclipse klinkt uiteraard ook gewoon uitstekend maar hier ligt de focus toch voornamelijk op het design, om de veel kleinere klankkast te omzeilen is er gebruikt gemaakt van 2 passieve bas radiatoren, maar er is gewoon minder bas en start ook pas bij hogere frequenties
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor je snelle reactie!
Makkelijke keuze nu? Of speelt het design element toch ook wel een beetje? :)
Hahaha, nee ik ga zeker voor de R1700BT.
Nu een aantal dagen de R1700BT in huis en ben zeer content met het geluid, zijn inderdaad erg mooi afgewerkt!
Nog bedankt... zijn tenslotte n.a.v. jou review aangeschaft :D
Fijn te horen :D Veel plezier er verder mee, en graag gedaan :)
Wat een plezier om te lezen! Ik heb de 1700BT ook kunnen scoren enkele dagen geleden en mijn eerste indrukken waren grotendeels positief, al kom ik van een Logitech Z906 (die nu op mijn kot staat) en mis ik toch een beetje die voelbare bassen, maar daarin was ik misschien een beetje verwend met de Z906 :). Ook de klaarheid die jij beschrijft vind ik nog niet direct terug in dit setje. Heb jij enig idee of dit nog zal verbeteren met het zogenaamde 'inbreken' of roderen na verloop van tijd?
Z5500 had ik en die heeft een betere rep dan de Z906, dus wat 'kwaliteit' betreft kan je zeker niet achteruit gaan :D Het 'gedreun' van de bass ga je inderdaad niet vinden in een 'eenvoudigere' 2.0 set als deze. Zelfs de S1000DB, beest van een speaker die weer flink meer laag prestatie kan leveren (indien gewenst) zal nimmer zo dreunen, vooral ook omdat het (jeugd / gamers / etc uitgesloten) in princiepe natuurlijk ook niet gewenst is. Daarbij is een sub natuurlijk anders dan 'laag' uit een speaker als dit.

Wat detail / klaarheid betreft, ik zou eens kijken naar wat instrumentale muziek, een 'betere' speaker hoor je dan vaak weer dingen die je om een eenvoudigere set niet hoort. Ik hoor in elk geval een aardig verschil met de Z5500, en dat blijft een top set uit de (pc) speaker geschiedenis (Voor die prijs)