Ewent EW7017 USB 3.1 Gen1 (3.0) naar 2.5 inch SATA harddisk adapterkabel voor SSD/HDD Zwart Zwart Review

Eftegarie 25 mei 2016, laatste update op 26 mei 2016, 969 views

Zeer tevreden, de ideale oplossing voor de tweaker die voor vrijheid en keuzeruimte kiest en daarmee zelf een eigen 2.5 HDD of SSD simpel makkelijk en betrouwbaar wil aansluiten op een controller.

Pluspunten

• Snel
  • Gemakkelijk aangesloten
  • Lichter bestaaat niet lees zeer mobiel icm SSD
  • Goedkoop
  • UASP support!
  • Maarliefst 323 mb/s

Minpunten

• Niet meer dan 323 mb/s (SSD kan 550 mb/s)

Mobiliteit Score: 5

AS SSD
Read: 323 mb/s | Write: 285 mb/s
4k-64th Read: 38 mb/s | Write: 78 mb/s
Score: Read: 90 | Write: 175 | Eindscore: 321

Mooi Maar Waarom haalt de SanDisk Ultra II SSD niet meer dan 321 mb/s op deze UASP enabled SATA to USB controller want hij zou 550 mb/s moeten kunnen halen makkelijk ook een Gen1 USB moet ruim 600 mb/s kunnen halen!?!?!

Heb jij ook een Ewent EW7017 USB 3.1 Gen1 (3.0) naar 2.5 inch SATA harddisk adapterkabel voor SSD/HDD Zwart Zwart?

misschien heb je niet de hoofd USB controller van je moederbord gebruikt? Heb je de snelheid vergeleken met de directe aansluiting op je SATA poorten?
Dankje TJRef :) Goede tip, welnu ik heb Asmedia SATA troep op bios niveau uitgeschakeld, MAAR dat heb ik niet gedaan voor ASMEDIA usb 3.0 poorten inderdaad! Good thinking bro... ASUS meldt het volgende over de Asus rampage V (even in manual kijken welke poorten waar zitten...)

Intel® X99 Express Chipset - supports Asus USB 3.0 Boost:
- 4 x USB 3.0 ports (at mid-board [red])
- 6 x USB 2.0 ports (2 ports at back panel, 4 ports at mid-board)

ASMedia® USB 3.0 controller:
- 10 x USB 3.0 ports (at back panel [blue])
* 2 x USB2.0 ports at mid-board shares with RO

Aaah ik zie nu op het bord een USB 3.0 connector (20-1 pin USB3) daar kan ik dan een slot voor 2 x native intel usb 3 connectors plaatsen! Dat is een goed idee! Gelijk twee hoogwaardige USB 3.0 brackets besteld die direct naar het moederbords native Intel USB 3.0 gaan samen incl verzending 16 eur.

Wordt vervolgd!

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 26 mei 2016 16:23]

Update! Met een totaalscore van Read 90 | Write 179 | Eindscore 325 is de native Intel usb 3.0 direct geplugd op de X99 moederbord slechts iestjes sneller dan de asmedia controller.

Waarom de SanDisk niet zijn 550 mb/s haalt zou dan toch echt aan de controller moeten liggen OF is het gebruikelijk dat USB 3.0 Generation1 (5 gbit/s) controllers niet de maximale snelheid halen?

Zou upgraden naar een USB3.0 Gen3 (10 gbit/s) wél dat kunnen halen?

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 27 mei 2016 23:40]

Het kan gewoon aan het goedkope adaptertje liggen hoor. Maar het beste kun je het verschil ook vergelijken door de SSD op het moederbord aan een SATA III poort aan te sluiten en te benchmarken.
Of misschien dat dit (beetje simpel filmpje) iets kan helpen:

En heb je de Asus Suite geïnstalleerd met de USB 3.0 tool? Weet niet of dat iets kan helpen.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 27 mei 2016 23:57]

Altijd goed om te checken inderdaad. Onder device manager stond de controller al autoamtisch juist ingesteld: Better Performance en Write Caching stonden beiden aangevinked. Het heeft dan toch iets met de controller te maken want deze ssds horen minimaal 500 ~ 550 mb te halen. Ik heb dus nu een "gat" te vullen van 170 mb read en 220 mb write... Zal eens kijken wat men maximaal haalt op een externe USB Gen1 3.0 connectivitiy... Supper bedankt tot zover TJRef!

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 28 mei 2016 11:47]

Fijne review! Ben je al iets wijzer? :)
Een Samsung 840 EVO (oud!) leverde hogere snelheden (420 mb/s read) dan de SanDisk.... Jammer want ik had graag gehad dat er wat meer concurrentie was om de monopolie van Samsung tegenop te werken beter voor de gezondheid van de markt en de tweakers like us... :)

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 10 augustus 2016 11:57]

Ik neem aan dat je deze ook gewoon kunt gebruiken op een 3.5inch hdd?
Mits je usb poort genoeg prik levert?

In ieder geval duidelijk review, waarvoor dank.
Graag gedaan! (ondanks de reacties hier is het aan de review waardering van 0 niet te zien dat het waardevol was voor anderen :*) ) Zal het proberen maar ik ben bang dat dit zowiezo onmogelijk is enkele usb>sata adapter mogelijk is als er maar één usb header op zit... In mijn weten hebben ouderwetse HDDs (dat bedoel je denk ik met 3.5inch) externe 12v adapter terwijl usb maar 5v levert. Dacht ik...

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 10 augustus 2016 12:17]