Kingston HyperX Cloud Revolver Review

Kingston HyperX Cloud Revolver (Testpanel)

Een relatief schreeuwerige headset met logo’s, maar voor een gaming-lijn valt het reuze mee. Je kan er nog mee over straat. Uiteindelijk is dit geen slechte headset. Maar met de marketing, de prijs en de features laten de Cloud Revolver naar mijn mening als overpriced headset in de markt liggen.

Pluspunten

• Stevig verpakt
  • Afneembare microfoon
  • 2-delige kabel
  • Comfortabel

Minpunten

• Weinig extra's (géén extra oorkussens, géén extra kabel,...)
  • Geen afneembare kabel
  • Neutraal (bijna flets) geluid

Features Score: 2
Opnamekwaliteit Score: 4
Sinds vorige week heb ik de Kingston HyperX Cloud Revolver in huis.

Een behoorlijk lange naam voor een headset. Ik heb dan ook even door meerdere internetpagina’s moeten scrollen om te vinden waar deze naam op slaat.
Voor vele van jullie zal de naam ‘HyperX’ wel een belletje doen rinkelen. Voor de mensen bij wie dit helemaal niks laat rinkelen: HyperX slaat op de gaming lijn van Kingston. Kingston is een bedrijf wat zich vooral bezig houdt met het produceren van de geheugenreepjes, SSD’s, USB-sticks en halfgeleiders. Zo nu en dan komen ze met een ander product zoals een cooling fan of een grote gaming muismat. ‘Cloud’ is blijkbaar de aanduiding voor Kingston’s headset’s en de ‘Revolver’ duid op het feit dat deze headset ontwikkeld is speciaal voor First Person Shooters.

Als je gespecialiseerd bent in geheugenmodules, lijkt iets anders zoals een muismat niet zo moeilijk om te produceren. Maar een headset is even andere koek. Het is desondanks niet de eerste headset van Kingston op de markt, maar volgens verschillende bronnen wel de eerste die ‘in house’ ontwikkeld is. Een headset vereist toch een heel andere productie techniek, dus ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Featureset

Één van de leukste dingen aan een nieuw product ontvangen, met of zonder een review te schrijven is toch wel het “unboxen”.
De Kingston HyperX Cloud Revolver komt in een grote stevige doos met een mooie glanzende afbeelding van de headset er op. Het is relatief schreeuwerig met de logo’s, maar voor een gaming-lijn valt het reuze mee.
Bij het opendoen van de doos valt me meteen op hoe stevig het allemaal verpakt is. Dit vind ik persoonlijk een goed teken. Als de fabrikant niet bespaart op de verpakking, valt het product meestal ook niet tegen.

De Verpakking

In de doos vinden we heel fatsoenlijk verpakt de headset. Net onder een laagje schuimrubber en de quick start guide. Het ziet er prima uit. Bij het uitpakken kom ik er achter dat deze headset wat minimaal geleverd is. Je ontvangt namelijk de headset, maar geen enkele extra.
Geen extra reserve kabel, geen extra oorkussens, gewoon de headset. Voor deze prijscategorie had ik nét iets meer verwacht.

Wat leuk is aan deze headset zijn de type features.
De kabel bestaat namelijk uit twee delen. Aan de headset zelf hangt er een kabel van iets meer dan één meter lang met daaraan een 4-polige 3,5mm jack. Hiermee kan je de Cloud Revolver ook als headset gebruiken bij bijvoorbeeld je smartphone of aansluiten op je XBOX controler.
Aan de verlengkabel zitten namelijk 2 stekkers, één voor het geluid en één voor de microfoon. Dit is dan weer heel handig voor gebruik op de PC.

Aan het andere uiteinde, waar de 2 kabels aan elkaar worden geklikt, zit een kleine volume regelaar met een aan- en uitknop voor de microfoon. Samen zijn de kabels dan ongeveer 3,5m lang.
Een andere leuke feature van deze headset is de wegneembare microfoon. Deze wordt namelijk los in de verpakking geleverd en hoort aan de zijkant van de headset door middel van een 3,5mm jack vastgeklikt te worden.

Prestaties

Voor de geïnteresseerde onder ons heb ik de specs nog even opgezocht op de website van Kingston zelf.
Headphone
  • T.H.D.: < 2%
  • Input power: Rated 30mW, Maximum 500mW
  • Weight: 360g
  • Weight with mic: 376g
  • Cable length and type: Headset (1m) + Audio Control Box (2m)
  • Connection: Headset - 3.5mm plug (4 pole) + Audio Control Box - 3.5mm stereo and mic plugs
Microphone
  • Element: Electret condenser microphone
  • Polar pattern: Uni-directional, Noise-cancelling
  • Frequency response: 50Hz-18,000 Hz
  • Sensitivity: -40dBV (0dB=1V/Pa,1kHz)
Zoals je hierboven ziet zijn het op zich prima specificaties. Alhoewel de ‘closed back’ niet helemaal waar is. Er zitten namelijk op 2 plaatsen verschillende ‘luchtgaten’ op de schelp die toch meer geluid lekken dan zou moeten.

Daarnaast zijn de oorkussens wat aan de grote kant. Ik heb persoonlijk weinig ervaring met ‘over-ears’, meer met on-ears. Naar mijn weten heb ik geen klein hoofd of kleine oren, maar ik heb het gevoel dat de drivers wat ver van mijn oren vandaan zitten. In combinatie met de grote oorkussens hoor ik meer van mijn omgeving dan ik zou willen.

Na wat prutsen heb ik de microfoon ook fatsoenlijk kunnen gebruiken. Zal wel aan m’n Windows instellingen liggen want er kwam amper geluid door. Na het volume van de microfoon zo te verhogen dat ik mezelf fatsoenlijk genoeg kon horen, en dat het volume representatief was met het volume waarmee ik sprak ben ik verder gaan testen.

Mijn enige vergelijkingsmateriaal is een studiokwaliteit condensator microfoon en de microfoon op een Sennheiser PC3. Niet echt om te vergelijken dus, daar het ene ¤300 kost voor de microfoon alleen, en de laatste ¤19,95 voor de complete headset.
Laten we het er bij houden dat er toch wel duidelijk betere kwaliteit van opnames door de microfoon van de Cloud Revolver kwam in vergelijking met de Sennheiser. Ik heb persoonlijk nooit zo op de kwaliteit gelet, want je moet elkaar alleen maar kunnen verstaan in games.

Nu ik ze alle twee naast elkaar heb gehoord, merk ik wel hoe veel voller mijn stem klinkt. De klankkleur is mooier, en ik ben beter verstaanbaar. Helaas zit er wel wat ruis op, ik ben er alleen nog niet achter of dat aan de microfoon ligt of aan het gebrek aan fatsoenlijke EMI shielding. Mijn testsysteem is opgebouwd rond een ASUS Z170 PRO GAMING en zelfs met de kabels vanachter rechtstreeks op mijn moederbord geplugd verdwijnt de ruis niet. Hier ga ik nog verder naar onderzoeken.

Daarnaast hadden ze in principe ook wel een ‘popfilter’ mogen plaatsen, want de microfoon is ook zeer gevoelig voor je ademhaling. Alle geluiden klinken helder en vol van klank. Maar de microfoon moet je zeker niet recht voor je mond plaatsen, want iedere briesje die passeert registreert hij.
Geluidskwaliteit
Als ik ga spreken over de geluidskwaliteit, dan heb ik het vooral over het afspelen van geluid. Dit is toch wel de belangrijkste en meest gebruikte functie van een headset.

Op het gebied van geluid ben ik best wel kritisch. Ik heb geen hoogwaardige setup staan van duizenden euro’s. Maar uit een Logitech Z-5500 komt toch ook wel behoorlijk wat, daarnaast heb ik een Logitech X-540 setje staan en verschillende in-ears, van Apple’s earpods tot Xiaomi’s Hybrid Dual Drivers. Helaas nog niets in dezelfde categorie als deze Cloud Revolver. Zowel qua prijs als prestaties niet, maar we gaan ons best doen om een goed oordeel te vellen.

De Revolver is een gaming headset, maar je kan hem in principe net zo goed als gewone headset gebruiken. Dat is leuk als je hem mee neemt op straat en voor muziek wilt gebruiken, maar voor games mis je bepaalde zaken. De drivers produceren een behoorlijk geluid. Goed in de middentonen en in het hoog. Het is behoorlijk neutraal, iets wat audioliefhebbers misschien wel aangenaam vinden. Ik had helaas toch wel wat aanpassingen in de equalizer nodig om er voldoende bas uit te persen. Let wel, bas produceren is geen probleem, dat kan de Revolver zonder problemen. Het is standaard gewoon niet echt aanwezig. Iets wat ik persoonlijk veel liever wél duidelijk aanwezig heb.
Zeker in games wil je graag dat het allemaal wat dramatischer klinkt. De explosies en geweerschoten klinken dan ook heel duidelijk, maar mogen wat meer kracht hebben. Voetstappen, geweerschoten in de verte, kleine subtiele geluiden, hoor je dan weer heel goed. Het klinkt voor mij op dit moment nog wat schel.

Ik heb de Revolver getest bij verschillende games, Call of Duty Black Ops en de shooter klassieker Counterstrike. De geluidskwaliteit is hierbij prima, echt stukken beter dan een simpel ¤20 kostende headsetje van Sennheiser, maar de ervaring het haalt het niet van een klein Logitech X-540 5.1 setje wat er nu staat.

Dit is allemaal een persoonlijke ervaring, maar het heeft voor mij vooral te maken met het feit dat als je een headset op je hoofd hebt, dat je er ook midden in wilt zitten. Met de Revolver stoor je de rest van je huisgenoten niet, waardoor het volume hoger kan, maar het doet het niet voor mij.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Over de bouwkwaliteit van de HyperX Cloud Revolver kan ik geen enkel slecht punt opnoemen. Ik ben nog niets tegengekomen dat te wensen overlaat. Er zijn hier en daar wat verbeterpunten, maar die kan je altijd wel vinden.

De Revolver heeft een stalen bovenframe waar de 2 schelpen aanhangen. Deze kunnen op hun plaats een beetje bewegen voor een aangenamere pasvorm. De schelpen zijn opgebouwd uit een mooi (stevig) zwart plastic. Daarnaast hangt er een automatisch verstelbare binnenband aan die rust op het hoofd. Hierin zit de bekabeling van de luidsprekers.

De kabel zit vast aan de linker oorschelp, maar deze is helaas niet vervangbaar. In de prijscategorie waar deze headset in valt mag je dat langzamerhand toch wel beginnen verwachten. De kabel is dan ook meestal het meest kwetsbare onderdeel. Een nieuw kabeltje kopen is dan toch ook aangenamer dan meteen voor een nieuwe headset moeten uitkijken. Gelukkig zijn deze kabels wel relatief dik en voelen ze stevig aan door hun gevlochten omhulsel.

Ergonomie

De oorschelpen zijn afgewerkt met ‘memory foam'. Dit is een zacht schuimrubber dat in de praktijk best comfortabel boelt. De buitenste laag is een soort nepleer. Door het formaat vallen de oorschelpen ruim over de oren. Het voelt soms wat losjes aan, maar desondanks blijft de headset stevig op het hoofd zitten zonder overmatige druk op het hoofd of oren te produceren. Ik heb hem ondertussen al een uur of 4 op gehad tijdens het gamen en heb geen enkele last ondervonden. Qua comfort is dit echt een prima ding. Sterker nog, ik heb persoonlijk zelden een comfortabelere headset op mijn hoofd gehad.

De HyperX Cloud Revolver wordt momenteel aangeboden voor een bedrag van ongeveer 130 euro.
Een flink bedrag voor een headset en dat zorgt ook direct voor wat hogere verwachtingen.
Ook wat betreft afwerking, prestaties, comfort en de duurzaamheid. Dit zijn allemaal punten waar de Revolver niet slecht op scoort. Zeker op comfort vind ik dat het zeker niet slecht is. Als ik verder kijk vind ik dat deze headset helaas te duur is. Naar geluidsprestaties en duurzaamheid (de niet afneembare kabel) vind ik dat deze headset óf beter had moeten presteren, óf iets goedkoper mocht zijn. Want in deze prijsklasse zijn er zeker alternatieven die minsten even goed of vaak beter presteren.

Hieronder staan er enkele voorbeelden van headsets in dezelfde klasse. Maar deze worden wel completer geleverd. Mét afneembare kabel, soms de keuze tussen USB en 3,5mm jack en zelfs enkele met 7.1 surround

pricewatch: Steelseries Siberia V2 Heat Orange Edition

pricewatch: Steelseries 9H Zwart

pricewatch: Corsair Gaming VOID Wireless Special Edition

Algemene Beoordeling

Zoals eerder gezegd is geluid heel persoonlijk. Ik ben iemand die van volle geluiden houd met een sterk aanwezige bas. Maar bij deze headset is alles redelijk neutraal en komt alles daardoor met wat minder kracht aan. Het is allemaal wat minder zwaar knallen. Zeker in games, waar deze headset voor gemaakt zou zijn, is het te weinig naar mijn oordeel. Het levert niets van extra ervaring.
Uiteindelijk is dit absoluut geen slechte headset. Maar met de marketing eromheen, de prijs en de features laten de Cloud Revolver naar mijn mening als overpriced headset in de markt liggen.

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud Revolver?

Wat zou je mening over deze headset zijn als hij voor 80 euro verkrijgbaar zou zijn?
Ik vind het een heel leuk ding, maar ik ben er van overtuigd dat er voor ¤80 nog steeds betere headsets te vinden zijn. Vooral de microfoon zal beter kunnen. Al bij al blijft het een leuk ding hoor ;)
Ah oke. Dit is niet echt de plek om ernaar te vragen maar, heb je dan wel aanraders voor 80 euro?
Nee sorry, ik ben er te weinig mee bezig om zo een aantal alternatieven op te sommen :)