Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

Cammeliac 9 augustus 2009, laatste update op 9 augustus 2009, 4.530 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• Mooi geluid na inspelen
  • Mooi design
  • Goede afsluiting
  • "Lekt" nauwlijks

Minpunten

• Geen klipje om de kabel aan je kleding te bevestigen

De Creative EP-630

Waarom deze oordopjes?
Nadat mijn Apple oordopjes die ik bij mijn iPhone gekregen had na 3 maanden overleden waren, moest ik snel een vervanging vinden voor mijn dagelijkse muziekbron. Na veel rondkijken en reviews lezen kwam ik er al snel achter dat je voor een degelijk stel oordopjes toch snel rond de 100 euro kwijt bent.

Omdat dit mijn eerste in-ear oordopjes waren, was ik nog niet direct overtuigd om zo'n redelijk hoog bedrag te gaan betalen voor een stel oordopjes. Achteraf ben ik blij dat ik voor deze - relatief goedkope - dopjes ben gegaan.

Verpakking
Na een snelle bestelling bij Bol.com kreeg ik de dopjes al de volgende dag binnen. _/-\o_ Het doosje is oranje van kleur en daarbij komt gelukkig geen schaar aan te pas. Het doosje bevat de volgende onderdelen:
  • De oordopjes zelf natuurlijk.
  • Een kleine handleiding
  • Drie paar verschillende rubberen opzetstukjes (klein, middel en groot)
Comfort
Na het zoeken naar de juiste paar opzetstukjes voor mijn oren, zat het bij mij perfect. Ik kon gaan schudden met mijn hoofd zonder dat de oordopjes er uit vielen. Enige probleem vond ik dat er bij het inhebben van deze oordoppen, dat ik een soort van luchtdruk voelde. Dit betekend dan wel weer dat de dopjes goed afsluiten, maar het zou misschien lichtelijk irritant worden na een lange luisterbeurt.

Eerste luisterbeurt
Nadat ik de oordopjes fatsoenlijk in mijn oren had, was het tijd voor de eerste klanken uit deze doppen. Ik schrok eerst van de volume, want deze dopjes kunnen wel degelijk harder dan de Apple buds. Ik was na het verlagen van de volume toch lichtelijk teleurgesteld. Ik vond ze wat blikkerig klinken. Wel was ik blij dat er geen enorme bass in zit en dat je dus bij het luisteren van muziek niets van de buitenwereld hoort, je hoort alleen je voetstappen en het ademen. (kwestie van wennen denk ik) Ook "lekken" ze vrijwel geen geluid, dus in de bus zou de buurman niet mee kunnen luisteren naar je muziek. :) Ik mis wel een klipje om je kabel aan je kleding te klikken, wat voorkomt dat je lawaai van je kabel hoort.

Inspelen
Wie een beetje rondkijkt naar reviews over oordopjes, ziet vaak het fenomeen "Inspelen" voorbij vliegt. Voordat ik mijn oordopjes kocht dacht ik dat het gewoon onzin was. Maar omdat mijn dopjes niet klinkten zoals ik gehoopt had, heb ik het toch maar uitgeprobeert. Ik heb de oordopjes aan een laptop gehangen, en heb een 20 uur lang durende playlist af laten spelen. Met als gevolg, een hemels geluid. Zowel op de lage, mid en hoge tonen klonk het wel 10 keer beter dan de Apple doppen. :9~

Wat krijg je voor een mooie 20 euro? Een degelijk stel doppen voor treinzitters en busgangers. Ik zou ze niet aanbevelen voor gebruik in het verkeer, dat komt omdat de dopjes erg goed afsluiten, zodat je vrijwel niets van buitenaf hoort. Verder is inspelen een pré.

Dus zoek je een lekker geluidje voor een zacht prijsje, kijk dan niet verder en koop zeker deze oordoppen.

Dit is trouwens mijn eerste review ooit, dus reactie's zijn altijd welkom! :)

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

dagelijks zeker een uur gebruik in broekzak of jaszak, fiets en trein

en de kabelbreuk treed altijd op bij de connector for some reason 8)7

toch jammer, want qua bang for buck is de EP-630 onverslaanbaar
wacht maar een paar maanden, dan kun je ze vervangen omdat je connector niet meer goed is :X (mij al 3x gebeurt, met Philips oordopjes had ik dat trouwens ook vaak)
Ik heb de mijne al meer dan 2 jaar en ik heb nergens last van. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik ze niet zo heel veel gebruik vooral in het laatste jaar niet meer.
Ik luister niet een paar uur muziek per dag, op het moment niet eens per week. Dat zal nogal veel schelen denk ik. Misschien is het ook wel slecht als je ze in je broekzak stopt ofzo.
Ik heb het zelfde probleem (ook) al meermaals gehad, dat is wel een minpuntje!
Ik heb er 2 versleten in 3 of 4 jaar?

beide door kabelbreuken.

Maar dat doe ik zelf!
Door bijvoorbeeld
's nacht er in liggen rollen.
Het tussen de spaken laten donderen tijdens fietsen.
Als de kabel buiten de kleding om loopt achter dingen blijven hangen.

Nog niks geen problemen met connector. Mijn breuken waren bij de splitter en bij / in de oordop

Ik koop ze weer als mijn huidige stuk gaan.

[Reactie gewijzigd door kless op 9 augustus 2009 11:26]

Ik heb deze oordopjes ook sinds een aantal dagen. Ik ben er opzich wel tevreden mee, het is een vooruitgang maar ik had er iets meer van verwacht. Maar aangezien het inspelen wel degelijk nut schijnt te hebben ga ik dat ook maar eens doen dan. Daarnaast zit er nog wel een beetje mee te pielen om ze goed in mijn oren te doen maar ik heb bij andere reviews gelezen dat ook dat wel even kan duren voordat je daar wat handigheid in krijgt. Ik hoop overigens dat die rubbertjes lang mee gaan. Je zal ze toch regelmatig eraf moeten halen, schoonmaken, er weer opzetten etc.