Vernee Thor Grijs Review

Ruw ER 24 mei 2016, laatste update op 21 juni 2016, 6.869 views

Vernee Thor Grijs

Snelle, fijne Chinaphone voor weinig geld. Een aanrader als je zijn zwakke punten kent, en bereidt bent hier mee te leven.

Pluspunten

• Rappe CPU en 3GB RAM
  • Snelle en vloeiende software

Minpunten

• Indeling knoppen
  • Importeren uit China
  • Geen quickcharge ondersteuning al wordt dit wel geclaimd
  • Zwak glas

De koop

Uit het niets was daar ineens Vernee eind maart, en onthulde haar eerste toestel, de Apollo. Er zou ook een Lite versie komen, beiden met zeer hoge specificaties voor de prijs. Een 'te mooi om waar te zijn' leek het, vooral omdat de telefoons al in april zouden moeten verschijnen. Dit is Vernee dan ook niet gelukt. Wat ze wel gelukt is, is de Vernee Thor uitbrengen. Sinds begin mei is deze telefoon verkrijgbaar via verschillende Chinese webshops, en in een gekke bui en met een flinke kater heb ik er op tweede pinksterdag één besteld. 99 euro inclusief insurance en shipping and handling, en Gearbest zou een exemplaar naar me toe sturen. Exact een week later belde DHL aan, al heb ik ondertussen wel nog eens 44 euro over moeten maken aan invoerkosten en BTW.

De eerste indruk

Geen bubbeltjesplastic oid. Het doosje in een gele plastic DHL zak, dat was alles. Vrij slecht verpakt, maar geen krasje of deukje te herkennen gelukkig. De telefoon ziet er strak uit. Er zijn nergens naden of kieren te herkennen. Opvallend is dat er geen welkom scherm wordt getoond. Ook na opnieuw naar fabrieksinstellingen zetten kwam ik meteen op het hoofdscherm uit.

Het uiterlijk

De voorkant van de telefoon ziet er goed uit. Een exacte screen to body ratio kan ik je niet geven, maar ik verwacht dat deze rond de 75% zal zijn. Ter vergelijk, de Thor is in alle 3 dimensies net iets groter als een Iphone 6, welke een 4.7 inch scherm heeft. En ja, net als zo veel Chinese telefoonproducenten is er goed gekeken naar het uiterlijk van de Iphone 6. Toen mijn vriendin de telefoon voor het eerst zag zei ze letterlijk: huh is dat een Iphone?. Het 2.5D scherm helpt hier aan mee, al is het als je goed kijkt vooral plastic wat de curve moet voorstellen. Een notificatieled ontbreekt, evenals verlichting voor de capacitieve knoppen.

De rest van de telefoon is vooral heel plastic. Ook de knoppen aan de rechterkant, de stand-by en geluidsknoppen, zijn van plastic. De klik is er niet minder om. Ze werken erg fijn.

De achterkant is dus heel erg plastic. Hier is duidelijk geen aandacht aan besteed. Het voelt goedkoop aan, en laten we eerlijk zijn, dat is het ook. Bovenaan zijn op rij de 13 megapixel camera te zien, de flitser, en de vingerafdrukscanner. Hierover meer verderop in deze review.
Halen we het achterkantje weg, dan zien we de niet verwijderbare 2800mah accu, en de plaatsen voor de sim kaarten en micro-sd kaart. Sim 2 verdwijnt achter de vingerafdrukscanner. Heel apart!

Hardware

De specs liegen er niet om. Een 64-bit octacore Mediatek MT6753 geklokt op 1.3 GHz, 3 GB RAM, een 5 inch 2.5D 720p IPS scherm, Gorilla Glass 3, een fingerprint sensor, en 13mp camera achter, 5 megapixel voor. Er is 16 GB aan opslag aanwezig, waar er 10.87 van gebruikt mag worden. Dit is uit te breiden met een micro-SD kaart, en er is plaats voor 2 micro simkaarten.
Al wordt er aangegeven dat quickcharging van de 2800mah baterij wordt ondersteund, is dit niet het geval. Een gevalletje lekkermakerij zoals we vaker zien bij Chinese telefoons. De bijgeleverde lader lijkt verder van goede kwaliteit. Oplader duurt lang, een uur of 4, dus ik doe dat 's nachts. De accuduur is goed. Meer als 5 uur screen on time is te halen op een acculading, dus het einde van de dag moet te doen zijn. Let wel: ik gebruik geen smartwatch, dus bluetooth staat uit, en locatie enkel aan als ik navigeer.
Het scherm
Het scherm kan niet zeer helder. Ik heb geen mogelijkheid tot het exact meten van de helderheid, maar het is vergelijkbaar met dat van de Nexus 6p. En het enige nadeel van die telefoon is naar mijn mening dat het scherm niet zeer helder kan, zoals wel bij topmodellen van o.a. Samsung, Sony en Apple. Het is voldoende, maar niet meer. Aflezen in direct zonlicht is net te doen. Voor de rest is het scherm erg blauw afgesteld, waardoor wit witter lijkt. 294 ppi is te zien, maar in deze prijsklasse prima. Evenals het contrast, prima, maar niet zeer hoog. 5 vingers kunnen tegelijk herkend worden. Veel dure telefoons kunnen 10 vingers tegelijk een plaats geven, al merk je niets van dit verschil. Sowieso is 3 vingers op het scherm al een unicum bij mij. Het scherm reageert dan ook vlot op mijn vingers, er is geen merkbare input-lag.

Connectiviteit

Uit het Ervaringen & Discussie topic op GoT:
Het toestel heeft ondersteuning voor de volgende frequenties:
2G: GSM 900/1900/2100MHz
3G: WCDMA 900/2100MHz
4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHz

En werkt daarmee goed op de 4G netwerken van KPN en Vodafone. 900Mhz wordt helaas niet ondersteund. T-Mobile gebruikt dat op alle locaties samen met 1800Mhz band, waardoor 4G mogelijkheden beperkt kunnen zijn.

Nu één dag gebruikt op het netwerk van KPN, in de omgeving van Arnhem en Nijmegen. Overal goed bereik, de telefoon gaf ook altijd 4G aan. Dat moeten we dan maar geloven.

Al was het maar een kort ritje richting mijn ouders, ik heb natuurlijk de navigatie aangezet om de GPS te testen. Werkte zoals verwacht, gewoon navigeren met Google Maps zoals je op iedere andere telefoon gewend bent.

Bluetooth getest met een soundbar, niks te klagen.

De wifi chip in de Thor is goed, ook met zwakkere signalen, maar een 5 Ghz ondersteuning ontbreekt. Toen ik een speedtest deed met zowel de Thor als een high end telefoon als de Nexus 6p, werd wel duidelijk dat de Thor een verouderde wifi chip bevat. Niet minder bruikbaar, en niet gek voor een telefoon van 100 euro.
Resultaat van de Thor:

En met een high end telefoon:

Software en prestaties

Vernee heeft de Thor uitgerust met Android 6.0. Er is een belofte om geregeld patches uit te brengen. Of deze belofte stand houdt is nog te bezien, er stond echter wel direct een update voor me klaar, dus dat stemt hoopvol. Het niveau van de Android beveiligingspatch is zowel voor als na de update 1 maart 2016.
Standaard op deze telefoon staat de app van taxidienst Uber, evenals een code voor een gratis rit. De app heb ik direct uitgeschakeld, de gratis rit ga ik zeker gebruiken.
De standaard Google software bloatware is aanwezig, denk Youtube, Gmail, Google+, Foto's, Hangouts, Google Now en natuurlijk de Playstore. Ik gebruik deze niet allemaal en het blijft jammer dat je apps die je niet gebruikt in Android niet kan verwijderen zonder te rooten. Uitschakelen is wel een optie. De standaard Mediatek software zoals een galerij en bestandsbeheer is ook aanwezig.
Bijzonder rap
Er is weinig veranderd aan stock android, naar mijn mening een goede beslissing. Het systeem loopt soepel, en zonder haperingen. Websites laden ook snel, en scrollen door lange pagina's is geen probleem. Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties in dagelijks gebruik. Ik heb wat apps tegelijk geopend op mijn Nexus 6p en de Thor. De Thor was in alle gevallen een fractie later met het openen van de apps, of het volledig laden van een website. Bij grote webpagina's werd dit verschil wel duidelijk groter. En de 6p is 1 van de snelste telefoons op dit moment. Of dit zo blijft nadat de telefoon vol met onzin en meuk staat nadat je hem maanden gebruikt, kan ik nog niet zeggen.
De ruime hoeveelheid van 3 GB RAM zorgt in ieder geval voor een goede quicktask ervaring. Zelfs met tientallen apps open hoefde de Thor apps niet opnieuw te laden. Dit onderscheidt hem van andere telefoons in deze prijsklasse.

Wanneer je een nieuwe telefoon in deze prijsklasse koopt, zal je vaak een Snapdragon 410 cpu aantreffen. Om te bekijken hoe de MT6753 scoort, ook ten opzichte van een Snapdragon 410, heb ik een Geekbench 3 benchmark uitgevoerd. Hieronder is het resultaat te zien.
Van links naar rechts, de Moto E 2015 (Snapdragon 410) Vernee Thor (MT6753) en Nexus 6p (Snapdragon 810)

Te zien is dat de Thor vooral in de multi-core test veel beter scoort als de Snapdragon 410. Dit is niet heel gek, gezien de 8 cores van de Mediatek, en 4 van de Snapdragon. In dagelijks gebruik is dit goed te merken, en de telefoon werkt een stuk rapper als de Motorola. Dit komt ook door het geringe werkgeheugen van de Moto E (1GB). De Nexus 6p is buiten bereik, maar daar is het prijsverschil dan ook naar.

De enige enigszins zware game die ik heb is GTA: Vice City. Dit liep vloeiend, al heb ik het idee dat je geen high end telefoon nodig hebt om veel games te spelen. De makers verkleinen alleen maar hun afzetmarkt als je de nieuwste telefoon of tablet nodig hebt voor hun game.

Eén van de belangrijkste functies van Android 6.0 is Doze. Een app gemaakt door een lid van het XDA-developers forum checkt voor je of je telefoon over de juiste sensoren beschikt. Zoals vele goedkope telefoons beschikt de Thor niet over de juiste sensoren.
Een vervelende verandering in Android door Vernee is de indeling van de capacitieve knoppen onder het scherm. Rechts zit terug, zoals bij Samsung, in plaats van links, de middelste knop brengt je naar het hoofdscherm zoals we gewend zijn, en links is een menu knop. Hiermee open je een menu wat in apps vaak aangegeven is met 3 punten onder elkaar. Maar meestal doet het niks.
Het quicktask menu wordt geopend door de middelste knop iets langer in te houden.
De knoppen reageren goed, hier is niets op aan te merken.
De vingerafdrukscanner
De vingerafdrukscanner werkt beter als verwacht. Ik had zelfs niet raar opgekeken als het ding bij iedere vinger toegang zou verlenen, gezien we het hier over een telefoon van 100 euro hebben. Dit is niet het geval. De plaatsing is goed, en de herkenning is, laten we zeggen een dikke 70%. Het gebeurd vaak zat dat er een tweede poging nodig is om de telefoon te ontgrendelen, maar daar blijft het dan ook bij. De snelheid van scanner is vergelijkbaar met die van de Nexus 6p, iets waar ik echt versteld van sta. Het feit dat ik de scanner überhaupt gebruik is al een gegeven dat het ding vrij goed werkt. Het is niet zo goed als die van de Nexus, die in meer als 95% van de gevallen mijn vinger in één keer herkent, maar het komt in de buurt.
Het is geen knop, er hoeft dus niets ingedrukt te worden. Enkel je vinger erop leggen is voldoende om het apparaat te ontwaken.

De camera's

De achterste camera schiet plaatjes van 13 megapixel. Om de kwaliteit te vergelijken met andere telefoons, heb ik vanaf mijn zolder een prachtige foto gemaakt van het pitoreske Arnhem-zuid, met de Thor, Moto E en Nexus 6P. De verwachting is dat de Thor hetzelfde of beter zal presteren als de 5 megapixel Motorola, aangezien dit ook een budgettelefoon is. De foto van de Nexus zal als vergelijk dienen, hoe een telefoon die 1 van de betere camera's van dit moment bevat hetzelfde plaatje vastlegt.
Allereerst de foto van de Nexus 6p:
De Thor:
En de Moto E:
Te zien is dat de camera van de Thor iets meer detail vastlegt als de Moto E, en beiden presteren behoorlijk slecht vergeleken met de Nexus. De foto's van de Motorola en Thor lijken beiden ingezoomed in vergelijking met die van de Nexus, er is echter niet gezoomed. De foto van de Thor is ook een stuk grijzer als die van de Nexus en Motorola, het lijkt erop dat de kleuren niet natuurgetrouw worden weergegeven.
De camera van de Thor is dus vrij slecht, maar, niet anders als andere toestellen in deze prijsklasse. Voor een whatsapp foto'tje voldoet het eigenlijk net.

De voorste camera is eenzelfde verhaal. De foto's zijn 5 megapixel, maar de camera is niet in staat mijn ongetemde schoonheid op de vroege morgen goed vast te leggen. Wederom, voor een whatsapp foto, net prima.
Uiteraard is er een beauty mode beschikbaar met 1 druk op de knop. Dit geeft je een goede laag foundation.

De Vernee Thor is vrij onverwacht gewoon een erg bruikbare telefoon. Ik denk zelfs dat er voor 100 euro geen betere smartphone te koop is, ook niet uit China. Iedere andere Chinaphones van rond de 100 moet het doen met een zwakkere Mediatek soc, en hooguit 2GB werkgeheugen.
Bijna alles aan de Vernee Thor is een dikke prima eigenlijk. Het scherm, de afwerking, de accuduur, en de fingerprintscanner is tot mijn verbazing goed bruikbaar.
Een zeer positieve uitschieter is de snelheid van de telefoon. Verrassend vlot, en 3GB RAM werkt heerlijk.
Minpunt is toch wel de indeling van de capacitieve knoppen, al is er ook snel aan gewend.
De camera's zijn matig tot slecht, en de beloofde quickcharge mogelijkheid bleek een leugen, maar dit is de Thor snel vergeven, gezien de aanschafprijs.

Update 7-6-16

Deze review is geschreven na enkel 2 dagen gebruik. 2 (belangrijke) minpunten die ik later tegen ben gekomen:

De vingerafdrukscanner, zo goed als die het deed in de koude periode dat ik deze review schreef, zo slecht doet hij het met dit zonnige weer. Als vinger iets anders is als kurkdroog heeft de Thor veel moeite met het herkennen van je vinger. En dan bedoel ik ook echt het meest minimale aan vocht op je handen (wat met warm weer niet gek is) zal er voor zorgen dat de scanner zijn werk niet goed meer doet.

Daarnaast las ik verhalen over het glas, dat geen gorilla glass 3 zou zijn. Dit kan ik beamen. Er zit een diepe, met mijn nagel voelbare kras net onder mijn scherm, en 2 hele lichte op mijn scherm. Duidelijk geen gorilla glass 3, want de telefoon is nooit face down neergelegd, en enkel mijn broekzak in en uit geweest. Een screenprotector is onderweg, en ik raad het ook ten zeerste af de Thor zonder protector te gebruiken.

Het zoveelste leugen van een Chinese maker van telefoons, aangezien de aanwezigheid van gorilla glass 3 wel op het doosje van de Thor prijkt. De markt is een beetje verpest aan het raken. Er worden steeds vaker grote beloften gedaan, en de goedkoopste Chinese telefoons hebben de meest geweldige specs op papier. Erg jammer.

Heb jij ook een Vernee Thor Grijs?

Mooie review zeg! Erg netjes. (Zeker voor een eerste uitgebreide review.

Ik heb wel een aantal vragen aan de hand van de review:
en de plaatsen voor de sim kaarten en micro-sd kaart. Sim 2 verdwijnt achter de camera. Heel apart!
Verdwijnt Sim 2 niet achter de vingerafdrukscanner? De camera lijkt me iets hoger te zitten.
Waar heb je dit uit afgeleid? Ondersteunt de oplader het niet of de telefoon?
Met welke frequentie was je Nexus 6p verbonden, als dit 5Ghz was, is het verschil niet zo vreemd.
Thanks voor het compliment!

Achter de vingerafdrukscanner ja, verdwijnt de 2e sim, je hebt gelijk. Zal het aanpassen.

Ik heb op verschillende sites gelezen dat Vernee ondertussen heeft gemeld dat de Thor geen quickcharging ondersteund. Staat wel achter op de doos. Heb het geprobeerd met een quick charger van mijn oude nexus 6, en er werd niet sneller opgeladen als met de standaard lader.

Ik zat met de nexus 6p op exact hetzelfde netwerk tijdens de wifi test.
Om er zeker van te zijn dat de telefoon op wifi 5GHz, dan kun je een app als wifi analyzer gebruiken. Daarin kun je controleren welke 5GHz routers er in de buurt zijn (en of je telefoon het dus ook netjes ondersteunt).
Het is erg jammer dat de Thor dat dan toch niet ondersteund, zou ook wel heel bijzonder zijn voor zo'n prijs. Alleen wel slecht van ze dat ze er dan toch mee adverteren.

Wat voor oplader wordt er standaard meegeleverd? Een oplaadtijd van 4 uur is namelijk erg lang voor zo'n kleine accu.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 25 mei 2016 08:10]

Goede review en erg snel gedaan over deze nieuwe telefoon. Je hebt de meeste zaken netjes besproken! Ga zo door!

p.s. het kan zijn dat je er wat views bij gaat krijgen vanwege een berichtje naar Brand Marketing Manager Jorker Lee: https://twitter.com/kiswum/status/735144139424190464

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 25 mei 2016 08:22]

Ik wil hier even een waarschuwing plaatsen. Na het bekijken van de specs van deze smartphone en na het lezen van o.a. deze review hebben wij besloten er één te bestellen. Helaas hebben wij dus een 'rot' exemplaar, op het moment dat de accu leeg gaat, valt de telefoon in een reboot loop en zijn alle gegevens erop gewist. Met veel moeite is hij dan na ca een dag weer uit de loop te krijgen, maar we zijn nu steeds als de dood dat de accu leeg gaat.

De dealer reageerde met twee oplossingen; terug naar fabrieksinstellingen en daarna het reflashen van de officiele rom. Beide meerdere keren gedaan maar dit is niet de oplossing. Conclusie; wij hebben gewoon een rot exemplaar en de garantie vanuit de dealer (uit China uiteraard) is 0,0 ook al is er direct na ontvangst van de telefoon direct al gemaild over het probleem. Van Vernee's Customer Service komt geen reactie. Dus; bedenk wanneer je een Vernee (Thor) wil bestellen dat het een miskoop kan zijn en dat je dan je geld kwijt bent.
Hey,

Is dit al vaker gebeurd of dit eenmalig gebeurd?

Het kan natuurlijk zijn dat hij net op een verkeerde moment uitvalt. Bijvoorbeeld als hij iets wegschrijft, waardoor er corruptie kan voorkomen.

Als dit niet mogelijk is, is het dan niet mogelijk om een auto shutdown applicatie (als die bestaat), als de batterij < x percentage komt?