Kingston HyperX Cloud Revolver Review

AapenootjesTestpanel 24 mei 2016, laatste update op 24 mei 2016, 111 views

Kingston HyperX Cloud Revolver (Testpanel)

De Kingston HyperX Cloud Revolver is overal een goede gaming headset, de bouw en geluidskwaliteit zijn goed in orde. Er zijn wel een paar puntjes die beter kunnen maar het is vooral de prijs die naar mijn mening iets te hoog is.

Pluspunten

• Comfortabel
  • Goed geluid
  • Microfoon doet het goed en kan los
  • Lange verlengkabel met mic-mute en volumeregeling

Minpunten

• Kabel aan de korte kant en kan niet los van de headset
  • Uiterlijk is flashy, straalt weinig luxe uit

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Unboxing!

De Kingston HyperX Cloud Revolver headset word stevig verpakt geleverd, de eerste indruk is in ieder geval goed. Als ze aan de headset evenveel aandacht besteed hebben als aan de doos, dan zit het goed!

Op de doos worden dus de voornaamste features benoemt:
  • Studio-Grade Soundstage
  • Signature Memory Foam & Premium Leatherette
  • Durable Steel Frame
  • Noise Cancellation Mic
En op de achterkant staat er nog bij:
  • Audio Control Box with 3.5MM Stereo and Mic Plugs
  • 50MM Directional Drivers
  • Suspension Headband
  • Detachable Noise Cancellation Mic
  • 3.5mm plug (4pole)
Natuurlijk allemaal mooie marketing praat, we gaan eens zien wat we daar zelf van vinden.

De binnenste doos zit stevig in het omhulsel, nadat deze er uit is vinden we aan de binnenkant van het omhulsel wat garantie informatie. Dat had wat mij betreft wel ergens anders mogen staan, in sommige talen is het bijna niet te lezen zonder het omhulsel kapot te maken.

Aan de binnenkant van de deksel van de binnenste doos staat een brief van de HyperX General Manager, over hoe fantastisch hun product is. Onder de deksel vinden we een dun laagje schuim met daaronder eindelijk de headset. Deze zit stevig op zijn plek in het schuim met in aparte vakjes de verlengkabel en de microfoon. Verder zit er nog een beknopte aansluithandleiding bij een een papiertje met de website waar je moet zijn voor support.

En hier is hij dan, de headset met de toebehoren. En een foto van de headset in de praktijk, goedgekeurd door Brain!

Featureset

Wat voor drivers en microfoon er gebruikt worden interesseert mij persoonlijk betrekkelijk weinig, zolang de geluidskwaliteit maar goed is. Dit geld ook voor een hoofdband, af te stellen of niet, het gaat mij er om dat de headset lekker zit. Daarom kijk ik liever naar de features die ik niet geheel als vanzelfsprekend beschouw. Wat dat betreft vind ik de ontkoppelbare microfoon en de verlengkabel met de controlbox de meer onderscheidende features.

De microfoon is zeer eenvoudig los te koppelen van de headset en is daarnaast flexibel. Mocht je bijvoorbeeld een film willen kijken en daarbij wat willen snacken, dan is het makkelijker om de microfoon gewoon even uit te trekken. Of als je iets wilt drinken tijdens het gamen dan buig je hem gewoon even aan de kant. De headset ziet er ook direct een stuk meer als een normale hoofdtelefoon uit als je de microfoon verwijdert.

Als je naar de bekabeling kijkt lijkt het ook alsof geprobeerd is om de headset zo multifunctioneel mogelijk te maken. De kabel die aan de headset vast zit eindigt in een 4 polige mini jack, zo is de headset te gebruiken met bijvoorbeeld je telefoon, diverse nieuwe laptops en andere apparaten die de microfoon-ingang combineren met de audio-uitgang. Mocht je geen gecombineerde jack aansluiting in je apparaat hebben, zoals bij de meeste desktop computers, dan moet je de control box met verlengkabel gebruiken. Deze kabel is 2 meter lang en daarmee lang genoeg voor de meeste situaties. In de control box zit een mute knop voor de microfoon verwerkt wat misschien handig is als je geen push-to-talk gebruikt maar toch even snel de microfoon wilt muten. Verder zit in de controlbox een eenvoudige volumeknop. Gewoonlijk ben ik geen grote fan van dergelijke volumeknoppen aangezien deze vaak de zwakste schakel vormen in de kabel wat betreft het signaal. Echter vind ik de volume knop wel handig en bovendien zit deze in de verlengkabel verwerkt en niet in de kabel die vast zit aan de headset.

Met de kabel die vastzit aan de headset lopen we ook direct tegen een groot nadeel van deze headset aan. Deze kabel is slechts 1 meter lang. Voor gebruik met een telefoon of bijvoorbeeld een Xbox controller is dat lang genoeg. Wil je hem echter op een laptop op bijvoorbeeld een iMac aansluiten, dan is de kabel in de meeste gevallen gewoon te kort en zul je dus zelf alsnog een andere verlengkabel of verloopstekker moeten regelen. Daarnaast zie ik bij de wat duurdere headsets veel liever een kabel die los te koppelen is van de headset. Bij hoofdtelefoons en headsets gaan vaak als eerste de kabels stuk en persoonlijk vind ik het altijd een rotklus om er weer nieuwe kabels aan te solderen.

Geluidskwaliteit

Om een eerste oordeel over de geluidskwaliteit te maken heb ik naar muziek in diverse stijlen geluisterd. Dit heb ik vergeleken met een andere hoofdtelefoon om zo voor mijzelf scherp te krijgen wat de sterke en zwakke kanten van deze headset zijn. Ik heb de headset met diverse apparaten getest, maar voornamelijk met mijn eigen computer. Daarbij moet ik zeggen dat ik een prima geluidskaart in mijn computer heb, een Asus Xonar D2. Bij het testen op mijn broer's laptop werd al snel duidelijk dat deze geen goede geluidskaart bevat. Hoe goed een headset ook is, als je hem daar op aan sluit blijft het geluid waardeloos. Mocht je geen goede geluidskaart hebben, dan is het zonde om te investeren in een dure headset. Waarschijnlijk ben je in dat geval beter af met een headset die een USB aansluiting heeft.

Bij het luisteren vielen mij 3 dingen op:
  • Bij muziek met wat meer bas valt op dat de headset niet te veel bas produceert. Naar mijn mening ook zeker niet te weinig maar iemand die van een stevige bas houd kan beter naar een andere headset zoeken. Daarnaast vind ik de bas ook niet bijzonder strak.
  • Met een metal nummer, zoals "Ayreon-Diagnostic" had de headset duidelijk meer moeite. De lage en hoge tonen gaan goed maar met de midden tonen laat de headset steken vallen.
  • De hoge tonen zijn helder en duidelijk. Niet zo gek voor een gaming headset, dit helpt zeker met het positioneren van geluiden om je heen en om stemmen goed te verstaan.
Over het algemeen vind ik de geluidskwaliteit goed, helaas zorgen de matige midden tonen ervoor dat het geluid niet warm klinkt. Nu moet ik daarbij aangeven dat nummers als "Ayreon-Diagnostic" gewoon heel moeilijk goed weer te geven zijn, veel headsets presteren niet beter bij dit soort muziek. Vooral de matige midden tonen zorgen ervoor dat je geen gevoel hebt van "Wauw! Wat klinkt dit goed!".

Bij het gamen lijkt de headset de marketing leuzen waar te maken. Geluiden zijn helder en goed te positioneren. Daarnaast doet de microfoon het ook prima, met mijn zware stem hebben sommige microfoons moeite maar ik was in alle gevallen goed te verstaan door de ontvanger. Je moet ook weer geen studio kwaliteit verwachten, maar hij doet goed wat hij moet doen.

Bouwkwaliteit

Met de bouwkwaliteit van de headset lijkt weinig mis te zijn. Hij voelt in ieder geval stevig aan. Bij nadere inspectie zie ik ook geen onderdelen waarvan ik verwacht dat ze snel stuk kunnen gaan. Al denk ik niet dat het verstandig is om de headset kennis te laten maken met het achterwerk van een bijna 100kg zware Tweaker.

De oorschelpen lijken met een soort kogelgewricht vast te zitten en dit voelt verrassend stevig aan. De randen hiervan zijn bekleed met een soort traagschuim en nepleer en ook dat voelt goed aan. Bovendien zijn deze eenvoudig los te klikken dus in theorie zeer eenvoudig te vervangen of schoon te maken. Het is de vraag in hoeverre Kingston bereid is om dit soort onderdelen te vervangen als service.

Ook de kabels voelen goed aan, net stug genoeg dat ik mij niet direct zorgen maak om kabelbroek. Ze zijn afgewerkt met een sleeve, zoals je wel eens vaker ziet met gaming apparatuur. Het ziet er goed uit en lijkt vast te zitten aan de kabel zelf, ik krijg het niet voor elkaar om de sleeve over de kabel te bewegen. Daardoor gaat de sleeve misschien niet zo snel rafelen, toch zou ik voorzichtig zijn als je bijvoorbeeld een kat met scherpe klauwen hebt. De headset lijkt ook heel weinig last te hebben van "microphonics". Dit is het fenomeen waarbij je mechanische trillingen in de kabel sterk terug hoort via de hoofdtelefoon, bijvoorbeeld als de kabel over je kleding heen wrijft.

Mijn grootste kritiekpunt qua bouwkwaliteit is het metalen frame en dat is niet vanwege de stevigheid. Het frame heeft de bijzondere eigenschap dat deze ook als stemvork lijkt te dienen. Elk tikje of veegje er tegenaan hoor je bijzonder hard als je de headset op hebt. In de praktijk heb ik hier echter nog geen last van gehad. Ik kan mij wel voorstellen dat het vervelend is als je bijvoorbeeld languit op de bank wilt gaan liggen om muziek te luisteren, elk contact van de metalen band met de bank zul je dan horen.

Mijn tweede kritiekpunt is persoonlijk, ik vind het uiterlijk te "flashy", hij straalt nogal hard "gamer" uit. Met name de rode details zorgen hier voor. Zelf zie ik liever een wat strakkere en luxer ogende afwerking.

Ergonomie

De headset zit mij comfortabel en voor mij werkt de elastische hoofdband goed. Het risico met een dergelijke hoofdband is dat hij niet iedereen even goed past. Daarom heb mijn broer en een goede vriendin van mij de headset ook even laten passen. Mijn broer had het gevoel dat de headset lichtjes omlaag zakt en dat er daardoor net wat meer druk ontstaat onder de oren. De vriendin vond hem prima zitten maar merkte op dat hij niet super stabiel zit.

Mijn ervaring is dat ik de headset prima meerdere uren achter elkaar op kan hebben tijdens het gamen. Ik herken de druk onder mijn oren wel die mijn broer beschreef maar het werd niet storend, ook niet na een lange game sessie. De stabiliteit vind ik zelf voldoende, hij zit inderdaad iets te los om wild te gaan bewegen maar stevig genoeg voor normaal gebruik. Hardlopen of headbangen is allicht niet verstandig met deze headset, maar wie had dat verwacht? De schelpen passen goed om mijn oren heen, ze klemmen nergens tegen mijn oren aan wat het draagcomfort zeer ten goede komt. Aan het einde van een lange game dag voel ik de headset zeker wel, maar niet zo erg dat ik hem persť af wil zetten.

Tot slot, de prijs.

De adviesprijs van de Kingston HyperX Cloud Revolver is 130 euro. Ondertussen is hij voor zo'n 110 euro te vinden in de pricewatch en twee weken geleden was hij nog iets goedkoper.

Hij mist voor mij net de wauw factor die een dergelijke prijs rechtvaardigt, je hebt er op dit moment geen miskoop aan maar persoonlijk lijkt mij een prijs van rond de 80-90 euro beter. De huidige prijs zou naar mijn mening gerechtvaardigd zijn als de midden tonen beter waren en de kabel los te koppelen was van de headset.

De headset is op het moment van schrijven slechts een maand op de Nederlandse markt dus misschien zakt de prijs nog naar een aantrekkelijker pijl.

Als laatste wil ik Tweakers.net bedanken voor het beschikbaar stellen van deze headset!

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud Revolver?