Kingston HyperX Cloud Revolver Review

BioHazardTestpanel 22 mei 2016, laatste update op 22 mei 2016, 206 views

Kingston HyperX Cloud Revolver (Testpanel)

De HyperX Cloud Revolver is een stevige gaming headset met een leuke set features, en een prima geluid. De stevigheid van de headset heeft ook een nadeel, het stalen frame geeft namelijk elke aanraking door.

Pluspunten

• Stevig
  • Geluid in balans
  • Comfortabel
  • Microfoon is te verwijderen

Minpunten

• Elke aanraking hoorbaar via het stalen frame
  • Geen optionele USB aansluiting zoals bij de Cloud 2

• Durable steel frame
  • Detachable noise-cancellation microphone
  • Next-generation directional 50mm drivers
  • Multi-platform compatibility
Een redelijke featureset, al mist de Cloud Revolver een USB aansluiting en surround sound. Ik heb geen ervaring met surround headsets, dus ik kan de Cloud Revolver daar niet mee vergelijken. De afneembare microfoon is erg handig als je de headset bijvoorbeeld buiten de deur wilt gebruiken.

Het gemis van een USB aansluiting is niet voor iedereen een minpunt, omdat de headset door de 3,5mm plugs gebruikt kan worden met een groot aantal apparaten.

Kingston noemt de zelfaanpassende hoofdband niet als feature, maar het is een aangename toevoeging.

Geluidskwaliteit

Ik ben geen audiofiel, dus de geluidskwaliteit zet ik vooral af tegen mijn andere headset, een Logitech G230. Het eerste wat me opviel is dat er meer hogere tonen te horen zijn tegenover de G230. Dit zorgt voor een helder geluid. Alleen als ik ga gamen valt me op dat de wapens die ik gebruik in bijvoorbeeld Counter Strike wel wat minder "punch" hebben.

Ondanks dat het geen surround headset is, kan ik in games zoals Counter Strike erg goed bepalen waar spelers zich bevinden. Mijn vorige headset had ook geen surround, maar toch heb ik het idee dat met de Cloud Revolver beter kan bepalen waar spelers zich bevinden.

Muziek klinkt goed, ook hierin kan ik wat meer hoge tonen ontdekken. Ook bastonen zijn in precies de juiste mate aanwezig. Daarmee is het geluid goed in balans, en klinkt de Cloud Revolver een stuk beter dan mijn G230.

Bouwkwaliteit

De eerste indruk van de bouwkwaliteit is dat het geheel een stuk steviger aanvoelt dan mijn vorige headset. Het stalen frame zorgt voor een robuust geheel, en verder is de headset afgewerkt met premium materialen.

De schelpen en de hoofdband zijn bekleed met nepleer, en dat voelt goed aan. Mijn ervaring met dit soort nepleer is dat het na enkele jaren vaak uit elkaar kan gaan vallen. Of dit ook gaat gebeuren met de Cloud Revolver kan ik nu geen uitspraak over doen. De oorschelpen zijn verder voorzien van memory foam, en dat is erg comfortabel. De kabels zijn voorzien van een laag gewoven stof.

Het stalen frame dat gebruikt is, geeft heel veel feedback in de oorschelpen. Dus wanneer ik bovenop de headset op het frame tik, hoor ik dit heel duidelijk en hard. Ook wanneer ik beweeg, en de zelfaanpassende hoofdband stelt zich een beetje, dan hoor je dit ook terug via het frame. Dit is het grootste nadeel van de Cloud Revolver. Naarmate je de headset gebruikt wen je wel aan de geluiden van het frame.

Ergonomie

Kingston heeft de Cloud Revolver voorzien van memory foam oorschelpen, bekleed met een zacht nepleer. Ook is er gebruik gemaakt van een zelfaanpassende hoofdband, opgehangen in het stalen frame.

Ik heb de headset urenlang opgehad en in die tijd heb ik er geen last van gehad. Het enige nadeel kwam aan het licht tijdens een warme dag. Toen de temperatuur binnen op liep tot 25+ graden begonnen de oorschelpen zweterig te worden. Dat is niet direct irritant, maar na enkele uurtjes is het minder comfortabel.

Microfoon

De microfoon is volgens vrienden op Discord en Mumble een stuk beter dan die van mijn vorige headset. Ik heb in Windows ook eindelijk de +10dB versterking uit kunnen zetten. Als ik luister naar opnames van de microfoon, hoor ik mezelf helder terug.

Als ik een nadeel van de microfoon moet noemen, is dat deze niet weg te klappen is. Je kan de microfoon wel weg buigen. Natuurlijk kan ik hem ook even uitpluggen, maar het inpluggen is wat lastig als je de headset op hebt.

De Cloud Revolver is een prima headset voor gaming, maar de featureset is niet uitgebreid tegenover bijvoorbeeld de HyperX Cloud 2. Die heeft wl (virtueel) surround sound en een optionele USB aansluiting.

Daarom vind is de adviesprijs van 130 euro aan de hoge kant. De HyperX Cloud Revolver staat ten tijde van deze review voor 110 euro vermeldt op de Pricewatch.

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud Revolver?