LG K8 (2016) Blauw Review

slfink 20 mei 2016, laatste update op 20 mei 2016, 1.808 views

LG K8 (2016) Blauw

Op zich een mooie telefoon, maar is totaal niet te gebruiken in combinatie met een Apple computer, zelfs niet als je je ziel verkoopt aan LG. Retour afzender dus en op zoek naar een andere Android 6 telefoon in deze prijsklasse...

Pluspunten

• Accu houdt het goed uit
  • Verwisselbare accu
  • Helder scherm
  • Prima camera

Minpunten

• Niet te gebruiken zonder Windows
  • LG account wordt afgedwongen
  • SD kaart alleen voor mediaopslag, niet voor apps
  • Erg weinig intern geheugen beschikbaar van de 8GB
  • Niet te gebruiken met een Mac
  • Syncen met een andere Androidtelefoons lukt niet
  • Slechte ondersteuning op de site

Na lang zoeken een Android 6 toestel gevonden voor een nette prijs - ik ben niet bereid om honderden euro's uit te geven voor een telefoon - EUR 150 was keurig binnen mijn gestelde budget, en ik had goede ervaringen met LG (o.a. de tv en eerder een hd-recorder).

Ik had bewust gekozen voor Marshmallow omdat mijn ervaring is dat voor de betaalbare toestellen geen updates worden geleverd, dus om weer een tijdje vooruit te kunnen is voor mij de nieuwste versie toch wel een vereiste. En ook al is het toch al een half jaar beschikbaar, er blijken nauwelijks telefoons te zijn in de lagere prijsklasse die hiervan voorzien zijn. Blijkbaar hebben de fabrikanten geen oog voor het beveiligingsaspect of gewoon het up-to-date blijven met software.

Zoals beloofd had ik het toestel binnen 24 uur in huis. Bij het uitpakken bleek het groter dan ik had verwacht, maar goed afgewerkt en goed in de hand liggend. De telefoon reageert prettig vlot en ook de accu lijkt het goed uit te houden: uren achter elkaar installeren, proberen en internetten betekende minder dan 50% verbruik. Een dag intensief gebruik moet in de praktijk wel lukken.

Na alles ingesteld te hebben en een sim- en geheugenkaartje in de betreffende gleufjes geschoven te hebben kwam de eerste onaangename verrassing. Volgens de verhalen zou het interne geheugen aangevuld kunnen worden met het kaartje, in elk geval zouden apps hier op geplaatst moeten kunnen worden. Nee dus. Het kaartje blijkt alleen bruikbaar voor mediabestanden, en dat is een tegenvaller als het geheugen van 8 GB al voor meer dan 70% in gebruik is. Nu ben ik geen grootverbruiker, maar ik had eerder minimaal 70% vrije ruimte verwacht. Hoe lang zou het duren voordat dit vol is?

Dan maar verder met apps installeren - met de hand, want er kon niets worden gesynchroniseerd, wat natuurlijk vreemd is, maar goed. Zoiets hoeft maar eens in de paar jaar, dus dat is te overzien. Dan maar mijn contacten en foto's overzetten van mijn oude Android telefoon. Handmatig. Via Bluetooth. Wel contact met mijn andere apparaten, maar het lukt niet om iets over te zetten. App installeren voor het overzetten - werkt niet. Nog een app - ook geen resultaat. Dan maar via LG een account aanmaken, waarvoor ik verplicht allerlei persoonsgegevens moet invullen en mijn contacten aan LG beschikbaar moet stellen?! OK. Er staat nog nauwelijks iets op de telefoon, want dat wilde ik er juist op hebben, dus ze hebben er niets aan. Doe dus maar. Nog steeds niets.

Via een usb-kabel de telefoon aan mijn Mac gehangen, maar die ziet hem niet. Ontwikkelaaropties aanzetten dan maar. Ook geen resultaat. Na lang zoeken een driver gevonden bij LG en ge´nstalleerd en het systeem opnieuw opgestart. Vervolgens moet er nog een driver worden ge´nstalleerd, maar blijkbaar snappen ze daar niet dat een Mac geen .exe kan uitvoeren (tenzij ik Windows installeer, maar dat heb en wil ik niet).

Vervolgens nog een aantal apps en drivers geprobeerd, zonder enig resultaat. LG heeft de zaak teveel aangepast en dichtgetimmerd. Jammer. Het is een mooi toestel voor weinig geld maar ik kan er niets mee beginnen. Terug naar fabrieksinstellingen. 24 uur na levering mag hij terug naar de winkel. Hopelijk heeft iemand anders er wel wat aan.

Heb jij ook een LG K8 (2016) Blauw?

Je had gewoon Android File Transfer (Google programma) nodig om bestanden over te zetten, dit werkt met zowat elk modern Android-toestel.

Je had daarnaast ook de app LG Backup kunnen gebruiken om contact te maken met een ouder toestel via NFC en alles in ÚÚn keer over te zetten, of een back-up kunnen herstellen vanuit je Google-account.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 9 juni 2016 10:07]

klinkt een beetje als of je er niet echt veel kaas van hebt gegeten.
Standaard features van Marshmellow mbt geheugen gebruik had je kunnen weten.
Het feit dat apple nergens anders mee praat als met Apple zonder omslachtige processen is algemeen bekend.
Toch bedankt voor je review, je info over batterij gebruikt was nuttig