Specificaties 10,1" (1280x800), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

HP x2 210 (L5G90EA, Qwerty toetsenbord) Zilver Review

Awesomehobo 20 mei 2016, laatste update op 10 december 2016, 1.524 views

HP x2 210 (L5G90EA, Qwerty toetsenbord) Zilver

De HP X2 210 is een handig klein tablet-pc'tje, makkelijk mee te nemen en met een relatief robuust design. Combineer dit met het bijgeleverde toetsenbord, en je krijgt een leuk alternatief voor een laptop.

Pluspunten

• Klein
  • Robuust
  • Vrij snel
  • Geluid (Speakers)

Minpunten

• Gewicht
  • Poorten

Introductie

De HP X2 210 is een leuk apparaat met eigenlijk best wel leuke specs voor het geld dat je er voor neer legt.

Voor zo'n ¤485,- krijg je een krachtige tablet met;
- 4GB werkgeheugen (DDR3)
- 64GB M.2. SSD
- 1.44Ghz Intel Atom x5-Z8300 Quad Core processor
- Windows 10 Pro
- Speakers by Bang & Olufsen (Naar mijn mening niet zo belangrijk)

Use Case

Wij hebben als bedrijf 4 van deze HP X2 210 apparaten aangeschaft.
Deze zouden gaan dienen als vervanging voor een aantal Surface Pro 3 apparaten, die eigenlijk te groot en waardevol waren om mee op straat mee te nemen.
Tevens vond men de Surface Pro 3 te zwaar, en dachten zij hier beter mee af te zijn.

De X2 210 is zo'n 2" kleiner dan de Surface Pro 3, en kost ongeveer 1/3e van de prijs, ter vergelijking. (Afhangend van model)

Uitvoering

Omdat er eerst gebruik gemaakt werd van Surface Pro 3's, werd er al gauw ge-vergelijkt tussen de twee apparaten. Wat bleek?: De kleine tablet presteerde best goed tegenover de grotere, duurdere, en beter uitgeruste Surface Pro 3.

Ondanks dat de opslag 'maar' 64GB bevat, is dit ruim voldoende voor Office-applicaties, webbrowsing, RDP/Citrix client, en de applicaties die de buitendienst bij ons gebruikt. Welke applicaties dat zijn, mag ik helaas niet verstrekken.

De kleine tablet is makkelijk mee te nemen en te dragen met 1 hand, dankzij zijn relatief kleine formaat en robuuste structuur.
Het scherm is makkelijk los te koppellen om het appraat alleen als tablet te gebruiken, of het scherm om te draaien, maar niet los genoeg om zomaar ongewenst los te laten.

Het tabletgedeelte is gekoppeld door middel van pinnetjes die elkaar aanraken, en blijft bevestigd dankzij een aantal sterke magneten.

Vreemd echter blijft dat, ondanks zijn kleinere formaat, de X2 210 tóch nog wat zwaarder is dan de Surface Pro 3, als je beide rekent inclusief toetsenbord.

Het scherm is helder en van goede kwaliteit.
De resolutie is 1280x800, en in dit geval werkt dat prima.
De B&O speakers functioneren zoals verwacht; gewoon goed.

Het toetsenbord zelf typt uitermate goed.
Zelf verwachtte ik dat het onprettig zou zijn om te typen op zo'n klein toetsenbord, maar ik was verbaasd over het typgemak en de prettige toetsaanslagen.

Software

De software is.. tja.. Windows 10 Pro, met een ingebakken laagje Hewlett Packard.

Gelukkig levert HP tegenwoordig niet veel bloatware meer mee, dus dat scheelt met verwijderen.
De software die standaard wordt meegeleverd is als volgt;
- Adobe Shockwave Player 12.1
- Bonjour (Apple software)
- Elan Touchpad (Driver)
- HP Welcome
- Intel Wireless Driver
- Intel Wireless Bluetooth Driver
- Intel Graphics software

Bonjour had van mij weg mogen blijven, verder kies ik er persoonlijk voor om grotendeels de HP software te verwijderen, maar dat is natuurlijk een eigen keuze.

Er wordt gelukkig verder geen (vervelende) demo van McAfee, Norton of dergelijke meegeleverd.

Aansluitingen

De tablet beschikt buiten de toetsenbord-connector om nog over een aantal poorten.
Deze bestaan uit;
- Audio Jack (Koptelefoon) aan de linkerkant
- Micro-SD kaart lezer aan de rechterkant
- Micro-HDMI aan de rechterkant
- USB-C aan de rechterkant
- USB-3 aan de rechterkant

De USB-C poort zal vooral gebruikt worden om op te laden.
De tablet komt dan ook inclusief USB-C oplader, de kabel hiervan is niet los te koppelen van de adapter.
Verder heb ik geprobeerd de USB-C poort als video-uit te gebruiken, maar krijg hierbij de melding dat de Displayport niet goed functioneerd...
Ik heb me hier verder niet in verdiept.

Persoonlijk had ik graag een volwaardige HDMI-Poort gezien, en/of een extra, reguliere USB-Poort.
De bestaande USB-Poort is handig voor een (draadloze) muis, maar je kan er dus geen USB stick tegelijkertijd bij doen.

De HP X2 210 is, zowel zakelijk als privé, en leuk alternatief voor een "normale" tablet.
Waar je normaal ¤3-400,- neer legt voor een mooie tablet met redelijke specificaties, koop je voor nét iets meer eigenlijk een kleine laptop, mét toetsenbord.
Of je de tablet nou als tablet gebruikt, zonder toetsenbord, of als kleine laptop, in beide gevallen is het een leuk apparaat wat HP op de markt heeft gebracht.

*Edit 20-5 16:05: Foto's opnieuw toegevoegd i.v.m. rotatie*

Heb jij ook een HP x2 210 (L5G90EA, Qwerty toetsenbord) Zilver?

Je kan toch gewoon de micro hdmi gebruiken?
Micro HDMI to HDMI/VGA Adapter (K8E31AA)
Dat klopt, ik geef alleen aan dat ik persoonlijk graag een normale HDMI-uitgang had gezien, of, in dit geval, een werkende Display-port connectie via de USB-C poort.
Mooi tabletje.
Kan alleen niet komen aan die USB-C oplader.
Ben die van mij verloren. Heel het internet afgezocht en zelfs HP support gebeld.
Als er iemand is die weet waar ik deze of een Compatibel lader kan kopen dan hoor ik dit graag.