Specificaties 8" (1920x1200), Win 10 Home, WiFi - Bekijk alle specificaties

Teclast X80 Pro Wit Review

mission 22 mei 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 2.021 views

Teclast X80 Pro Wit (Product volledig gesponsord)

Ik had nooit gedacht dat een goedkope tablet met slechts 2gb ram en een kleine 32gb opslag Windows 10 zo goed kon draaien. Je levert helaas wel op veel dingen in, zo is de bouwkwaliteit matig en de camera´s hadden ze beter weggelaten.

Pluspunten

• Vlot
  • Blijft redelijk koel
  • Loopt verassend soepel op 2gb ram
  • aardig scherm

Minpunten

• bouwkaliteit niet denderend
  • Micro sd slot werkt niet met windows
  • camera's
  • scherm flikkerd
  • speaker slecht

Ik wilde al tijden een windows tabet proberen na alle goede verhalen die ik hoorde van kennissen en collega´s. Maar om nu meteen de aller duurste tablet te kopen vond ik ook wel wat overdreven. En eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een dualboot tablet want mocht Windows nu toch niet zo geweldig zijn dan zou ik gewoon Android kunnen gebruiken. En dan komt een mens al gauw in China uit.

Na wat rondzoeken en enkele tips van een collega ben ik voor de Teclast x80 pro gegaan. Deze tablet sprak mij qua prijs aan, en mijn collega zei dat 2gb redelijk te doen is.

Dit zijn de specificaties van de tablet:

Niet geweldig, maar ook zeker niet slecht.

De verpakking

De tablet komt in een kale doos, beetje Intel reclame, Merk en type van de tablet en achterop een sticker met de specificaties

Zoals je ziet staat de sticker vol met chinese tekens. Ik hoop ontzettend dat ik straks geen chinese Windows aantref, of erger een chinese Android zonder app store.

De tablet is verpakt in een plastic hoesje en in de deksel zit een foam laag. Onder de tablet vinden we wat boekjes, een usb kabel en een verloopje van micro usb naar usb.

De boekjes overgens zijn volledig in het chinees en sinds mijn chinese talenkennis nonexistent is zijn ze van geen enkele waarde.

De tablet

De tablet is aan de voor en achterkant voorzien van een plastic beschermfolie, en de sticker aan de voorkant is voorzien van een extra sticker met nog even de highlights van de tablet erop.

Op de foto lijkt de achterkant glimmend, maar dit is de sticker die er nog op zit. De achterkant is plastic geribbeld, en er staat redelijk wat tekst op.

Alle aansluitingen zitten bovenaan, mini HDMI, micro usb en de audiojack.

De rechterzijkant met de powerbutton en de volume knoppen

en de andere kant met het micro sd slot.

Eerste indrukken en het eerste gebruik

Het eerste wat mij opviel is dat de tablet erg goedkoop aanvoelt. Ook is de tablet erg flexibel, en dan helaas niet in de goede zin. Bij uitoefenen van minimale kracht buigt het tablet met een eng gekraak redelijk door. Verder valt op dat het scherm in de behuizing ligt, en niet erop. Nu is dit niet direct een probleem alleen lijkt het scherm enkel met een laagje lijm vast te zitten, en het scherm heeft redelijk wat speling.

Bij het aanzetten van de tablet kom je in het bootmenu;

Linksbovenin heb je de optie het menu uit te zetten, de andere knoppen zijn om je keuze te maken, Android of Windows.

Over de Android versie kan ik erg kort zijn want er was niks maar dan ook niks op aan te merken. Alles was al klaar voor gebruik en in het Engels (gelukkig) en het is een bloatware vrije stock Android met de standaart Google apps erop.

Dan windows, waar het mij eigenlijk om gaat. Ook hier was de installatie al klaar en ook hier betreft het een bloatwarevrije en Engelstalig OS, al zijn er her en der nog wel chinese tekens en dubieuse vertalingen te vinden.

Maar toen begon de ellende; na updates had ik in Windows amper 6gb ruimte over. Geen probleem, even een geheugenkaartje zoeken. Mmmm werkt niet. Slot stuk? Helaas in Android werkt het kaartje (of eigenlijk kaartjes, heb er 3 geprobeerd) wel. Fabrikant reageerd ook niet op mijn mail en ik heb alles wat ik kan doen inmiddels wel geprobeerd.

Na enkele afwegingen besloot ik Android dan maar te verwijderen, dan heb ik meer ruimte voor Windows. Zo gezegt, zo gedaan. Alleen toen begon Windows moeilijk te doen want ik kon de lege ruimte niet samenvoegen met de Windows partitie

ZUCHT, zijn er drivers te vinden voor het ding? Nee wel die van de x80 plus. Naja zal wel het zelfde zijn. Tablet opgeladen en windows opnieuw geinstalleerd (schone Nederlandse iso) waarbij ik alle partities verwijderd heb. En toen een nare verrassing. Ik kwam erachter dat de drivers toch niet het zelfde waren. Ik kreeg enkel een paar dingen aan de praat, maar de meeste drivers crashten bij instaleren. Ik kreeg als laatste de wifi aan de praat, en toen kwam meteen mijn redding. Ik weet niet waar maar Windows automatisch via internet de drivers laten ophalen en installeren werkte perfect en in amper een half uurtje had ik alle drivers er weer op.

De tablet in gebruik

Inmiddels gebruik ik de tablet nu een week en er zijn veel pluspunten maar ook een paar stevige minpunten.

De tablet werkt verassend goed met slechts 2gb ram, zelfs met meerdere programma's open liep ik nergens tegen beperkingen aan. Windows is alleen een klein beetje een tegenvaller, ook al had ik verwacht dat niet alles zo mooi zou zijn als Microsoft ons wil laten geloven.

Al zou ik niet alles op Microsoft afschuiven maar veel programma's schalen niet lekker, en ook websites haperen nog al eens. Windows staat op 200% omhoog schalen alleen niet alles schaalt mee, zou zijn instelling menu's meer dan eens veel groter dan het scherm en kun je onmogenlijk het ding weer binnen de perken krijgen.

Ook gaan bepaalde programma's de mist in, zo is mijn favoriete mediaplayer (winamp) zo goed als onbruikbaar op het touchscreen, met een muis gaat het net.

En qua browser zit je redelijk vast aan Edge want Chrome en Firefox lopen de hele tijd vast. En andere dingen die op touchscreen niet werken zijn sites als Youtube, als je even wilt kijken hoe lang iets nog duurd of je wilt spoelen dan springt Youtube direct op pauze.

Spotify werkt wel uitstend maar toen diende zich weer een nieuw probleem aan; via bluetooth haperd audio, ook via VLC, Youtube en dat ding wat ingebakken zit in Windows 10. Via kabel geen enkel probleem. Overgens verraste de audiojack me behoorlijk, ik heb erg veel chinese spullen gehad waar de 3,5mm jack niet lekker aansluit op europese oortjes. (overgens is dat gek sinds ook de A merken in china gemaakt worden maar goed) Maar alle oortjes en kabels die ik geprobeert heb werkten uitstekend met de tablet. De output viel mij ook reuze mee, lekker vol en warm geluid zonder storing. Het zelfde kan trouwens niet gezegt worden van de speaker, wat een gruwelijk blikkerig kaal geluid zit daarin zeg. Dat had stukken beter gekunt.

Tweede echt grote nadeel is het scherm op drie punten:

Hoewel de resolutie lekker hoog is en het IPS panel zeer goede kijkhoeken heeft valt de rest wat tegen, de kleuren zijn niet echt levendig, en er is in situaties met veel licht (zon, TL balken, etc) redelijk duidelijk een rasterpatroon zichtbaar.

Tweede punt is dat het scherm niet helemaal goed aansluit, rechts bovenin is bij de rand is het scherm niet helemaal lekker bevestigd en je ziet dan ook een streepje backlight. Helaas kreeg ik dit niet op de foto.

En het scherm flikkerd, de ene keer erger dan de andere keer maar het stoort wel. witte of zwarte achtergronden is meestal geen probleem maar kleuren flikkeren nogal wat, en ik ben er nog niet achter of dit op te lossen is.

Nog een punt van kritiek zijn de camera's. Nu is een tablet niet bedoeld als camera, maar als je dan toch camera's plaats laat het dan op zijn minst redelijke exemplaren zijn. (nu wilde ik hier n paar goeie foto's neerzetten, maar toen ik dit wilde doen kwam ik erachter dat de camera app niet werkt, weer iets wat ik dus nog moet maken, dus jullie moeten daar nog even op wachten)

De accu gaat rond de 6 a 7 uur mee, 4,5 onder zware belasting. Dit lijkt mischien iets wat kort, maar ik vind het zelf voldoende voor de gebruikte hardware. De warmteproductie valt ook redelijk mee, de tablet blijft aardig koel, alleen word de achterkant behoorlijk warm tijdens zware belasting.

Ik heb nog wat dingen niet kunnen vermelden die ik graag wel had vermeld maar de tablet werkt nog niet helemaal naar mijn zin en dit moet ik eerst even oplossen.

De tablet is uitstekend voor wat ik er mee doe, office en agenda taken tijdens vergaderingen en ik denk dat je in Android ook zeker nog een aardig potje kan gamen op deze hardware.

Het is alleen jammer van de kleine schoonheids foutjes, maar met net geen 95 euro is de tablet ook niet duur dus "what did you expect"

Ik denk dat als je Windows op een tablet wilt proberen, of eventueel voor kinderen is het een koopje om lekker ermee te prutsen, zonder dat je meteen echt naar de bodem van de chinese tablets gaat.

Heb jij ook een Teclast X80 Pro Wit?

Mooie review. Denk dat je bij zo'n China tablet vooral moet weten wat je koopt. Heb zelf ook een dual boot uit China, bevalt op zich goed, maar ja, is niet de top-of-the-line. Daar is de prijs ook niet naar natuurlijk.

Ik kan wel ook bevestigen dat Windows op een tablet mij ook niet beviel. De versie van Android, die ik dus altijd gebruik, bevalt meer dan uitstekend.

Als je toch terug wilt naar Android dan moet je eens zoeken naar een fabrieksrom, op coolroms staan er genoeg roms voor China tablets.
Bedankt!

Ik heb inderdaad de originele rom nog, dus ik zou altijd terug kunnen.
SD Cards ARE supported in Windows 10 - you have to "Enable" a bios setting which unfortunately resets each time you boot into Android, but doesn't reset so long as you just boot into Windows!
Bios setting is Advanced.....System Component.....MS Custom Sdbus Driver.....set to Enable.
Ah oke, heb de tablet ondertussen al ingeruild voor wat anders maar ik zal het doorgeven.

Bedankt!
Ik heb de X80 PLUS versie besteld. Het enige verschil met de PRO (voor zover ik kan zien) is de resolutie. De mijne draait op een lagere resolutie (1280 x 800).

Heb het ding voor de grap besteld om de Chinese webshops eindelijk eens te testen. Ik moet zeggen, ik heb daar geen problemen mee gehad. Redelijk snelle levering, al helemaal als zo’n winkel een zogenaamde “EU Warehouse” heeft. In dat geval bevindt het product zich al in de EU, waardoor ten eerste de levering sneller is en ten tweede je geen belasting of andere importkosten meer hoeft af te tikken bij de fiscus. Het product bevindt zich immers al binnen de EU. Die open grenzen hebben zo nu en dan toch echt wel voordelen.

Het product zelf dan. Tja, wat kan ik ervan zeggen. De specificaties zijn over het algemeen bijzonder indrukwekkend voor de prijs. Snelle processor, hoge resolutie, et cetera. Het loopt allemaal soepel en het beeld is prima voor deze prijs. Dus wat dat betreft is het een prima apparaat. Maar verwacht geen high end apparaat. Beeld en geluid zijn goed voor de prijs, maar verwacht geen hoge kwaliteit.

Maar als ik eerlijk ben, zou ik toch even iets langer doorsparen als je kunt en een tablet kopen die langer dan 10 minuten meegaat op een volgeladen batterij. Voor minder dan twee keer de prijs van deze tablet heb je een vergelijkbare instaptablet van een bekend merk. Daar weet je gewoon van dat de batterij in orde is. Mijn beide Nexus 7’s (2012 en 2013) doen dagen op een volgeladen batterij bij normaal gebruik (ik game niet of nauwelijks). Ik verwacht dat de batterij in een andere Asustablet minstens net zo goed zal zijn. En als je echt niet kunt wachten heb je voor min of meer dezelfde prijs een Lenovo. Daarvan zal de accu ook ongetwijfeld beter zijn. Want de batterij is 1 van de zaken waarbij je gewoon merkt dat je bij de Teclast eigenlijk gewoon met een inferieure tablet te maken hebt. De accuduur is ronduit belabberd. Tien procent knalt ie iedere nacht weg in slaapstand met wifi uit. Zodra ik hem echt ga gebruiken overdag, mag ik blij zijn als ik tot de middag kom.

Zorg dus dat je altijd een lader in de buurt hebt. Via het lichtnet of een mobiele accu. Ik raad dan een zeer sterke mobiele accu aan, want je zult hem nodig hebben als je de Teclast de hele dag door wil gebruiken. Dat zijn dus tevens extra kosten die je moet maken wil je deze tablet de hele dag door mobiel kunnen gebruiken.

Een ander kritiekpuntje is de software. Het is een dual-boot systeem, met zowel Windows als Android. Ik had hiervoor nooit een mobiel apparaat met Windows gehad en nu weet ik dus ook waarom. Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die Windows op hun tablet of mobiel gebruiken. Erbarmelijk slecht en ook gewoon totaal niet intuÔtief. Updates werken ook lang niet altijd en de apps zien er niet uit. De Teclast komt in mijn geval met 32 GB aan opslagruimte. Dat zou voldoende moeten zijn, denk je. Maar het grootste deel daarvan wordt aan Windows besteed. En na mijn eerste kennismaking wil ik daar geen gebruik meer van maken. De reŽel bruikbare ruimte die je overhoudt voor Android is een magere 4 GB. Dat is ongeveer je vrije speelruimte voor apps, boeken, films, foto’s en dergelijke onder Android.

Dat is niet veel.

Stop er dan ook een SD kaartje in, Schmeichel!
Dus dat heb ik gedaan (§10 extra kosten).
Die wordt wel herkend door Android, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik kan er niets mee doen. Ik kan er geen apps naar verplaatsen of Łberhaupt iets anders mee doen. Ik heb een vermoeden dat ie geconfigureerd is voor Windows en dat Android hem wel ziet, maar er verder weinig mee kan doen. Ik zie mijn SD kaart wel in mijn bestandsbeheer en ik kan ook mappen toevoegen en verwijderen, maar dat is ook meteen alles. Ik kan er niets mee doen. De officiŽle SanDisk app ziet hem niet eens. Ik ga er nog wel even mee doorkloten, maar ik heb er een hard hoofd in dat ik de externe kaart onder Android aan het werk zal krijgen. Heb al vrij veel geprobeerd inmiddels. En daarmee kom ik ook meteen bij mijn laatste (grote) bezwaar van dit apparaat. Je kunt weinig aanpassen. De Teclast wordt geleverd met nogal wat overbodige apps, maar die kun je allemaal verwijderen. Dat is het probleem niet zo. Het probleem is dat je letterlijk vastzit aan Android 5.1. Er zullen geen updates komen. Dat is verder niet zo heel erg. Lollipop is vooralsnog nog prima te gebruiken. Mijn grootste probleem is dat er nagenoeg geen (goede) custom roms zijn voor de Teclast. Het enige wat je kunt doen is Lollipop resetten. Je kunt de tablet dus niet echt aanpassen, tenzij je hem gaat rooten. Maar daar heb ik kaas van gegeten. Waarom is dit zo bezwaarlijk? Zodra ik erachter kwam dat Windows totaal niet voor mij bedoeld is en bijzonder veel ruimte inpikt, wilde ik het er eigenlijk afgooien, zodat ik een zuivere Androidtablet met lekker veel ruimte zou overhouden.
Dat is dus vrijwel onmogelijk, tenzij je het apparaat dus gaat rooten. Dan schijnen er apps te zijn waarmee je de complete schijf kunt wissen. Nogmaals, dat heb ik nog nooit gedaan en was ik ook eigenlijk niet van plan. Ik heb nog nooit de noodzaak gevoeld om mijn tablets te rooten, aangezien ik meer dan tevreden ben met Android zelf. Nu begin ik daar dan toch over na te denken.

Kortom, de prijs van de tablet is inderdaad lekker zacht. Je krijgt er inderdaad een snelle tablet met indrukwekkende specificaties voor terug. Maar de accuduur is gewoon ronduit belabberd. Je komt er geen dag mee door bij vrij normaal gebruik. Ik heb verder vernomen dat de ‘kwaliteit’ van de batterij van de Teclast ook nog eens vrij snel afneemt. Dus het kan binnenkort mogelijk nog erger worden. Daarnaast houd je onder Android bijzonder weinig opslagruimte over voor je apps en andere zaken. Aanpassen van de tablet middels custom roms is vrijwel niet mogelijk. De SD-kaart (SanDisk in mijn geval) wordt wel herkend onder Android, maar daar houdt het dan ook mee op; ik kan er verder niets mee.

Het is een geinige tablet. Ik heb er §80 voor neergeteld. Ik heb het apparaat voor de grap gekocht, vooral om de Chinese webshops eens te testen. De levering en service van de Chinese webshops zijn verder prima. Daar heb ik geen enkele klacht over (Gearbest in dit geval). Mocht je daar willen bestellen, kijk dan vooral ook even naar de voorraden in hun “EU Warehouse”. Dat scheelt nogal wat geld en er wordt tevens sneller geleverd.

Maar als ik heel eerlijk ben, zou ik toch gewoon even iets langer doorsparen voor een vergelijkbare tablet van een A-merk. Ik heb naast deze tablet nog drie andere tablets van verschillende A-merken. Als ik die niet had, zou ik nooit een Teclast hebben gekocht. Als het je enige tablet is, zou ik toch echt even doorsparen voor een A-merk. Voor 2 keer de prijs heb je een 8 inch Asus Zenpad. De 7 inch versie ligt zelfs voor nog geen §100 in de schappen, zie ik net. Dan weet je gewoon vrij zeker dat je echte kwaliteit in huis haalt.
Edit, voor het geval iemand dit ooit leest...
Het is mogelijk om de gehele Windows-partitie te verwijderen en de Teclast te flashen als een zgn. Android Only tablet met 25GB opslagruimte.
Prettig voor als je, zoals ik, Windows vreselijk vindt op tablets.

[Reactie gewijzigd door Schmeichel op 4 oktober 2016 18:10]

Is het flikkeren met android ook een ding of is het daar niet?
Nee dit leek enkel in Windows aanwezig
En trad enkel op in mijn cleaninstall van windows dus allicht heb ik ergens een driver gemist.

Ik heb de tablet niet meer dus kan niet meer voor je kijken.
het ging me om de android kant, dus dat is prima
Sinds kort ook de X80plus. Zeer tevreden mee, boven verwachting zelfs.
Windows 10 v1607 rechtstreeks van Microsoft moeten downloaden. Via ingebouwde update ging niet door te weinig vrije ruimte (4gb), zelfs niet icm micro SD(128Gb). Na update (rechstreeks vanaf micro SD) bijna 12Gb vrije ruimte!!
Android updaten via TeclastOTA werkt in mijn geval ook niet. Later maar eens mee stoeien...
Verder geen problemen met scherm, accu of geheugen..

[Reactie gewijzigd door fonsie op 31 januari 2017 10:08]

Ruimte gebrek is een terug kerend dingetje ja.