Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Stellaris, PC (Linux, macOS / OS X, Windows) Review

Foxy66 20 mei 2016, laatste update op 20 mei 2016, 499 views

Stellaris, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)

Getipt door een kennis, en als die-hard strategy fan (civilization, supreme commander) kon ik het niet laten om deze uit te proberen. Na een paar potjes te hebben gespeeld kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat ik een soort administrative robot moet zijn voor dit spel.

Pluspunten

• Goeie soundtrack
  • Mooie art
  • Spel loopt snel en soepel

Minpunten

• weinig grafische variatie
  • geen tech tree
  • repetitief

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 2

Ik ben liever met beleid bezig ben en ga ‘micro managen’ als ik dat nodig vind. Wat mij betreft had Sellaris beter geweest, als de planeten per default automatisch gemanaged waren. Met natuurlijk de optie om te ‘micro managen’ als je dat wil. Nu is dat anders om, hierdoor is het ook veel moeilijker om het spel te leren. Mensen die het spel niet kennen worden eigenlijk direct geforceerd om ook te ‘micro managen’. Dat moet gewoon anders om.

Het ontbreken van een tech-tree is voor mij ook een obstakel, hierdoor heb ik constant het idee; ‘ik doe maar wat’, ik stuur nergens op aan. Er is nooit een soort strategie, omdat je niet weet wanneer je welke technologie krijgt. Dus kan je daar ook niet tegen aan plannen.

Verder zijn er een paar kleine dingetjes die mij in de interface ergeren;
-Traploos zoomen gaat niet, je moet een stelsel open klikken, en daarna weer op een knop drukken om terug te gaan naar de galaxy map. Wat mij betreft niet anno 2016.
-Grafisch is het spel wat mij betreft monotoon, alles wat je ziet is wel mooi, maar cru gezegd zit je eigenlijk altijd naar drie verschillende soorten plaatjes te kijken. Waar natuurlijk de nummertjes en namen in variŽren.
-De plaatjes van de rassen die je tegenkomt bewegen wel ‘iets’, maar ook hier is er weinig eye candy

De plaatjes tijdens het laden en in de menu’s zijn wel ontzettend mooi, de interface loopt soepel en snel. De muziek in het spel is mooi. Het is een uitdaging om een potje te winnen.

Deze review is mijn mening. Ik weet dat heel veel andere mensen een anderen mening hebben, en dat is maar goed ook. Na bijna elke review die ik maak staat mijn mailbox bol van de berichtjes van betweters die zeggen dat mijn mening niet klopt. Ik wil geen reacties op mijn reviews, ook geen p.m.'s.

Heb jij ook een Stellaris, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)?

Als je wat verder in het spel bent dan kan je diverse regio's omzetten naar 'sectors', waarna zij autonoom verder gaan (en jij enkel een richting geeft aan waar een bepaalde sector op zou moeten focussen). Helaas is de UI niet heel goed maar ik las van een dev op Reddit dat ze hieraan werken en er zijn al wat mods voor uit.

Ben het wel eens met veel van je kritiek.

De tech-tree maakt elke game anders, maar maakt het ook zo dat je weinig impact hebt op je eigen game. Je bent voor je strategie afhankelijk van de technologieŽn die je voorgeschoteld krijgt, en dat maakt het lastig / onmogelijk om te plannen. De interface en het traploos zoomen is echt hopeloos. Op een 3440x1440 scherm krijg je nog steeds kleine vensters en moet je eeuwen lang scrollen.

Ik vind het wel een geslaagde game ondanks deze kritiek, voor mij nu 3/5 sterren, maar wanneer ze de kritiek punten aanpakken (wat Paradox zeker zal doen, daar heb ik wel vertrouwen in) en de content wat uitbreiden dan kan dit makkelijk 4/5 of misschien zelfs 5/5 worden. Nu al is het meer immersive dan welke andere 4x game ook die ik gespeeld heb in space. Ruim 30 uur ingestoken terwijl ik niet eens veel tijd heb en dus ondanks alle kritiek die ook ik heb.

En het belangrijkst voor mij: een open en vrij eenvoudig te gebruiken mod-kit. De workshop staat nu al vol met toffe mods en over een jaar zal dat alleen maar beter zijn! Dat in combinatie met het model van Paradox (veel gratis extra patches om de gameplay beter te maken samen met DLC waar je voor betaald voor extra verhaal/visuele/audio content) zorgt er eigenlijk voor dat de game snel en merkbaar beter wordt over tijd.

Al met al geen slecht debuut voor Paradox Studios op de 4X markt. :) Ik denk dat ze beter nog een half jaar kunnen werken aan de game voordat ze 'm uit hadden gebracht, maar ach. Het is wat mij betreft nu ook al een gaaf spel en zoals ik al eerder schreef ken ik eigenlijk geen betere titels in dit genre.

-- Wat betreft 'ik wil geen reacties op mijn reviews', misschien kan je beter geen review schrijven hier dan? ;) Reacties zijn toch juist leuk, zelfs als het een andere mening is dan die van jouzelf. Juist uit de discussie kan je vaak opmaken als lezer of een game geschikt is voor je (of niet). Zolang de toon maar gewoon gezellig blijft. :) --

[Reactie gewijzigd door Mmore op 20 mei 2016 11:31]

Aangezien dit de enige review is op tweakers en tweakers het wel nodig vond om Masters of Orion 4 een artikel te geven, waarschijnlijk vanwege de dure voicecast, en niet een nieuwe telg in het universum door niemand minder dan Paradox Creative... (MoO4 is werkelijk waar gewoon simpeler dan MoO2... wel met vette voice acting).

Geef ik ongevraagd toch mijn mening maar zal ik jouw mening trachten te respecteren. En anders lees je dit maar niet. Ik doe dit echter niet voor jou maar voor de mensen die jouw eenzijdige review lezen met daaronder toch nog hopelijk nog wat meer meningen zodat mensen zelf kunnen uitmaken of zij het met jou eens zijn na wat streams gezien te hebben bijvoorbeeld of neigen naar een andere mening.

Ik zelf vind de tech tree vernieuwend. Met games zoals Space Empires, CIV enzo ben ik helemaal aan het uitwerken welke tech ik wil en welke tech ik niet wil. Waardoor ik eigenlijk belangrijke doch niet interessante tech laat liggen voor de ultimate techs.

Met de nieuwe tech tree moet je soms wel handige techs uitkiezen die je normaliter nooit zou nemen. Ook je ethos speelt een rol in wat voor een techs je kiest. dit maakt het spelen meer "ras/geloof" typisch.

Het spel kampt nog wel met behoorlijk een aantal dingen. Zoals dat je in een sector wel space ports kunt bouwen voor je fleet cap maar je kunt niet makkelijk die space ports kiezen. dan moet je zoeken naar de planeten en dan de space port selecteren. Ik heb nu de belangrijkste gehotkeyed waar ik bijvoorbeeld andere rassen heb zodat ik colony ships kan maken zodat ik hen kan settlen waar mijn primary ras niet kan colonizeren.

Weinig "midgame" content. Als je boxed in bent door andere rassen is het exploren een beetje afgelopen en gaat het spel over in strategy. landje pik alliances etc. en huge fleet bouwen.

Paradox heeft al aangegeven de aankomende maanden een significant aantal problemen aan te pakken. colony events bijvoorbeeld en fleet formaties etc. ook aanpassingen aan gui.

Op het moment vind ik het al een bijzonder leuk spel met ontzettend veel potentie. Zo leuk zelfs om met 10 man volgende week een pure stellaris lan te houden.

Micromanaging van 5 planeten vind ik absoluut niet te veel. zelfs te weinig. vaak heb ik meer dan 5 planeten omdat ik het nog niet los kan laten en ze in een sector te stoppen wat wel aardig wat penalties geeft. Helaas is de AI nog niet goed genoeg om de sectoren efficient te laten draaien. Dit staat ook nog op de roadmap.

Het mooiste aan dit spel vind ik dat het super makkelijk is voor multiplayer. Het is lang niet zo diep en uitgewerkt als europa universalis of crusader kings maar de mogelijkheid om real time multiplay te spelen geeft dit spel echt wel de meerwaarde. Iedereen kan het spel op pauze zetten maar alleen de server starter kan de snelheid veranderen. Ik speel nu een mp sessie met een maat en zodra hij opeens 15 events krijgt of hij word aangevallen door 5 man geeft hij mij een signaal en zet ik hem op normal speed op langzamer als dit nodig is. zodra rust weer is wedergekeerd kunnen we de snelheid weer omhoog gooien. Je hoeft dus niet zoals andere vroegere games end turn te klikken en dat dan een uur lang de volgende spelere zijn zetten gaat doen.

Het is een mooie kruising tussen space empire V en sins of a solar empire bijvoorbeeld. 2 van mijn favoriete games.
Je hebt onrechtstreeks wel invloed op de tech die je kan ontwikkelen, dit door de keuze die je maakt welk type empire je speelt. Als die meer army driven is krijg je ook meer research in die richting, etc... het 'random' gegeven van het systeem is juist de charme. Het moet niet allemaal hetzelfde zijn hť.

5 planeten managen is nu toch ook geen drama kwa micromanagement hť... later in het spel maak je sectoren. Volgens mij heb je nog niet echt doorgezet.

Deze game werd ook maar door een beperkt team ontwikkeld, dus die eye candy enzo moet je ook niet verwachten, als de core mechanics maar goed zitten. En ze hebben ook een reputatie om erg lang hun games te blijven updaten, het kan er dus alleen maar beter op worden!