Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Actie, Avontuur, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Doom (2016), PC (Windows) Review

wvdburgt 18 mei 2016, 1.088 views

Doom (2016), PC (Windows)

De game speelt lekker weg en ziet er prachtig uit. Het is een heerlijke shooter met goede gameplay.

Pluspunten

• Heerlijke shooter
  • goed upgrade systeem
  • mini games voor meer afwisseling
  • Mooie omgevingen

Minpunten

• Multiplayer is niet speciaal

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
DOOM is een prachtige snelle shooter waar je werkelijk alle wapens gebruikt. In de singleplayer werkt je zelf door een aantal slimme tegenstanders die werkelijk overal op en over kruipen. De AI is dus behoorlijk goed. Soms lopen ze weg van je , andere momenten kruipen ze tegen de muur omhoog. Door q ingedrukt te houden kun je snel wisselen van wapens. Elke tegenstander heeft een zwakte voor een bepaald wapen. Naast de standaard wapens kun je deze ook upgraden en aanpassen. Hierdoor krijgt elk wapen een extra special die je vervolgens verder vrij speelt. Hierdoor kun je dus je wapens aanpassen aan je wens. De game zelf draaide goed op een Intel 2500k en een Radeon R9 290. Grafisch ziet het er geweldig uit. Verder is de sfeer goed neergezet. Elk level heeft zijn kenmerken maar de game blijft wel erg grauw kwa kleuren. Persoonlijk vond ik het geluid wat minder. Ik merkte dat als je van de ene ruimte naar de andere ruimte loopt dat het zelfde geluid anders klinkt. Battlefield kent dit ook maar in deze game is het niet zo goed uitgewerkt. Het klopte iig niet helemaal. De geluiden zelf zijn wel goed maar het is dus het effect op het geluid wat soms niet klopt. Tijdens het spelen van de Single player is de game bij mij 2 keer gecrashed. Ineens zat ik weer terug op mijn desktop zonder enige vorm van foutmelding. Vandaar dat het op dit punt ook minder scoort. Ik heb alleen de multiplayer beta gespeeld dus ik kan niet helemaal goed oordelen over de multiplayer. Mijn ervaring is dat het wel leuk is maar over een paar maanden zul je het niet zo heel veel online spelen. Ook zie ik niet echt een competitie ontstaan zoals bij LOL. Toch is deze game niet slecht en zeker de moeite waard.

Heb jij ook een Doom (2016), PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Leuke review!

Bij mij crasht het spel ook wel eens naar de desktop, dat zal wel een bug zijn of driver issue.
Ik heb ook een R9 290.

Nog een tip voor je reviews: als je alinea's maakt is het veel rustiger lezen ;)
Aanvullend: bij voorkeur ook met kopjes ertussen, zoals bijvoorbeeld dit:

A.I.

Wapens en upgrades

Graphics en geluid

Online

Toch is deze game niet slecht en zeker de moeite waard.
Thnx voor de tips. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden. Had niet verwacht dat ik ook zo veel had getypt:P
Een verdere tip:

Mensen lezen vooral een review als deze net gepubliceerd is en bovenaan de tracker staat. Ik neem aan dat je een review schrijft om mensen te helpen en dan is het uiteraard fijn om positieve reacties te krijgen. Het is zonde als je een halve review live zet en achteraf allerlei aanpassingen doet omdat je 'm eigenlijk niet goed genoeg vond.

Je hebt er daarom het meeste aan om de review in één keer zo goed mogelijk te publiceren. Sla de review op, lees 'm nog een keer na en laat 'm even een momentje rusten. Kom daarna terug en lees 'm nog een keer door. Je merkt op deze manier snel genoeg of je eigen review lekker leest en door het even te laten rusten zie je misschien dingen die je ander niet gezien hebt. Je kan een review opslaan zonder te publiceren door het vinkje 'publiceren' uit te vinken.
Mooi dat je een review schrijft! Wat mij opvalt, is de opmerking ovrr dat je "maar"een R9 290 hebt, die kost toch over 200 euro op V&A... Is zo'n indicatie niet meer passend voor integrated graphics of een kaartje van <100 euro?
de kaart is ruim 2 jaar oud en was toen 300 euro. Ik denk dat het een leuke kaart is maar niet top of the line. Daarnaast in mijn CPU 4 jaar oud, daar is ook waar ik naar refereer.
Games is idd een andere setting waar het nieuwste vaak de norm is. Een i5 2500K was op de 2600K na wel een beest (zeker vgl met de generatie daarvoor), die misschien wel zo'n 70% van de huidige processors klopt en zeker als je m overklokt. Maar bij games wordt natuurlijk niet aan pentiums, celerons enzovoort gedacht, maar daar is natuurlijk zat van in de markt. En zo'n grafische kaart is voor menig PC toch wel een steving dingetje met 4GB? Ik ben benieuwd hoe het op een gemiddelde laptop draait of op een IGP, maar ik snap dat een gamer dat niet als referentie ziet.