Kingston HyperX Cloud Revolver Review

DaanBBTestpanel 25 mei 2016, 186 views

Kingston HyperX Cloud Revolver (Testpanel)

Mooie headset die eigenlijk meteen out of the box klinkt als een huis. Hoewel de bass erg aanwezig is in deze headset, vervormt dit het geluid niet of nauwelijks. Met behulp van mijn geluidskaart heb ik het geluid goed kunnen tweaken. Microfoon is van goede kwaliteit.

Pluspunten

• Goede degelijke headset
  • Stevig
  • Geen omgevingsgeluid meer te horen
  • Afneembare MIC
  • Goede stevige braided kabels
  • Geluid is hard!

Minpunten

• Zonder bass klinkt deze headset vrij vlak
  • Headset zit na een uur toch vrij strak om je hoofd
  • Geen software beschikbaar (geluidskaart is dan toch wel handig)
  • Geen extra accessoires zoals andere kussens
  • Geluid is hard!

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Inleiding:
Dit is mijn eerste review ooit op Tweakers.net. Helaas ben ik niet zo handig in het gebruik van BB code. Mochten er mensen bereid zijn te helpen dan hou ik me warm aanbevolen :Y)!

Aantal weken geleden kreeg ik een mailtje van Tweakers dat ik een headset mocht reviewen. Na eerst twee keer de mail gelezen te hebben en overtuigd te zijn dat het toch geen spam was, dankbaar geaccepteerd.

Vorig jaar is Player 3 in ons leven gekomen. Tuurlijk had ik wel eens vernomen dat ze veel slapen en dat er van veel gamen weinig terecht komt. Na bijna een jaar met Player 3, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de wens voor een 5.1 setje op mijn "werkkamer" voorlopig in de kast kan. Aangezien Player 3 tegenover de werkkamer slaapt.

Ik had ooit eens een headsetje voor de nachtelijke gamesessies aangeschaft met name voor als Player 2 ligt te slapen. Needless to say maar Player 2 kan de schietgeluiden op een nachtelijk tijdstip wat minder goed waarderen. Dat was een Steelseries Fnatic 7h. Bewust gekozen omdat ik geen fan ben van al die headsets met die zogenaamde "build in surround 13.2 USB soundcards". Prima setje qua prijs/kwaliteit verhouding. Helaas heeft Player 3 deze headset (omdat alles waar een draadje aanzit is leuk) kapot gemaakt. Ik was dus al enigzins in de markt voor een nieuwe headset. Aangezien ik een prima geluidskaart heb (Creative Soundblaster ZxR), is een model met interne geluidskaart of met alleen een USB aansluiting voor mij niet nodig. Ik hoor je denken, ja maar dat kunnen toch ook prima headsets zijn? Dat kan ook zeker. Maar het persoonlijke nadeel vindt ik dat je continue software matig moet wisselen van geluidsinput (speakers <--> headset). Daarnaast heb ik vorig jaar een paar dagen een Razer Kraken 7.1 gehad. Lang verhaal kort, deze heb ik retour gestuurd om bovenstaande issue EN dat ik het geluid zo ongelofelijk vervormt vond door de belachelijke bass in deze headset.

Maar goed daarvoor ben je hier niet. De Kingston Hyper X Cloud Revolver daarom ben je hier.

Specificaties:
T.H.D.: < 2%
Input power: Rated 30mW, Maximum 500mW
Weight: 360g
Weight with mic: 376g
Cable length and type: Headset (1m) + Audio Control Box (2m)
Connection: Headset - 3.5mm plug (4 pole) + Audio Control Box - 3.5mm stereo and mic plugs

Microphone

Element: Electret condenser microphone
Polar pattern: Uni-directional, Noise-cancelling
Frequency response: 50Hz-18,000 Hz
Sensitivity: -40dBV (0dB=1V/Pa,1kHz)

Doosinhoud met fotos::
Persoonlijk natuurlijk, maar ik hou wel van mooie verpakkingen.
De achterkant van de doos voorzien van beknopte specificaties.
De doos open.
De headset is degelijk verpakt zoals je kunt zien.
Niet al te veel poespas in de doos.
Inhoud van de doos.

Bouwkwaliteit:
De kwaliteit is goed. Mooie stevige headset. Kingston heeft gebruikt van metaal en daardoor voelt de headset zeer stevig aan. Geen idee of deze headset Player 3 proof is maar dat ga ik voorlopig niet uitproberen. Ik ben altijd van fan van goede braided kabels. Ik ben namelijk het type persoon regelmatig met zijn bureau stoel over kabels rijdt. De kabel voelt stevig en dik aan. En wat ik een enorm plus vind is dat zowel de audio als microfoon kabel samen zijn gevoegd. Ter illustratie, op de fotos hieronder zie je links de Steelseries Fnatic 7H kabel, in het midden de kabel van de Razer Deathadder Chroma en rechts de kabel van de Cloud HyperX Revolver.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B5v1O3DNdenVbQ.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B5v1O3SPXvGzjB.jpeg.

Het enige minpunt voor mij was toen ik de doos openmaakte dat er nepleren oorschelpen inzaten. Bij mijn vorige headset zaten er nepleren en stoffen oorschelpen bij. Je had dus zelf de keuze welke oorschelp je er op wilde zetten.

Er zit een Audiocontrol halverwege de kabel. Je kan deze bevestigen aan je shirt (ik vraag me echt af wie dat doet maar goed) en er zit een volumeknop en een muteknop. Voelt solide aan en doet wat het moet doen.

Ergonomie:
Aangezien Player 3 veel aandacht nodig heeft en ik eigenlijk alleen als hij slaapt kan gamen, heb ik de afgelopen week veel gebruik gemaakt van de headset. Ik moet zeggen dat ik de headset enorm prettig vindt zitten. Na een sessie van een paar uur merkte ik wel dat de headset toch wel erg strak zit om je hoofd door de Suspension Headband. Aangezien ik vrij kleine oren heb (volgens Player 2 luister ik daarom slecht) past de headset goed. Ik denk tenzij je formaat Dombo het Olifantje oren hebt, deze headset bij iedereen goed zal passen.

Geluidskwaliteit:
Geluidskwaliteit. Wat ik persoonlijk altijd een beetje mis aan veel reviews is het daadwerkelijk gebruik in games. Leuk natuurlijk als het geluid in films en muziek goed klinkt, maar laten we eerlijk wezen als je een Pro Gaming Headset koopt dan is de kwaliteit in games toch het allerbelangrijkst?

Ik speel eigenlijk met name FPS games. Met name in FPS games kan het verschil tussen een goede headset en een slechte headset wel degelijk verschil maken. Ik speel elk jaar de nieuwste COD en dit vul ik aan met tussendoor een andere FPS (kan verschillen van Bioshock, Crysis, Farcry etc). Ik ben een gemiddelde speler die over het algemeen toch wel in de top 3 in een game terecht kan komen.

De eerste game die ik opstartte was COD4. Dit deel van de COD series is toch wel mijn alltime favorite. Tevens voor het testen van een headset is het fijn dat je Promod kunt spelen waar perks zoals Deadsilence niet in zit. Eerste potje gespeeld, natuurlijk weer enorm moeten wennen omdat je niet kan double jumpen en niet kan walrunnen zoals in Blackops 3. Na een paar keer doodgeschoten te zijn toch weer de draad kunnen oppakken. Tegenstanders zijn kraakhelder te horen en je kunt redelijk de afstand en locatie bepalen. Explosies en schoten klinken als een huis. In eerste instantie naar mijn mening iets overpowered (bass), maar na wat aanpassingen in de software van Creative klonkt het goed. `

Na een paar potjes COD4 was het toch weer tijd voor Blackops 3. Ik speel voornamelijk HC waar het horen van je tegenstanders op zich best praktisch is. Het verschil ten opzichte van mijn Steelseries Fnatic 7h is enorm. Opnieuw kan je tegenstanders kraakhelder horen en heb je echt een "advantage". Jammer dat je in S&D er niets aan hebt omdat je behalve de thrustjumps niets hoort door alle Deadsilence heroes (Arena is nix voor mij duurt me te lang). Explosies, geweerschoten, muziek en hierdaar een opmerking als je bijvoorbeeld een killstreak hebt zijn goed te horen. Na de multiplayer nog even een paar single player missies meegepakt. Qua verhaal en geluid vindt ik de COD campaigns op zich altijd wel grappig. Ook hier wordt je overdondert met een helder goed geluid.

Mocht je een game getest willen hebben, laat het even weten in de comments (behalve natuurlijk Battlefield series :Y) )

Ik kijk op mijn PC weinig tot geen films. Maar voor een goede geluidstest pak ik eigenlijk altijd de intro van Tron (leuk als je ergens in een winkel staat). De combinatie van bass en muziek vindt ik geweldig. Ook hier scoort de headset goed!

Wat nog wel een klein puntje van aandacht is, ik heb mijn geluid in WIndows zoals de meeste mensen gewoon op 100% staan. Als je het volume voluit zet op de headset dan krijg je denk ik serieuze gehoorbeschadigingen. Ik vermoed dat het geluidsniveau op de headset nu op 30% staat. kwestie van fine tunen voor de meeste mensen.

Microfoon:
Aangezien ik eigenlijk altijd iedereen mute tijdens het gamen en zelden tot nooit skype of gebruik maak van TS3, is het voor mij een enorme pluspunt dat je de microfoon er uit kan halen. Hij ligt dan ook keurig in mijn bureaula.
Desalniettemin staat er op de doos dat deze headset met een tal van platformen compatible is. Zo ook Mobile. Ik heb met de headset een aantal telefoongesprekken gevoerd en telkens aan mijn gesprekspartner gevraagd of ik helder te verstaan was. De meeste mensen hadden niet in de gaten dat ik een headset op had en konden mij zeer goed verstaan. Wel moet je opletten dat je de microfoon niet te dicht bij je mond houdt. Ander krijg je dat hijger effect en daar zit niemand op te wachten.

Conclusie:
De vraag is natuurlijk had ik hem zelf gekocht? Persoonlijk denk ik van niet. Dat komt met name omdat ik Kingston niet zag als een fabrikant die goede headsets kon leveren, maar meer als de zoveelste die een productlijntje er bij nam met het predikaat gaming erop. Kingston heeft wat mij betreft met deze headset bewezen dat zij weldegelijk serieus genomen moeten worden in de gaming headset markt. Met de HyperX Cloud Revolver heeft Kingston een kwalitatieve, stevige, sobere Headset uitgebracht. Het geluid voldoet aan de verwachting wat je in deze prijsklasse van een headset mag verwachten. Wellicht dat de prijs iets omlaag kan naar rond de 99 euro. Op dit prijspunt zal de headset het waarschijnlijk beter gaan doen dan bijvoorbeeld de Steelserie Siberia of de Razer Kraken. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar deze headset zit er een beetje tussen in. Geen schreeuwerig uiterlijk maar ook niet te sober. Maar goed als je een mode statement wilt maken met een headset dan koop je toch een Beats by Dr Dre?

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud Revolver?