Garmin Forerunner 230 Zwart (Wit, Zwart) Review

MaartehhM 18 mei 2016, 1.834 views

Garmin Forerunner 230 Zwart (Wit, Zwart)

Dit horloge is gemaakt voor een regelmatige hardloper/fietser en alles wat je kan verwachten voor deze prijs zit er ongeveer wel in. De smartwatchfuncties zijn een bonus, en werken prima. Ik vind het in ieder geval de 209 euro die ik er voor betaald heb meer dan waard!

Pluspunten

• Ideaal voor hardlopen/fietsen
  • Design
  • Software redelijk intuitief
  • Accuduur

Minpunten

• Niet alle mogelijkheden
  • Lijkt fragiel
  • Bluetooth soms wankel

Ik was op zoek naar een sporthorloge voornamelijk voor hardlopen, wat ik ~3 keer per week doe. Een telefoon in een band om je arm doet ook wel de meeste dingen, maar dat zit toch niet lekker en je kan niet makkelijk de statistieken zien tijdens je run. Vandaar dat ik een horloge wilde, en aangezien ik niet een dagelijks horloge heb was een tweede eis dat 'ie er een beetje redelijk uit moest zien voor casual overdag.

Het aanbod in sporthorloges is helaas weerzinwekkend en na lang wikken en wegen heb ik de Forerunner 230 gekocht, en ik zal per plus en minpunt even toelichten waarom deze precies.

+ Ideaal voor hardlopen/fietsen
Het heet niet voor niets de Fore'runner', en het horloge heeft hardlopen en fietsen als voorgeprogrammeerde modi en je kan helemaal aanpassen wat je op je scherm(en) ziet terwijl je bezig bent. Alle informatie die je nodig denkt te hebben is beschikbaar, en redelijk makkelijk aan te passen.
Bovendien, in tegenstelling tot het scherm van je telefoon is dit scherm juist beter te lezen in de felle zon, als een soort e-paper. Dit betekent wel dat je 's avonds in je bed wel de backlight steeds aan moet zetten als je nog iets wil kunnen doen.

+ Design
De meeste sporthorloges zijn toch vaak vierkant en persoonlijk vind ik dat enorm lelijk, zeker als ik 'm van plan ben dagelijks te dragen. Helaas beginnen de ronde horloges pas vanaf een eurootje of 200, en is dit een van de goedkoopste, meest recente die beschikbaar is. Desalniettemin ziet 'ie er lekker sportief uit, en de reacties die ik tot nu toe heb gehad waren dan ook niet "man man man wat heb jij een lelijk ding om je pols".

+ Software redelijk intuitief
Het is heel makkelijk om een run te beginnen; met 2 knoppen ben je klaar om te gaan. Verder zijn de instellingen prima uitgedacht. Met Garmin IQ kan je allerlei apps en watchfaces installeren wat een enorme bonus is! Zo kan je je agenda, het weer bekijken, maar als je het spelletje 2048 wil oplossen kan dat ook.

+ Accuduur
Ik heb activitytracking niet aanstaan omdat het mij niet zoveel uitmaakt hoeveel stappen ik zet op een dag. Verder staat de hele dag (niet nacht) de bluetooth verbinding met m'n telefoon aan.
Dat scheelt al een hoop, en met zo'n 3 keer hardlopen per week red ik het ongeveer 1,5 a 2 weken met het horloge.
Maar in mijn optiek, of ik 'm nou eens per 1 of 2 weken moet opladen, dan maakt het mij allemaal niet meer zoveel uit.

- Niet alle mogelijkheden
Garmin verkoopt ook nog duurdere versies van praktisch hetzelfde horloge, dus dat betekent dat je bij dit relatief goedkope model wat features zal missen. Zo kan je niet je eigen sportprofiel aanmaken, en zit je gebonden aan Run (in/outdoor) Cycle (in/outdoor) en Other. Je kan mbv Strava natuurlijk wel aangeven dat je hebt gemountainbiked bijvoorbeeld. Maar in principe zijn al dit soort 'minor things' softwarematig en is deels op te lossen mbv andere apps. You get what you pay for.

- Lijkt fragiel
Het horloge (excl bandje) is volledig van plastic, en het zeker niet bedekt met saffierglas, dus ik betrap mezelf erop gelijk even te kijken of ik na het per ongeluk stoten niet een kras erop heb gezet. Dat blijkt nog mee te vallen, maar doordat 'ie zo licht is en niet van metaal vraag ik me af of dit nog 5 jaar lang goed gaat.

- Bluetooth soms wankel
Het bereik van de smart bluetooth verbinding is niet enorm, maar voldoende. Echter, ik heb af en toe dat ook als ie in m'n broekzak zit ik een melding krijg dat de verbinding verbroken is. Het gebeurt niet de hele dag door en gebeurt sporadisch, maar weet dus wel dat het niet de meest solide verbinding is die je kan krijgen.

Maar, al met al, dit horloge is gemaakt voor hardlopen en alles wat je kan verwachten voor deze prijs zit er ongeveer wel in. De smartwatchfuncties zijn een bonus, maar werken prima. Neem wel in gedachten dat +/-200 euro voor een sporthorloge aan de lage kant zit van het spectrum; als je elke bedenkbare functie wil en onverwoestbare bouwkwaliteit, zul je dieper in de portemonnee moeten tasten.

Heb jij ook een Garmin Forerunner 230 Zwart (Wit, Zwart)?

Mooie review! Ik heb zelf een Forerunner 15 gehad en nu dus ook een 230. Mijn ervaring met het glas is hetzelfde. Op een ander horloge heb ik ook al de nodige krassen staan, dus heb ik voor deze een schermfolie gekocht via Amazon.de (https://www.amazon.de/Gla...ltraleicht/dp/B01B1KW2OO/). Tot nu toe nog geen kras te zien en zodra dat wel het geval is, dan bestel ik wel weer een nieuwe folie :)