Ebode HD300PL Review

MrBreaker 5 juni 2016, laatste update op 6 juni 2016, 467 views

Ebode HD300PL

Met deze HDMI over powerline extender, kun je het HDMI signaal over een grote afstand via de powerline (dus je bestaande 230V~ bedrading) versturen. Hierdoor is geen technische kennis of setup (anders dan alle de stekkers aansluiten) vereist. Dus een 100 % Plug n Play product, wat gewoon direct werkt!

Pluspunten

• Plug N Play
  • Weinig lag

Minpunten

• Kijk uit voor een verlengsnoer met netfilter!

Geluidskwaliteit Score: 4

Voorwoord
Terug naar de index

Met deze HDMI over powerline extender, kun je het HDMI signaal over een grote afstand in je huis versturen.

Deze set is dus handig om een HDMI signaal via de netspanningbekabeling (aka powerline) naar een andere plaats in huis te sturen.

De Ebode HD300PL doet precies dit en kan daarnaast ook de infrarood signalen naar de apparatuur sturen, om zo doende te kunnen zappen, volume aanpassen, enz..

Ik heb deze review gemaakt omdat ik het leuk vind om me met techniek bezig te houden en hiervan verslag te doen. Ook heb ik een Ebode HD120IR (een HDMI over LAN extender), waarmee ik in deze review zal vergelijken.

Heb je vragen of opmerkingen, dan lees ik deze graag en zal mijn best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Door op 'Ebode' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de index van deze review. De thumbnails in deze review zijn klikbaar en linken naar het grote exemplaar van de afbeelding.

Index
Naar reacties

Terug naar de index

Met enige regelmaat kijk ik op http://www.ebodeshop.nl/ omdat de producten van Ebode mij als AV geek erg aanspreken. Toen ik de Ebode HD300PL zag, begon het direct te kriebelen.

In het verleden, heb ik soortgelijke sets voor mijn toenmalige werk gebruikt (die sets moduleerden het signaal over een CAT5/6 kabel, waar deze set van Ebode het signaal moduleert over de netspanningsbekabeling), wat er voor zorgt dat bij HDMI over "X" oplossingen ik standaard getriggerd ben.

Ik heb AV ervaring vanaf de zwart-wit TV en de volle twee zenders om uit te kiezen, een afstandsbediening die nog heel erg analoog was, lees 'Mr. Breaker hete ;) '. Vroeger ben ik dus door Paps en Mams veelvuldig aangestuurd om de TV van kanaal te verwisselen, wat een geluk dat er maar twee kanalen waren toentertijd :? .

Tijdens het opgroeien, heb ik de ontwikkeling in de techniek meegemaakt. Eerst dus een zwart-wit TV, toen kleur, toen een RF AB, IR AB, teletekst en dan nu 1080p over powerline? Al vanaf, de zwart-wit TV, ben ik getroffen door het AV-virus :9~ , daardoor moest ik deze set gewoon hebben, al was het alleen maar om te testen. De prijs was het enige wat me aan het twijfelen bracht, maar ja... Wat moet dat moet ;) .

Specificaties

Ebode HD300PL specificaties

Hier staat de productsheet van de HD300PL.

De verpakking
Terug naar de index

De Ebode HD300PL zit in een beschaafde verpakking van 24,5 x 18 x 8 cm, wat direct opvalt is het gewicht van de doos, dat voelt namelijk nogal zwaar aan voor zo'n klein doosje:

Verpakking

Verpakking open

Verpakking de HD300PL in zicht

Dat de doos zo zwaar aanvoelt, komt doordat er de nodige accessoires in de doos aanwezig zijn:

Accessoires

De HD300PL is netjes verpakt, maar in tegenstelling tot de HD120IR zit hij niet in een anti ESD zakje verpakt. Vermoedelijk zal deze set minder gevoelig zijn voor ESD?

In de doos vinden we ook nog de user manual, de benodigde aansluitkabels en zowel een IR ontvanger (receiver) als een IR zender (transmitter). Twee kabels met euro stekker, welke direct in de transmitter en receiver passen. Ook de UK variant wordt standaard meegeleverd.

Wat opvalt, is de mooie Chinese reminder :9 :
Reminder

Ook bij deze HD300PL ontbreken de HDMI kabels, maar deze liggen voor een paar euro in de schappen van de Action ;) .

Eerste indruk
Terug naar de index

De transmitter en receiver voelen degelijk aan. De complete behuizing van zowel de transmitter als reciever, is van plastic. Aan de bovenkant van de twee kastjes zit in het midden een strookje folie:
Verpakking de HD300PL in zicht
Wat daarvan de bedoeling is ontgaat mij een beetje, maar wellicht heeft het met het productie proces te maken? Het is in ieder geval snel en eenvoudig te verwijderen.

Ook aan de voor en achterkant zit folie om de paneeltjes tegen krassen te beschermen, deze zitten wel over het volle vlak van de panelen.

Het gewicht van een enkel kastje, is ongeveer 200 gram.

Aan de voorkant van beide kastjes zit een reset knop en twee status lampjes:
Voorkant HD300PL

Aan de achterkant van de transmitter, zitten de HDMI aansluiting, IR aansluiting:
Achterkant transmitter
Op de transmitter, is het handig dat er twee HDMI aansluitingen zijn waardoor deze is door te lussen. Hierdoor hoef niet constant de HDMI kabel te worden omgeprikt of hiervoor een andere oplossing te worden gebruikt.

De achterkant van de receiver, ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de transmitter, alleen heeft de receiver maar n HDMI aansluiting (is ook logisch):
Achterkant receiver

Wat opvalt is dat er op de onderkant rubberen voetjes zitten (waar de HD120IR deze niet heeft):
Onderkant HD300PL

Helaas ontbreekt ook op deze HD300PL (net als op de HD120IR) de mogelijkheid om de transmitter of receiver met schroefjes te bevestigen, zoals dit:
Wall mount ontbreekt

Dat vind ik jammer, want door die manier van monteren, kun je mooi en eenvoudig je AV installatie afwerken en er goed verzorgd uit laten zien (ook al zit het niet in het zicht).

Om een goede indruk te geven van de grootte van de componenten, hier een "Banana for scale" 8-) :
Banana for scale

Het aansluiten
Terug naar de index

Hier is schematisch aangegeven hoe de set werkt:
Ebode HD300PL overzicht

Het aansluiten is een kwestie van de kabels inpluggen op de transmitter en receiver:
Aansluiten
Handig hierbij is dat de transmitter altijd aangesloten kan blijven door middel van de HDMI doorlus (HDMI input & output).

Daarna een plekje zoeken voor de IR zender (of ontvanger):
Ebode HD300PL IR Zender/Ontvanger
Waarbij de zender en ontvanger behoorlijk groot zijn en erg in het oog springen.

En je bent klaar om te gaan:
Hierbij staat de Humax ontvanger beneden en komt het HDMI signaal van de Humax op de TV boven binnen via deze Ebode HD300PL set.

De beeldkwaliteit is perfect en wordt op 1080p nog steeds erg vloeiend weergegeven.

Aan de voorkant van zowel de transmitter als de receiver zit een blauw lampje, wat ik er wel goed uit vind zien. Het lampje is enigszins bescheiden en valt overdag nauwelijks op. In het donker vind ik hem niet storend (is mijn persoonlijke opvatting), maar gelukkig is het niet nodig om zowel de transmitter, als receiver in het zicht te hebben. Ze voelen zich ook prima thuis achter, of in een kast.
Voorkant HD300PL

Plug n Play
Terug naar de index

Deze set is echt 100% plug n play. Zodra de transmitter aan het zenden is, is het een kwestie van de receiver(s) (de ontvanger) inschakelen en er is licht, uuhhh ik bedoel beeld natuurlijk 8)7 . Je hoeft ook geen ingewikkelde instellingen te doen, een kind kan de was doen (en deze set aansluiten, maar dat is arbotechnisch niet verantwoord 8)7 ) ...

Het enige wat belangrijk blijkt te zijn voor deze set, is dat er geen netfilter of overspanningsbeveiliging tussen de bekabeling zit (lees luxe verlengsnoer).

Lag
Terug naar de index

Wil je deze set gebruiken om game beelden te verzenden of voetbal kijken zonder de goal al buiten te horen "vallen", voordat jij hem op het scherm ziet, dan is het fijn als er zo weinig mogelijk 'lag" optreedt.

Omdat het HDMI signaal wordt omgezet, is enige 'lag' wel te verwachten.

Om de 'lag' te testen heb ik de test van deze site gebruikt:

Hierdoor kun je eenvoudig zien, hoeveel vertraging (lag) je beeld heeft.

Voor een goed vergelijk moet ik eerst weten hoeveel vertraging mijn laptop en TV standaard heeft.

Input lag

Uit deze test blijkt lag die altijd aanwezig is ongeveer twee honderdste te zijn.

Met de HD300PL er tussen is de 'lag' nog geen drie tiende inclusief de twee honderdste 8)7 . Dat vind ik erg netjes en ik had eigenlijk meer vertraging verwacht. Erg positief dus!
Infrarood
Terug naar de index
Naast transporteren van het HDMI signaal, kan deze set ook een infrarood signaal transporteren. Daarvoor zit er een infrarood ontvanger en een infrarood zender bij de set:
IR ontvanger IR zender

Aan de onderkant van de zender en ontvanger, zit een stukje 3M tape, waardoor de zender of ontvanger vast te plakken is aan het apparaat, wat bediend moet worden.

Onderkant IR zender/ontvanger

Door de relatieve grootte van de zender en ontvanger en het korte snoertje aan de zender/ontvanger van n meter, is het plaatsen van de IR zender en ontvanger een uitdaging.

Snoer van de IR zender/ontvanger

De kabels aan deze infrarood zender en ontvanger zijn n meter lang, aan de andere kant van de kabel zit een 3,5 mm jack connector.

De kabels van de IR zender en ontvanger zijn nogal stug, maar door de 3M plakkers, blijven ze wel goed op hun plaats:
Ebode HD300PL IR Zender/Ontvanger

Ik heb deze zender en ontvanger gebruikt in combinatie met mijn Humax iHDR 5200C. Dit werkt perfect. Ik heb de IR zender voor de Humax gelegd en de IR ontvanger op de TV geplakt. De infrarood signalen worden perfect ontvangen en verstuurd, je hoeft hierbij nauwelijks te richten op de IR ontvanger:
Kortom ook als IR verlenger, werkt de HD300PL perfect.

On-screen display
Terug naar de index

De receiver beschikt over een zogenaamde On-screen display. Hiermee wordt de status van de installatie weergegeven en maakt het troubleshooten van mogelijke problemen een stuk eenvoudiger. Zo heb ik de volgende meldingen voorbij zien komen, waarvan de betekenis voor zich spreekt:
OSD OSD OSD

De OSD functie blijkt een handige toevoeging en hierdoor weet je binnen no-time welke actie je moet uitvoeren om bewegende beelden op je scherm te toveren.

Stroom
Terug naar de index

Het aansluitsnoer voor stroom gaat rechtstreeks in de transmitter en receiver. Het aansluitsnoer is bij benadering 120 cm lang.

Het stroomverbruik van de transmitter en receiver, ligt gemiddeld zo rond de 8 Watt. Het meest opgenomen vermogen is 18 Watt, maar gemiddeld verbruiken zowel de transmitter als receiver 8 Watt.
Meest opgenomen vermogen is 18 Watt, gemiddelde is 8 Watt

Hier kun je berekenen wat het gebruik van deze set je op jaarbasis ongeveer kost aan energiekosten. Kijk je vier uur per dag, dan kost je deze set je per jaar 5,36 extra op je eindafrekening, dat valt dus reuze mee!

Warmteproductie
Terug naar de index
Bij het gebruik van de Ebode HD300PL, wordt deze best warm. Na het inschakelen hebben beide units binnen "no time" een temperatuur van 50C bereikt. Daarna blijft de temperatuur van de units 50C en loopt niet meer verder op.

50C

Geluidsproductie
Terug naar de index
Door het gebruik van enkel passieve componenten, zijn de transmitter en receiver geheel geluidsloos. Er zit dus geen irritante 'fan' of iets dergelijks in, wat lawaai kan gaan maken. Dat is fijn, want niet gestoord of constant afgeleid worden door irritante geluiden draagt erg bij aan een goede AV/Film ervaring.

Kabels
Terug naar de index

Volgens de handleiding is de maximale transmissie afstand 300 meter.

In de praktijk blijkt dat het oversteken van een "groep" en het gebruik van verlengdozen met een "netfilter" of een overspanningsbeveiliging een probleem kan zijn.

Als de transmitter en receiver rechtstreeks op het stopcontact worden aangesloten, dan is de verbinding snel gemaakt en is het beeld goed.

Bij het gebruik van een verlengsnoer (met netfilter), hapert of komt de verbinding helemaal niet tot stand.

HD300PL vs HD120IR
Terug naar de index

In principe doen deze twee sets hetzelfde, maar de toepassing is iets anders. De Ebode HD120IR kan HDMI over LAN bekabeling transporteren, waar de Ebode HD300PL HDMI transporteert over het bestaande lichtnet.

Het voordeel van de HD300PL is dat er geen (extra) bekabeling aanwezig hoeft te zijn. Is er stroom? Dan kun je met de HD300PL uit de voeten. Een nadeel is dat de HD300PL gevoelig is voor extra componenten op het lichtnet. Een overspanningsbeveiliging of netfilter gooit roet in het eten.

De lag van de set is ook wat groter dan die van de HD120IR, de HD120IR heeft een lag van driehonderdste van een seconde:
Input & output lag Ebode HD120IR
Het lijkt vijf honderdste maar omdat de laptop op de TV standaard twee honderdste vertraging geeft is de daadwerkelijk lag van de HD120IR driehonderdste van een seconde. Dat is fors minder dan de ruime drie tiende van de HD300PL (de set uit deze review).

Persoonlijk vind ik de IR zender en ontvanger van de HD120IR er net wat beschaafder uitzien dan de zender en ontvanger van de HD300PL, al zien die dingen er nooit uit.

Wat een plus van de HD300PL is ten opzichte van de HD120IR, is de HDMI 'doorlus' op de transmitter, waardoor geen extra HDMI splitter gebruikt hoeft te worden en hierdoor altijd (out of the box) aangesloten kan blijven.

De HD300PL verbruikt gemiddeld twee keer zoveel stroom als de HD120IR. Doordat het signaal over het lichtnet gemoduleerd moet worden is het hogere stroomverbruik te verklaren en valt daarmee nog enigszins mee.

Conclusie, wil je weinig lag en betrouwbaar ongestoord beeld, ga dan voor de Ebode HD120IR.

Heb je geen LAN bekabeling liggen, kies dan deze Ebode HD300PL, maar let op bij het gebruik van netfilters.

Nawoord
Terug naar de index

De Ebode HD300PL, voldoet aan mijn verwachtingen. Het is een echte Plug n Play oplossing, waarbij je wel moet opletten met een netfilter tussen de set.

Doordat hij 100% plug n play is, kan iedereen hiermee uit de voeten.

Handig is de HDMI 'doorlus', waardoor er geen extra HDMI splitter nodig is en deze set altijd aangesloten kan blijven.

Het beeld is vloeiend en is er vrijwel direct na het inschakelen van de units.

Handig is het on-screen display, waardoor je direct de status van de installatie kent na het inschakelen van je beeldscherm.

De set verbruikt wel wat meer vermogen als de HD120IR en wordt in tegenstelling tot eerder genoemde wel warm tot heet. Desondanks zijn zowel de transmitter als receiver achter of in een (AV) kast op te bergen.

Het verzenden van IR-signalen doet hij perfect, het is alsof je gewoon op de bank voor het apparaat zelf zit. Qua bediening merk ik geen verschil.

Erg positief vind ik de beeldkwaliteit, en het feit dat de unit 100 % Plug n Play is, de lage 'lag', het relatief geringe stroomverbruik, dat de untis geluidsloos zijn en de eenvoud van aansluiten en bediening.

Als minpuntjes noem ik de prijs (al moet gezegd worden dat het een fantastisch product is), het ontbreken van de mogelijkheid om de units eenvoudig te monteren => 'wall mount' en het ontbreken van HDMI-kabels.

Als AV-geek 8-) , ben je bij Ebode aan het juiste adres, kan ik inmiddels met 100% zekerheid zeggen.

Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk is en u heeft geholpen!

Changelog

DatumChange
05-06-2016Review geplaatst.
06-06-2016Afbeelding toegevoegd en wat foutjes aangepast.

Heb jij ook een Ebode HD300PL?

Banana for scale maakt het af, tof gedaan.