Tweakers zegt: 8,5

Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 12,3" (2736x1824), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Type Cover (Azerty) Zilver Review

arievl 15 mei 2016, laatste update op 17 mei 2016, 2.509 views

Microsoft Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Type Cover (Azerty) Zilver

Na een HP ProBook 430 G2 ben ik voor het hele kantoor overgestapt op de Surface Pro 4. Voor zakelijk gebruik (mail, Office, diverse webapplicaties) volstaat het instapmodel met de Core m3 prima. Grootste pre: de hoge resolutie is een genot voor mijn ogen na de 430.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Windows Hello
  • Ruim voldoende performance voor zakelijk gebruik
  • Stylus

Minpunten

• Niet geschikt voor zware applicaties
  • Magneet stylus is sterk, maar misschien niet sterk genoeg...

Prestaties
Hoewel de m3 wellicht geen krachtpatser is, heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat ik op de Surface moest wachten. Windows werkt vlot (vlotter dan de ProBook 430 met een i5) en ook zaken als Office draaien makkelijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer er zwaardere programma's gedraaid moeten worden dit anders komt te liggen, maar heb daar zelf dus geen ervaring mee op deze tablet (NB: dit naar aanleiding van benchmarks op andere sites).

Beeld en batterij
Het beeld is echt geweldig. Het heeft een hoge helderheid waardoor het in de meeste gevallen goed afleesbaar is (ondanks het glanzende scherm ook buiten) en de resolutie is erg hoog. Ik merk dat mijn ogen veel minder vermoeid raken dan op de HP 430 die slechts 1366x768 aan pixels had. De batterijduur (vaak het meest gerelateerd aan het scherm) bij de m3 is ook prima en varieert tussen de 6 en 10 uur, waarbij ik wel moet opmerken dat ik het scherm eerder donkerder dan lichter heb staan.

Stylus
De stylus laat zich makkelijk aan het scherm koppelen en kalibreren is niet echt meer nodig (wel gedaan natuurlijk). De actieve stylus werkt prettig omdat het scherm onderscheid kan maken tussen vinger/handpalm en de punt van de pen. Ten opzichte van mijn ervaringen met de inmiddels veel oudere 2760 Elitebook van HP die een passieve stylus had is dit een verademing. Ik werk volledig digitaal maar aantekeningen maken blijft prettiger met schrijven dan met typen wat mij betreft en dus is mijn stylus en OneNote een gewaardeerde toevoeging aan het dagelijks gebruiksgemak.

De stylus bevat een magneet en klikt erg eenvoudig vast aan de zijkant van mijn tablet. Hoewel de magneet krachtig is, is de pen wel makkelijk van de zijkant af te rollen, bijvoorbeeld wanneer je een rand van een aktetas o.i.d. raakt. Ik ben dus benieuwd of hij uiteindelijk krachtig genoeg blijkt.

Hello!
Een heerlijke toevoeging (ben erg van de superlatieven vandaag merk ik) is Windows Hello. Na een eenmalige setup van een minuut en twee keer aanvullende herkenningen bij een andere lichtinval, herkent de Surface Pro 4 in bijna elke situatie mijn ogen en logt mij automatisch in. Ik ben gewend om mijn computer als ik van mijn werkplek wegloop altijd te locken en het opnieuw in moeten loggen is nu verleden tijd. De camera/irisscanner start met 1 tot 2 seconden op en herkent nagenoeg direct is mijn ervaring, dus het werkt zeker niet vertragend of iets dergelijks. En het is natuurlijk best een coole gadget...

Overig
De typecover is verbeterd ten opzichte van de voorgaande edities en de backlighting op de toetsen werkt prettig. Ik gebruik de tablet op kantoor in combinatie met het surface dock waardoor toetsenbord, scherm en muis direct aangesloten zijn. Eigenlijk is dat een onmisbare toevoeging voor de zakelijke gebruiker en ik zou dit dus er zeker bij aanschaffen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Type Cover (Azerty) Zilver?

Duidelijke review. Misschien een fotootje van je opstelling op 't werk?
Goede review waar ik me als medegebruiker van de SP4 goed in kan vinden. Het enige wat ik nog zou wijzigen is dat je aangeeft dat hij niet geschikt is voor zware applicaties zonder zelf te testen en/of benchmarken. Het lijkt nu namelijk meer een bevinding dan een aanname.
Dank, ook voor je toevoeging. Ik heb er even een NB bij gezet om het wat duidelijker te maken dat het een overgenomen bevinding betreft.