Foxconn R10-S3 Review

RiDo78 4 augustus 2009, laatste update op 15 augustus 2009, 3.295 views

Foxconn R10-S3

Pluspunten

• de lage prijs
  • mooi afgewerkt
  • compact

Minpunten

• geen ondersteuning voor 2,5 harddisks
  • geen SP-DIF, HDMI of DVI aansluiting
  • beperkte mogelijkheden videokaart
  • koeling kan een probleem worden

De Foxconn R10 S serie is een serie met Atom-barebones. Wacht even, 'ATOM-BAREBONES?' Juist... deze serie barebones heeft dus al een processor. Je kunt kiezen uit 2 moederborden en 2 processoren (Single core Atom 230 en Dual core Atom 330), wat het totaal op 4 verschillende modellen brengt.

Er zit weinig verschil in de moederborden, als ik de specificaties mag geloven hebben de moederborden in de S1 en S3 (945S04) nog een serieele en parallele poort en die in de S2 en S4 (945S02) niet. Voor beide moederborden kun je dus kiezen voor een single core Atom 230 (S1 en S2) of een dual core Atom 330 (S3 en S4). Verder lijken de 4 modellen identiek aan elkaar. In deze review ga ik vooral in op de S3 die ik hier naast mij heb staan, maar veel dingen zullen ook voor de andere 3 modellen van toepassing zijn.

in-the-box
Zoals gezegd is het systeem een barebone met processor. Bij het openen van de doos vind je dus een systeemkast met inhoud een klein zakje met 'kuch' handleiding, schroefjes en minimale SATA kabeltjes. Verder vind je in een klein kartonnen doosje de standaard waarmee je het systeem op z'n kant kunt zetten.

Inbouwen geheugen
Het openen van de systeemkast doe je met het losdraaien van een enkel schroefje. Tot zover het recht-door-zee gedeelte. Want deze barebone heeft op z'n minst nog geheugen nodig maar om dat te kunnen plaatsen moet de drive-tray uit de weg. En om die weg te halen moet je 2 schroefjes los halen die achter het voorfrontje zitten. Moeilijk is het allerminst, maar de drive-tray lijkt op het eerste gezicht zo bevestigd te zitten dat je hem eenvoudig weg los kunt klikken. Maar hij zit toch echt vastgeschroefd. Je moet het maar net even weten. Met de drive-tray uit de weg kun je het geheugen inbouwen. Daarvoor heeft het moederbord 1 slot waar een DDR2 533 of 667 Mhz van max. 2 Gb in past.

Inbouwen drives
Natuurlijk zul je voor de meeste toepassingen er nog een harddisk in willen plaatsen, maar de machine ondersteund PXE-boot dus echt noodzakelijk is dat niet. Daar Windows toch liever een eigen harddisk heeft, kan die er natuurlijk ook ingebouwd worden. Het moederbord bevat 2 SATA connectoren en 2 kleine SATA kabels worden meegeleverd. Ook de voeding heeft 2 SATA aansluitingen, maar dus geen 5,25". Wel is er een 4-pins P4 kabel (2x +12, 2x GND) aanwezig die niet gebruikt wordt. Maar het moederbord vervangen voor een ander ITX-moederbord met losse CPU is dus wel mogelijk.

De kast voorziet in 1 externe en 1 interne 3,5" bay, en 1 externe 5,25" bay. De interne 3,5" bay bevind zich naast het moederbord. De harddisk wordt ondersteboven in de behuizing geplaatst zodat je de ene kant met een schroefje in de 'printplaatzijde' van de harde schijf vast kunt zetten. De andere kant schoef je vast met 2 schroefjes aan de zijkant van de drive, zoals gebruikelijk. In de drivebay waar plek is voor een 3,5" en een 5,25" drive worden de drives enkel aan de onderzijde vastgeschroefd. Daardoor kunnen de meeste inbouwbrackets niet gebruikt worden en is het dus niet mogelijk om in deze kast een 2,5" schijf te monteren zonder zelf te gaan modden.

Koeling
In het kort, vrij belabberd. Er zit een 8 cm fan in de voeding en een duidelijk hoorbare 8 cm naast het moederbord. De fan naast het moederbord is een normale 3-pins fan, maar zit aangesloten op een 4pins PWM connector. Wel is de fan half zo dik als een 8cm Nexus fan. Daar de fan bijna klem zit tussen het moederbord en de kastwand is deze niet te vervangen door een iets dikker model. Mocht je echter een andere platte fan vinden, dan is hij met 1 schroef los te halen. Verder is de kast niet voorbereid op andere fans. Maar mocht je echt hitteproblemen ondervinden dan kun je natuurlijk nog een drivebay-fan ge/misbruiken, mits je er een kunt vinden. . . . met schroefgaatjes aan de onderzijde.

Verder nog iets uit te breiden?
Tsja, er zit een PCI slot in waar je een Small Form Factor kaartje in kunt stoppen. Aangezien ik de machine als router wil gaan gebruiken heb ik daar een D-LINK DGE-528T Gigabit kaartje ingeprakt. Dat heeft wel tot gevolg dat de PSU-fan voor de helft afgedekt wordt.

Goed, maar wat kan ik er mee?
Het is een apparaatje van 100 euro? Wat denk je zelf? De grafische kaat zit geintegreerd in de Intel 945GC chipset dus het spreekt voor zich dat je niet op zwaar grafisch geweld moet rekenen. Ook het ontbreken van een SP-DIF, HDMI of DVI aansluiting maakt de machine ongeschikt om als mediacenter op te treden. Ook is de Atom geen krachtige processor, al probeert hij je met hyperthreading te misleiden dat hij over 4 cores zou beschikken.

Toch is de barebone uitermate geschikt als instap-pc voor je grootouders of mensen die toch enkel willen internetten en af en toe een briefje willen tikken. Windows XP draait er prima op en ook Linux is meer dan happy. De meerdere cores zorgen ervoor dat je niet continu in de wacht gezet wordt als een plug-in in de stress schiet. Daarnaast is de machine ook prima in te zetten als linux-routertje of el-cheapo file en/of webserver.

Persoonlijk heb ik 2 machines aangeschaft. Een daarvan zal zijn leven gaan slijten als een diskless router die of van NFS of van USB-stick gaat booten. En de ander zal ik als uitleenbak gaan gebruiken voor mensen die in hun examentijd hun eigen PC omzeep weten te helpen. Windows XP of Linux erop, Openoffice erbij en leef je uit! En op tijden dat hij niet uitgeleend is, kan ik hem mooi misbruiken voor het testen van wat verdachte software. Vanwege de PXE-boot poets je er zo een schone image op. Wacht even, zei iemand daar Windows 7?

Conclusie:
Met deze barebone heeft Foxconn de el-cheapo markt aangeboord. Het kost niet veel en je krijgt niet veel. Voor de prijs van 100 euro voor de barebone zelf, een oude geheugenmodule en harddisk die menig tweaker nog wel ergens onder het stof heeft liggen pruts je zo een nieuwe machine in elkaar. De machine is krachtig genoeg voor basistaken zoals wat internetten, een briefje tikken of de boekhouding. Ook hij kan uitstekend ingezet worden als een linux router of server.

Maar mensen die een machine zoeken die ze kunnen uitbouwen tot mediacenter of game-pc kunnen beter even verder zoeken.

Heb jij ook een Foxconn R10-S3?

Dank voor de review! :)

Hoe ervaar je het geluidsniveau dat de fans produceren? Blijkbaar valt dat nogal tegen, en als die fans zich dan niet zomaar laten vervangen... Persoonlijk zou ik eentje aanschaffen om m'n huidige server (Shuttle SN45G, erg stil ding) te vervangen, al zou het spijtig zijn moest het geluid luid genoeg zijn om te storen.
Tsja die fan is duidelijk hoorbaar en ik kan het me goed voorstellen dat het erg storend is wanneer die machine niet is weggewerkt in een kast of iets. De machine 24/7 laten draaien in je slaapkamer is zeker geen optie. Ik pas de tekst nog wel even aan, bedankt dat je mij op dit vergeten puntje wees.
Ik heb de ventilator vervangen voor een Zalman ventilator dat scheelt heel veel herrie je hoort hem nu niet meer en de koeling is volgens mij ook beter. Tja kost wel €35,- maar dan heb je ook wat.

Als je de kamer gaat stofzuigen neem dan zo nu en dan ook de computer even mee even periodiek de ventilatie gaten zuigen.

Heb in de loop der jaren heel veel pc's oververhit zien raken door stof en stofnesten.
Is het mogelijk om een HDMI- kaart in te doen
Wat voor moederbordje zit er nou precies in dan?

Want mij Intel D945GCLF2 heeft wel degelijk een S/PDIF-header.

Verder wel een redelijke review. Je vertelt het met een leuke toon, maar je geeft te weinig inhoudelijke informatie (bijv. zoals ik al zei, wat voor type moederbord zit er nou in)

En verder heb je ook geen testjes van iets. Je vertelt eigenlijk alleen over het kastje zelf, maar niet wat hij bijvoorbeeld kan qua mediafiles (HD?) e.d.

Er zitten dus nog wel verbeterpuntjes in ;)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 12 januari 2010 23:04]

Is dat nu niet juist een industrieel atom board serie ?

Dan hoef je geen fancy video aansluitingen te verwachtten.
Ik gebruik dit systeem naar alle tevredenheid, staat weg gedrukt in een kast (warm), draait al maanden 24 uur zonder reboot, met windows 7. Loopt als een trein en met coreavc, speelt het alle 720 content af en de meeste full hd 1080p, behalve de birdscene :), maar die is dan ook 150mb voor 5 seconden film geloof ik.
Ik heb in mijn R10 de kastventilator in de voeding geplaatst en
een stillere variant in de kast met Ducktape zonder de houder.

Past en de barebone is een stuk stiller!
Zit gewoon een SPDIF aansluiting op het moederbord in de R10-S3. Heb er zelf ook een en een kaartje waardoor je ook een SPDIF poort krijgt.

Verder kan je met de pci slot er een videokaart in stoppen en heb je dus SPDIF en DVI ;)

Dus niet onmogelijk..