Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo), Ultimate Review

Nappio 2 oktober 2005, laatste update op 2 oktober 2005, 3.407 views

Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo), Ultimate

Pluspunten

• Goede koeler
  • Erg stil
  • Goede prestaties

Minpunten

• Grootte van de koelribben

Sinds afgelopen woensdag heb ik deze videokaart met systeem eromheen in bezit. Door de zalmankoeler die er standaard op is gemonteerd is de geluidsproductie vrij laag en worden er toch aardige prestaties gehaald. In 3dmark 2005 haal ik rond de 4900 punten op 1024x768 en dat is overeenkomstig gelijkwaardige tests die op internet te vinden zijn.

Wat mij betreft is deze kaart de ideale oplossing als je huidige spellen goed wil spelen, niet zelf een koeler op je nieuwe kaart wil zetten, toch een behoorlijk stil systeem wilt. Dat alles zonder de hoofdprijs te betalen.

Enig minpuntje is dat ik tevens een Northbridge koeler (zalman NB47J) had besteld, maar deze is niet te monteren door de uitstekende koelribben van de videokaart. Maar misschien is dit op andere moederborden geen enkel probleem.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo), Ultimate?

die kaart draait de spellen met gemak daar valt nie over te twiste alleen bij fear heeft ie het wel moeilijk denk ik alleen ik zou als ik jou was nog 512 extra bijbestellen anders wordt je gek van het swappen
idd, met dat systeem kan een extra reepje 512 valueselect geen kwaad (= goed mem voor dit mobo)

dit systeem is een beetje overkill vergeleken met de hoeveelheid geheugen namelijk :P
En als je nu eens een dremel ter hand neemt en het koelblok verbouwt? Kom op, je bent toch niet voor niets een tweaker?
of hij ismisschine TE tweaker en wilt het extra koelvermogen van de weggesneden koelvinnen niet missen ;)
Eeeehhh, ik heb hetzelfde moederbord met dezelfde videokaart EN het daarbij blauwe blokje van Zalman gemonteerd. Eigenlijk zonder noemenswaardige problemen.
Wanneer je enkele koelvinnen van de Sapphire iets naar boven buigt, dan past de northbridgekoeler er goed op.
(of, dan past de videokaart goed) Tis maar wat je als eerste doet.

En ja, je zult toch het mobo moeten uitbouwen om de northbridgekoeler te wisselen.
Succes.
Denk dat hij eerder een koelblokje Š 4 euro verzaagt dan dat hij aan zijn videokaart-(koeler) gaat prutsen. ;)
je 05 score valt me een beetje tegen. Ik dacht dat die ATI's veel sneller waren?

Ik heb maar een 3000+ (Sempron, socket A) en een 6800le (§120, ongeveer de helft van de prijs van jouw kaart?) gemod met een biosflash naar GT (alle pipes aan en 375gpu/920vram ddr1) en ik haal net iets meer dan 4900.
De standaard koeler op mijn aopen kaart is trouwens ook superstil.

Ik wens je toe als je daar interesse in hebt dat je kaart lekker te overclocken is want anders is het een beetje jammer van de pecunia.
Inderdaad zou je score veel hoger moeten zijn. Mijn Sapphire X800XL (geen ultimate) haalt @stock 5200 punten en max overclocken (kaartjes willen absoluut niet OC`en) 5600punten.

Dit alles op een p4, dus met je Athlon64 zou je veel hoger moeten kunnen scoren!!
idd, in games is AMD al sneller sinds de Athlon!
Hehe, Inderdaad heb ik een Gb aan geheugen, maar ik zag net pas dat het niet echt handig is in te vullen in de survey; nog maar even een reepje erbij gezet dus..

De 4 koelribbetjes op het kleine zalmanblokje zijn er inmiddels af. Niet met een dremel maar met de ouderwetse ijzerzaag. Het is nu alleen nog even ingewikkeld om de huidige koelunit eraf te halen.. heb geen zin om het moederbord eruit te halen eigenlijk(mocht dat nodig zijn). Moet het dus nog even uitzoeken, maar tijd is helaas schaars.
Ik had de eerste 3dmark2005 gedraaid met de nieuwe 5.9 drivers, gisteren maar even een aangepaste versie van 5.8 erop gezet en prompt meer punten, namelijk 5010. Nog steeds niet genoeg dus. Bij welke drivers doen jullie de tests?
Succes.
Het probleem is al opgelost. Ik heb Azerty even gemaild met de vraag waarom ze het niet hadden gemonteerd. Het blijkt dat ik een nieuwere versie van de asus a8n-e heb, met daarom een stillere koeler dan degene waarover zoveel werd geklaagd. Conclusie: wel een draaiend fannetje, minder herrie (ik kan niet echt vergelijken natuurlijk) en een half afgezaagd koelblokje. Iemand geinteresseerd :) of leuke ideeŽn? Die 3 euro is pech gehad.. maarja, dat heb je uberhaupt als je iets nieuw koopt, een week later is alles goedkoper.