Specificaties 12" (1920x1280), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

HP Elite x2 1012 G1 (L5H02EA) Zilver Review

Zanthr 10 mei 2016, laatste update op 22 mei 2016, 815 views

HP Elite x2 1012 G1 (L5H02EA) Zilver

Mooie en zeer krachtige tablet/convertible. Het scherm is prachtig, hij heeft een vlotte processor en SSD, prima toetsenbord en een handige kickstand. Nadelen zijn de soms wat rommelige afstemming van de software (Windows/HP) met de hardware (HP).

Pluspunten

• Scherm
  • Vormgeving
  • Snelheid
  • Toetsenbord
  • Mogelijkheid 4G
  • Verloopkabeltjes USB-C

Minpunten

• Accuduur (inherent aan processor)
  • SD-slot
  • Software
  • Geluid

HP Elite x2 1012

De tablet is in vier weken in gebruik geweest voor zowel werk-als privÚdoeleinden. Ik werk in het onderwijs en maak daar met name gebruik van Microsoft Onenote (2016), Office 365, Sharepoint, Techsmith Camtasia, Open Broadcaster Software, Adobe Photoshop. Een spelletje spelen op de tablet is ook erg fijn!
Ik zal vaak de vergelijking met de Surface modellen van Microsoft maken omdat ik daar veel ervaring mee heb.
In de doos
• Elite x2
• Oplader (USB-C aansluiting)
• Travel toetsenbord
• Stylus met enkele reservestiften en stift-verwijderaar
• Koordje om de stylus aan de tablet vast te maken
• Verloop USB-C naar HDMI
• Verloop USB-C naar Displayport
• Verloop USB-C naar regulier USB (A)
Specificaties
- Intel Core m7-6Y75 (1200mhz – 3100mhz)
- 8GB RAM
- Intel HD Graphics 515
- 256GB SSD
- Voor overige specificaties: http://store.hp.com/us/en...nergy-star%29-w0s25ut-aba
Tablet
De tablet heeft een aantal poorten en aansluitmogelijkheden. Aan de linkerkant bevinden zich de aan/uit-knop, volumeknop, en een slot voor een SIM kaart. Rechts zitten een audio-out/in, een USB 3.0, een erg goed verstopt micro-SD slot en een USB-C aansluiting die zowel voor opladen, als voor bv. HDMI is.

Aan de achterkant bevindt zich een camera en het onmisbare hulpstuk voor elke convertible of tablet: Een standaard waarmee je de tablet overeind kunt zetten in een de gewenste hoek.

Deze oogt zowel slank als fragiel. De Surface tablet van Microsoft hebben dit ook maar daar is het een heel flap. Ook handig maar deze HP oogt wat sierlijker. Kwestie van smaak. Het ziet er niet zo stevig uit maar ik heb tot nu toe nog niet het idee gehad dat het kapot zou gaan, integendeel. Hij beweegt netjes tussen stroef en soepel in. Nadeeltje is dat het metaal van de standaard kan zorgen voor krassen in zachtere tafelbladen en dergelijke.

Boven op de tablet zitten twee microfoons verborgen en op de voorkant boven het scherm een front-camera (en lichtsensor?).

Het micro-SD slot is alleen te openen met een paperclip. Die heb ik in mijn paperless world nooit bij de hand. Een satÚprikker kan het werk gelukkig ook doen. De SD kaart plaats je in een soort slede en dat is erg priegelen. FOTO. Een nette oplossing als je de SD kaart niet vaak verwisseld. Maar als cardreader onderweg vind ik het erg onhandig. Op vakantie heb ik wasknijpers moeten slopen om een de veer er uit te halen. Hiermee kon ik de slede openen.

Opladen gebeurt door middel van een USB-C lader. Je kunt dus niet tegelijk een USB-C HDMI verloopstekker gebruiken tijdens het opladen. Om even met HP mee te denken: Kan die oplader niet weer een USB-C poort bevatten waar dan weer een andere USB-C kabel past?

Wat mij betreft is USB-C een prima poort en hadden ze de gewone USB poort mogen vervangen door een tweede exemplaar van de USB-C aansluiting. Het verloopstekkertje wordt toch meegeleverd en je helpt de toekomst van USB-C er een stuk verder mee!
HP Mobile Connect
Bij de tablet krijg je de mogelijkheid om gebruik te maken van HP Mobiel Connect. Er zijn een aantal abonnementen met data, dit gaat via 4G of UMTS. Het is erg prettig om gebruik te kunnen maken van internet als je onderweg bent. Normaal gesproken gebruik ik tethering via mijn mobiele telefoon maar een ge´ntegreerde mogelijkheid zoals Mobile Connect is wel een stukje praktischer. En duurder ook. In Nederland werkt het prima.

In het buitenland is het een ander verhaal. Ik was een week in ItaliŰ en heb daar geprobeerd HP Mobile Connect uit te proberen. In eerste instantie herkende de software mijn abonnement voor Europa helemaal niet en was het zonder Internet onmogelijk om iets aan het abonnement te veranderen.
Na verbinding te hebben gemaakt via een Wifi hotspot werd het abonnement wel juist getoond. Helaas bleek het onmogelijk om een verbinding te maken. Dit was zowel in de omgeving van Rome als in het centrum zelf. Omdat ik erg afhankelijk was van Internet via HP Mobile Connect was dit een flinke tegenvaller.

Wat mij betreft is HP Mobile Connect vooral interessant als het geld je niets uitmaakt, of als je niet kunt tetheren met je telefoon. Ik heb echter een telefoon met onbeperkt Internetgebruik en is het mij dus de meerprijs niet waard.
Scherm
Anderen die deze tablet zagen, waren het er unaniem over eens dat het een prachtig scherm is. De resolutie van het 12” scherm is 1920 bij 1280 pixels, lekker veel werkruimte dus. Het dimt automatisch de helderheid en dat is tot nu toe niet storend geweest. Het aansturen van een draadloos scherm zoals het MS Surface touchscreen of via een MS Wireless Display Adapter werkt prima.
Geluid
Bang & Olufsen prijkt er op de schermkant van de verder sobere tablet. Het geluid is best okÚ voor noodzakelijke geluiden. Het geluid is in ieder geval niet mooi en heeft kan niet erg hard. Het is mij dus ook niet duidelijk wat het voordeel van deze B&O speakers is.
Toetsenbord
De toetsen zijn verlicht, altijd handig en het ziet er mooi uit. Met de toetsenbord van bijvoorbeeld de Microsoft Surface ben ik niet altijd tevreden over het typecomfort. Met dit toetsenbord werk ik eigenlijk vanaf ingebruikname al zonder te hoeven wennen. Dat is wel heerlijk.

Het toetsenbord kan, net als bij de MS Surface, in twee standen staan: Helemaal plat op de tafel, of een centimeter omhoog geklapt, schuiner. Daarin werk ik het vaakst. Met name omdat ik de stylus hier net onder kwijt kan. FOTO

De bovenste rij van het toetsenbord heeft de functieknoppen. Deze zijn vrij klein (niet erg) maar de icoontjes zijn vrij onduidelijk (wel erg). Het geluid harder en zachter doen gaat niet zonder heel goed te kijken. Het geluid dimmen is helemaal onvindbaar in mijn beleving. Wel zijn er drie knoppen die met een oranje lampje aangeven dat ze zijn uitgeschakeld: Geluid, microfoon, wifi.

Het touchpad werkt uitstekend, het is van een plastic materiaal terwijl de rest van het toetsenbord metalig aanvoelt. Het ondersteunt multitouch gebaren, kan in de linkerhoek met een dubbele tik uitgeschakeld worden (oranje lampje bevestigt dit), en is aan de onderkant zowel links als rechts in te drukken, vergelijkbaar met een linker- en rechtermuisknop. Dat is wel gek, de rest van het touchpad is niet in te drukken. Een enkele tap is daar gewoon klikken, met twee vingers krijg je de rechtermuisknop. Ik vind het touchpad erg lekker werken omdat je er makkelijk over glijdt en hij nauwkeurig lijkt te werken.

Ondanks dat de instellingen bevestigen dat je met twee vingers kunt in- en uitzoomen, werkt dit bij mij niet in elk programma. In Windows verkenner wel, maar in Edge of Word weer niet.
Stylus
De stylus lijkt op die van Microsoft, maar is niet onderling uitwisselbaar. Een wizard helpt je stap voor stap door het koppelen heen. Hij is namelijk via bluetooth aangesloten. Hierdoor worden de knoppen aangestuurd. De functies kun je aanpassen maar ik heb ze op de standaard instelling gelaten.

Bovenop zit een knop die met een keer drukken OneNote opent, met twee keer drukken een screenshot maakt en in OneNote plaatst. Een kanttekening hierbij is dat standaard de app van OneNote wordt geopend. Ik maak gebruik van OneNote 2016 en het is niet via instellingen te wijzigen dat dit programma gebruikt wordt. Het kan overigens wel via een workaround. Niet netjes dat dit niet eenvoudiger is.
De twee andere knoppen zijn voor gummen en het selecteren van een bepaald gebied.

De batterij gaf na twee dagen al aan dat hij bijna leeg was. Hierdoor merk je dat hij af en toe niet meteen herkend wordt. Storend als je hem net zo eenvoudig als een pen meteen wilt kunnen gebruiken.
Beveiliging
Gelukkig heeft deze tablet wat meer in huis dan alleen een wachtwoord of code invoeren. Omdat beveiliging in mijn ogen wel belangrijk is maar absoluut geen seconde in de weg mag zitten bij het gebruik van een apparaat, was ik erg benieuwd naar de mogelijkheden.
Windows Hello
De scanner voor de vingerafdruk aan de achterkant van het apparaat is prima. Hij werkt goed en snel - ßls je de gevoeligheid en nauwkeurigheid tot de laatste stand instelt. Na tientallen pogingen om mijn linkerwijsvinger en middelvinger in te lezen, was ik er wel klaar mee. Elke poging heb ik alle bestaande invoer verwijderd, maar toch werd er nog een oude opname herkend door het systeem.
Bij de instellingen kon ik aangeven dat ik ook wel met een wat minder nauwkeurige vingerafdruk tevreden zou zijn. Dit hielp enorm bij het herkend worden door Windows. Het is een makkelijke manier van ontgrendelen. Het is wel een automatisme geworden om snel achter elkaar drie keer te vegen in de hoop dat een van de drie een correcte scan doet.

De speciale webcam aan de voorkant kan de gebruiker aan zijn gezicht herkennen en automatisch ontgrendelen. Drie weken lang heb ik geprobeerd dit aan de praat te krijgen omdat het mij nog handiger leek dan de vingerafdrukscanner. Helaas wil de camera niet werken bij Windows Hello en is dit niet gelukt. Best slordig en erg irritant.
Bluetooth
Ik heb mijn telefoon gekoppeld via Bluetooth en hiermee zou Windows ook te ontgrendelen moeten zijn. Het is echter niet zo dat als de telefoon gezien wordt dit meteen werkt. De telefoon moet ook nog eens in detectiemodus gezet worden. Teveel werk voor dagelijks gebruik.
Beveiliging van schijfeenheid
De vaste schijf is versleuteld en moet bij het aanzetten van de tablet ontsleuteld worden. Dit is wel erg veilig maar niet soepeltjes vormgegeven: Bij het opstarten krijg je meteen een wachtwoordmenu voor je neus. Dit ontgrendel ik dan met een vingerafdruk. Er komt wel in beeld dat de scan succesvol is geweest. Hierna duurt het echter een tijd waarin er echt niets lijkt te gebeuren. Er is geen zandloper, voortgangsbalk, of enige respons op klikken of wat dan ook. Dan start de tablet opeens opnieuw op (HP logo) en start Windows alsnog. Dit went wel maar is niet erg intu´tief.
Camera’s
De camera aan de voorkant (1080p, 2 megapixel) en achterkant (1080p, 5 megapixel) doen hun werk prima voor Skype en snelle foto’s. Je gaat er uiteraard geen prachtige vakantiefoto’s mee maken. Helaas wil de frontcam niet werken met Windows Hello en gezichtsherkenning.
Voorge´nstalleerde software
Op de tablet stonden al wat zaken ge´nstalleerd. Een waslijst aan programma’s van HP (zie screenshot), enkele drivers en stuurprogramma’s, en wat software van derden.
- Foxit PhantomPDF (doet iets met PDF’s?)
- Bonjour (iets met Apple?)

Een probleem dat ik wijt aan de Intel drivers (en daardoor onder dit kopje valt) is het geregeld uitvallen van het beeldschermsturingsprogramma. Behalve dat het irritant is om tijdens een spelletje om de paar minuten hiermee geconfronteerd te worden, terug te moeten gaan naar Windows, en dan gewoon weer het spel voort kunt zetten, komen er ook geregeld allerlei zwarte rechthoekjes in beeld bij Windows zelf.

Opnieuw opstarten verhelpt het probleem tot de volgende keer dat het probleem zich weer manifesteert.
De drivers heb ik geupdate maar dit verhielp het probleem niet.
Accuduur
Een tablet met een Core m7 processor koop je niet omdat hij zo lekker lang meegaat zonder tussendoor op te laden. De kracht van deze processor en het mooie scherm staan aan de andere kant van het spectrum wat betreft accuduur. Toch valt het me alles mee.
Wil je wel deze tablet met zijn vele pluspunten maar meer van de accu verlangen, kies dan voor een minder krachtige m3 processor.
Opslag
De x1012 is voorzien van een Samsung NVMe flash disk van 256GB, opgedeeld in drie partities.
- C schijf voor Windows en data
- D schijf voor Recovery image
- E schijf voor HP tools

De schijf is groot zat en heel snel. Dit merk je in allerlei praktische zaken: Bestanden herstellen met PAR gaat vlot, uitpakken van ZIP en RAR gaat snel, en Windows starten gaat soepel.
De tablet heeft in mijn ogen veel pluspunten: Hij is prachtig afgewerkt, is supersnel en krachtig, heeft een mooi scherm en prima toetsenbord.

Minpunten zijn er ook en die zijn met name door de software een probleem: Windows Hello werkt niet soepel, videokaartdrivers hebben soms een probleem, en dan zijn er nog wat praktische zaken dit tegenvallen zoals het onhandige micro-SD slot.
HP Mobile Connect klinkt leuk maar is in de praktijk niet noodzakelijk.

Toch kan ik de tablet wel aanraden – maar eigenlijk zijn de softwareproblemen onacceptabel. Ik stoor me hier behoorlijk aan. Voor een prijzig apparaat als deze tablet is het bepaald geen visitekaartje. Het moet gewoon goed werken, toch?

De softwareprobleempjes daargelaten is het apparaat zelf prima!

Update 18-5-2016
De tablet is ontzettend goed beveiligd. Vanaf vandaag kan ik de tablet niet meer starten want reeds voor het booten, komt het aanmeldscherm tevoorschijn.
Inloggen via vingerafdruk/wachtwoord/geheime vragen werken allemaal niet meer.
Dit in aanvulling met de andere softwareknulligheden zorgen voor een wat lagere score (haal ik af van Featureset).

Heb jij ook een HP Elite x2 1012 G1 (L5H02EA) Zilver?

Als ik het goed begrijp maak je geen gebruik meer van de X2?
Nee, HP kon het apparaat niet meer herstellen. Een ander exemplaar van de X2 trok mij hierna niet meer zo.