Specificaties 1x Schakelaar - Bekijk alle specificaties

Edimax Smart Plug Switch with Power Meter Review

Giel99 9 mei 2016, laatste update op 15 mei 2016, 278 views

Edimax Smart Plug Switch with Power Meter

Het apparaat doet wat die moet doen, maar is wel wat basic. De plug maakt vrij veel lawaai. Van de ondersteunende app had ik meer verwacht, maar voor dit geld zullen er weinig apparaten zijn die je via een app op afstand kunt schakelen én tegelijkertijd het energieverbruik kunt meten.

Pluspunten

• rond de 45 euro
  • redelijk snel geïnstalleerd
  • overal ter wereld te bedienen via eenvoudige app

Minpunten

• ondersteunende app erg eenvoudig
  • geen optioneel instelbare mogelijkheden
  • plug maakt lawaai (geluid vergelijkbaar met dimmer)
  • vrij fors
  • na reset of verwisselen stopcontact historie kwijt

Kwaliteit Score: 3
Ik heb deze 2in1 (energiemeter én schakelapparaat) gekocht vanwege de mogelijkheid om tegen lage kosten zonder aanvullende apparatuur of abonnementen eenvoudig via wifi (en dus ook buitenshuis in de hele wereld) het energie verbruik van bepaalde apparaten te kunnen achterhalen en uit te kunnen lezen en apparaten via wifi op afstand in- of uit te schakelen.

De installatie loopt redelijk vlot, eerst de app installeren en de handleiding goed volgen, een goed wifi bereik is absoluut vereist voor een goede werking. De plug maakt onbelast lawaai vergelijkbaar met een dimmer die in de zuinigste dimstand staat. Naarmate de belasting hoger wordt wordt het lawaai minder.

ik had gehoopt dat er goede ondersteunende software was die je op je pc of laptop kon installeren om met de gegevens wat te doen maar er is uitsluitend een app (Android en Ios), waarop het actueel verbruik in Ampère en (kilo)Watt en het kWh verbruik per dag, week, maand en jaar uit te lezen is. Deze kun je naar je e-mailadres laten sturen, maar dat is niet feilloos. De totalen uitsluitend in een diagram waar je het piekverbruik per uur niet kunt aflezen. De kosten worden uitsluitend in $ uitgedrukt. Je kunt wel wat aanvullende dingen doen als een schema instellen voor in en uitschakelen en er zit een functie op van budgetcontrole. Update: ik heb de firmware geupdated en nu zijn er wat meer functies zichtbaar en te gebruiken zie foto's.

De vormgeving is mager en er zijn geen mogelijkheden de data te exporteren of op te slaan. Wel bestaat de mogelijkheid de data naar een e-mailadres te laten sturen. Zodra je van stopcontact wisselt is al je data weg. Sluimerverbruik of standby verbruik is niet goed te meten vanwege het geringe verbruik. Onder de 25Watt is het mij niet gelukt goed inzicht te krijgen.

Bij gebruik van meerdere pluggen kun je iedere plug een eigen benaming geven (wasmachine, vriezer, etc etc). Waarmee je wel een aardig inzicht krijgt in je energieverbruik.

Afgezet tegen vergelijkbare producten in de markt (Fibaro pluggen bijv) is de prijs/kwaliteit voor de basis functies voldoende.

Heb jij ook een Edimax Smart Plug Switch with Power Meter?

en, wat vind je van mijn nieuwe review?
Vraagjes om je review uit te breiden:

plug maakt lawaai (geluid vergelijkbaar met dimmer) is dit met lage of hoge belasting (frituurpan/telefoonlader)??

maar er is uitsluitend een app Windows8/10 Android IOS alle 3 of enkele?

die levert wat informatie maar dat is erg mager Wat voor informatie (aan, uit, verbruik, kosten, voltage, lotto uitslagen)??

Werkt e.e.a. via bluetooth, wifi, bekabeld, powerlan, morsecode??

Ik vind de review enigszins mager, je schrijft echter wel meer dan wat ik in mijn produktbeoordelingen doe _/-\o_ _/-\o_ , echter kan je de antwoorden van mij misschien in de review verwerken. Voor nu +1
Ik kan al mijn vragen volgens mij wegstrepen, bedankt voor de aanvulling.