AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver) Review

shock851 2 oktober 2005, 3.678 views

AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver)

Pluspunten

• Handleiding, zeer duidelijk in alle punten
  • Cpu fan
  • Zeer stille barebone
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Compleet geleverd

Minpunten

• Vga kaart uitbreiding (grote koelblokken word een probleem)

Hierbij een korte review van de Aopen EX18

Ik was op zoek naar een moederbord, kast en voeding voor wat hardware wat ik nog had liggen, en kwam op het idee om een mediacenter achtig iets te gaan bouwen. Na een wat rondzoeken op internet kwam ik op de Aopen EX 18 barebone. Hij sprak me meteen aan, vond het uiterlijk mooi, en de specificaties spraken me ook wel aan. Ik dus wat rondgezocht in de pricewatch, en ik vond hem voor een leuke prijs bij "Zercom" in Eindhoven. Meteen ook een tv kaart besteld (asus Tv 7135)

Maandag 26 september 2005, heb ik de barebone in bestelling geplaatst bij Zercom, levertijd volgens hun site was 3-5 dagen.

Dinsdag 27 september 2005, kreeg ik een mailtje dat de bestelling voltooid was. Best vlot gegaan dus

Donderdag 29 september 2005, even naar Eindhoven gereden om de spullen op te halen. Routebeschrijving opgevraagd bij de site van de anwb, en zonder problemen op het juiste adres gekomen. Daar aangekomen werd ik geholpen door een vriendelijke verkoopster. Ordernummer afgegeven, bestelling werd gepakt, en stond binnen 5 min weer buiten. Goede service daar bij Zercom!

Eenmaal thuis gekomen, alle spullen uitgepakt, en ingebouwd in de Barebone.

Hardware:
-------------
cpu: Xp1700
ram: 2x kingston 256 mb (pc2700) (dual channel)
vga: interne gf4mx
hdd: 120gb Maxtor
dvd: pioneer 110d Dvd rewriter
tv : asus tv 1735
--------------------------------------------------------------
Dit alles was binnen 30 minuten ingebouwd. Ik ben reeds een redelijk ervaren pc assembleur, maar voor iemand die nog nooit een pc in elkaar heeft gezet: de handleiding is zo duidelijk dat zelfs een computer leek dit in elkaar moet kunnen zetten!

cpu koeler:

de cpu koeler van dit systeem is geniaal ontworpen, wellicht zijn er meer van dit soort systemen, niet zoveel ervaring mee. De cpu koeler blaast de warme lucht als het ware meteen de kast uit, dit resulteerde bij mij in cpu temperaturen van rond de 42 graden stressed.

hdd ruimte:

in de barebone is ruimte voor 2 hdd's (zonder floppydrive)
2 hdd's is niet aan te raden, omdat ze best dicht op elkaar zitten.
van boven naar onder (kast) hdd, hdd, optical. ik heb er een 120gb in zitten, en dit is voorlopig voldoende.

agp slot:

ik maak nu nog gebruik van de onboard vga chip, binnenkort wil ik mijn 5600 ultra er in zetten. ben benieuwd of dit gaat lukken, aangezien de ruimte niet echt groot is. ik houd jullie op de hoogte!

psu:

zoals de vorige survey'er al zei: een stille jongen.
hij is stabiel, en kan 17A op de 12v lijn leveren, volgens mijn specificaties. Molex aansluitingen zijn er voldoende voor alle apparatuur die je er in wilt hebben.

usb:

4 usb 2.0 poorten, 2 voor en 2 achter. Voor mij is dit voldoende.

kabels. ed:

word er allemaal bijgeleverd, ook de cpu koeler word standaard meegeleverd. Er werd bij mij ook een s-ata kabel + voedingskabel meegeleverd, terwijl de aansluitingsmogelijkheid er niet is.

Installatie OS:

Ging vrij vlot, heb er windows xp op geinstalleerd, daarna sp2 erover heen. drivers geinstalleerd. dit allemaal verliep zonder enige problemen. Hierna de asus tv kaart software geinstalleerd en dit werkte ook zonder complicaties, zelfs de infrarood afstandsbediening werkte zonder problemen!

Aansluitingsmogelijkheden:

hieronder een kort overzichtje van de aansluitingsmogelijkheden van deze barebone.

Front Panel :

2 x USB ports
1 x Firewire port (6-pin)
1 x Firewire port (mini-DV)
1 x Headphones jack

1 x Rear Left / Right speaker output
1 x SPDIF Coaxial output
1 x SPDIF Optical input

Conclusie:

Een zeer leuk Compleet Barebone systeem voor weinig geld. Een stil systeem dat heel makkelijk te installeren is, en waar je nog lang plezier van kunt hebben. Ook is het systeem goed overclockbaar. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Heb jij ook een AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver)?

Ja, *zeer* leuke barebone hoor, en het koelsysteem is inderdaad geniaal. Maar er is ook ruimte genoeg voor een 92mm fan + fanduct en een zalman passieve harddisk koeler :D
(je kunt de koeler perfect onder de floppydrive hangen, je hebt dan ongeveer 1cm speling tot het geheugen, echt ideaal, een gedempte + passief + koele harddisk.)

Maar dat overclocken valt tegen hoor, ik krijg de fsb niet hoger dan 208mhz met het geheugen synchroon (amd mobile)

edit: wat ik trouwens ook niet begrijp is dat de optical-out aan de VOORKANT zit :?
Hebben we het over dezelfde E\[X/Y/Z]18?
Omdat 200MHz FSB/RAM synchroon niet stabiel loopt hebben ze in de laatste(?) BIOS een beveiliging ingebouwd die dat voorkomt. Boven de 190 springt het geheugen terug naar auto en is de 2x instelling niet meer mogelijk. Zie hier.
Volgens mij is er ook een probleem met de on-board graphics icm 200Mhz FSB.

Draai jij toevallig een ouder BIOS dan 1.12(b) dat je wel 208 FSB/RAM sync kan draaien?

Verder heb je helemaal gelijk met je opmerking over de optical out aan de voorkant!
Maar hiervoor heb ik zelf een oplossing in gebruik. Je kan voor een paar euro een digital audio bracket van bv Asus (plaatje) op de header van de front optical out pluggen. Ik heb nu 2x coaxial en 1x optical out aan de achterzijde!
Wanneer beide slots gevuld zijn kan je ook de bracket uit elkaar halen en de print ergens in het achterpaneel modden.
dat van die optical out aan de voorzijde dat is wel wazig gedaan inderdaad, had het nog niet opgemerkt. binnenkort eens proberen om die naar de achterkant te modden met zo'n asus bracket.

ik dacht me te herinneren dat de onboard vga niet werkte bij fsb snelheden van 200+? dacht het gelezen te hebben in de handleiding.

The_Shad0w:
welke zalman hd koeler gebruik je? ik zoek er ook nog 1.
Zalman ZM-H2C ofzo? Gewoon die zalman heatpipe ding.
(gewoon de standaard harddisk bracket weghalen en 4 gaatjes boren in de floppydrive bay. Je houd dan ongeveer 1cm over tot het geheugen dan :) )

Nee, met onboard VGA kan de fsb niet hoger dan 166mhz. Goede northbridge koeling is zeer belangrijk met een hoge fsb aangezien het standaard koelblokje *waardeloos* is. Ding werd echt knetter heet met FSB > 200mhz bij mij en werd ook instabiel dus. Betere koeling en opgelost. :)
(het blijft natuurlijk geen nforce2-ultra dus verwacht geen supersnelheid)

208mhz is echt the limit. Ik draai gewoon 200x12.5 (2500mhz) met mijn AMD XP-mobile, superstabiel met het geheugen op 200mhz 2-2-2-5 1T.

edit: Wat betreft die bios support: Zet gewoon de FSB in de bios op 166mhz synchroon met de geheugenbus en dan met speedfan instellen dat de fsb verhoogt wordt naar 200mhz zodra de cpu-activity boven de 25% komt voor 10sec ofzo. *goede koeling vereist :P
Hoe is de kwaliteit van de tv-out?