Samsung SM951 (NVMe) 256GB Review

giggely 2 mei 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 960 views

Samsung SM951 (NVMe) 256GB

Ik denk dat dit de beste prijs vs performance m.2 ssd is die er te kopen is. Neem bijvoorbeeld de 950 pro, de 256 gb versie is langzamer, en de 512 gb versie is 3x zo duur. 2x 951 in raid is sneller + goedkoper.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Snel

Minpunten

• Inderdaad geen verpakking

Een maandje geleden ben ik begonnen met 2 nieuwe servers te bouwen. Ivm ervaringen in mijn werk en de aanschaf van mijn nieuwe pc (met m.2) wist ik dat ik een m.2 ssd wilde in deze servers. Ik had wat testen gedaan op mijn pc met een database met veel koppeltabellen, daarmee had ik al gezien dat de normale bottlenecks in join-query's compleet wegvielen door de absurde snelheden van de m.2. Er is eigenlijk geen reden meer om data in memory te cachen aangezien een query in memory haast net zo snel is als op de database (ok niet overdrijven; access tijden zijn wel een dingetje om rekening mee te houden, maar 2 of 3x een soortgelijke query is niet een enorme impact meer en kan soms tactisch beter zijn).

Toen ik begon te zoeken kwam ik erop uit dat meerdere van deze ssd's in RAID een veel betere keuze waren dan 1 snellere/grotere SSD. Het enige probleem was, er zijn maar weinig moederboarden met 2x m.2 sloten, laat staan 3, die ik nodig had voor mijn RAID 5 opstelling. Maar zelfs met de aanschaf van een M.2 pci-e insteek kaart was het de goedkoopste en snelste oplossing.

Ik heb dus 4 van deze ssd's gekocht, 1 voor server #1, waarop de backup-failover-database komt te draaien, en 3 voor server #2, waarop de primary database komt te draaien.

Toen de kaartjes binnen kwamen kreeg ik een heel erg "shady" gevoel, 3 kaartjes zaten bij elkaar verpakt in een anti-statisch zakje met een elastiekje er omheen. Alsof er een pallet van die dingen "van de vrachtwagen gevallen waren" en ze nu per kilo verkocht worden :) Dit terwijl dat zakje het duurste onderdeel van de hele computer is. Ze werken gelukkig alle 4 helemaal naar behoren dus je hoort me verder niet klagen, maar het is wel apart.

Het resultaat is erg goed, al had ik wel wat meer verwacht van de random read en write snelheden. Maar volgens mij heeft een database daar niet zo heel veel last van en draait het voornamelijk om de sequenciele snelheden.

Dit zijn de resultaten van de eerste server waarin 1x de Samsung SM951 256GB zit. De setup is: Intel I7 5820k / Msi x99a sli plus / 32gb Corsair 3.2ghz.

Dit zijn de resultaten van de tweede server waarin 2x de Samsung SM951 in RAID-0 zit. De setup is: 2x Intel Xeon E5-2680 / Asus Z9PA-D8 / 32gb OEM 1.333ghz. Ik zit nog steeds te wachten op de laatste m.2 insteek kaart vandaar geen RAID-5 resultaten.

Grappig was dat de random read en write snelheden langzamer waren bij RAID-0 tov 1 schijf (ook in dezelfde pc, plaatje hierboven), terwijl de sequenciele snelheden netjes verdubbelde. Ik denk dat mijn systeem hierbij de bottleneck is, ik heb helaas de test niet gedaan met mijn Samsung 950 Pro dus kan het niet met zekerheid zeggen. Misschien helpt X99 hierbij toch al zou je zeggen dat alle pci-lanes hetzelfde zijn en max 40 lanes toch echt meer is dan max 28 lanes.

Ik heb een hoop andere drivers geprobeerd maar die random snelheid van +/- 300 mb/sec blijft. Ook heb ik de Hyperspeed optie uitgezet op de m.2 insteekkaarten maar dit scheelde haast niets, 10 a 20 mb sneller. Op internet kom ik allemaal testen tegen waarbij de random snelheden meer richting de 1000 gaan, misschien dat er toch verschil zit in de moederboarden.

Al met al ben ik erg blij met de ssd's en zijn ze extreem snel, zeker als je meerdere van deze schijven koopt.

UPDATE:

RAID-5 resultaten:

Heb jij ook een Samsung SM951 (NVMe) 256GB?

Dure woorden hoor in jou test; weet je zelf wel wat "join-queries" zijn ;) ;) .

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 4 juni 2016 01:30]

Nee geen idee, maar staat beter zo toch?
OK, je wint op het gebied van sarcasme! Ik geef me gewonnen.
Hahahaha... jij ook developer?
Ik heb gebruik een database met een hoop veel op veel relaties, vandaar het joinen. Bij het inladen van 1 request worden er steeds een stuk of 20 pagina's op basis van de database gegenereerd. Voor 1 pagina moeten er ongeveer 100 records verdeeld over 4 tabellen ingeladen worden. Om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen zorg ik dat entity framework alle paginas en child elementen van 1 complete request (alle paginas) in 1 join query doet en dit in het geheugen zet om vanaf daar verder op te querien.

Ik was laatst bezig met een nieuwe feature in te bouwen waardoor er nog een extra tabel aan data gebruikt werd, op het oude systeem (azure / local ssd) begon dit echt te bottlenecken maar met de m.2 ssd was de bottleneck ineens weg. Hoewel het fijn was om lekker door te kunnen bouwen, moest dit natuurlijk wel geoptimaliseerd worden voor de oude omgeving.