Specificaties 2.0 Boekenplank speaker met 42W vermogen - Bekijk alle specificaties

Edifier R1280T (Bruin) Review

Foritain 2 mei 2016, laatste update op 26 mei 2017, 15.515 views

Edifier R1280T (Bruin)

De Edifier R1280T levert een vol, rijk geluid uit relatief bescheiden afgemeten kastjes. Keurig vormgegeven en afgewerkt, opvallend indrukwekkend in de bass en het vullen van de ruimte. Voor net geen 100 euro een hele interessante koop.

Pluspunten

• Uitstekende all-round geluidsweergave. Redelijk neutraal uit zichzelf, eventueel aan te passen met de fysieke knoppen.
  • Opvallend rijke bass
  • Uitstekende prestaties in het midden tot hoge segment
  • Fysiek knappe kastjes
  • Met of zonder stofkap te gebruiken.
  • Twee ingangen voor bijv. PC / Smartphone, of PC / Chromecast Audio
  • Losse kabel tussen de twee speakers, dus langere kabel kopen is geen issue.
  • Overtuigende prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Afstandsbediening lijkt leuk, maar helaas matig uitgevoerd.

Review: Edifier R1280T & R1700BT

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier

Hoewel ik vol spanning op meerdere merken speakers wacht (zeg gerust: smacht) om te reviewen blijft tot dusver alleen Edifier hun producten vol enthousiasme tonen. Die situatie lijkt bijna typerend voor de pc speakerset markt, want de laatste jaren hebben we merken zien verdwijnen die je vroeger niet weg kon denken (Creative, Altec Lansing), en de andere oude rot in het vak Logitech blijft weliswaar produceren maar ook zij lijken nog maar weinig interesse te hebben om echt te vernieuwen wat speakers betreft. De gaten die de groten laten vallen wordt hier en daar opgevangen door partijen die in Nederland wat minder bekend zijn, zoals bijvoorbeeld Edifier.

Op de vraag welke 2.0 sets leuk zouden zijn om een vergelijking te kunnen maken met eerder gereviewde 2.1 en 5.1 sets kwamen de R1280T en de R1700BT naar voren, sets van 99 en 169 euro respectievelijk (beide zijn nog iets goedkoper te vinden). Het voordeel van 2.0 sets uiteraard dat je geen (veelal grote) subwoofer hoeft te positioneren, en dat je investering uiteraard volledig richt op de primaire drivers waar je het meeste plezier uit hoort te halen. We gaan dan ook kijken hoe 2.0 sets zich verhouden ten opzichte van sets met subwoofer op gebied van muziek, film, en gaming, en in hoeverre de extra investering in de iets duurdere set naar voren komt.

De specificaties en features van de Edifier website, om te beginnen de R1280T:

De R1700BT:

De specificaties spreken aardig voor zich. We zien tevens een aantal overeenkomsten zoals de afmetingen, waarbij de R1700BT niet veel groter is dan het kleinere broertje. Wel zien we dat de duurdere variant een stukje zwaarder is. Ook wat aansluitingen betreft komen beide met twee RCA (Tulp) ingangen, waarbij de R1700BT Bluetooth toegevoegd heeft gekregen.

De R1280T levert 2x 21W waar de R1700BT een schepje bovenop doet met een grotere tweeter wat hem op een totaal van 66W brengt.

De Edifiers komen in prima verpakkingen; aardig om te zien, voldoende stevig. We beginnen met de R1280T wederom, waar we onder andere handleidingen, een afstandsbediening, en een setje kabels vinden. RCA->RCA, RCA->3.5mm, en een kabel tussen je twee speakers.

De set zelf is licht van kleur met een grijze stofkap en houten afwerking, en stevig maar niet overdreven zwaar van gewicht. Aan de rechterkant van de rechter speaker vinden we een bass- en treble knop, en een volume knop, de andere zijkant is vlak afgewerkt. Van achteren zien we een aan-/uit schakelaar, twee ingangen, en een losse stekker tussen de twee speakers. Geen vanzelfsprekendheid, en een prettige extra. Op de linker speaker zien we uiteraard enkel de kabel aansluiting. De bovenkant is donker en daar zien we dat de afwerking best keurig in orde is. Het is een laminaat afwerking, kan haast ook niet anders voor de prijs, maar ziet er desondanks goed uit.

De afstandsbediening is beperkt tot mute- en volumeregeling. Op zich prima, maar helaas zijn de simpele domes weinig responsive en voelt het als gevolg maar een beetje matig aan. Jammer op een set die verder erg chic overkomt.

De R1700BT:

Direct uit de verpakking voel je al dat de R1700BT een tikkeltje zwaarder en steviger is gebouwd, al scheelt het wat formaat betreft weinig. Opvallend is de keuze voor een andere, warmere kleur hout, een toch heel ander design, en de hoek van de voorzijde. Dit laatste komt in theorie de geluidskwaliteit van de gebruiker (wanneer de speakers op je bureau staan) ten goede. Wederom zien we de knoppen op de rechter speaker, twee ingangen achterop, maar in plaats van een losse kabel een vier-pin aansluiting tussen de twee speakers.

De afwerking is wederom keurig, wat vooral ook opvalt wanneer je een beetje van boven kijkt. Afstandsbediening is helaas net als bij de R1280T hooguit matig. Positiever zijn de indrukken zonder stofkap, want dan krijgen we toch een beeld van pittige speakers. Overigens kan je beide sets naar wens met of zonder stofkap gebruiken.

Zetten we ze direct naast elkaar dan is het verschil in afmetingen zeer gering, en valt op dat er toch een heel andere lijn gekozen is in o.a. de afwerking. Ook de indeling van de drivers is compleet anders.

Beide sets nemen een vergelijkbare positie vergeleken met de 2.1 en 5.1 sets die hier onlangs passeerden, daarom wil ik het eerst hebben over hoe je een 2.0 set dient te overwegen alvorens ik verder ga naar onderlinge verschillen. Net als bij de soundbar is het praktische voordeel van een 2.0 set niet iets om te onderschatten. Geen sub bij je voeten en minder kabels kunnen zo maar redenen zijn om een 2.0 set te overwegen, vooral ook omdat de nadelen van 2.0 in mijn beleving nauwelijks noemenswaardig zijn. Kijk ik terug naar mijn eigen Edifier C3X review, een 2.1 set van 169 euro waar je niet alleen een extra sub, maar ook een extra amp gedeelte hebt, dan is dat toch een enorm praktisch verschil.

Dat verschil in het voordeel neemt ook toe in het voordeel van beide 2.0 sets wanneer je muziek af speelt. Praktisch elke vorm van muziek profiteert meer van betere primaire drivers of tweeters dan van de toevoeging van een extra sub, en beide speakersets presenteren zich uitstekend op dat vlak. Waar ik vooraf het idee had dat ik in de bass weergave wat zou missen deden zowel de R1280T als de R1700BT echt uitstekende zaken en was de rijke bass een aangename verrassing. Vooral de R1280T deed mij even controleren of ik het prijskaartje van nog geen 100 euro wel goed had gelezen, want de geluidsweergave over de hele range was ver voorbij wat ik had verwacht. Op lage (zelfs zeer lage) en middelhoge volumes verrassen de sets met detail en een heldere prettige geluidsweergave met een flink ruimtelijk gevoel, niet het plastic pijn lijdende prut waar je met je vinger direct naar het pijnpunt kunt wijzen, iets wat eerder gebruikelijk dan uitzondering lijkt in de sub 100 euro categorie. Vervorming op hogere volumes blijft beperkt, maar richting het maximum merk je wel dat ze iets pijn beginnen te leiden, en dan de R1280T iets meer dan de R1700BT. Als de uitstraling het nog niet had verklapt wordt duidelijk dat deze speakers bedoeld zijn om muziek kwalitatief goed te laten klinken om van te genieten, niet om hem op standje max te zetten en proberen een houseparty te organiseren.

Net als muziek headsets weten ook muziek-focussed speakers aardig raad met games. Beide speakers bieden een vol genoeg geluid om alles van explosies tot motorgeluiden tot intensieve games als The Witcher goed aan te vullen. Soms mis ik de subwoofer stiekem weleen beetje. Niet omdat die de geluidskwaliteit ten goede komt, maar omdat die je stoel en voeten doet trillen bij harde knallen of andere luide elementen. Dat zelfde element mis je bij vlagen in (sommige typen) films, maar daarbij moet je jezelf wel sterk afvragen of die eventuele sub wel opweegt tegenover de voordelen van betere primaire speakers, want knallen terzijde, elementen als muziek, stemmen en details komen uitstekend tot hun recht in je film ervaring.

Verschillen in audio proberen te beschrijven is per definitie een uitdaging voor mij, maar de onderlinge verschillen tussen de twee sets proberen uit te leggen is nog lastiger. Echter met een flink prijsverschil geen onbelangrijke taak. Een niet te vergeten verschil is de toevoeging van Bluetooth ondersteuning, waardoor de R1700BT ook extra hardware aan boord moet hebben om digitale signalen om te zetten naar analoge, wat uiteraard extra kosten met zich mee brengt. Vooraf een feature waarvan ik de meerwaarde wel hoog in schatte, echter met twee RCA inputs op beide sets zou je kunnen overwegen ťťn van deze twee in te zetten met bijvoorbeeld een Chromecast Audio, of simpelweg een kabeltje op je bureau om je telefoon op in te pluggen. De andere verschillen waar je dan naar kijkt zijn de grotere tweeter, en het hogere gewicht van de hele set. Het is vermoedelijk de combinatie van die twee die je bij de muziekweergave voldoende overtuiging geven dat je met een iets duurdere set te maken hebt, een voordeel wat bij gaming (zeker mid-actie) nauwelijks naar voren komt. Iets voller, krachtiger, meer helderheid in het midden-boven, en naar mate je het volume opvoert houdt de duurdere set gevoelsmatig net wat langer stand. Bij het beluisteren viel ons beide hier op dat het lastig is om de karakters van de sets te beschrijven, beide zijn bijna klassiek neutraal zonder dat specifieke termen naar boven komen om ze te beschrijven. Bij een blinde luistertest een dag later hadden wij beide in elk geval grote moeite om met overtuiging te zeggen welke set momenteel aan stond, iets wat uiteraard in het voordeel spreekt van de R1280T. In hoeverre de upgrade het waard is ligt dan echt aan wat 70 euro jou anders waard is. Wellicht dat dergelijke fijnere verschillen meer aan de orde komen bij iets duurdere, complexere speakers waar we inmiddels ook mee aan de slag zijn gegaan en binnenkort reviews van verschijnen.

We zijn van headsets naar 2.1 naar 5.1 naar een soundbar en nu naar 2.0 speakers gegaan, genoeg verbreding voorlopig en tijd om die review categorieŽn de komende tijd verder uit te breiden, een gebrek aan vergelijkingsmateriaal blijft spijtig. Voor op een bureau (of op de boekenplank zoals de categorienaam suggereert) ben ik echter wel overtuigd dat ik eigenlijk eerder richting 2.0 sets had moeten kijken, want ik zie meer voordelen dan nadelen vergeleken met 2.1 sets, zeker nu ik de tienerjaren (ruim) ben gepasseerd en de trillende stoel minder gewenst is. Voor fervente gamers en film kijkers met slechts een beperkte interesse in muziek zullen de sets met subwoofer interessanter zijn, echter als de kwaliteit van de muziekweergave een rol speelt in je aankoop dan lijkt een 2.0 set toch overtuigend aantrekkelijker. Zeker omdat 2.0 sets ook zeker niet misstaan bij gamen en films, en laten we vooral de praktische voordelen niet vergeten van minder kabels en kastjes in huis.

Zowel de R1280T als de R1700BT spelen in het ‘redelijk betaalbare’ segment, waarbij je uiteraard niet de verwachting moet hebben dat ze alles kunnen wat high-end speakers kunnen. Desondanks wisten beide sets bijzonder te overtuigen met de geluidskwaliteit. Van de opvallend volle bass uit toch relatief bescheiden kastjes tot het detail in de hogere regionen en de ruimte vullende weergave laten ze een uitstekende indruk achter. De R1280T stond de afgelopen weken non-stop bovenaan in de Tweakers prijsvergelijker in de categorie speakers en kreeg op Hardware.info de 'Excellent' award, en het werd mij geheel duidelijk waarom: voor net geen 100 euro krijg je echt een verdomd indrukwekkende set. Niets geen pijnlijk kreunende mini speakertjes naast je pc, er komt gewoon echt goed geluid uit die volwassenen met een voorliefde voor muziek niet in de steek laat. De R1700BT biedt een hoorbaar stukje positieve evolutie in de geluidsweergave boven de R1280T, maar zoals altijd bij audio is het altijd maar de vraag hoe veel je dat waard vindt. De extreme prijs-prestatieverhouding van de R1280T haalt hij m.i. niet, want om nu te zeggen dat de 70% meerprijs tot ‘70% beter geluid’ leidt gaat een stap te ver. Een som die uiteraard nergens op slaat, maar de situatie desondanks duidelijk uitbeeld.

Positief vind ik de uitstraling en afwerking van beide sets, want het zijn volwassen, chique speakers. Een mooi contrast ten opzichte van het klassieke zwart plastic wat menig bureau vervuilt. Wel lijkt elke Edifier set door een ander persoon gemaakt te zijn: Dan zitten er weer losse kabels tussen de speakers (R1280T) wat prettig is als je een langere kabel tussen de speakers wilt, en vervolgens heeft een andere set weer een vaste connector (R1700BT) wat m.i. een onbegrijpelijke keuze is. Ook de kleur van de speaker zelf lijkt afhankelijk van welke rol laminaat in de aanbieding was bij de Chinese tegenhanger van de Gamma, want letterlijk elke Edifier set die mij is gepasseerd had een ander soort materiaal. Wat design consistentie betreft maken ze er dus een beetje een potje van, al doet het aan elke individuele set weinig af. Een massief houten afwerking mogen we voor deze prijzen uiteraard niet verwachten, en ik ben van mening dat de uitstraling beter is dan menig andere set voor deze prijs en op een volwassen bureau zeker niet misstaat, maar je zal wel moeten meewegen of de set die je voor ogen hebt wel past bij de rest van je ruimte. Met of zonder stofkap, knap zijn ze beide wel, waarbij de R1700BT op de afwerking ook een marginaal voordeel pakt. Wel consistent is Edifier overigens in het fabriceren van matige afstandsbedieningen, want wederom zien we modellen met lauwe domes. Gelukkig kan je prima af met de handmatige controls op de sets, maar de kans is dus groot dat de afstandsbediening een enkeltje bureaulade krijgt.

Als je een budget van 100 euro stelt voor een speakerset dan is de R1280T echt een set is die bovenaan je lijstje mag staan, want minpunten zijn in de verte niet te vinden en de prijs-prestatieverhouding is zoals gezegd ijzersterk. Tenzij je echt luxere sets gewoon bent zal je nimmer het gevoel hebben dat je iets hebt moeten inleveren, voor een dubbeltje op de eerste rang zo klinkt het. Duurdere sets, zoals de R1700BT, zijn interessant wanneer je iets minder op de centen let en een hoger budget daadwerkelijk wilt benutten; je krijgt dan wel beter geluid, maar de meerprijs is duidelijk. Of wellicht specifiek in het geval van de R1700BT: toch graag bluetooth wilt of een kersen kleur beter vindt passen bij je ruimte (al lijkt een R1280T aangevuld met Chromecast Audio op de tweede ingang mij een aantrekkelijk alternatief boven bluetooth). Dat je met beide sets geen verkeerd figuur slaat lijkt mij echter een hele veilige stelling.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier R1280T (Bruin)?

Enig idee hoe de Edifiers zich verhouden tot instap studio monitoren zoals Alesis Elevate
3/5, M-Audio AV32/42, Behringer MS16, Fostex PM0. 3d, of Mackie CR3/CR5?
Helaas geen idee, ik ken die specifieke modellen niet.
Ik vroeg het omdat dergelijke speakers vaak buiten beschouwing worden gelaten in keuze voor betaalbare 2.0 "pc speakers" , terwijl die vaak een prima alternatief bieden! Zo doet mijn Alesis Elevate 5 wat betreft geluidskwaliteit nauwelijks onder voor de veel duurdere Audioengine A5+ (al lever je in op bouwkwaliteit, design en aansluitingsmogelijkheden).

Ik heb zelf erg getwijfeld tussen R1280T en setje actieve studio monitoren, uiteindelijk 4 tientjes extra neergelegd voor de Alesis Elevate 5. Geen spijt van gehad, lagere frequenties zijn goed vertegenwoordigd en de 1 inch silk dome tweeter zorgt voor aangenaam en helder hoog.

Ben het met je eens dat 2.0 niet altijd onder hoeft te doen voor 2.1 qua beleving van het laag en dat de betere drivers (en aparte tweeter) bij dergelijke sets vaak een veel betere sound geeft i.v.m. satelliet/subwoofer combinatie. Bedankt voor je uitstekende review, krijg spontaan zin om een van mijn eigen sets op deze manier te beoordelen.
Mwah, 'buiten beschouwing laten' zou ik het niet noemen, er is heel veel wat ik wel wil ervaren, maar tenzij ik in een speakerzaak zou wonen zit dat er gewoon niet in. In dat opzicht zal het altijd een geval blijven van je eigen beperkingen, in dit geval vergelijkingsmateriaal, moeten blijven erkennen. Zoals ik in de inleiding al zei, stiekem hoop ik er op dat ik gewoon heel snel meer audio op kan pakken; het is een uitdaging te beschrijven, maar toch verdomd interessant en leuk!
Erg mooie review, erg goed gedaan.

Maar ik zou niet voor de Edifier R1700BT gaan, maar voor de Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 gaan die bijna net zo duur zijn maar wel VEEL beter zijn (ok ze zijn ook veel groter).

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 mei 2016 18:03]

Ik had die Studio 6 een paar jaar terug. Kan geen directe vergelijking meer maken, maar daar kwam inderdaad wel serieus geluid uit. Buurtje besten geen probleem :D

MAar wat je zegt, ze zijn -veel- groter. Die moeten echt op de vloer staan of een hele stevige constructie. Elegant is dan weer anders.
Ja das waar, maar je moet wat over hebben als je goed geluid wil hebben.

Ik heb de Jamo S 606 HCS 5 speakers, de twee grote voor speakers zijn 108 centimeter hoog, 42 centimeter diep, en slechts 19 centimeter breed :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 mei 2016 13:54]

42cm diep? Jeetje das best wel fors vergeleken met de meeste meubelen. Ik hou het iets meer bescheiden ;)
Ja het is 34,5 cm diep, vreemd dat er op een website 42cm staat.

Overdrijven is ook een vak :P
Ik heb de s628 front speakers van Jamo, die komen met 38,5 cm daar wel bij in de buurt... Maar dat is zodat er een dikke woofer in de zijkant past. Wat mij betreft hoeft er dan ook geen aparte sub bij wat ik in de huiskamer toch ook wel een voordeel vind qua ruimte en kabels. Het schijnt volgens mensen hier op het forum nog wel wat toe te voegen bij films (een losse sub naast deze speakers), maar het knalt wat mij betreft (en wat betreft iedereen die bij mij een film mee gekeken heeft) meer dan voldoende, zeker in een appartement waar ik anders toch maar ruzie met de buren krijg :-P

Wat dat betreft lijkt dit setje voor de pc me ook wel interessant. Daar heb ik nog een Logitech set met sub staan waar het laag altijd zo laag mogelijk staat omdat het anders veel te veel overheerst (en weer burenruzie). Momenteel krijgt mijn pc erg weinig aandacht van me omdat de Xbox alles opeist, maar dat verandert uiteindelijk vast weer en dan hou ik dit setje in gedachte :-)
Bedankt voor de mooie review in ieder geval!
Welcome :D

Als je er voor gaat ben ik benieuwd naar je ervaring. Ik schat deze set meer in als upgrade voor mensen die voorheen budget spul kochten, maar de mening van iemand met wat serieuze referentie zou natuurlijk leuk zijn! :)
Mag ik daar een setje Tannoy Reveal (aktive) bij doen? ;)

Iets duurder, maar ook prima 2e hands te doen!

Geen gedeukte kopen natuurlijk. ;)

Maar we hebben het het allebei over studio monitor(tjes). De zogenaamde "active near-field monitors". Terecht en goede keuze voor de PC-luisteraar, maar wel een bovengemiddelde keuze.

Wel een geheel andere markt dan PC-speaker(tje)s, natuurlijk! Maar ze komen hier langzaam in elkaars "vaarwater".
Hey,

Super toffe review zoals altijd! Ik stond vandaag op het punt om de Edifier C3X te kopen na het lezen van jouw review. Mijn enige twijfel was echter het plaatsen van de subwoofer en het mogelijk storen van andere personen hier in huis. Nu ik jouw review van deze set lees ben ik toch wel heel erg gaan twijfelen..

Hoe zou je deze set kunnen beschrijven vergeleken met de C3X qua geluid/bass. Zijn deze beter maar met wat minder bass(dankzij betere satelieten) of zijn de C3X sattelieten net zo goed/beter?In hoeverre komt die "Holy Moly Dikke Muziekweergave Van hoog tot laag" van jouw C3X review terug in deze speakers?

Ik gebruik mijn speakers voornamelijk voor games/muziek 1:1 waarbij de muziek voornamelijk bass gefocused is. Echter wil ik niet echt een stoor factor gaan worden in huis zoals ik al beschreef :P ,dus opzich kan ik wel wat bass inleveren.

[Reactie gewijzigd door Jeroen-B op 2 mei 2016 21:56]

Ik zou dan de R1700BT pakken, of als je budget en je bureau het toe laat: R2000DB (staat hier ook, review komt nog. Grote jonges, maar wat een geluid...). Een sub geeft weliswaar een mooie aanvulling voor laag, en zeker bij games (Shooters, racers, etc) knalt dat lekker, maar wat muziek betreft is de R1700DB echt beter. Ik zou mij geen zorgen maken over een gebrek aan lage tonen. Wat stoor factor betreft, op een laag volume (denk in de avond ofzo) denk ik dat je ook meer plezier beleeft aan de 2.0's.

Het is allemaal lastig en erg subjectief, maar bij 50/50 muziek/games zou ik voor de 2.0 gaan. Voor primair games en een beetje andere zaken, C3X.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 3 mei 2016 10:44]

Bedankt voor je antwoord. Dat heeft mij toch wel in de richting van de R1700BT gekregen. Mijn enige probleem met die set zou zijn dat die 4-pins cable tussen de speakers moeilijk te vervangen is, maar ach :X .
Ik las overigens net een review over de R1700's (http://9to5google.com/201...r-r1700bt-speaker-review/) waar ze zeggen dat er een zachte ruis uit de speakers komt wanneer ze aan staan. Ervaar jij dat ook?
Die 4-pin kabel moet je evt in een 5 meter uitvoering kunnen kopen, ik zou evt even kunnen vragen waar.

Ik heb niets van ruis gemerkt overigens. Ik heb ze hier nu niet meer staan, maar ik vermoed dat ik een irritant bijgeluid toch wel had vernomen, en dan uiteraard ook genoemd. Weet uiteraard niet hoe dat is als je de speakers op vol volume aan zet zonder source, of wellicht ligt hiet juist aan hun bron?
Ik zat sws al te zoeken naar wat voor kabel het uberhaŁbt is maar dat gaf geen resultaat. Het gaat mij sowieso niet zo zeer om de lengte maar meer om de vervangbaarheid. Ik vind 't het altijd wel fijn om te weten dat ik simpelweg mijn kabels kan vervangen als dat nodig is. Met de C3X en R1280T lijkt me dat gewoon handig.
Ik heb overigens het vermoeden dat dat komt wanneer men via bluetooth verbonden is. Las in andere reviews dat ze bluetooth hissing noemde en "while paired.." etc.

Het enige wat me nu nog tegenhoud is de prijs. Voor 20 euro meer 1 sub en externe versterker minder(alhoewel die extra versterker wel gemist kan worden op m'n bureau:p) vergeleken met de C3X, of 70 meer voor een wat grotere tweeter en iets grotere bas/mid unit. :+ .
Daar kan je me echter niet echt bij helpen :p ik hou gewoon graag van twijfelen i guess |:( .

Anyway i ga vandaag een keuze maken, ik laat t nog wel weten :)

[Reactie gewijzigd door Jeroen-B op 3 mei 2016 12:19]

Hah, vertel mij wat, ik twijfel de hele dag over welke speeltjes blijven en gaan :D

Bluetooth zou idd kunnen, daar heb ik zelf niet zo veel mee gedaan anders dan getest of het werkt (goh, het werkt), maar vergelijken doe ik via de DAC -> RCA in.

Succes iig! :D
Ik heb zojuist de R1700BT besteld bij Coolblue. Morgen zal ik in deze post ook m'n eerste indruk geven(hyped! :p), ze zullen igg 1000x beter zijn als wat ik nu heb. Ik zal daarna ook nog een decent review proberen te schrijven.
Ben benieuwd! Veel plezier alvast! :D
Ik heb dit setje nu een week hier staan en ik moet zeggen in ben aangenaam verrast toen ik ze voor het eerst aansloot. Vergeleken met mijn plastic typische pc speakertjes die ik eerst had was dit echt een enorm verschil. Als ik die speakers ook vergelijk met elkaar dan merk je wel opeens wat je allemaal in heb geleverd. Sowieso is het geluid vele male voller dan mijn oude speakers.

Ik heb echter helaas wel moeten constateren dat er een hiss in de speakers zit. Wanneer de speakers geen geluid afspelen en het op mijn kamer enigszins stil is hoor ik een hiss uit de tweeters komen(ongeacht of er kabels/bluetooth etc verbonden is). Dit is dan op ~60 cm afstand(bureau). Wanneer het geluid rond de 90% komt (zonder audio) wordt deze hiss opeens aanzienlijk harder. (maar daar kijken we niet naar). Storend is het niet wanneer muziek aan staat aangezien je het vrijwel niet hoort, maar jammer is het wel.

Al met al is het wel een leuke speakerset die goed geluid produceert. Qua bass is het prima te doen wanneer je de bass kraan op +6 zet(ik kreeg al wat klachten van beneden :+ , maar dit is wss geen vervanging voor een dedicated subwoofer).

[Reactie gewijzigd door Jeroen-B op 11 mei 2016 23:45]

Blij dat ze in de smaak vallen :D

wbt de hiss, is dat wanneer je iets via bluetooth hebt aangesloten, of welke bron hangt er aan? Ik ga van de week nog even wat setjes aansluiten om te testen, en zal er nog extra nadruk op leggen, maar bij deze twee was het mij ook echt niet opgevallen. Ik vraag mij af in hoeverre een bron daar een rol n kan spelen. Iets op 60cm kunnen horen geloof ik niet dat er ongemerkt tussendoor had kunnen schieten. De kans is overigens groot dat die R1700BT straks permanent naast de schermen komt te staan, dan zal ik het ook nog eens controleren.

Enne.. +6 Bass, je houdt wel van laag dus :D
Voor die hiss maakt het niet uit wat er aangesloten is. Als ik de speaker zonder rca of bluetooth (alleen power dus) aansluit hoor je het, maar ook met rca -> 3.5mm is het te horen. Bluetooth maakt ook geen verschil, zodra je met bluetooth paired(telefoon in dit geval) blijft de hiss op de zelfde toon te horen.
Heerlijke review, ik had zelf al een tijdje de goedkopere R1100 op het oog die eigenlijk exact hetzelfde lijken als de 1280T, maar dan zonder hout-look afwerking. Ook ben ik een lichte Edifier fan.

Is er enige kans dat je hier meer van afweet en/of dat hier ook nog een review van komt? :) Het lijkt me namelijk een geweldig setje voor op het kantoor icm een fatsoenlijke DAB+ radio.
R1100 heeft naar mijn weten exact dezelfde drivers, enkel een andere (eenvoudigere, zwarte) afwerking, iets andere fysieke knoppen, en geen afstandsbediening. Ik weet niet in hoeverre het materiaal een rol speelt, maar ik gok/vermoed/ben vrij overtuigd van het feit dat ze niet anders zullen klinken.
Dus dan heb je dezelfde geluidskwaliteit voor ~75 euro, klinkt wel als een goede deal als je het mij vraagt :)

En wie gebruikt er nou eigenlijk een afstandsbediening voor een speakerset... Het volume wordt 9 van de 10 keer aangepast vanuit de source.
~20 euro voor uitstraling, iets afwerking (zijkant), en een remote lijkt inderdaad een aardige afweging :D
Toch wel pluspuntjes voor edifier, als je geen poespas wilt dan hoeft dat niet :)

En ga eens slapen jij, het is morgen maandag :+
Keuze kan nooit kwaad idd!

En goede morgen :D een zonnige maandag, woo!
Leuke review! goede foto's en conclusie. Ik zou graag nog maar meer achtergrond zien van het merk en wellicht metingen of meer gefundeerde bevinden over het bereik en response van de speaker. Meer verschillende audio bronnen zoals CD vs MP3 etc. om zo een beter oordeel te kunnen geven over de kwaliteit van het geluid.

Aanvullende vraag: Merk je een positief verschil in de ruimtelijkheid door de kanteling van de 1700BT?

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 2 mei 2016 20:55]

Dank je :D

Achtergrond van het merk is iets wat ik op zich wel leuk zou vinden om wat meer aan te halen i nde toekomst. Laatste tijd heeft de focus gelegen om de reviews korter te krijgen (~2k woorden, het liep steeds meer uit de hand).

Audio bronnen zijn in dit geval denk ik niet zo relevant gezien je een analoog signaal aflevert. Wel overweeg ik voor de toekomst een aantal vaste nummers te gebruiken om zo verschillen of het karakter beter in beeld te brengen. Probleem daarbij is echter ervaring en vooral ook het om leren gaan met de juiste bewoordingen, geen eenvoudige taak. Even los van het feit dat de kwaliteit beoordelen per definitie een pittige uitdaging is (buiten vergelijken met andere sets, of duidelijke tekortkomingen aanhalen).

[Reactie gewijzigd door Foritain op 2 mei 2016 20:56]

Dit is niet volledig waar wat je hier zegt. Analoog is zo goed als de DAC of originele analoge bron. Wellicht kun je hier iets mee. Ik vind het altijd mooi om te lezen hoe mensen de bron standaardiseren om een "baseline" (woordgrap) te creŽren :D

Heel goed om dat te doen. Let uiteraard wel op diversiteit in muziek.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 2 mei 2016 21:01]

Diverse muziek doen we sowieso, maar momenteel haal ik niet heel specifiek genres aan tenzij daar reden voor is (bijv speakers met minder zware bass voor genres die daar op leunen).

Uiteraard is de bron cruciaal, enkel ben ik niet van plan echt matige bronnen (mp3 128kb ofzo) te pakken, dat zegt tenslotte weinig over de speakers. Ik gebruik de EB01 DAC van SST, audio spelen we vanaf verschillende bronnen ik zal zorgen dat dit er volgende keer bij staat, wel zo handig! :D
Misschien kan ik op de trein springen over de dingen die je aanhaalt, m bt metingen in Rew. Eerst maar de veiling winnen. :)
Speel je over deze installatie slaapmuziekjes af voor de kleine? :)
Kleine babytjes slapen praktisch overal doorheen :D Dus de speakertjes spelen nu gewoon lekker dingen af voor onszelf :D
Dikke review weer! Heb ook het 1280T setje en moet zeggen dat het me zeer bevalt!
Dank je, en bevestiging is altijd leuk! :D
Keurige Review, lekker bezig! Edifier maakt de laatste tijd een hoop aantal mooie strakke setjes!
Dank je! Ze zijn inderdaad lekker bezig, extra mooi omdat de oude bekende namen wat bureau speakers betreft maar weinig uit lijken te brengen.
+3 en genomineerd voor review van de maand. :)
Leest lekker weg leuk geschreven. Zou ze zo kopen. :P