Acer TravelMate 2313WLMi (Cel-M 1.5 GHz; 512MB; 60GB; 15,4" TFT; WXP Pro) Review

jsolisre 24 januari 2008, 1.286 views

Acer TravelMate 2313WLMi (Cel-M 1.5 GHz; 512MB; 60GB; 15,4" TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Snelle WLAN, goede kijkhoek TFT scherm, voldoende USB poorten en goed geplaatst, XP Pro, 512 MB RAM

Minpunten

• Support, robuustheid is niet je dat, geen S-video of Firewire, en die pagefile access die om dol van te worden is.

Het is al met al een redelijk complete laptop: 2 USB poorten aan de zijkant en 1 aan de voorkant, 54 Mbs WLAN, een leuk vormgegeven keyboard. Geen floppydrive, maar dat is niet echt een manco te noemen, tegenwoordig.

De kijkhoek van het TFT-scherm is werkelijk subliem te noemen, maar helaas heeft hij geen S-video uitgang of Firewire. Voor een breedbeeld laptop (TM 2313WLMi) is dat een gemiste kans: je zou juist denken dat breedbeeld goed samengaat met videobewerking.
Ook de royale harddisk (60 GB) zou impliceren dat videowerk tot de mogelijkheden zou behoren. Het is me onduidelijk waarom een laptop met een integrated videokaart uberhaupt een widescreen zou moeten hebben.

Verder is er een vervelende storing die me al bij twee van deze laptops zijn opgevallen: de pagefile wordt opvallend vaak aangesproken, ook al ben je alleen maar in notepad bezig (en niet aan het opslaan). Spellen van 5 jaar oud (Diablo II) kan hij om deze reden NIET aan: de lokale lag betekent vaak doodgaan. 3D spellen waag ik me maar niet eens aan. Bij de toegang naar de pagefile is er dus geen respons op gebruikersinput. Keyboard input wordt natuurlijk gebufferd, zodat alles eventually wel op je scherm verschijnt, alleen niet in real-time. Is geen configuratieprobleem: ook bij inactiviteit vindt dit plaats.

Meerdere malen contact gehad met Acer support, maar die hebben een paar steken te veel laten vallen om dat een plezierige ervaring te noemen. Ik zie er werkelijk tegenop om deze laptop weer in te moeten ruilen, ook al heb ik er op deze manier niets aan.

Heb jij ook een Acer TravelMate 2313WLMi (Cel-M 1.5 GHz; 512MB; 60GB; 15,4" TFT; WXP Pro)?

Wat grappig, je bent het in principe met me eens dat het geen geweldige laptop is, maar je laat de gelegenheid niet onbenut om me even af te branden. Nog grappiger vind ik dat je je aanvankelijke reactie kennelijk niet kwetsend genoeg vond, dus die heb je later nog even aangepast met een woord als noob. Wat ik vreemd vind, want ik wijt het gebrek aan performance geen enkel moment aan de videokaart. Maar lezen is ook een kunst.

Krachtige taal hoor, ik was er bijna van onder de indruk. Vooral die 'tsk' was indrukwekkend, ik deed het bijna in mijn broek.

Maar even ter zake: je hebt natuurlijk helemaal gelijk: ik vergeleek hem met mijn vorige laptop, een IBM Thinkpad met een Celeron 3xx MHz processor en dan is een Travelmate wel een ontnuchtering. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Mijn fout.

Verder spijt het mij dat ik je niet tegemoet kan komen qua commentaar over Mah en zo: ik ben niet zo iemand die met systeemspecs loopt te strooien, of met hoeveel cylinders mijn auto heeft en hoeveel Watt mijn stofzuiger is. Boeit me helaas niet, sorry. En als het je wel boeit, schrijf je toch fijn je eigen review? Of mag je geen reviews schrijven over hardware die je niet hebt?
Hmm, ik moet toegeven dat ik een beetje fel reageer, excuses daarvoor.

Ik was niet voornemens om jou persoonlijk af te branden, dit waren vooral mijn frustraties over de consument in het algemeen aan het woord.

Respect voor ieder die zich aan een review waagt.
Ik heb eigenlijk nog een klein vraagje... Weet iemand of het wireless internet onboard is of dat dat eventueel een los kaartje is? op de een of andere manier is dit namelijk beschadigd geraakt!
@DutchDisturbed:
de WiFi kaart is onboard. Er zit een knopje aan de voorkant van de laptop (als je 'm voor je hebt in opengeklapte toestand) dat is niet alleen een waarschuwingslampje dat je netwerkkaart aanstaat, maar het is tevens een schakelaar voor het aan- en uitzetten van je draadloze netwerkkaart. Staat in geen enkele documentatie en ik moest het proefondervindelijk ontdekken.
Als dat het nog niet doet, probeer dan een kapotte dezelfde laptop te scoren ergens (Ebay?). De netwerkkaart is via een klep aan de onderkant (naar ik meen het grootste klepje, die met de ademsleuven) gewoon te vervangen.
Soms helpt het 'even aandrukken' van die kaart ook: dan is hij er niet goed in geprikt.

Succes.
Onboard en vervangen? Als ie gewoon te vervangen is, is het dus geen onboard. En dan zijn die kaartjes gewoon los te koop. Bv van intel.