OnePlus X Zwart Review

Tentecrew 29 april 2016, 375 views

OnePlus X Zwart

Prachtige telefoon voor een hele leuke prijs. Mist wat functies maar compenseert die weer in de belangrijkere gebieden.

Pluspunten

• snel in gebruik
  • mooie software
  • mooi design
  • Micro-SD slot
  • OLED scherm

Minpunten

• Slechte GPU
  • Matige batterij
  • 1st party hoesjes zijn heel slecht
  • geen 5Ghz
  • erg breekbaar

Ik heb deze oneplus nu een paar maanden en ben er heel blij mee!

De verzending is niet geweldig: verzendkosten zijn duur (25!) en het duurt zo 2 weken voor de telefoon er is! Er is geen invite meer nodig wat alles een stuk makkelijker maakt!

Voordelen:
Design: Het is een mooie telefoon. glas aan de achterkant, gorilla-glass aan de voorkant met een metalen rand met groeven. De knoppen klikken fijn maar de aan/uitknop heeft dezelfde textuur als de volumeknoppen en ze zitten te dicht bij elkaar wat soms tot enige frustratie leidt.
De afwerking is ook goed en alles ziet er heel strak uit. Een nadeel is dat de telefoon heel breekbaar is. naast het glas is ook het metaal niet heel sterk en beschadigt dit snel. Er zit een hoesje van oneplus bij maar heel veel bescherming geeft die niet. Een siliconen hoesje (voor 15!) en een tempered glass screen protector (10) kopen lijkt een goed idee maar deze zijn van lage kwaliteit: De screen protector is na twee dagen in mijn (grote, lege) jaszak al gebroken en na een maand of twee zitten overal scheurtjes in het hoesje. Heel jammer want het is zeker geen lelijke case.

De softwareheel goed. Het is bijna stock android maar de dingen die zijn toegevoegd zijn niet stomme gimmicks, ze zijn echt mooi of handig. De UI is heel simpel en gebruiksvriendelijk en alles is heel snel voor de relatief oude snapdragon 801 die er in zit.
Wat wel heel jammer is, is dat de telefoon nog steeds android lollipop gebruikt en de update naar Marshmallow nog niet in zicht is terwijl N al uit is... De OP2 heeft een tijdje geleden de update al wel gekregen... Heel storend is dit niet, Oneplus heeft veel functies van M in OxygenOS gestopt.
Prestaties zijn gemixt. In normaal gebruik is de telefoon heel snel. apps zijn snel opgestart (ook als het geheugen bijna vol is) en multitasken gaat makkelijk. Waar de prestaties echt minder zijn is in apps waar de gpu moet worden gebruikt. Oneplus heeft niet de standaard 801 gebruikt maar de 801AA. Deze heeft een significant lagere gpu-snelheid en dat is te merken.
Games draaien redelijk smooth maar framedrops en hiccups komen te veel voor.
Vooral vervelend is dat af en toe (ongeveer 1/4 van de tijd) wanneer een youtube filmpje in de app wordt gestart, deze voor ongeveer 10 seconden 1 fps is terwijl het geluid gewoon doorspeelt. In normaal, dagelijks gebruik is dit echter nooit te merken.

Opslag is goed geregeld. OxygenOS neemt niet heel veel ruimte in en hoewel 16GB niet heel veel is kan er een Micro-SD kaart (of een tweede simkaart!) in de telefoon gedaan worden. Deze kan sommige grote apps (zoals games en foto-programmas) opslaan (niet allemaal), foto's, filmpjes, downloads! Ik heb nog nooit te weinig opslag gehad maar maandelijks nieuwe apps naar de SD kaart verplaatsen is wel nodig daarvoor.
Hoewel ik niet weet of dit OxyOS is of gewoon android 5.0 ben ik heel tevreden met de file manager. Alles is goed opgeslagen en makkelijk accessible.

Over de batterij ben ik iets minder positief. Ik gebruik mijn telefoon meer dan gemiddeld (ik kijk veel filmpjes etc.) en kom dikwijls de dag niet door en moet 2 en heel soms 3 keer opladen! De oplader is gelukkig wel snel. Hoewel quickcharge niet aanwezig is is de telefoon binnen een uur volledig opgeladen.
Wat ook helpt is het gebruiken van zwarte achtergronden en Thema's. Ikzelf gebruik een bijna compleet zwarte achtergrond in android zelf, in whatsapp en een speciaal OLED-thema in Relay for reddit. Dit helpt wel met batterij-besparing.

Het scherm is heel mooi. Zwart is zwart (tsja... OLED) en kleuren zijn heel mooi. De helderheid mag iets hoger maar gelukkig kan hij wel heel laag waardoor 's nachts gebruiken veel minder vervelend is voor de ogen. 1080p is ook meer dan genoeg voor dit formaat (5").

De speaker is matig maar dat valt te verwachten. De camera is nog best redelijk. De resolutie is eigenlijk 12.4MP bij 4:3, maar als je 16:9 wilt gebruiken is het nog maar 7.9MP wat ik heel jammer vind. De app is heel simpel maar heeft alle nodige features en is gemakkelijk in gebruik. Jammergenoeg is er geen mogelijkheid om de videoresolutie te kiezen en slow motion ziet er niet goed uit (ook al wordt het in 720P 120FPS gefilmd).

Conclusie:
Ik heb in deze review vooral negatieve dingen neergezet. Maar eigenlijk ben ik heel tevreden met mijn Oneplus X. Het enige echt vervelende is de batterij en af en toe de gpu. Als je kijkt naar andere opties voor 250-300 is dit toch een van de beste keuzes. Andere opties zouden huawei, Lg(g3) of motorola zijn. Zelf zou ik toch voor de Oneplus gaan.

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties