Innovatek Cool-Matic X800 (VGA) Review

frankknopers 5 oktober 2005, 2.250 views

Innovatek Cool-Matic X800 (VGA)

Pluspunten

• Zeer solide kwaliteitsproduct
  • Gebouwd voor 1 type videokaart dus de compatibiliteit is optimaal
  • Koelt ook het geheugen mee.
  • Betere temperaturen voor mijn X800 kaartje
  • Hogere overclocks geeft betere performance.
  • Waterkoeling, dus geen zoemende fan meer

Minpunten

• Spartaanse verpakking
  • Prijs (voor het geld kun je ook een alternatieve koeler met losse memsinkjes kopen
  • Dergelijke koelers kunnen niet meeverhuizen naar een andere videokaart

Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling en Featureset
Ik kreeg het koelblok geleverd in een soort plastic taartdoos die je met van die noppen kunt dichtklikken. In deze doos zaten het koelblok, een stuk zacht schuim ter bescherming van de bodemplaat van het koelblok, een gebruikershandleiding, een tweetal 8x1 fittingen en een paar rubberen ringetjes voor waterdichte montage van de fittingen op het blok.

Het geheel zag er vrij spartaans uit, zeker voor de prijs die je ervoor betaald hebt (tegen de 80 euro). Maar dat is niet het belangrijkste voor iemand die zo'n koelblok koopt, die heeft natuurlijk meer interesse in de bouwkwaliteit en de prestaties van het koelblok zelf. :)

En dat koelblok was ook heel goed in orde. De contactvlakken voor zowel de GPU als het GDDR3 geheugen zagen er netjes, schoon en smooth uit. Het blok voelt degelijk aan en weegt ongeveer wat je van een goed koelblok zou verwachten. De Cool-Matic X800 is gemaakt van aluminium met intern een gedeelte koper op de plek van de GPU.
NB: Dit blok koelt dus alleen het geheugen aan de kant van de core. Voor de achterkant van de kaart zul je zelf nog heatsinkjes moeten toevoegen. Daarvoor heb ik Revoltec BGA ram freezers gebruikt.

Installatiegemak
Het installeren van de Coolmatic X800 was heel eenvoudig. De minimale handleiding (alleen in de talen Duits en Engels :P) gaf voldoende informatie voor het juist bevestigen van het koelblok. Als eerst schroef je 2 kleine schroefjes door de schroefgaten rondom de core vast in het Cool-Matic blok. Daarna moet je met 3 andere schroefjes +washers en veertjes de geheugenchips nog goed strak vastzetten tegen de koeler. Ook dit gaat zeer gemakkkelijk en intuitief. Vervolgens moesten de fittingen - ik heb het gewikkeld in teflontape om lekkage te voorkomen - er nog even ingedraaid worden. Ook dit leverde geen problemen op.

Compatibiliteit
Dit blok is speciaal gemaakt voor de ATi X800 serie voor het AGP slot. Zolang de fabrikant zich houdt aan de reference layout van de kaart zou deze koeler gewoon gegarandeerd moeten passen. De koeler is dus enkel met deze kaart compatibel en laat zich dan ook makkelijk op de X800 installeren.

Geluidsproductie en koelvermogen
Omdat het een waterblok is produceert ie geen geluid (duh :P) Het koelvermogen is wel belangrijk. Dus toen mijn PC eenmaal weer dicht was en goed werkte heb ik het een en ander aan temperaturen gemeten. De gebruikte waterkoeling was een Zalman Reserator 1 die de P4 3.2ghz Northwood (niet overgeklokt) en de chipset (i875p) ook erbij gekoeld. De resultaten waren als volgt met een overclock @510/560mhz:

Startup / Idle / Stressed in graden C
- Standaard luchtkoeler: 35/40/75
- Cool-Matic X800 waterkoeling: 25/35/45

Je ziet: de temperaturen zijn nu veel strakker en dat komt de levensduur van de hardware ten goede. Ook heb ik nu meer overclockruimte dan met stock koeling: Core = +10mhz / Geheugen = +30 mhz

De overclock gaf ook een boost in de 3Dmark05 score:
- Hoogste stabiele luchtkoeling OC: 5100 3Dmarks
- Hoogste stabiele waterkoeling OC: 5360 3Dmarks

Ook na langere tijd blijft de temperatuur onder de 40 (in idle). Bij zware grafische applicaties stijgt de temperatuur weliswaar, maar daarna zakt ie ook weer terug naar onder de 40. Ruwweg is de warmteopname van mijn waterkoelsetup gelijk aan de warmteafgifte, dus de temperatuur is vrij constant en schommelt heel geleidelijkk.

De koeler was best duur, maar het is wel zeker weten een kwaliteitsproduct. De prestaties zijn zeer goed en het koelblok is heel solide. Wellicht kun je een goedkoper alternatief vinden door voor het geheugen simpele heatsinkjes met plakkers te gebruiken en dat te combineren met een meer algemeen GPU koelblok. Dit zit er natuurlijk wel veel meer 1337 uit. Ik vond het het geld wel waard.

Heb jij ook een Innovatek Cool-Matic X800 (VGA)?

Ik heb de Cool-Matic X850, praktisch het zelfde, behalve de vorm die wat hoekiger is. Bij mij werkt ie prima, me videokaart ( X800XTPE ) was eerst zonder oc met standaad koeler idle 35, stressed 75 graden. Nu rond de 30 graden idle en 40 graden onder stress. De temperatuur zou misschien lager kunnen, als ik mijn P4 Prescott niet overgeklokt zou hebben. Maar de prijs, tja.. niet goedkoop, maar wel een vet ding die je videokaart op een lage temperatuur houdt.
goed review, ik heb alleen twee vragen.

wat voor processor heb je?
wat zijn je temp na 3/5/7 uur?(aangezien je een Zalman Reserator 1 hebt)