Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, SATA, RAID) Review

frankknopers 27 september 2005, laatste update op 27 september 2005, 2.873 views

Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, SATA, RAID)

Pluspunten

• Stabiel
  • Goede layout
  • Veel aansluitingen
  • Snel door gebruik van goede chipset
  • Is geschikt voor Pentium M processors
  • Uitgebreide featureset

Minpunten

• Zwakke overclocking

Layout Score: 5
Algemene beoordeling en featureset
Ik was op zoek naar een goed, stabiel, Socket 478 moederbord met veel functies. De Asus P4C800-E Deluxe voldeed precies aan deze eisen. Zo heb je beschikking over maar liefst 3 IDE en 4 S-ATA poorten, een Gigabit LAN onboard, 6.1 audio, Firewire en 8x USB2.0.
Het geheugen kun je kwijt op de vier DDR400 sloten en er is plek voor een AGP kaart en 5 PCI insteekkaarten.

In de doos zaten 2 S-ATA kabels, een zwarte IDE kabel, een eveneens zwarte CD/DVD kabel, een floppykabel, wat utilities op CD en natuurlijk de chipset drivers. Kortom, een zeer compleet en goed verzorgd pakket.

Prestaties
Ik werk tot op de dag van vandaag nog met een vrij oude BIOS versie, maar dat heeft geen invloed op de prestaties. Er zijn geen merkbare vertragingen te bespeuren die veroorzaakt zouden kunnen worden door het moederbord. Naar mijn mening is dit ongeveer het beste socket 478 moederbord.

Compatibiliteit
De compatibiliteit is zeer goed. Alle onderdelen die in mijn PC zitten werden bij de installatie meteen goed herkend en werkten na het installeren van de drivers ook naar behoren. Met de komst van de Asus CT479 socketadapter is het zelfs mogelijk om een snelle en zuinige laptopprocessor in te bouwen! Daarmee kunnen hele goede prestaties behaald worden. Ook zijn er voor het AGP slot nog genoeg goede videokaarten beschikbaar, dus met dit moederbord heb ik voorlopig niets te klagen.

Betrouwbaarheid en ondersteuning
Dit moederbord is uberstabiel en is nog nooit gecrashed. Ik heb er al verschillende harde schijven en dergelijke op aangesloten en dat werkt allemaal prima.

Layout

Over de layout is bij dit bord goed nagedacht. Zo zitten de moederbord connectoren aan de rand van het bord zodat je ze goed weg kunt werken in de behuizing. Ook zijn de aansluitkabels voor de IDE/SATA apparaten goed aan de zijkant geplaatst.

Rondom het socket is veel ruimte vrijgelaten zodat er zonder problemen een grote koeler op gemonteerd kan worden.

Overclockbaarheid
De opties voor het overclocken zijn vergeleken met andere moederbordmerken zeer beperkt. Ik heb dan misschien wel het langzamere PC2700 geheugen, maar dan nog heb ik vrijwel geen speelruimte boven de fabrieksspecificaties. Daar had ik wel meer van verwacht.
Het moederbord heeft een auto-overclockfunctie ingebouwd maar deze is niet stabiel boven de 10% overclock. Ook niet al te best best dus.

Ik heb dit moederbord gekocht voor ongeveer 170 euro. Destijds was dit het topmodel voor S478 en hij staat nu nog steeds zijn mannetje. Een prima bord met een goede layout, veel functies en veel stabiliteit. De prijs is dus wel eerlijk.

Heb jij ook een Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, SATA, RAID)?

Overclocken doet het bord wel prima in de manule mode, zelf heb ik b.v. al bijna 2jr. een 2.4Ghz Northwood op 3.2Ghz. draaien, een fsb overclock van 200 naar 275mhz is imho niet slecht overclocken. De cpu post zelfs nog met fsb op 300mhz. Ik heb de zelfde cpu ook op de abit ic7-max getest, en daar kwam ik minder hoog op. Het gekke was wel dat de sanmem scores op de abit iets hoger waren ondanks de iets lagere fsb.

Dat AI-Overclock moet je gewoon niet gebruiken, dat is voor mensen die niet weten hoe ze met het handje oc-en. Dus lekker alles manueel instellen, dan werkt het overclocken prima.
FSB van 275MHz en dan op 3.2GHz draaien? Lijkt me sterk. Een pentium 4 northwood heeft een multiplier van 12 (dus normaal 12x200 = 2400). Op 3200MHz is dat dus 3200 / 12 = 267MHz.

Overigens draai ik mijn 2.4GHz P4 northwood ook op 3.2GHz (Asus P4P800). Vandaar dat ik wist dat het een 267MHz FSB was ;)