Melitta Caffeo solo Review

FerryK 26 april 2016, laatste update op 26 april 2016, 1.232 views

Melitta Caffeo solo

Perfect apparaat, nu een jaar in het bezit! Heerlijke koffie! Eenvoudig in gebruik en weinig onderhoud benodigd. 1 keer per week de zetgroep reinigen, deze kun je er in één keer uithalen en onder de kraan met koud water afspoelen en weer terugplaatsen.

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Eenvoudig in onderhoud
  • Compact model

Minpunten

• Vaak lekbak legen
  • Duur Aqua filter

Apparaat is eenvoudig in het gebruik er zitten maar een paar knoppen op! De belangrijkste is de hoeveelheid water (heb ik op middenstand gezet), sterkte van de koffie en aan/uit.

Ten opzichte van mijn vorige apparaat een Senseo is de koffie echt warm!

Na elke 2 a 3 koffiekoppen dient wel het lekbakje geleegd te worden. Dit is niet veel werk maar moet toch wel even gebeuren.

Ik heb de maal stand op fijn gezet en eens in de week maak ik de zetgroep schoon onder koud water. Ook dit is even werk maar ook te overzien. Daarna laten uitlekken en terug plaatsen.

Om de 2 maand dient er een aqua waterfilter te worden geplaatst, deze zijn toch zo 15 euro per stuk. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Daarnaast dient het apparaat ook om de zoveel maanden een cleaning te krijgen. Dit gaat allemaal vol automatisch en het apparaat geeft dit zelf aan als het nodig is. Ook hier voor heb je speciale reinigingstabletten voor nodig. Dus ook daar even goed op letten.

De aqua filters koop ik altijd bij www.doppio-espresso.nl (2 dozen van 4 stuks, je betaald dan geen verzendkosten) en de overige reinigingsspullen koop ik bij www.koffiecentrale.nl.

Voor de rest een goed apparaat dat ik iedereen aan zou kunnen raden die geen overbodige luxe nodig heeft!

Heb jij ook een Melitta Caffeo solo?

Hoi Ferry,
Kleine correctie, je spoelt niet de molen maar de zetgroep onder de kraan af, de molen zit vast onder het bonenreservoir, ze zetgroep kan je er via de rechterzijkant uitnemen...
De aquafilters zijn optioneel het apparaat functioneerd ook prima zonder filter..

de link die je bedoelt is waarschijnlijk www.doppio-espresso.nl ??

verder is het inderdaad een fijne machine!

[Reactie gewijzigd door Sieking op 26 april 2016 15:59]

Hoi Sieking,

Dank je voor je reactie, de term zetgroep zocht ik en heb de review aangepast!

Ook even de website van Doppio aangepast!
Leuk om een review over een koffieapparaat te lezen :D Heb zelf de Bistro, en een halve review af waar ik maar niet aan toe kom.

Bij de Bistro denk ik dat ik aan een kopje of 8-10 zit voordat ik de lekbak moet leeghalen, en dat begint al een beetje te irriteren. 2-3 koppen denk ik dat ik helemaal leip van zou worden.

Vind de filters zelf ook wel prijzig, maar de tabletten e.d. vind ik wel meevallen. Vorige keer bij Eccellente besteld, volgende keer even vergelijken hoe die prijzen verhouden met die twee tips van jou. Wel valt op dat regelmatig het ontkalken/reinigen uitvoeren de smaak echt ten goede komt.
Hoi Foritain,

De Bistro is ook wel de grotere broer van de solo...;-)

Maar het klopt dat het snel moeten legen van de lekbak wel een nadeel is van de kleinere solo!

Eigenlijk maak ik elke keer als ik koffie heb gedronken het lekbakje leeg en vul het waterreservoir aan, apparaat is dan week klaar voor de volgende die koffie wil drinken!