Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700K en 32GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Predator G6-710 Titan X NL Review

DaLucovicTestpanel 26 april 2016, laatste update op 30 april 2016, 923 views

Acer Predator G6-710 Titan X NL (Testpanel)

Acer heeft met het topmodel van de Predator Gaming desktop-lijn handige functionaliteiten toegevoegd aan een desktop. Qua prestaties positioneert de G6-710 Titan X zich bovenin het hoogste segment en de gehele beleving van de Predator is erg positief. Echter zijn er ook kleine minpunten te noemen bij het systeem.

Pluspunten

• Prestaties (Zowel CPU als GPU)
  • Gebruiksvriendelijke PredatorSense-Software
  • Handige, unieke features
  • Mooi afgewerkte behuizing

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Prijs/prestatie-verhouding
  • Beperkte PredatorSense-software

Features Score: 5
  • Hoofdstuk 6: Prestaties en software
  • Hoofdstuk 7: Concurrentie
  • Hoofdstuk 8: Beoordeling en conclusie

Hoofdstuk 2

Een desktopsysteem dat door de buren van Hardware.info wordt omschreven als een losgeslagen roofdier, een systeem dat bijna letterlijk een titaan van een videokaart in zich huist en daarbij plaats biedt voor de top van de laatste Skylake-generatie van Intel; dat is precies wat de laatste desktop van de Acer Predator-lijn is. Met deze gedachten en verwachtingen mocht ik, samen met negen andere Tweakers Testpanel-leden, naar het Acer Gaming-event in Den Bosch om kennis te maken met de laatste producten uit de Predator-serie.

Als willekeurig lid van het Testpanel ben ik uitgekozen om de nieuwste producten uit de Acer Predator-lijn te komen bekijken, voelen en uitproberen. Na een erg toffe namiddag/-avond op het hoofdkantoor van Acer in Den Bosch mocht ieder van ons, de tien Tweakers Testpanel-leden, een product in verschillende productgroepen thuis gaan testen en reviewen. Ik had de voorkeur uitgesproken om een desktopsysteem te mogen reviewen omdat ik ervaring heb met zelfbouw en mezelf daarnaast enorm interesseer in de ontwikkelingen van de verschillende componenten van een desktop, ook ben ik regelmatig op het Desktop Aankoopadvies (DAA) forum hier op Tweakers te vinden.

De keuze voor een desktopsysteem was dus snel gemaakt, maar wat voor systeem ik van Acer mocht ontvangen voor de review wist ik niet. Pas toen de koerier het grote pakket met de steekwagen in mijn kamer neerzette, kon ik naar de specificaties gluren. En man, wat was ik blij toen ik zag dat ik het over-the-top model van de Acer Predator-lijn mocht gaan reviewen.

Hoofdstuk 3

Uitgebreide specificaties Bron

Hoofdstuk 4

Je kunt er niet omheen dat de doos een gamersdesktop bevat, de typische zwart-rode kleuren van de Acer Predator-lijn zijn volop aanwezig en een afbeelding van een gedeelte van de desktop maakt het design van de doos compleet. De kartonnen doos die 71 x 38 x 59 centimeter meet is voorzien van twee uitsparingen aan de zijkanten waar deze aan opgetild kan worden. Dit zijn echter stukken karton die je door moet drukken in plaats van plastic hengsel of uitsparingen. Het karton kan tijdens het tillen van het ruim 15 kilogram wegende pakket onprettig aanvoelen aan de handen, maar een groot gemis zijn de plastic grepen niet.

Afbeelding 1: Schuin voorzijde aanzicht

Afbeelding 2: Zijaanzicht doos

Op de bovenzijde zie je een geïllustreerde gebruiksaanwijzing over hoe je de doos kunt openen. Dit gebeurt handig door vier witte knoppen samen te knijpen zodat de bovenkant van de doos eraf getild kan worden. Twee van de vier knoppen kun je op afbeelding 2 zien, aan de andere zijde zitten de overige twee knoppen. Het is een gemakkelijke manier om de doos te openen en prettig in gebruik. Ondanks dat de doos maar op vier punten vast wordt gehouden, voelt het erg solide en stevig aan. Ik verwacht niet dat de onderkant inclusief desktop er onderuit kan vallen wanneer de doos opgetild wordt.

En als je de doos dan hebt opgemaakt, ontvouwt zich het volgende:
Afbeelding 3: Systeem in doos

Na het verwijderen van een plastic folie staart de Predator G6 je direct aan, het is een indrukwekkend verschijnsel. In het volgende hoofdstuk zal ik dit uitgebreider bespreken, in dit hoofdstuk leg ik de nadruk op de bescherming in de doos.

Aan alle kanten is de desktop omgeven met piepschuim, een stevige laag van zeker vijf tot zeven centimeter schuim zorgt ervoor dat het systeem in de doos goed beschermd zit. Ik ga het niet proberen met een machine van boven de drieduizend euro, maar de doos moet dus tegen een stootje kunnen. Kortom: de desktop zit krasvrij en goed beschermd verpakt in een doos met een mooi design.

De doos biedt niet alleen bescherming aan de desktop, naast het systeem wordt ook een kabel voor de stroomtoevoer, een toetsenbord/muis-combinatie uit de Predator-lijn en de gebruikelijke handleidingen en garantie-boekjes meegeleverd. Ook een geïllustreerde Quick start-handleiding ontbreekt niet. Wanneer je het pakket ontvangt, hoef je eigenlijk alleen een monitor aan te sluiten en je kunt aan de slag. In dit soort puntjes zie je ook de visie van Acer goed terug; zij streven ernaar om het de gamer zo gemakkelijk mogelijk te maken, iets wat ook blijkt uit voorbeelden zoals de headphones cradle die ik later zal bespreken, de 'TURBO'-knop bovenop de behuizing en dus ook het meeleveren van accessoires. Bonuspunt voor Acer.

Hoofstuk 5

5.1 De buitenkant
Sommigen zullen het stoere uiterlijk van de Predator G6 prachtig vinden, anderen zullen vragen of je de desktop uit de Batcave van Batman hebt gestolen. Het is een vaak terugkerende discussie als het om producten gaat met de sticker Gaming; moeten dit soort producten er ruig en stoer uitzien door er LED-verlichting in te stoppen en het geheel een science-fiction look te geven? Mijn mening is dat dit niet nodig is en fabrikanten dit beter achterwege kunnen laten. Ik ga echter niet voor iedere lezer bepalen of dit een mooie behuizing is of niet, behuizingen zijn zeer subjectief dus ik laat het in deze review in het midden.
5.1.1 Kwaliteit en stevigheid
Waar ik wel over kan oordelen is de kwaliteit van de behuizing en het gevoel van stevigheid wat de behuizing biedt. De behuizing, die voor het overgrote deel een kunststof behuizing heeft, voelt aan als een solide, stevige kast. Mede door zijn gewicht, ruim vijftien kilo, is de behuizing moeilijk van zijn plaats te brengen. De kunststof voelt prettig aan en is van hoge kwaliteit, ik verwacht niet dat deze snel zal gaan krassen. Ook is de voorkant niet vingerafdrukgevoelig, dat is handig omdat in de voorkant de optische drive en een 3.5 inch hotswap-bay schuilgaat, dit houdt in dat er een HDD zonder moeite verwijderd of toegevoegd kan worden aan het systeem.

Afbeelding 4: Vooraanzicht systeem

Afbeelding 5: Vooraanzicht systeem (details)
5.1.2 Uiterlijk en design
Aan beide zijden pronkt een groot Predator-logo op het geperforeerde, zwarte plastic. Het logo heeft een soort aluminium look met rode accenten. De 'koelvinnen' bovenop de pc zijn mooi afgewerkt met een combinatie van het matzwarte plastic en een rood gekleurd soort gaas voor de ventilatie, mogelijk bevordert dit ook de airflow binnenin de behuizing. Op de bovenzijde is ook nog de 'TURBO'-knop te vinden. Met één klik op de knop overklokken, aldus Acer. Wat de knop precies doet en wat de overklok resultaten zijn, zal ik bij hoofdstuk 5 nader toelichten.

Afbeelding 6: Zijaanzicht systeem (incl. tegenlicht :| )

Het eerste keer opstarten van een systeem blijft altijd leuk, ditmaal werd ik verrast met rode LED-verlichting. Op de productafbeeldingen had ik het natuurlijk al eens gezien, maar ik vind de LED's in real life erg mooi verwerkt in de behuizing. Er is geen sprake van donkere vlekken of zichtbare LED's en het geheel levert een mooi, egaal resultaat op. Aan beide zijden is de desktop verlicht door een vier-zijdige lijn van rode LED's en op de voorkant kleurt de aan/uit-knop met een rode gloed. Indien de automatische overklokfunctie ingeschakeld is, gaat ook de 'TURBO'-knop rood branden. Ben je niet gediend van deze LED's en vind je ze eerder thuispassen in een niet nader te noemen Amsterdamse wijk, dan is de verlichting gemakkelijk via de voorgeïnstalleerde PredatorSense-software uit te schakelen. Geen irritante menu's of andere praktijken, maar één simpele druk op de knop en de zogenoemde Growl Lights zijn uitgeschakeld. In het volgende hoofdstuk zal ik meer aandacht besteden aan deze software.

Afbeelding 7: Schuin aanzicht systeem met LED's ingeschakeld
5.1.3 Aansluitingen
Qua aansluitingen is de Acer Predator G6 ruim voorzien. In totaal heeft het systeem acht USB-aansluitingen, waarvan zes poorten over USB 3.0 en twee poorten over USB 2.0 beschikken. De USB-aansluitingen die voorzien zijn van de USB 3.0-technologie zijn uiteraard te herkennen aan de blauwe kleur. De Geforce GTX Titan X zorgt ervoor dat er drie Displayport-aansluitingen en één HDMI-poort tot je beschikking staat om schermen op aan te sluiten. Op het moederbord zijn zes USB-poorten, een Ethernetaansluiting, nog een DisplayPort-poort en een HDMI-slot te vinden. Daarbij moet ik opmerken dat de achterkant van het systeem mooier vormgegeven had kunnen worden, al is dat slechts een detail. De onderstaande afbeeldingen zullen een schematisch overzicht van de aansluitingen geven.

Afbeelding 8: Achterkant systeem

Afbeelding 9: Achterkant systeem (details)

Afbeelding 10: Vooraanzicht systeem details (2)
5.1.4 Features
Zoals je in de vorige detailfoto's hebt kunnen zien, beschikt de Predator G6 over een aantal leuke extra features die de kast uniek maken. In de review zal ik een drietal van deze features bespreken, namelijk de headset cradle, de 'TURBO'-knop en de 3.5 inch hotswap-bay. Andere unieke kenmerken zoals de Growl Lights, de 'koelvinnen' aan de bovenzijde, de kaartlezer, de optische drive en het zogenoemde IceTunnel Thermal System wil ik wel benoemen, maar niet verder bespreken.

De Headset Cradle
De slogan van de Predator serie luidt ook wel: "Our mission is to make gaming experience the best they can be." De Headset Cradle is hier een mooi voorbeeld van omdat het een erg functioneel accessoire is. Door de knop op de voorzijde zacht in te drukken, schuift er een mooi afgewerkte plastic schijf uit de kast. Het rode headset-logootje op de knop geeft aan dat deze schijf gemaakt is om een headset of koptelefoon aan op te hangen. In situaties wanneer je niet aan het gamen bent of gebruikt maakt van de koptelefoon, slingert deze in ieder geval niet rond en hangt deze binnen handbereik aan de desktop. Het is dus een functioneel accessoire wat door veel gamers gebruikt zal gaan worden. Overigens is deze feature niet voorbehouden aan de Predator G6-710 Titan X NL, ook andere leden van de G6-familie bieden deze functionaliteit.

Afbeelding 11: Detailfoto van de Headset Cradle Bron

De 'TURBO'-knop
Een andere uniek punt aan de desktop is dat deze beschikt over een automatisch overkloksysteem wat met één druk op de knop geactiveerd kan worden. "One Punch Overclocking: Predator G6 enables you to overclock the CPU with only one finger." is dan ook de beschrijving die Acer van deze feature geeft. Via de gebruiksvriendelijke Predator Sense-software is de overklok (helaas) minimaal te regelen. Er zijn drie standen: Normaal, Sneller en Turbo, waarin de maximale kloksnelheid van de processor opgeschroefd wordt in de logische volgorde van de naam. Het verhogen van de processorkloksnelheid heeft echter nauwelijks invloed het aantal Frames Per Second bij het spellen, daar is het voornamelijk de kracht van de GPU die voor de vloeiende beelden zorgt. Bij andere zaken zoals zware Photoshop-bestanden, videobewerking of programma's zoals Sony Vegas en Adobe After Effects heeft de extra van de CPU meer waarde. Van Acer heb ik te horen gekregen dat zij de software nog aan willen passen zodat de snelheid van de fans, die slechts twee profielen kent, middels een slider aangepast kan worden. Of zij dit ook gaan implementeren voor de processorkloksnelheden en andere overklok-instellingen, is bij mij niet bekend.

Afbeelding 12: Detailfoto van de 'TURBO'-knop Bron

De 3.5 inch hotswap-bay
Deze feature wordt door Acer zelf de 'Easy-Swap Expansion bay' genoemd en dat is precies wat de bay doet. Een schijf vervangen gaat erg gemakkelijk. Je begint door hard te drukken op de knop die aangegeven wordt met een rood logo welke identiek is aan het logo van de optische drive. Achter dit deurtje kun je de bay van zwart plastic en een rode knop ziet zitten in de pc. Door op de rode knop de drukken, opent er een soort hengsel. Na wat wrikken en bewegen kun je er een frame uit trekken waar je de HDD in kunt leggen. Aan de kant van het hengsel is een aluminium ventilatierooster gemaakt om de schijf te kunnen koelen. Schuif het geheel vervolgens terug in de desktop en het systeem zal de schijf (eventueel na wat aanpassingen in de instellingen) herkennen. Het systeem hoeft hiervoor niet opnieuw op te starten om de nieuwe schijf te kunnen herkennen. Een gemakkelijke, inventieve feature die de slogan nogmaals ondersteunt: alles voor het gemak van de gamer.

Afbeelding 13: Detailfoto van de Easy-Swap Expansion bay Bron
5.2 De binnenkant
De kast heb ik zelf nog niet kunnen openen, maar uit andere reviews kon ik opmaken dat de binnenkant beter afgewerkt en makkelijker toegankelijk gemaakt had kunnen worden. Mocht ik hier nog aan toe kunnen komen voordat ik het review-exemplaar weer terug moet geven aan Acer, zal ik deze in een volgende versie van deze review invoegen.

De Predator G6-710 Titan X koop je in eerste instantie natuurlijk niet om hoe de binnenkant verpakt zit, je koopt een desktop als deze voor hetgeen wat er verpakt moet worden. De uitgebreide specificaties heb je in het begin van de review al mogen bewonderen en ik denk dat de meesten het met mij eens zullen zijn dat dit een absoluut 'over the top'-model van Acer is. Een I7-6700Kop een speciaal door Acer geproduceerde moederbord op basis van de Intel Z170 chipset met socket 1151, bijgestaan door de Nvidia GeForce GTX Titan X 12GB en tweeëndertig Gigabytes aan RAM (4 x 8 ). De beste specificaties van dit moment op zowel het gebied van CPU en GPU, al is dit wellicht niet de meeste bang for buck die er op dit moment te krijgen is.

Omdat ik in de review meer onderdelen van de desktop bespreek dan de interne componenten, lijkt het mij waardevoller om te linken naar de beste productreviews in plaats van het zelf uitgebreid gaan testen en bespreken van de interne componenten.

Hieronder staat een tabel met, naar mijn mening, de betere productreviews over de interne componenten van de Predator G6-710 Titan X:

ProductReview
CPU: I7-6700KLink naar review
GPU: Titan XLink naar review
RAM: Hynix HMA42GU6AF8N-TFNiet kunnen vinden
MOBO: Acer Predator G7-710Niet kunnen vinden, door Acer ontwikkeld
WLAN: Intel Dual Band Wireless-AC 7265Productpagina
HDD: Seagate Desktop HDD 4TBLink naar review
SSD: Lite-On CV1-8B512 Benchmarks
Voeding: FSP Raider 750WProductpagina

Afbeelding 14: Binnenkant systeem Bron

Hoofdstuk 6

De Predator wekt met zijn ruige uiterlijk die indruk alsof hij heel wat in huis heeft, maar hoe goed presteert de desktop eigenlijk in de benchmarks en games. Iets wat ook zeker niet onbelangrijk is, is de volgende vraag; hoe verhoudt de G6-710 zich tot zijn concurrenten, waarvan sommigen dezelfde specificaties bieden voor een aanzienlijk lagere prijs? De eerste vraag zal ik met behulp van benchmarks en grafieken proberen te beantwoorden in dit hoofdstuk. De andere vraag zal ik in hoofdstuk zeven beantwoorden door een vergelijking te maken met de concurrentie.
6.1 Benchmarks en vergelijkingen
De testresultaten en grafieken heb ik niet zelf gemaakt, deze heb ik overgenomen van een andere site. De bron staat bij iedere afbeelding vermeld. Ook hier ben ik van mening dat dubbel werk overbodig is en ik dit beter aan de professionals over kan laten.

Mijn eigen ervaring is dat ik in de testperiode, die twee weken heeft geduurd, een erg snelle desktop in bruikleen heb gekregen. Hoewel ik vind dat het systeem traag opstart, er wordt namelijk eerst een 'Predator'-scherm geladen voordat het systeem doorstart, heb ik tijdens het dagelijks gebruik geen haperingen of crashes ondervonden. Games op de SSD starten snel op en zowel de WLAN- als de LAN-snelheden zijn meer dan goed te noemen via mijn glasvezellijn. Hoewel GTA V (op maximale settings) niet constant zestig FPS kon halen, ben ik tevreden over de prestaties van het systeem.

De benchmarks en vergelijkingen tonen ook aan dat de desktop in verhouding tot de rest goed presteert. Per onderdeel heb ik één bijpassende benchmark gezocht. Er zijn natuurlijk veel verschillende benchmarks, maar ik had een beperkt aanbod aan gegevens en heb geprobeerd de meest geschikte benchmarks te kiezen.
6.1.1 CPU
Afbeelding 15: Benchmark CPU (Cinebench R15, hoger is beter) Bron
6.1.2 GPU
Afbeelding 16: Benchmark GPU (3DMark, hoger is beter) Bron
6.1.3 SSD
Afbeelding 17: Benchmark SSD (PCMark7, hoger is beter) Bron (aangepast)
6.1.4 Games I: Battlefield 3
Afbeelding 18: Benchmark Battlefield 3 (High, 1920x1080) Bron
6.1.5 Games II: Battlefield 3 (4K)
Afbeelding 19: Benchmark Battlefield 3 4K (High, 3840x2160) Bron
6.1.6 Conclusie
Op basis van bovenstaande benchmarks kun je wel stellen dat G6-710 Titan X zich duidelijk laat gelden in het hoogste segment. De resultaten van de Predator zitten vaak tegen de resultaten van de MSI Nightblade X2 002 aan, al verschilt deze qua GPU van de Predator. De MSI bevat een GTX 980 Ti 6GB die heel dicht bij de Titan X 12GB zit qua resultaten in de GPU-intensieve benchmarks. Het verschil in de 4K-benchmark is bijna zeven fps in het voordeel van de GTX 980 Ti, op lagere resoluties kwamen beide videokaarten het maximum van de game tegen. Hoe deze twee concurrenten verder van elkaar verschillen zal ik in het volgende hoofdstuk nader toelichten.

De desktop heeft op mijn bureau gestaan en was duidelijk hoorbaar wanneer deze wel én niet belast werd. De fans doen goed hun best om de componenten koel te houden, ook wanneer deze worden overklokt met behulp van de 'TURBO'-knop. Helaas gaan hoge specificaties vaak gepaard met een hoge geluidsproductie en energieverbruik. Uit tests blijkt (Bron) dat losgeslagen roofdier, zoals Hardware.info het systeem eerder al noemde, een luidruchtig beestje is en zowel idle als onder load graag van zich laat horen in vergelijking met andere systemen. Met een gemiddelde van 34,7 dB(A) idle en 35.7 dB(A) onder load staat de Predator vrij onderaan de lijst met geteste modellen, dit houdt in dat de Predator geen stille computer is. Het geringe verschil in volume tussen idle en load toont aan dat meer koelprestaties niet direct tot meer volume hoeft te lijden. Qua geluidsproductie had de Predator dus meer punten kunnen scoren, al is dit waarschijnlijk niet een van de prioriteiten die Acer voor ogen had met het ontwikkelen van de desktop.

Het onderlinge verschil op het vlak van de CPU (afgezien van de Apple Mac Pro met een Xeon-processor) is in de Cinebench R15-benchmark marginaal te noemen. De resultaten van de test zitten slechts enkele punten van elkaar af, in de dagelijkse praktijk zul je niets van dit verschil merken. Over het algemeen presteert de Predator dus zoals verwacht en positioneert hij zichzelf bovenin het hoogste segment, maar dat ook wel als je beseft dat het apparaat een ruime drieduizend euro kost. Zijn het dan nog steeds topprestaties, als de prijs/prestatie-verhouding meegerekend wordt? In het volgende hoofdstuk zal ik dit bespreken.

• Snelheidstest SSD
  • Snelheidstest RAM
  • Gemiddelde bootsnelheid

Hoofdstuk 7

Hoofdstuk8

• Algemene conclusie en cijfer
plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Acer Predator G6-710 Titan X NL?

Zeer gave review! :)
Goede en duidelijke review,
Gr Arend
Lijkt me erg lastig om een desktop system te reviewen, helemaal in vergelijking met een laptop of monitor, maar goed gedaan! +3
Je review van de maand link moet je alleen nog even aanpassen, hij linkt nu nog naar September 2015