Specificaties Rad. R5 230 (625MHz), 1GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G) Review

jack2 24 april 2016, 350 views

Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)

Een betaalbare passief gekoelde kaart AMD/ATI kaart waarvoor ook Open Source drivers beschikbaar zijn.

Pluspunten

• goedkoop
  • passief gekoeld
  • opensource Linux drivers

Minpunten

• geen Vista drivers

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Voor familie zocht ik een betaalbare AMD/ATI kaart. Snelheid was niet van belang. Geluidsproductie wel, daarom een passief gekoelde kaart. De Radeon HD5450 is dan een optie maar voor een paar euro's meer heb je een R5 230 die mij iets recenter leek.

Bij installatie in een Asus P7P55D LE moederbord met een i7 860 bleek de PC niet te willen opstarten. Dan maar in een Core 2 Duo PC gezet. Dat ging wel goed, maar het scherm was in Windows Vista niet in hogere resolutie te zetten. Er waren alleen Windows 7/8 drivers meegeleverd. (Er staat nog Vista op de PC omdat we de Microsoft-tax beperkt willen houden).

Gelukkig lijkt de R5 230 genoeg op de HD 6450 en lukte het om de Vista drivers voor de HD 6450 te installeren.

En omdat het een ATI is zijn er Open Source drivers beschikbaar zodat de kaart ook goed onder Linux wordt ondersteund.

Heb jij ook een Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)?