Tweakers zegt: 7,5

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart Review

theblindmanTestpanel 23 april 2016, laatste update op 7 mei 2016, 542 views

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart (Testpanel)

Na een paar weken gebruik laat deze convertible een prima indruk achter: de bouwkwaliteit, prestaties en het beeldscherm zijn prima in orde en ook de accuduur is voor dagelijks gebruik prima. Het zwakste punt van deze convertible is Windows 10, wat af en toe afbreuk doet aan de gebruikerservaring.

Pluspunten

• sAMOLED-scherm is fantastisch
  • Indrukwekkende prestaties
  • Tablet voelt degelijk
  • Weinig bloatware meegeleverd

Minpunten

• (Bouwkwaliteit) toetsenbordcover
  • Windows 10 voelt niet 'af'

Dit is mijn eerste ervaring met een Windows 10 tablet/convertible. In het dagelijks leven werk ik op een MacBook Pro 15" of een Windows 10 desktop. Toch was ik erg nieuwsgierig naar wat een convertible als deze te bieden heeft.

Featureset

Samsung levert bij deze tablet, buiten het toetsenbord, enkel de strict noodzakelijke accessoires als een USB-snellader en een USB Type A naar USB Type C oplaadkabel mee.
Aansluitingen
De TabPro S heeft een bescheiden hoeveelheid aansluitingen. Enkel één USB type C-poort en een 3,5mm audio-aansluiting zijn op de tablet aanwezig. Deze USB-poort kan gebruikt worden voor het opladen en/of aansluiten van randapparatuur als beeldschermen en harde schijven. Helaas wordt er standaard geen adapter meegeleverd, die zul je dus los aan moeten schaffen. Zo'n adapter heb ik op het moment niet voor handen, dus over de werking er van durf ik niets te zeggen. Verder is de convertible voorzien van een snelle AC-WiFI chip die MIMO ondersteunt, hierover later meer.
Het toetsenbord
Het belangrijkste en interessantste accessoire van deze tablet is natuurlijk de toetsenbordcover. Deze cover tovert de tablet om in een compacte laptop, inclusief volwaardig toetsenbord en trackpad.
Het toetsenbord wordt aan de tablet bevestigt door middel van een aantal sterke magneten. De aansluiting is stevig en werkt vrij goed. Wel wordt het toetsenbord niet altijd de eerste keer goed herkent door Windows, opnieuw verbinden lost dit euvel tot nu toe op.

Het dunne toetsenbordje tikt verrassend goed. Wel was het voor mij even wennen dat alle toetsen zo dicht op elkaar geplaatst zijn. Dit valt uiteraard te verwachten voor een toetsenbord van dit formaat, en het voordeel hiervan is dat de toetsen een normale grootte hebben.

De trackpad die zich onder het toetsenbordje bevindt, is wat klein maar reageert goed. Klikken kan zowel door te tikken, als ook door het trackpad in te drukken. Hier komt ook gelijk een potentieel probleem om de hoek: het indrukken van de rechter muisknop levert bij mijn exemplaar regelmatig frictie op. Na de eerste klik verdwijnt dit probleem, en heb je er voorlopig geen last meer van. Toch belooft het niet veel goeds voor de toekomst van de muisknop.
Miracast
Miracast is een protocol wat al sinds 2013 bestaat en het makkelijk zou moeten maken om draadloos beeldschermen op (draagbare) apparaten aan te sluiten, zoals AirPlay dat bij Apple doet.
Al een paar jaar hebben we in de woonkamer een Samsung TV staan met ondersteuning voor Miracast. Tot nu toe had ik echter geen apparaat om dit mee te proberen. Bij de eerste poging verslikte de tablet zich in het verbinden met de TV, met een BSOD tot gevolg. Nadat de tablet weer opgestart was, heb ik het natuurlijk nog een paar keer geprobeerd. De vierde keer was er eindelijk succes, en kon ik Jetpack Joyride vloeiend op het grote scherm bewonderen. Er is wel een aanzienlijke vertragint tussen het beeld op de tablet en dat op de TV, maar dat valt de tablet waarschijnlijk niet aan te rekenen.
Windows 10
Één van de zwakkere punten van deze tablet is mijns inziens het besturingssysteem. In de relatief korte periode dat ik deze tablet tot nu toe heb gebruikt, ben ik al tegen een behoorlijk aantal onvolmaaktheden aangelopen. Vaak zijn dit kleine dingen. Zo klapte ik de convertible op een avond dicht om te gaan slapen, waarna deze in stand-by zou moeten gaan. De volgende ochtend werd ik echter verwelkomt door een afsluitende tablet met Windows Updates. Ook gaat het schalen van applicaties niet altijd even goed.
Ook heb ik geprobeerd om een game (Asphalt 8: Airborne) uit de Windows Store te downloaden, dit kreeg ik echter met geen mogelijkheid voor elkaar. Telkens kwam onderstaande foutmelding terug. Ook nadat ik de suggesties van Google volgde en verschillende systeemmappen heb aangepast, wilde het spel niet downloaden. Uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid. Alle andere apps die ik geprobeerd heb, hadden deze problemen overigens niet.
Tenslotte "bevriest" de tablet heel af en toe even, vooral bij het vergrendelscherm ben ik dit tegengekomen. Het lijkt of je aanrakingen niet goed doorkomen, maar een paar seconde later ontdooit de tablet weer.

Het voordeel van WIndows 10 op deze convertible kan natuurlijk ook niet onbelicht blijven: 'ouderwetse' desktop-apps werken zoals te verwachten valt allemaal. Door gebrekkige schaling zijn niet alle apps even goed bruikbaar, maar het is fijn dat deze mogelijkheid er is.

Prestaties

Processor
Hoewel de Core m3-6Y30 processor van deze tablet met zijn 900MHz basisklokfrequentie geen hoge verwachtingen schept, blijkt deze CPU zich prima staande te houden bij licht- tot middelzwaar gebruik. Browsen in Edge, muziek streamen en tegelijk apps installeren is geen probleem voor de m3-processor. Dit komt voornamelijk door de kortstondige TurboBoost tot 2,2GHz.
Tijdens dagelijks gebruik heb ik mij tot nu toe nog niet gestoord aan de snelheid van de processor.
Grafisch
De HD Graphics 515 grafische chip die in de processor is ingebakken, is behoorlijk vlot voor een tablet. 2D-games worden zonder problemen gespeeld, een ook lichte 3D-games zijn geen probleem voor de GPU.

Zo heb ik bij wijze van test één van mijn persoonlijke favorieten op de tablet geïnstalleerd: Portal 2. Hoewel dit geen grafisch intensief spel is, geeft het een beeld van de 3D-prestaties van de HD 515. Op 1920 bij 1440 en met gemiddelde kwaliteitsinstellingen draait het spel soepel. Dit had ik persoonlijk niet verwacht.
Vervolgens wilde ik het nog een stapje verder proberen, dus heb ik Dishonored geïnstalleerd. Dit spel is duidelijk flink zwaarder voor de tablet. Op 1280 bij 960 pixels lijkt het spel echter prima speelbaar. Nou moet ik wel toegeven dat ik niet lang op de tablet heb gespeeld: het toetsenbord en muis lenen zich daar natuurlijk niet uitstekend voor.
De conclusie is dus dat de TabPro S meer dan voldoende grafische kracht in huis heeft, zowel voor een tablet als een kleine laptop.
Opslag
De M.2 SSD in de TabPro S is er niet een van Samsung zelf, maar van Lite-on. Vers uit de doos heb je ongeveer 85GB van de 128GB om te vullen. Voor mijn gebruik (vooral als tablet) is dit zat, maar ik kan me voorstellen dat het wat krap is voor iemand die de S als laptop wil gebruiken. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met het ontbreken van een (micro)SD-kaartsleuf.
De prestaties van deze SSD zijn in ieder geval dik in orde:
Camera's
De tablet beschikt zowel aan de voor- als achterkant over een 5 megapixel cameramodule. Dit lijkt in eerste instantie misschien wat weinig in vergelijking met de directe concurrentie, maar met beide camera's kan prima 1080p video geschoten worden. De camera's zullen vermoedelijk toch het meest gebruikt worden voor videobellen en selfies.
Om de proef op de som te nemen, heb ik Skype geïnstalleerd en gekeken naar het beeld dat dit oplevert. Het resultaat is prima geschikt voor langdurige gesprekken: het beeld oogt rustig.
Ook heb ik enkele foto's en filmpjes geschoten met de ingebouwde camera-app. Hoewel deze qua functies vrij compleet is, vind ik hem niet heel prettig werken. De plaatjes die de camera-app oplevert, zijn overigens wel prima.
Speakers
De stereo speakers van de Tab Pro S zijn in staat tot het produceren van een behoorlijke bak herrie. Hierdoor is spraak in rumoerige ruimtes vaak nog goed te verstaan. Wel is het geluid, zoals te verwachten valt van een tablet, behoorlijk schel.
Het geluid dat uit de 3,5mm audiojack komt, is van prima kwaliteit. Aangesloten op een mid-range speakersetje is er geen verschil te horen tussen de TabPro S of mijn iPhone of MacBook. Ook met EarPods aangesloten is er geen duidelijk kwaliteitsverschil tussen bovengenoemde apparaten door mij waar te nemen.
WiFi
De WiFI-AC chip die in de convertible zit, zet indrukwekkende prestaties neer. Steam-games downloaden met een topsnelheid van 29MB/s. Niet alleen de prestaties van de chip zijn goed: ik heb de tablet met een verscheidenheid aan WiFi-netwerken geprobeerd te verbinden, zonder enig probleem. Over het bereik van de tablet valt ook zeker niet te klagen.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn: het sAMOLED-scherm van deze tablet is echt prachtig. Het beeld is niet alleen bijzonder scherp, het is ook nog eens heel realistisch. Het bekijken van films en foto's is een waar genot. Ik durf te zeggen dat dit het mooiste scherm is wat ik tot nu toe in een tablet heb gezien.

Als je de zon opzoekt, merk je wel dat het scherm niet ontspiegeld is. In de volle zon werken is daardoor minder aangenaam, maar zelfs dan is mijn ervaring dat het scherm nog goed af te lezen is.

De kijkhoeken van het scherm zijn ook prima in orde. Van de zijkant bekeken, straalt het scherm een licht-groene kleur uit. Dit heb ik echter niet als hinderlijk ervaren.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Samsung heeft duidelijk zijn best gedaan op de constructie van deze tablet. In mijn exemplaar is er nergens speling in de behuizing te voelen. De combinatie van de metalen rand en de achterkant met een bijzondere "rubber-achtige" coating, zorgen er voor dat de tablet high-end aanvoelt. Ook de afwerking rond de aansluitingen van de tablet is goed te noemen. Zoals ik eerder al aan gaf heb ik wel mijn bedenkingen over de bouwkwaliteit van (met name de trackpad van) de toetsenbordcover.

Ergonomie

Het formaat van de TabPro S is met 12" vrij fors voor een tablet en erg bescheiden voor een laptop. Het is, naar mijn mening, het beste formaat voor een convertible: de 12" tablet is met twee handen nog prima hanteerbaar, en als laptop is het ook nog behoorlijk fijn werken op de S.
Klein nadeel is wel dat de toetsenbordcover maar in twee posities geplaatst kan worden: ik vond deze posities niet storend, maar in vergelijking met andere bekende convertibles is het iets om rekening mee te houden.
Wat ik persoonlijk nog wel jammer vind, is dat de TabPro S moeilijk met één hand te openen is. Ook is het losklikken van de tablet van het toetsenbord met één hand niet te doen.

Warmte- en geluidsproductie

De tablet wordt onder volledige belasting behoorlijk warm. Als "stress-test" heb ik de tablet een game laten downloaden van Steam terwijl het scherm op maximale helderheid stond en de accu wordt opgeladen. Het resultaat is een behoorlijk warme tablet, vooral de rechter bovenhoek lijkt warm te worden. De tablet werd echter nooit gevaarlijk warm, waarschijnlijk ook doordat de processor zich bij hogere temperaturen wat koest houdt.
Over de geluidsproductie kan ik kort zijn: die is als vanzelfsprekend geheel afwezig. Alle onderdelen van de TabPro S worden passief gekoeld.

Mobiliteit en accuduur

De TabPro S is met zijn bescheiden gewicht een verademing om mee te nemen, zeker in vergelijking met mijn vrij logge 15" MacBook Pro. Met de toetsenbordcover als beschermhoes wordt de tablet wel redelijk dik, zwaar wordt 'ie daarentegen zeker niet. Ook de lader is erg licht en compact, waardoor je deze makkelijk meeneemt.
Dit brengt ons dan ook bij een heikel punt van deze tablet: de werktijd op een acculading houdt wel wat te wensen over. Samsung claimt dat er 10,5 uur op een acculading gewerkt kan worden. Zeker als je het mooie OLED-scherm maximaal wilt benutten, haal je deze tijden niet. Onder vrij zware belasting (apps installeren, maximale helderheid) is de accu na 3,5 uur wel leeg. Als je de helderheid van het beeldscherm wat terugschroeft, en de tablet niet te zwaar belast, gaat de tablet al een stuk langer mee. 7 uur is te halen. Bijkomend voordeel is dat deze tablet ook bijgeladen kan worden door alle soorten USB-laders. Je hoeft dus nog maar één adapter mee te nemen voor zowel je telefoon als je convertible.
Verder claimt Samsung dat deze tablet fast charging ondersteunt. Dit principe lijkt goed te werken, in 3 uur is de tablet weer volledig opgeladen. Zowel de lader als de tablet zelf worden niet bijzonder heet tijdens het opladen.

De prijs van deze convertible is op het moment van schrijven met ¤999 aan de hoge kant. Groot voordeel echter is dat je er voor dit geld de toetsenbordcover bij krijgt. Dit in combinatie met de prima prestaties en het mooie beeldscherm rechtvaardigt mijns inziens de wat hoge adviesprijs zeker.

Na een paar weken gebruik laat de tablet een solide indruk achter. De prestaties zijn uitstekend, de meegeleverde toetsenbordcover is fijn en, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het beeldscherm is fantastisch. Het grootste nadeel van de TabPro S ligt mijns inzines bij Windows 10, dat hier en daar toch wat steekjes laat vallen. Dit is de prijs die moet worden betaald voor het kunnen draaien van allerhande Windows apps en is iets waar alle convertibles hoogstwaarschijnlijk last van hebben. Als je op zoek bent naar een goede convertible met Windows 10, is de TabPro S van Samsung een optie die je zeker in je overweging mee zou moeten nemen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart?