Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD Review

GiantTalosNewbie 26 september 2005, 4.755 views

Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD

Pluspunten

• Goede kwaliteit beeld in de nieuwste spellen zoals Age Of Empires III en Half Life 2. Op 1024x768 haalt hij hoge FPS.

Minpunten

• Hij wordt snel heet. Na 30 minuten is het geheugen 60 graden celsius en zijn GPU 51 graden celsius. Dit op idle modem, gewoon in Windows.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb de ASUS V9999/TD pas geleden aageschaft omdat mijn oude kaart (Asus V9560 met Geforce FX 5600) het niet meer bijhield met de nieuwe games. De aanleiding om een nieuwe kaart te kopen was de demo van Age Of Empires III. Ik twijfelde tussen de Geforce 6600GT en de 6800. De 6600 is sneller, maar de 6800 heeft weer meer pipelines. Tenslotte heb ik maar de 6800 gekozen en ik heb er geen spijt van.

Technische gegevens:
RAMDAC: 400 MHz
Max resolutie: 2048x1536
Interface: 256 Bit

Prestatie:
Toen ik mijn kaart had gekocht had ik meteen de computer opnieuw geinstalleerd, helemaal clean. Ik heb de driver cd in verpakking gehouden en ben meteen naar NVidia gesurft voor de nieuwste drivers. De extra driver van asus die op cd staat heb ik naderhand ook eroverheen gegooid. DirectX 9.0c heb ik voor de driver nog geinstalleerd.

Om mijn videokaart te testen heb ik Age Of Empires III demo gedownload. In de opties heb ik alles op maximum gezet, anti-alias van 8x, schaduwen op full-complex, pixel shader 3.0 en natuurlijk physics engine aangezet. Resolutie op 1280x1024 en spel liep perfect soepel op 55 FPS gemiddeld. Mijn machine is een 3,00 GHz P4 met 512 MB-ram 400Mhz op een Asus P4P800 moederbord.

Ik heb hierna Half Life 2 geinstalleerd, en de prestaties vielen mij tegen in vergelijking met wat ik had verwacht. Alle opties helemaal op maximum met 8x anti-aliassing zorgde voor 19 FPS gemiddeld (resolutie 1280x1024). Dus heb ik anti-alias op 4x gezet en de resolutie omlaag gehaald naar 1024x768 en toen liep alles perfect op ongeveer 40 FPS.

In het algemeen is het een goede kaart, voor mensen die weinig willen uitgeven en toch goed gamen. Als je een high-end PC hebt zal de V9999/TD voor nog betere prestaties leiden naar mijn gevoel. Maar ik ben tevreden met de prestaties en ik ben trots op mijn koopje.

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD?

Over die temperaturen, dat is bij heel veel geforce 6 series zo. Mijne wordt ook idle ook zo'n 56 graden en dat is heel normaal. Pas boven de 115 graden wordt het minder leuk.

Wil je lagere temps en minder geluid waardoor je beter kunt overclocken? Neem dan een andere koeler zoals bijv. een Arctic silencer of (in mijn ogen de betere) Zalman VF700(Al)Cu.
Ik heb met de VF700-alcu met de fan op low-speed een idle temp van 48 graden (6600gt).
Dan moet ik er even bijzeggen dat ik 0 case fans heb, en de fan van cpu en voeding thermo gereguleerd zijn dus die staan dan ook bijna helemaal uit (airflow = dus ook 0 in mn kast).
Ik heb vorige week ook deze kaart aangekocht bij Mycom Hoofddorp die ze voor 109,- aanbood. Prima prijs/prestatie verhouding. Ik heb niet de extra 4 pipelines kunnen unlocken vanwege artifacts die optraden, maar wel de 6e pixelshader. Hierna kunnen overclocken naar core op 390Mhz en mem op 850Mhz. In 3D Mark05 een score van 3267.

Wat ik me afvraag is hoe je de FPS kunt checken tijdens het spelen van een spel of het afspelen van een demo. Zijn hier tools voor ?
http://www.fraps.com/ ;)

Handig tooltje om gewoon je FPS weer te geven. Het is gratis hoewel je moet betalen voor enkele extra functies.
Ik heb vandaag een asus 6800 gekocht voor 129 euro bij Vobis. Niet duur dacht ik zo :)
Als eerste natuurlijk gelijk gekeken of ik die laatste 4 pipelines kon unlocken en de laatste vertex shader.
En....ZE DEDEN HET !!!!!!!!
Ik ben nu een gelukkig man.
En met coolbits de maximale core/mem clock opgezocht
(althans dat zoekt hij zelf op) en na een tijdje wachten pleurde hij ze op: van 325/700 naar 395/837
Is dit gezond?
Ik heb er 3dmark2003 mee getest en had een score van 11380 zonder artifacts.
Ik heb ze een stuk lager gezet want ik ben bang dat de boel ontploft.
Maar kan ik deze hoge clocksnelheden houden met de stockkoeler? is deze goed genoeg?
In 3dmark2005 zit ik tegen de 5000 aan.
In smartdoctor geeft hij een temperatuur aan van 50 graden.
Vcore staat op 1.25 normaal dacht ik dat hij op 1.1 staat of zit ik er naast?

Een vriend van mij ook gelijk 1 halen en unlocken....
na de reboot gelijk dikke artifacts in de desktop hahaha
Ik ben een geluksvogel denk ik.

Iemand vertel me even of ik deze koeler kan houden of dat ik een andere moet kopen

BVD!
Hangt van je koeler af.
Mijn XFX 6800LE loopt nu op 400 core en 449 mem en word maar 54 graden idle en 67 graden stressed met standaard koeler.
Ik heb dan 12 pipes unlockt maar wel alle vertexshaders tot mijn beschikking.
De laatste pipe gaf hier wat artifacts (niet eens noemenswaardig maar toch) dus die laat ik lekker dicht zitten.
Ik heb verder op een andere manier overgeclockt.
Eerst de maximale settings van core en mem getest en daarna pas de pipes unlocked want andersom deed hij dat niet.
3267 punten met die overclock, staat voor een 6800le en geen 6800NU:'( . Of je hebt de chipset niet goed geinstalleerd! Indien het een 6800Le kun je misschien proberen de andere 4 pipes open te krijgen, want er zijn op deze kaart 8 pipes hardware masked.:P

Met fraps kun je in iedere willekeurig spel of applicatie de frames meten. (ff googlen)
hoe vond je de geluids kwaliteit? heb je er veel last van?
Hij wordt inderdaad heet en aangezien de standaard koeler op lage toeren te weinig koelt en daarbij ook een vervelend geluid maakt kun je het best de koeler op 100% laten staan (ipv. automatic). Het is zeg maar hard blazen of een irritant soort brom-ratel, liever het eerste wat mij betreft. De Asus 6600GT heeft een veel betere koeler die WEL op lage toeren stil is en behoorlijk blijft koelen. Een Zalman kan er altijd op maar dan wordt de prijs relatief een stuk hoger. De kans dat hij op 16,6 wil draaien is erg klein, daarvoor kun je beter een goed uitgekozen 6800LE kiezen. Toch is het inderdaad een geweldig koopje momenteel (maar ik houd liever mijn 6600GT Top).