HP JetDirect Ext 170x J4102B (10Mbps, RJ-45) Review

fruttenboel 28 juli 2009, 763 views

HP JetDirect Ext 170x J4102B (10Mbps, RJ-45)

Pluspunten

• Stabiele en betrouwbare printserver

Minpunten

• Web interface geschreven in een verouderde vorm van JAVA
  • Trage ethernet interface (10 Mbps)
  • Veel te duur
  • Weinig instelbare opties

Op Ebay heb ik destijds een HP JetDirect 170X print server gekocht. Het was een tweedehandsje voor een acceptabele prijs. Nieuw zijn deze dingen onbetaalbaar.

De 170X moest opgenomen worden in een (hoofdzakelijk Linux) netwerk. Dat bleek al meteen een klein probleem. De web interface van de 170X was geheel geschreven in een of andere oude vorm van JAVA en met geen van mijn (destijdse) open source webbrowsers kon ik meer dan alleen maar inloggen op de server.

Om te weten op welk IP adres de server staat ingesteld kun je eerst een test pagina afdrukken. Sluit de printserver aan op de printer en druk op het test knopje. Op het vel papier stond de IP range en die was niet de mijne. Dus moest er toch echt ingelogt worden. Om verdere verrassingen uit te sluiten werd de 170X eerst gereset naar de factory defaults (power off, reset knop indrukken, power on, 30 seconden wachten, reset loslaten).
Hierna stond de 170X weer in een gedefinieerde toestand.
Eerst aansluiten op een machine met een Internet Explorer. Daarna inloggen met het default wachtwoord (admin/admin) en vervolgens IP range aanpassen en nog wat andere, kleinere, dingen.

Als de print server eenmaal ingesteld is, heb je er geen omkijken meer naar. Maar iedere keer dat je ook maar iets wilt veranderen loop je weer op tegen die verschrikkelijke java based web interface.

Heb jij ook een HP JetDirect Ext 170x J4102B (10Mbps, RJ-45)?

Ik heb al een jaar of 8 zo'n jetdirect kastje. Toen ze op mijn werk die dingen gingen vervangen door 100 Mbit exiemplaren heb een oude gevraagd. Nooit problemen gehad met de snelheid. Dat is overigens niet zo gek want volgens mij is de snelste paralelle poort trager dan 2 MByte/sec dus die 10 Mbit is genoeg. De Webjetdirect software is inderdaad vrij stug.
Wat voor opties wil je hebben?
De opties Voor Novell, appletalk enz, gebruik ik in elk geval niet en de printer wordt gewoon in raw mode aangesloten, dan doet hij het prima met elke windows, linux of apple.

Overigens sinds ik een een Canon printer met netwerkserver heb ben ik een stuk positiever over het geheel.
Als je de diriver van de Canon wilt instaleren, ook voor gebruik als netwerkprinter, moet de printer met een usb kabel aan de computer verbonden zijn !!!!

TIP als je zo'n jetdirectkastje of een andere parallel pport printerserver hebt kan je op het moment in voor heel weinig geld er een mooie HP laserprinter voor kopen.