Xiaomi Redmi 3 Goud Review

kanem0chi 18 april 2016, laatste update op 19 december 2016, 18.685 views

Xiaomi Redmi 3 Goud

De Xiaomi Redmi 3 PRO is niet je gebruikelijke "budget" smartphone, laat staan dat het woord 'budget' recht doet aan de 3/32GB aluminium unibody telefoon, welke ook nog eens een grote 4100mAh batterij heeft en word aangedreven door een Octa-Core processor..

Pluspunten

• Zeer grote batterij en lange on-screen tijd van +7 uur
  • Aluminum body (Magnesium Alloy)
  • Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Uitbreidbaar geheugen tot 128GB
  • Gewicht (ondanks metal body & grote batterij)
  • Vlot / snel genoeg voor dagelijks gebruik
  • Vingerafdruk is snel en accuraat, evenals de infrarood.
  • Mooie achterkant (ik houd van het drukke patroon op de RedMi 3)

Minpunten

• Android 5.1.1 (Nog geen nieuws over +6.0)
  • Google Apps via kleine omweg
  • Beperkte 4G (de 800Mhz band ontbreekt)
  • Micro USB 2.0 en geen 'fast-charging'
  • Alleen te verkrijgen via importeren
  • Geen 5Ghz Wifi
  • Microfoon te gevoelig (ruis) bij opnemen geluid

Welkom bij mijn review van de RedMi 3 PRO van Xiaomi. Deze review bevat mijn beoordeling van deze China-phone, een korte unboxing-video en hoe de samenwerking is tussen de hardware, software en features en functioneert bij normaal/dagelijks gebruik.

Mocht je na het lezen van deze review nou ook net zo enthousiast zijn, dan kan je bijvoorbeeld bij ibuygou.com voor $140,99 met de coupon "RNrn3pro16PIRZU" de RedMi 3 PRO note bestellen. Geen idee hoe lang deze coupon geldig is, maar als een echte Hollander, is korting altijd leuk! De 3Pro note 32Gb silver en goud hebben 5$ korting met "RNrn3pro32PIRZU"

Samengevat in 3 zinnen:
De RedMi 3 PRO is een erg solide, aluminium body smartphone met een goede processor, een grote batterij en zal het zeer moeilijk zijn om deze te kunnen verslaan in de prijsklasse onder de $200,-. De PRO is op enkele punten blijven hangen zoals Android 5.1.1 , Micro USB & low-light foto's en heeft het een aantal (minimale) verbeteringen gekregen ten opzichte van zijn voorganger. Desalniettemin maakt Xiaomi met 3GB RAM en 32GB ROM de RedMi 3 pro wel future-proof met een aantrekkelijk bedrag dat voor veel mensen de knoop zal doorhakken om toch dit toestel aan te schaffen .

In Februari dit jaar zorgde de Chinese smartphone maker een kleine schok in het wereldje van Samsung, Apple, Sony lovers door een mooi en gedesignd toestel met top-notch specificaties voor een ongelofelijke lage prijs neer te zetten. Na de aankondiging van de Xiaomi Mi 5 op het World Mobile Congress is Xiaomi niet stil blijven zitten en heeft eind Maart een opvolger aangekondigd voor de RedMi 3, namelijk de PRO variant van de Xiaomi RedMi 3.

Maak kennis met de super betaalbare Xiaomi RedMi 3 Pro (899 RMB ~125 euro), een licht verbeterde variant van de al uitstekend betaalbare RedMi 3, alhoewel die moeilijk te koop was vanwege een beschikbaarheids problemen. Is er een duidelijk verschil of zijn er grote verbeteringen doorgevoerd aan de RedMi 3 pro? lees het in de review hieronder.

Table of contents
Hardware Conclusie
Aansluitingen Vragen
Camera's Revisies
Gallerij

In de unboxing video die ik heb gemaakt zie je welke onderdelen allemaal worden meegeleverd:

Hieronder vind je de specificaties van Xiaomi RedMi 3 PRO. Het model dat ik heb gekocht is de 3GB RAM met 32GB ROM opslag in de gouden variant.

OS:Android OS, v5.1.1
Scherm formaat:1280 x 720 pixels, 5" (~298 ppi)
Chipset:Qualcomm Snapdragon 616
Opslag geheugen (ROM):32 GB
Werkgeheugen (RAM):3 GB
Simkaart:Micro-SIM/Nano-SIM (dual stand-by) & MicroSD tot 128 GB
3G Netwerk:HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
4G Netwerk:FDD-LTE 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7)
WLAN:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
Formaat:139.3*69.6*8.5mm
Gewicht:143g
Accu:Niet-verwisselbare Li-Ion 4100 mAh batterij
Kleuren verkrijgbaar:Zilver, Goud, Grijs

De overige specificaties kan je vinden op http://www.mi.com (Chinees)

Net als met de aankondiging van de Mi 5, had ook nu Xiaomi gelijk duidelijkheid en informatie gegeven over de prijs en levertijd van het toestel. Aangezien de hype stukken minder is voor dit toestel, was het niet nodig om dit toestel ver van te voren te bestellen.

Net als bij mijn vorige bestellingen van Xiaomi producten ben ik ook dit keer weer gegaan voor www.ibuygou.com aangezien de vorige keren mij ook goed bevallen waren en vaak een van de goedkoopste zijn met degelijke prijzen voor verzending.

Xiaomi heeft RedMi 3 pro ge´ntroduceerd welke nu 3/32GB bevat. Voor een klein - in tegenstelling tot bijv. apple - bedrag van $20,- kocht ik de 3/32GB variant voor slechts $175,- (na aftrek van $20,- met de coupon: 'Marremi3pro32g') bij ibuygou (https://www.ibuygou.com/p...gb-ram-32gb-rom-7354.html). Zoals gewoonlijk was het met DHL verstuurd en was het pakketje binnen 3 dagen binnen nadat deze aangemeld was bij DHL.

Het overgrote deel van mijn reviews bestaat uit Xiaomi devices omdat ik daar stiekem toch wel een beetje fan van ben. Daarnaast vind ik dat ze een degelijke bouw hanteren in hun toestellen en vind ik die prettig vind vasthouden. De RedMi 3 pro heeft net als veel andere toestellen tegenwoordig een aluminium body om hiermee een meer 'premium' gevoel te geven. Toch is er wel degelijk een verschil in aluminium kwaliteit tussen de verschillende Xiaomi (en andere merken) toestellen.

Hier thuis heb ik ook de Nexus 6P en Letv (LeEco) 1s liggen. Wanneer ik de metalen/aluminium behuizing van deze toestellen vergelijk met de Xiaomi, dan voelt de behuizing van de RedMi 3 pro weer goedkoop aan. Ik denk dat dit komt doordat er in het productproces de behuizing anders vervaardigd word, waar in het geval van Xiaomi de behuizing 'gedrukt' word, terwijl bij de Nexus 6P en Letv Le 1s de behuizing uit een stuk metaal gefreesd word. Hierdoor voelt de 6P en 1s kwalitatief beter aan. Bij de 6P verwacht je uiteraard een 'meer' premium gevoel vanwege de prijsklasse, al word de 1s ook gezien als budget toestel maar voelt deze toch stukken beter aan dan de RedMi 3 pro.

Wel moet ik melden dat doordat de behuizing van het Xiaomi toestel 'gedrukt' word, de rondingen mij goed bevallen en de telefoon hierdoor goed in de hand ligt, dit ten opzichte van bijvoorbeeld de Le 1s, waar de randen 'hoekig' en een beetje scherp zijn.

Aan de voorzijde is het toestel voorzien van een front facing camera, speaker, microfoon en natuurlijk het touchscreen. Aan de rechter zijkant vind je de volume up/down en power knoppen. Aan de linkerkant van het toestel is ruimte gemaakt voor de sleuf waar de SIM tray zit en word met het bekende pinnetje geopend. De achterkant is voorzien van een led flitser en de back camera. De bovenkant is voorzien van de 3,5mm headsetpoort, infrarood en een microfoon. De onderkant is voorzien van een Micro-USB 2.0 aansluiting. Bovendien vind ik het fijn dat Xiaomi ervoor gezorgd heeft dat de camera niet uitsteekt, wat ook wel mag met een toestel dikte van 8.5mm. :+

Xiaomi gebruikt vaak verschillende displays voor diverse toestellen en is het soms maar de vraag wat de kwaliteit van het display is. Xiaomi heeft daarom wel veel functies ingebouwd om het scherm toch naar eigen wensen in te stellen. Zo is er brightness level, 'reading mode', colors & contrast, screensaver en de optie voor automatisch het scherm te draaien.

De 'reading mode' is een leuke en handige gimmick die vooral bedoeld is voor mensen die veel lezen op hun mobiel. Hierdoor word het blauw gefilterd en word het scherm iets geler waardoor het rustiger voor de ogen is om lang te lezen. Ook hebben ze een sterkte knop ingebouwd waardoor je zelf kan bepalen hoe 'geel' het scherm word en bij welke apps deze functie ingeschakeld kan worden.

Ook heeft Xiaomi een functie genaamd 'colors & contrast' ingebouwd wat je de mogelijk geeft om halve de kleuren van het scherm ook de 'automatic contrast', 'increased contrast' en standard modes in te stellen waardoor het scherm verder is in te stellen naar je eigen wensen. Zie de screenshots hieronder voor een overzicht hoe je deze gemakkelijk zelf kan instellen en wat het resultaat er van is.

Het display is 5 inch groot en heeft een resolutie van 1280 x 720 (HD) met ~298 pixels per inch. Het betreft een IPS LCD paneel dat in staat is 24-bits (26M) kleuren weer te geven. Volgens Xiaomi zijn de kijkhoeken goed en ben ik het hier ook mee eens omdat de kleuren en helderheid goed hetzelfde blijven wanneer je vanuit verschillende kanten op het scherm kijkt. Wanneer het toestel op zijn rug ligt kan je het scherm nog steeds gemakkelijk ontgrendelen door de optie 'double tap to wake' functionaliteit. Ook is het display lekker helder zoals je hieronder kan zien, waarbij ik 2 foto's heb genomen, bij de eerste foto kwam de zon net te voorschijn en zie je nog wat schaduw, de tweede foto ligt de telefoon direct in de zon.

De Xiaomi RedMi 3 PRO word ondersteund door een Qualcomm Snapdragon 616 MSM8939v2 en heeft een gemiddeld presterende CPU met een maximale kloksnelheid van 1,7 GHz, al heeft Xiaomi er voor gekozen om deze te laten draaien op 1,5 GHZ. De processor heeft 8 kernen, waardoor je erg efficiŰnt kan multi-tasken, in vergelijking met dual core processors. Ook al zijn we al bij de Snapdragon 820 aanbeland, is de 616 niet een oudje aangezien deze in 2015 is ge´ntroduceerd.

De CPU is gebaseerd op de Harvard Architectuur waardoor de CPU een aparte level 1 instructie- en data cache heeft en dit en verbetering is ten opzichte van een samengestelde cache. De instructie cache wordt alleen gebruikt voor het opslaan van instructies en voert deze uit op een achtereenvolgende wijze. De data cache slaat de data op die gebruikt zijn bij de instructies, het punt van de toegang of opslag wordt in het algemeen aangegeven door een instructie.

Deze processor is gebaseerd op de Reduced Instruction Set Computing (RISC) design waarmee instructies sneller uitgevoerd te kunnen worden, in tegenstelling tot de Complex Instruction Set Computing (CISC) design die bij andere processors vaak gebruikt worden en over het algemeen trager zijn bij het uitvoeren (als gevolg van langdurige instructies).

De Qualcomm Snapdragon 616 MSM8939v2 heeft een begeleidende CPU core om minder te intensieve taken af te handelen. Deze kern loopt meestal op een lagere kloksnelheid en gebruikt daardoor minder stroom en is de SoC energiezuiniger. De CPU weet goed hoe ze de taken tussen de twee cores in evenwicht kan/moet brengen, afhankelijk van de intensiviteit waardoor de RedMi 3 PRO erg energie efficiŰnt is en je dit ook in de praktijk merkt en zal ik dit verder aanhalen in het topic van de Batterij.

De Snapdragon 616 word ook weer ondersteund door een Qualcomm GPU, namelijk de Adreno 405 en is een aparte grafische processor die uitsluitend bestemd is voor het versneller van het laden van de afbeeldingen die op het display getoond moeten worden. Qualcomm verteld verder dat de gehele architectuur is opgebouwd rond het verwerken (in parallel) van grote blokken gegevens. De Api's die de GPU ondersteund zijn de DirectX 11.2, OpenCL 1.2 en OpenGL ES 3.0 welke de grafische verwerkingen doen om betere graphics te produceren (voor diverse toepassingen).

Daarnaast is er ook een gespecialiseerde 'digital signal' microprocessor in de Snapdragon 616 te vinden die wordt gebruikt voor de low-power werking voor toepassingen die analoge signalen zoals audio, video en mobiel breedband signalen gebruiken zoals: CDMA, EDGE, GPRS, GSM, HSDPA, HSPA+, HSUPA & LTE, al kom ik hier later op terug vanwege de beperkte 4G.

Net als bij de voorganger en bij vele andere Xiaomi toestellen, is het ook hier weer mogelijk om zelf het geheugen uit te breiden met een MicroSD kaartje dat tot 128GB ondersteunt. Ondanks dat er ruimte is voor een MicroSD kaartje, is het niet mogelijk om zelf de batterij (gemakkelijk) te wisselen.

Net als de meeste Chinese smartphones, heeft de Xiaomi RedMi 3 PRO ook een dual SIM optie. De SIM-tray is de bekende hybride slot, wat betekend dat er een keuze gemaakt kan worden tussen een Nano en Micro sim kaart of het uitbreiden van het geheugen en een simkaart.

Om toch eventjes bij de simkaart en de connectiviteit te blijven hangen, is net als bij de voorgaande toestellen van Xiaomi een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan, maar vanwege het missen van de 800Mhz band is het 4G bereik buiten de grote steden wat minder, doordat er dan van de B3 en B7 (2100/2300Mhz) banden gebruikt gemaakt moet, welke minder ver reiken en door muren heen kunnen. Daarnaast word de 5Ghz wifi helaas niet ondersteund en zijn de overige connectiviteit resultaten gelijk aan de Mi4s welke ik vorige maand heb gereviewd welke daar uitgebreid worden behandeld.

Wi-Fi
Er was een klein beetje onduidelijkheid ontstaan over het wel of niet ondersteunen van Wi-Fi 5G/AC. Het toestel ondersteund dit helaas niet, al moet ik wel zeggen dat de Wi-fi behoorlijk snel is! Wij hebben hier Ziggo 100 Mbps abonnement en een Asus RT-AC66U router waarmee met de normale Wi-Fi instellingen de volgende resultaten zijn behaald:

Ondanks dat Xiaomi kleine verbeteringen heeft doorgevoerd, hebben ze geen verandering doorgevoerd aan de USB aansluiting en is deze nog steeds hetzelfde zoals bij de voorganger, namelijk een Micro USB 2.0 zonder 'fast-charging'. Persoonlijk denk ik dat Xiaomi hier echt een verkeerde keuze heeft gemaakt, omdat een type-C de toekomst is en fast-charging ondersteund en de laadtijd van een 4100mAh batterij drastisch verlaagd.

De RedMi 3 PRO ondersteunt USB OTG-technologie, die het gebruik van USB-sticks en externe harde schijven via een micro-USB-naar-USB-adapter kabel mogelijk maakt.

Ook is er een infraroodsensor te vinden in de RedMi 3 PRO welke televisie, airconditioning, DVD-spelers en andere apparaten kan bedienen via de ingebouwde afstandsbediening. Dit type sensor is meestal alleen te vinden in high-end apparaten van bekendere merken zoals de LG G4/5, HTC M9/10 of de Galaxy S6/7

De 13-megapixel camera maakt foto's zeer snel dankzij het PDAF systeem. Ook zie ik een lichte verbetering ten opzichte van de RedMi 3 samples, al denk ik persoonlijk dat dat te danken is aan de (bijgewerkte) software.

De binnen- en low-light foto's hebben minder detail en meer ruis, maar ze zijn nog steeds niet slecht voor de telefoon die zo goedkoop is, al helemaal als we de RedMi 3 Pro met andere apparaten in deze prijsklasse vergelijken.

Wie graag selfies neemt hoeft zich ook geen zorgen te maken omdat de camera hiervoor goed genoeg is. Als je er zeker weten goed uit wilt zien zet je toch gewoon de 'beautifier' aan waardoor je ook gelijk je geslacht + leeftijd ziet?

Alle foto's gemaakt met de Xiaomi RedMi 3 PRO vind je hier onder:

Foto met slechte lichtomstandigheden zonder flits:

Foto met slechte lichtomstandigheden met flits:

Nachtfoto / compleet donker met flits:

Hieronder zijn twee video samples (eerst de 720p en daarna de 1080p) te vinden die op dezelfde plaats, achter elkaar zijn gemaakt.

Kort gezegd, de prestaties van de batterij zijn fantastisch. Met een intensieve dag lukte het mij niet om de batterij helemaal leeg te trekken. De eerst keer had ik de batterij helemaal opgeladen, wat ontzettend lang duurt als je gewend bent aan de 'fast-charging' op andere telefoons. Het duurt ongeveer 3.5 uur voordat de telefoon van 0% naar 100% is opgeladen, wat ronduit te lang is. Eenmaal opgeladen merk je wel dat je te maken hebt met een grote batterij.

Toen de telefoon eenmal (bijna) vol was heb ik deze eerst bijna een volle 24 uur niet aangeraakt (telefoon stond wel aan), zodat we goed kunnen zien hoeveel procent er nu af gaat bij het niet gebruiken van de telefoon. Na 24 uur de telefoon niet aangeraakt te hebben, ging de batterij van +-92% naar 80%, wat betekend dat de telefoon ongeveer 0,5% per uur verbruikt wanneer het niet in gebruik is.

Na 24 uur heb ik alle benchmarks apps ge´nstalleerd en deze laten draaien, maar ook alle andere Google Apps heb ge´nstalleerd evenals mijn persoonlijke apps die ik graag gebruik. Hierna nog enkele spelletjes gespeeld, gebeld, GPS geprobeerd, foto's en videos gemaakt voor de review en wat zitten whatsappen en internetten was na 1 dag en 23 uur de telefoon op 50% met een on-screentijd van ongeveer 2.5 uur.

Met de GeekBench app waren de resultaten allemaal ongeveer gelijk. Per 20 minuten gaat er 5% af bij gebruik van de telefoon. Dit zou betekenen dat de telefoon ongeveer 400 minuten on-screen aan kan, wat neerkomt op 6.5 uur. Dit heb ik gemakkelijk behaald de dag erna waar ik meer dan 7 uur on-screen tijd had behaald met automatische (boven-gemiddelde) helderheid en normaal gebruik van de smartphone.

Ik denk dat dit zelfs nog verder op te rekken is, als je de helderheid iets zou verlagen, minder zware games speelt of zware apps draait.

Nogmaals, er zijn aardig wat tegenstrijdige berichten op het internet, forums en zelfs van Xiaomi zelf, dat de RedMi 3 pro over een snelladen functionaliteit zou hebben. Echter, zoals eerder beschreven, dit is niet het geval. Conclusie: in combinatie met een degelijk scherm en goede hardware heb je een super batterij/uithoudingsvermogen, welke er wel heel lang over doet om op te laden!

Ondanks het een Chinees toestel is, is de installatie vrij simpel vanwege het feit dat er gewoon Android op draait. Xiaomi heeft er wel voor gezorgd dat er direct gevraagd word in elke taal het toestel ge´nstalleerd moet worden, zodat je later geen Chinees meer tegenkomt. De keuze bestaat uit Engels of Chinees en de Nederlandse taal is er alleen op te verkrijgen door het toestel te ‘flashen' en dit handmatig op te zetten.

Alvorens bij de homescreen te komen, word er gevraagd of je een Mi account hebt en wilt inloggen of een wilt aanmaken. Dit is niet verplicht, maar zitten wel kleine handigheidjes aan zoals ‘find device’. Hierna vraagt Android of je je backup wilt terugzetten zodat je gemakkelijk weer verder kunt waar je bent gebleven en kom je via de gebruikelijke stappen terecht op het homescreen

Na de installatie zijn er systeem-updates beschikbaar en een paar kleine app-updates uit de Mi-store. Deze kun je eventueel handmatig downloaden of gedurende de nacht automatisch laten uitvoeren. In feite ben je dan al klaar. Tevens worden er applicaties meegeleverd waar je als westerling weinig aan hebt, en is het ook mogelijk om deze (gelukkig) te verwijderen. Hierdoor blijven alleen, de volgens Xiaomi benodigde applicaties over, waarmee je gelijk ongeveer 1GB aan ruimte bespaard, iets waar andere merken nog veel van kunnen leren!

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 5.1. De telefoon ziet daarna meteen dat een update naar 5.1.1 beschikbaar is, evenals de optie om IMIUI 7.0 te updaten naar 7.2.2. Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de Mi Pad 2 (productreview: Xiaomi Mi Pad 2 64GB Grijs review door kanem0chi), Mi5 (productreview: Xiaomi Mi5 Zwart review door kanem0chi) en Mi4s (productreview: Xiaomi Mi4s Wit review door kanem0chi) kan je meer over de schil lezen evenals hoe alle Google apps te installeren zijn.

Ook kan je de LED-licht (welke zich onder de hoe-button bevind) aanpassen, verschillende taken toewijzen aan capacitieve buttons onder het scherm, de telefoon op verschillende manieren te 'tweaken', 'rooten' of 'flashen' en natuurlijk op veel manieren te personaliseren. Al met al loopt MIUI 7.2 snel en vloeiend zoals het hoort en is er nauwelijks verschil op te maken met bijv. de Mi4s of Mi5.

Het bekijken van HD content gaat vloeiend en is niet veel op aan te merken. De video speler van Xiaomi ondersteund veel formaten vloeiend, als gebruik ik zelf het liefst VLC omdat ik daar gewoon gewend aan ben. Wie graag naar muziek luister en denkt dat hier op is bespaard bij een budget telefoon komt ook verrast te staan omdat het geluid uit de oordopjes best goed is, op een hoog volume kan en een 'clear sound' produceert zonder te vervormen.

De luidsprekers kunnen ook op een hoog volume (wat ik ondertussen gewend ben van de andere toestellen), al kan je wel merken dat ze hier meer aandacht aan hebben besteed in bijv. de Mi5. Het geluid heeft een normale diepgang/diepte en klinkt ook niet blikkerig zoals bij veel andere budget smartphones. Zelf gebruik ik de luidsprekers bijna nooit en vind ik dit persoonlijk ook geen hekelpunt als je denkt in welke prijsklasse we nu zitten.

De eerste benchmark die veel mensen draaien is Antutu. Deze heb ik ook laten draaien en daar kwam een gemiddelde score van 36.718 uit na 3x meten. De andere waardes van de Antutu benchmark zijn:

Xiomi RedMi 3 PRO Letv 1s (55.055)
3D: 2.043 10.913
UX: 16.143 19.694
CPU: 14.511 18.522
RAM: 4021 5.926

Ook het opslag geheugen is getest via AndroBench en laat zien (tweede screenshot) dat het lezen en schrijven van data naar mijn idee vlotjes gaat.

Hierna heb ik geekbench laten draaien en dit vergeleken met de Nexus 5 aangezien dit al een wat ouder model is, maar goed de kracht laat zien van de hardware met de Multi-core (zoals eerder uitgelegd in het Hardware gedeelte) scores van respectievelijk:

Xiomi RedMi 3 PRO LG Nexus 5
Single-core: 701 860
Multi-core: 3080 2.538

Al met al niet heel veel spetterende verbeteringen, maar voor 20 dollar meer heb je wel de 3/32GB variant. :)

SpecsRedMi 3 PROhttp://imgur.com/omR28gn.jpg RedMi 3http://imgur.com/K5DihFU.jpg
OS:Android OS, v5.1.1 Android OS, v5.1.1
Scherm formaat:1280 x 720 pixels, 5" (~298 ppi) 1280 x 720 pixels, 5" (~298 ppi)
Chipset:Qualcomm Snapdragon 616 Qualcomm Snapdragon 616
CPU:Octa-Core processor Octa-Core processor
GPU:Adreno 405 Adreno 405
Camera (achterkant):13MP, f / 2.0 aperture, 0.1 seconds PDAF phase focusing, Panorama mode, HDR mode, scene mode, Countdown, manual mode 13MP, f / 2.0 aperture, 0.1 seconds PDAF phase focusing, Panorama mode, HDR mode, scene mode, Countdown, manual mode
Camera (voorkant):5MP, f / 2.2 aperture 5MP, f / 2.2 aperture
SD card:Ja, MicroSD tot 128 GB Ja, MicroSD tot 128 GB
Opslag geheugen (ROM):32 GB 16GB
Werkgeheugen (RAM):3 GB 2GB
Simkaart:Micro-SIM/Nano-SIM (dual stand-by) & MicroSD tot 128 GB Micro-SIM/Nano-SIM (dual stand-by) & MicroSD tot 128 GB
3G Netwerk:HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
4G Netwerk:FDD-LTE 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) FDD-LTE 1800/2100/2600 MHz
WLAN:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band, Wi-Fi Direct & Display, hotspot Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct & Display, hotspot
Bluetooth:v4.1 v4.1
NFC:Nee Nee
Vingerafruklezen:Ja Nee
USB:Mirco-usb 2.0 Mirco-usb 2.0
GPS:GPS, A-GPS, GLONASS GPS, A-GPS, GLONASS
Formaat:139.3*69.6*8.5mm 139.3*69.6*8.5mm
Gewicht:143g 143g
Accu:Niet-verwisselbare Li-Ion 4100 mAh batterij Niet-verwisselbare Li-Ion 4100 mAh batterij
Kleuren verkrijgbaar:Zilver, Goud, Grijs Zilver, Goud, Grijs
Prijs$175 (Met 'Marredmi3pro' coupon) ~$155

• Als je de telefoon heb gekocht, zit er een sticker op de achterkant. Normaal gesproken (zoals bij de Mi4s/Mi5) zijn dit stickers die niet kleven / lijmresten achterlaten. Bij de RedMi 3 pro hebben ze een andere sticker gebruikt, die ondanks het voorzichtig verwijderen van de sticker lijmresten achterlaat. Met een beetje 'aceton' of 'stickerverwijderaar' voorzichtig een keukendoekje hiermee van voorzien en dan zachtjes over de lijmrestjes gaan. Dit lost zich dan vanzelf op.
  • Wanneer je telefoon koopt, gebruik dan de coupon 'Marredmi3pro', dit bespaard je 20$ en geeft je gelijk 2 jaar garantie bij ibuygou.
  • de metalen behuizing eigenlijk gemaakt is van 'magnesium alloy', maar dit lastig is om te communiceren naar de klant toe?
  • Xiaomi van origine een software (custom roms) maker was voor Android?
  • Xiaomi meer dan 70 miljoen toestellen in 2015 verkocht en hiermee op de 5de plek van grootste smartphone leverancier is?
  • Xiaomi in 2011 is opgericht en tegenwoordig 8000 mensen in dienst heeft?
De Xiaomi RedMi 3 Pro, een 'verbeterde versie' van de redmi 3.

Xiaomi heeft het fraaie uiterlijk van de RedMi 3 behouden en de (bouw) kwaliteit lichtjes kunnen verbeteren. De telefoon voelt solide aan en ligt lekker in de hand. De vingerafdrukscanner is een leuke toevoeging, al zijn er nog niet super veel toepassingen waar (de gemiddelde consument) dit allemaal bij gebruikt kan worden, al is deze wel snel en accuraat. Oftewel, een leuke gimmick, wat hetzelfde geldt voor de infrarood sensor.

Waar de RedMi 3 een RAM heeft van 2GB, is de PRO versie voorzien van 3GB ram en is het opslag geheugen verdubbeld naar 32GB wat deze 'budget' telefoon 'future proof' maakt. Wat ook mooi meegenomen is dat er een extra grote batterij van 4100mAh in zit, waardoor je bij normaal gebruik gemakkelijk de twee dagen mee kan halen.

Overdag is de kwaliteit van de foto's goed en consistent te noemen, al zat dat grotendeels aan de software liggen ten opzichte van zijn voorganger. Maak je vaak foto's in omstandigheden met weinig of slecht licht dan is dit niet het beste toestel om te kiezen.

Soms moeten er ook lastige keuzes gemaakt worden. Xiaomi heeft de knoop doorgehakt door bijvoorbeeld een 720p te (blijven) gebruiken om hiermee de accuduur te verhogen en is er geen backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm. Bij een 'PRO' variant vind ik dit dan wel weer een misser, omdat in mijn ogen er maar weinig en minimale verbetering zijn doorgevoerd en maakt bijv. een 1080p scherm en backlit buttons dit een krachtige 'PRO' variant en tegelijkertijd ook meer rechtvaardig aan het woord 'pro'.

Mijn eindconclusie is dat de RedMi 3 PRO een erg solide smartphone is en zal het zeer moeilijk zijn om deze te kunnen verslaan in de prijsklasse onder de $200,-. Meizu heeft begin april de Meizu Note M3 aangekondigd met een ongeveer evengrote batterij, metalen behuizing & prijsklasse en zal hiermee de battle aangaan om Xiaomi in toom te houden. De PRO heeft een aantal verbeteringen gekregen al zijn het geen drastische verbeteringen, maar het maakt met 3GB RAM en 32GB ROM de RedMi 3 pro wel future-proof voor een aantrekkelijk bedrag voor veel consumenten. Vanwege de vele trade-offs en de voor en na-delen zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen wat je nu precies in een telefoon zoekt van onder de $200,-. Xiaomi heeft ingezet op een premium design en grote batterij en laat daarbij andere zaken op achtergrond. In mijn ogen heeft de RedMi 3 pro dan ook op het nipt de 4 sterren aangetikt.

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de RedMi 3 PRO vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 3 Goud?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-162062+120+20+30Ongemodereerd42
Zojuist via een flashsale op amazon.india twee redmi3 gekocht voor mijn kids. ( grijs en wit)
Probleem is de bezorging geweest. Amazone india levert niet in NL
Gelukkig een oude kennis opgetrommeld die in India woont en deze naar me gaat doorsturen.
Prijs was 9999 rand oftwel Ą132,- p stuk
Het gaat om de 2 gb 16 gb
deze heeft een vingerdrukscanner en een 16 mp camera.
Een andere versie dan hierboven dus.
Ben er niet zo in thuis als Martijn.
Zal dus nog wel eens deze pagina bezoeken om uit te vinden hoe iets werkt. Of het aan de kids overlaten!!
Ik ben benieuwd hoe het toestel zal zijn.

specs:

5.5 " (13.9 cm) full HD 1920 x 1080 pixels IPS LCD capacitive touchscreen and 401 ppi pixel density with Sunlight display, Reading mode and Night mode
16MP f/2.0 primary camera with Dual ISPs, PDAF and a two tone flash; 5MP front camera with f/2.0 aperture
Android v5.1 OS with MiUi 7 and 1.8GHz Qualcomm Snapdragon 650 hexa-core 64-bit processor with ARM Cotex-A72 lead cores, 2GB LPDDR3 Dual-channel RAM, 16GB eMMC5.0 internal memory (expandable up to 32GB) and dual SIM (4G+4G) (Micro + Nano(Hybrid))
4050mAH high density lithium-polymer battery
Metal body with a premium finish, fingerprint sensor with chip-level security encryption and 0.3s unlock time
Ah, ik denk dat het dan gaat om de RedMi 3 note. Dat al die namen een beetje onduidelijk zijn snap ik wel, er zit namelijk minimale verschillen tussen:

RedMi 3, RedMi PRO 3, RedMi 3 Note en ga zo maar door. :)

De toestellen zijn niet helemaal hetzelfde. Mocht je niet de nodige informatie kunnen vinden in mijn review, dan mag je mij altijd een berichtje sturen.

Dank je wel voor je feedback!
tja die namen he...
Volgens de specs heb ik de redmi note 3 pro 16 gb
Nu even wachten tot ze uit India komen.
Ik ben niet zo thuis in het rooten etc. Ik denk dat enige hulp straks noodzakelijk zal zijn.
Bijv. de miUi schil eraf en google play installeren.
thanks
Met kleine dingetjes kan/wil ik je wel helpen. Stuur maar een PM als je iets niet lukt. :)
De note is inderdaad groter (5,5") ipv 5". En beschikt helaas over een iets slechtere accu vergeleken de Xiaomi Redmi 3 (Pro). De pro heeft dus 1GB extra ram (3GB totaal) en 32GB opslag/rom.
De maat van het scherm zegt het eigenlijk al: dat is de Note. Xiaomi heeft net als Samsung ook een Note lijn voor hun phablets, dus dat is niet hetzelfde toestel als wat hier gereviewed is.
je hebt gelijk, het is de redmi note 3 pro met 16 GB
Ben benieuwd of het een koopje zal zijn
nou....ik zou deze graag kopen...maar waar kan ik deze bestellen. ik heb gezocht met google...maar ik kan de pro versie nergens vinden.

Als het je niet lukt, stuur anders een PM naar mij, dan help ik je graag :)
hee...deze kost toch 100 euro....hier staat tie voor 195
Je haalt nu wat prijzen/currencies door elkaar.

Bij Ibuygou bieden ze deze aan voor $195,-
Ik heb hem gekocht voor $175 met de coupon 'MarredMi3pro'

$175 dollar vertaald zich naar ongeveer 160 EURO.

Xiaomi bied dit toestel zelf aan voor 899 RMB, wat zich vertaald naar ~110/120 EURO, maar dan word dit naar een adres in China gestuurd. Als je dan denk dat een internationale reseller dit allemaal voor je doet, dan is 40 euro marge niet veel, en betaal je nog steeds een uitstekende prijs voor een goed toestel.
Hoe zit het met btw invoerrecht, ik lees op tracking door douane, hoeveel heb je betaald of niets omdat er een lage waarde op de factuur stond.
Tja.. dat is het risco vandaar dat ik bij bol.com heb besteld.
bol.com? Wel iets duurder, maar dan krijg je dan ook meer voor:

Immers je hebt hem morgen in huis, 14 dagen bedenktijd het GEEN **invoerrechten** + btw (alles in inclusief).

[Reactie gewijzigd door danger89 op 19 juli 2016 13:17]

nou waar kan ik deze redmi 3 goud pro kopen....waar ergens op internet. Ik heb gezocht en niet gevonden...
Op je andere reactie heb ik hetzelfde antwoord gegeven. Als het niet lukt, laat het eventjes weten. Tevens staat dit ook in de review beschreven, waar, hoeveel etc ik het toestel besteld heb onder het kopje 'bestel proces' -> productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi

"De Pro versie word nog niet goed gevonden op google vanwege andere toestellen die bijna dezelfde naam hebben. Ik heb hem besteld bij ibuygou, https://www.ibuygou.com/p...gb-ram-32gb-rom-7354.html en toen de coupon 'Marredmi3pro' gebruikt. Volgens mij is deze geldig tot 10 April waardoor deze maar $175 kost."

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 20 april 2016 11:16]

Kijk eens op everbuying.net , vekoopt heel veel chinese telefoons voor de buitenlandse markt
Ik heb daar voor Ą 153 een Xiaomi Redmi note 2 gekocht Rom :32GB Ram 2Gb met Nederlands als mogelijk te kiezen taal. Dit verschilt per toestel maar bij bestellen kun je vragen of ze jouw taal erop willen zetten evenals Google Play; dat stond er bij mij al op!
Als je je aanmeld voor de nieuwsbrief krijg je elke week "only e-mail" aanbiedingen.
Op dit moment is de XiaoMi Redmi 3 Pro 5.0 inch Android 5.1 4G met 32Gb rom en 3 Gb Ram te koop voor ca Ą 135.-
Ik heb bij mijn koop geen invoerrechten moeten betalen, maar dat schijn niet altijd zo te zijn (steekproef?)
Je krijgt slechts 3 maanden garantie!! En bij wijzigingen van het OS vervalt de garantie.
Ben overigens uiterst tevreden met deze telefoon die heel vloeiend werkt en hun schil is zeer uitgebreid en daarom duurt opstarten wat langer dan gebruikelijk; niet uit slaapstand.

[Reactie gewijzigd door janst1942 op 14 september 2016 23:46]

Zeer mooie review, duidelijk en zeer uitgebreid! Nog veel succes met toekomstige reviews! +3
Bedankt!

Tipje van de sluier, ik heb de Meizu M3 Note al gekocht.. :D
Thanks voor de review! Voor mij zeker een nominatie waard!! :+
Goeie review, Hoe zit het met de accuduur als ik langdurig spelletjes(Hearthstone) speel?
Goed punt! Ik zal deze week nog eventjes een stukje 'games' toevoegen en dit koppelen aan het batterij verbruik. Stay tuned :)
Verkoop je deze? of wil je hem ruilen tegen mijn Remdi note 3 3gb/32GB versie.
Ik vind de note 3 te groot voor mij en ben op zoek naar een kleinere telefoon

gr
Mooie review.
Tnx kanem0chi!
Ik lees hier en daar verschillende info over de netwerksupport van de 2 sims. Sim 2 zou geen g3 en g4 ondersteunen, lijkt mij stug maar ik vraag je toch even of je dit ook getest hebt.

Mijn nubia z7 mini ondersteunde het heel best en in frankrijk lekker met een orange kaartje naast de nl sim. \in het geval van de nubia met behoud van de sd kaart maar met 32 gb is dat geen probleem.

kun je bevestigen (of juist niet) dat 3g/4g werkt op beide sims?

thanks!, ik ben er tevreden mee. zeker da accu. beetje mindere camera dan de Nubia maar met hdr aan kom je een heel eind
welaan....ik heb de bestelling geplaatst...niet de pro maar de versie van 150 euro....met flipcase verzenden en verzekering kost tie 180 euro....lijkt me een super prijs.
nu ff afwachten . Heeft er nog iemand tips wat ik zeker moet doen voor in gebruik name?

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8