Leagoo Alfa 2 Blauw Review

mission 18 april 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 185 views

Leagoo Alfa 2 Blauw (Product volledig gesponsord)

Een erg moeilijk te beoordelen telefoon, Want eigenlijk ben ik niet zo tevreden over het toestel, maar de prijs is wel dermate laag dat er eigenlijk niet veel te klagen valt. Voor het geld krijg je wel erg veel telefoon.

Pluspunten

• Redelijk vlot
  • Ips scherm lekker fel en met goede kijkhoeken
  • Accuduur
  • Design

Minpunten

• Het scherm moet vrij hard ingedrukt worden
  • Leagoo os niet heel doordacht
  • 1gb is echt te weinig tegenwoordig
  • touchpad idee is leuk, de uitwerking is alleen slecht
  • geen fijne gebruikservaring
  • Screenprotector

Jaren geleden heb ik ooit een chinese telefoon gehad van rond de 90 dollar. Single core, plastic scherm, matige accu en zovoort, en zo voorts. Maar nu kreeg ik de kans om een nieuwe 90 dollar telefoon te testen, de Leagoo Alfa 2. Quad core, Ips en een leuk design. Het proberen waard.

De verpakking

Het doosje is zoals ik het gewend ben uit china, kaal, stevig en niet veel over te zeggen.

Op de achterkant vinden we een stickertje met wat specificaties en welke kleur het is. Ik had geen idee welke kleur ik krijgen zou, en ik ben dan ook blij dat ik een zwarte heb mogen ontvangen.

De verpakking is een redelijke uitdaging om open te maken, de verpakking is als een puzzel doos, de bovenste helft valt helemaal over de onderkant, en zuigt zich redelijk vast. Ik had liever een doosje zoals Samsung gezien waarbij de bovenkant halverwege komt, die kan je zo openen.

In de verpakking vinden we de telefoon (goh), de lader, oortjes, een screenprotector en wat boekjes.

[bDe telefoon][/b]

Ik was behoorlijk onder de indruk van het design, afgeronde hoeken, ook de randen van het scherm lopen soepel over. Alles sluit goed aan, de knoppen zijn stevig en het toestel is verrassend stevig. Wilde mijn vorige goedkope telefoon nog aan alle kanten kraken, de Leagoo doet qua stevigheid niet onder voor mijn Note 3.

De knoppen, volume en power, zitten onder elkaar, de onderkant heeft rechts in de hoek een micro usb poort, en bovenin zien we een koptelefoon ingang.

De lader bestaat uit een degenlijk aanvoelend blokje en een stevige kabel. De tijd dat chinese laders enkel wilden onploffen en kabels die al uitelkaar vielen in de doos lijkt voorbij. De oortjes kan ik weinig over zeggen, standaard chinese prut.

De telefoon en gebruik

Verder heeft het toestel een 13 megapixel camera en een 5 megapixel front camera, 2600mah accu en het is een dual sim toestel.

Verder is er weinig bijzonders op te merken, behalve dan dat het toestel een aangepast OS heeft, namenlijk Leagoo OS 1.1

Het eerste gebruik en Leagoo OS

Laten we hier beginnen.

Leagoo OS lijkt op het oog het meest op Ios of de schil van Huawei, alle apps staan op het homescreen, is voorzien van ronde fleurige pictogrammen en er is niet veel in te stellen qua vensters, verplicht zijn links van het homescreen een mediaplayer en rechts van het homescreen een gallerij.

Maar daar houd helaas het fleurige wel op, de rest van de telefoon ziet eruit alsof je met Android 4 te maken hebt, alles zwart en omslachtig.

Wat ook opvalt zijn de menu, home en terug tiptoetsen. De menu en terug toetsen zijn naar mijn smaak net te klein, je moet echt weten welke kant wat doet want je kunt het nauwlijks zien. De pictogrammen zijn opgebouwt uit vrolijke stipjes.

De hometoets is een ring welke groen kleurt. De ring doet ook dienst als status led. De led brand rood als het toestel opgeladen is, maar tijdens het opladen "ademt" deze, de led dimt en word langzaam feller, en weer dimmer, en zo voorts. Meldingen worden knipperend blauw aangeduid en tot slot brand de led groen als de toets tijdens het gebruik gebruikt word. (excuus voor die geweldige zin). Een leuke toevoeging is dat je door twee keer op de home toets te drukken de telefoon kan vergrendelen.

En laat ik direct met de deur in huis vallen: Leagoo OS is flut.

Hoewel alles redelijk soepel loopt, de mediaplayer is grappig vorm gegeven als draaitafel, maar kan maar weinig formats afspelen en het ding reageerd erg matig, wil je je muziek bedienen zul je de app alsnog moeten openen.

Het drop down menu is zoals gezegt zwart en werkt vreemd, ik kan niet precies uitleggen hoe, maar alles zit net even anders in elkaar dan ik gewend ben. Tweede puntje is het lock screen, er word niks getoond op het lock screen, geen meldingen, geen apps niks. Dit is heel irritant wanneer je even een nummer wilt zappen, of even wilt kijken of het de moeite waard is om op een bericht te reageren.

En volume regelen is erg lastig, met de knoppen kun je alleen het belvolume regelen en profielen kiezen, Het ding kan dus op stil staan maar er is geen mogenlijkheid het media volume te dempen. Dit kan alleen binnen een app. Dus voor je je oortjes indoet moet je eerst goed kijken of het ding niet nog vol open staat. Ook is als je terug keert naar een andere app of het homescreen het mediavolume niet meer te bedienen. Zodra je uit een app bent bedient de volumeknop enkel weer het belvolume.

Maar de grootste ergernis is dan toch nog wel het typen. Met name bij het typen valt op dat je toch vrij hard moet drukken voor het scherm reageerd, en vaak moet ik twee of zelfs drie keer op een toets drukken voor deze reageerd. En de feedback is wazig, van bijvoorbeeld mijn samsung ben ik gewend dat deze een korte "scherpe'' feedback geeft, maar deze telefoon geeft een vrij lange doffe dreun, dus terwijl ik al drie aanslagen verder ben, voel ik nog de feedback van de eerste toets. Ik heb ook swiftkey geprobeert en hier is het zelfde probleem aan de orde. De feedback uitzetten maakte het leven wel een stukje beter maar persoonlijk kan ik er dan niet mee werken omdat het dan allemaal wel heel erg dood aanvoelt.

Het scherm vervolgens is ook niet helemaal wat ik had verwacht. De kijkhoeken zijn uitstekend, maar het contrast is niet geweldig en de helderheid is slecht te regelen. Op de automatische stand wisselt de telefoon redelijk vaak van heel erg donker naar net te fel en op handmatig is het scherm praktisch altijd te fel, hoe ik hem ook instel.

En mischien is het probleem ook wel dat ik zelf verwend ben met het scherm van mijn Note 3, maar ik kan niet wennen aan de resolutie. Als ik de telefoon dichtbij heb, bijv. in bed nog even iets lezen of in volle zon dan is er duidelijk een rasterpatroon zichtbaar.

De camera is wel vrij aardig, hij springt er niet uit maar is ook niet slecht. Het viel wel op dat ik via verkenner de foto's niet kan kopieren en op tweakers kan ik ze alleen een voor een eraf halen. Ik heb drie foto's kunnen upoaden.

Bij de laatste foto viel mij op hoe snel en goed de camera scherp stelt. De ledjes die dienen als zaklamp en fliterser zijn goed fel, soms mischien net te fel maar dit is niet direct een probleem van de led.

Met gemiddelijk gebruik (beetje internetten, watsappen en wat facebook) kom ik een lange dag (7 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond) door met nog 20% procent resterend.

Het bereik is ook prima, ik heb nergens geen bereik gehad, ook geen problemen in gebouwen of andere locaties. 3G instellen was wel even een uitdaging want na het instellen van de APN en 3G aangezet te hebben moet je ook nog internet aanzetten in het data verbruik menu. Ook viel het op dat wanneer de telefoon als hotspot gebruikt word, je met het toestel zelf niet op internet kan. verder heb ik weinig op te merken over de verbindingen.

Dan de twee dingen die de fabrikant speciaal vind van het toestel: de audiochip en de trackpad.

Over de audiochip heb ik niet veel te melden, de telefoon klinkt niet anders dan andere telefoons, er is ook geen spoor van een opgeleukte equaliser of software dus ik heb niet echt het gevoel dat de audiochip zo bijzonder is. Niet dat het geluid slecht is, in tegendeel. Het geluid is gewoon goed allen niet noemenswaardig beter. Over geluid gesproken, de speaker vand de telefoon is matig, niet zo hard maar wel scheller dan menig andere telefoon.

Dan het meest bijzondere aan de telefoon; de trackpad.

Dit moet het uniqe selling point zijn, de revolutie in smartphone gebruik, de creme de la creme, het neusje van de zalm, het meest..... naja laat maar, ik heb na een uurtje de trackpad al uitgezet, wat een onding. Het enige wat met de trackpad kan is scrollen en het scherm activeren door er twee keer op te tikken. Het ontwaken door te tikken is handig, maar de trackpad zit net verkeerd geplaatst om makkelijk met je handen erbij te kunnen. Het scrollen werkt amper, je moet je vinger redelijk ongemakkelijk buigen om te kunnen scrollen en zit je er amper een milimeter naast dan scrolt hij ineens de andere kant op. Het ding zou ook apps moeten kunnen activeren maar ik heb deze functie nergens terug gezien.

Als laatste puntje heb ik een klacht over de hardware, 1gb ram is te weinig. Apps worden de hele tijd afgesloten; Ben ik bijvoorbeeld even iets op internet aan het opzoeken voor een gesprek op messenger dan word messenger vrijwel meteen afgesloten. Als ik even facebook opstart en daarna terug naar het homescreen ga dan moet alles opnieuw laden, het scherm word even zwart en alle icoontjes herladen.

hieronder nog de antutu score, welke redelijk zoals verwacht is.

Mijn voorgaande beschrijving van het toestel is mischien wel te streng. Ik kan natuurlijk na jaren dure samsungs gebruikt te hebben niet verwachten dat ik zomaar over kan stappen op een 90 dollar chinees toestel. Maar mischien moet ik naar een compleet andere doelgroep kijken. Stel je kind is toe aan zijn/haar eerste smartphone. Dan koop je natuurlijk niet direct een S6 of 6 plus. Dan zoek je ook een koopje. Voor een kind of mischien een oudere is het naar mijn mening wel een erg goed toestel. Zolang je niet verwend bent met hele dure toestellen kun je je uitstekend redden met het toestel en ik denk dat de interface ook vanzelf went dan.

Toen ik klein was heb ik ook een telefoon in de zelfde prijsklasse gehad, en vergeleken met dat ding (single core, 512mb, plastic scherm, zo stevig als een kiwi) ben ik behoorlijk onder de indruk van wat er tegenwoordig mogenlijk is voor weinig geld.

En hoewel ik redelijk geklaagt heb over de hardware en de software, het design van het toestel is wel heel erg goed. Stevig, geen scherpe hoeken en een glazen scherm.

Ik heb daarom goed moeten denken over een oordeel over de telefoon maar ik heb een oordeel kunnen vellen.

Ik zou de telefoon zeker aanraden voor kinderen en ouderen. Ook als je zeer klein budget hebt dan is het een leuk toestel dat zeer veel bied voor de prijs. Maar ben je opzoek naar een toestel dat je samsung of iphone flag ship vervangen kan dan zul je toch echt verder moeten kijken.

Net nu ik klaar ben met schrijven is het toestel in prijs gedaald naar 78 dollar, waarmee het toestel steeds aantrekkelijker word voor de doelgroep.

Kleine toevoeging:

Ohja de beloofde glazen screenprotector bleek een plastic niet passend onding te zijn welke niet kleefde

Heb jij ook een Leagoo Alfa 2 Blauw?