Specificaties 128GB microSDXC, 0,359 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra MicroSDXC UHS-I 128GB + Adapter (Image) Review

Heftytastic 14 april 2016, 3.631 views

Sandisk Ultra MicroSDXC UHS-I 128GB + Adapter (Image)

Prima geheugenkaart met betrouwbare read/write snelheden

Pluspunten

• Betrouwbare snelheden
  • Adapter meegeleverd
  • 'Schone' geheugenkaart

Minpunten

• Geen

Bij de recente aanschaf van mijn Macbook Pro Retina 13inch 128GB 2015 werd ik, net zoals vele, geconfronteerd met de absurd hoge prijzen van opslagupgrades. Met een gemiddelde prijs van 1499 is de MB Pro Retina al vrij prijzig. De extra kosten van totaal 200 extra zullen voor velen dan ook te veel zijn, vooral gezien het feit dat het slechts 128 gigabyte extra is.

Om toch mijn Macbook van extra opslag te voorzien zonder daarvoor externe harddisks of USB-drives te gebruiken ben ik terecht gekomen op de Nifty MiniDrive.

De Nifty MiniDrive is een SD kaart adapter voor MicroSD kaarten die 'flush' met de behuizing van Macbooks kan worden geplaatst. Nifty geeft zelf aan dat gezien de spec de maximale opslag tot 2TB zou kunnen gaan. Echter is momenteel de grootste MicroSD kaart in de pricewatch er 1 van Sandisk met een opslag van 200GB. Aangezien de 200GB niet helemaal op de Sweetspot zit van prijs en grootte heb ik ervoor gekozen om te gaan voor de 128GB versie. Zie de onderstaande foto om te zien hoe de NiftyDrive in de Macbook Pro zit.

Met de Nifty MiniDrive van ongeveer 35,00 en de Sandisk 128GB Ultra van 45 euro kun je ongeveer voor 80 de opslag van je Macbook verdubbelen. Met als groot voordeel dat je de MicroSD altijd kan vervangen voor een grotere.

De Nifty minidrive geeft ondersteuning voor vrijwel alle MicroSD kaarten en zij adviseren een kaart van Class 10 of UHS-I. Volgens de website van Sandisk zou de kaart snelheden van 90MB/s moeten ondersteunen.

Met de BlackMagic DiskSpeed Test heb ik de kaart getest. De resultaten zien er goed uit en zijn redelijk conform de belofte van Sandisk.

Gecombineerd met de Nifty MiniDrive is de Sandisk Ultra 128GB Ultra een prima MicroSD kaart om het geheugen van je Macbook uit te breiden. Sandisk is niet het goedkoopste maar komt wel de toegezegde snelheden na.

Uiteraard is het uitbreiden van de het geheugen via Apple qua performance een veel betere keuze. Echter is het uitbreiden middels een SD kaart een goedkopere optie die vele malen beter dan gaan rondlopen met USB-sticks of harde schijven.

Heb jij ook een Sandisk Ultra MicroSDXC UHS-I 128GB + Adapter (Image)?

Nette review, mijn complimenten. Vooral de schrijfsnelheid is qua prijs/kwaliteit een enorme plus. Ik heb zelf een 2x zoveel kostende Samsung 128 GB micro SD kaart en deze presteert ongeveer gelijk.
Nette review, echter hoeveel geheugen heeft het kaartje over na het formatteren?

[Reactie gewijzigd door GranCanaria op 30 mei 2016 07:40]

Ik heb het net voor je gecontroleerd. Na het formatteren op een OS X El Capitan in ExFAT hou je een totaal over van 127,83 GB. Dit kan wellicht anders zijn als je hem anders formatteert.

Bedankt, de grootte is erg positief.
Vanwege de vrij redelijke write snelheid heb ik deze nu ook besteld :3
Stom dat ze dat zelf nergens (of moeilijk te vinden) opgeven, en dat ik dus reviews moet checken.
Samsung geeft voor hun vergelijkbare evo+ kaartjes 20MB/s write op, en volgens de reviews ligt het in de praktijk 20-25. Sandisk versie haalt hier zo te zien met die test bijna 50MB/s..dus moet wel goed zijn voor in me galaxy s7 edge