Tweakers zegt: 8,5

Apple iPad Pro Wi‑Fi + Cellular 128GB (2016) Grijs Review

markiedeweert 14 april 2016, laatste update op 5 mei 2016, 486 views

Apple iPad Pro Wi‑Fi + Cellular 128GB (2016) Grijs

Licht, snel en duur!

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snel
  • Mooi scherm
  • Plat

Minpunten

• Duur

Sinds vandaag deze Ipad in bezit. Gelijk een hoes aangeschaft (ook erg duur, 60,00), maar wil toch wel enige bescherming hebben voor zo'n duur apparaat. De (aktieve) hoes bedkt ook alleen maar de voorkant. Volgens de medewerkster van Amac zijn binnenkort ook hoezen voor de achterkant te krijgen en kan ik die gebruiken icm de hoes die ik nu heb.

Heb er ook gelijk een I-pencil bij genomen. Leek me wel handig voor bepaalde apps.

Heb gelijk de horizon go app geinstalleerd. Wat me opviel was het zeer goede geluid, wat uit de 4 speakers komt. Zo'n goed geluid heb ik nog nooit gehoord uit een tablet.
Het volume kan vrij hard, en het klinkt ook nog als surround. Gezien de Ipad aardig plat is verwacht je zo'n goed geluid niet. Ik niet althans.

De reden dat ik de horizon go app gelijk geinstalleerd heb was ook om het geluid te checken. Mijn oude Ipad is een Ipad 3, en het geluid daarvan is erg zacht. Dat is op deze dus vele malen beter.

Verder heb ik nog even met de camera zitten spelen. Alleen bij daglicht, maar het zijn erg scherpe foto's. Daarnaast kun je filmen in ultra hd. Filmpjes bekijken in ultra hd kan dan weer niet, aangezien ik daar geen scherm voor heb. Kan dus niet beoordelen hoe ze er in 4k uit zien.

Qua opslag zit het met 128 gb ook wel goed voorlopig. Ik heb zitten twijfelen tussen een exemplaar met 256 gb en wifi, of 128 gb en wifi+4g. Heb toch gekozen voor het laatste. Mede omdat ik een iphone 6 heb met 128 gb en die na 1,5 jaar nog steeds 80 gb vrij heeft. Er zit een ingebouwde simkaart van Apple in dit exemplaar, en daarnaast kun je er zelf nog een simkaart in zetten. Met de simkaart van Apple heb je in Nederland de beschikking over 2 providers. Deze bieden databundels aan van 1 uur tot 1 week. Dat is helaas wel met beperkte data. Maar dat datategoed heeft dan een houdbaarheidstermijn van 1 uur tot 1 week zogezegd. Afrekenen van databundels gaat bij de ene aanbieder via visa creditcard. Die heb ik dus niet. Bij de andere heb je een account nodig. Hoe je daar af kunt rekenen weet ik niet. Zal er een paar printscreens van toevoegen.

De Ipencil heb ik even geprobeerd in de notitie app. Hij is heel accuraat, en als je bijvoorbeeld de pen schuin houdt krijg je een dikkere streep. Schrijven blijft anders dan echt schrijven op papier, aangezien het scherm en de punt glad zijn. Er is helemaal geen weerstand.

Ik heb dus lang nog niet alle mogelijkheden geprobeerd, en daarom zal ik deze review zo nu en dan ook nog updaten.

Update 5 mei 2016

Heb de iPad inmiddels wat langer nu. Wat me op is gevallen is dat het WiFi veel sneller is dan bij mijn vorige iPad 3. Op ookla haalt deze iPad 154 mb/s via WiFi. De vorige iPad kwam niet verder dan 50 mb/s.

Verder valt het op dat wanneer het display uit staat en je er overheen kijkt dit er bruinachtig uit ziet. Er ligt een soort gloed overheen.

Beschermhoezen worden al beter leverbaar. Heb zelf inmiddels een kunstleren hoes waar hij helemaal in zit. Zo blijft hij in elk geval krasvrij. Hoes was maar 20 euro trouwens.

De ipencil is handig om bijlagen in mails in te vullen. Dit kan vanuit de standaard mailapp. Als je een mail met bijlage beantwoord kun je de bijlage gelijk invullen en eventueel ondertekenen. Dit wilde ik op de vorige iPad al maar dat ging helaas niet. Op deze dus gelukkig wel.

Verder doe ik er geen gekke dingen mee. Het geluid verbaast me nog steeds eigenlijk. En het formaat en gewicht tov de iPad 3. Dat is echt een groot verschil.

Heb jij ook een Apple iPad Pro Wi‑Fi + Cellular 128GB (2016) Grijs?