Tweakers zegt: 8,5

Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs Review

DLeijen 13 april 2016, laatste update op 13 april 2016, 4.715 views

Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs

Snelle tablet met geweldig scherm, die (met de juiste accessoires en applicaties) voor veel zaken een laptop volledig kan vervangen. Aanschafprijs van zowel de tablet als accessoires van apple zelf is hoog, maar gecombineerd met lange software-ondersteuning niet belachelijk.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Snelheid
  • Stevig maar licht
  • Accessoires
  • Geluidskwaliteit ingebouwde speakers

Minpunten

• Prijs accessoires
  • Levertijd accessoires
  • Camera-uitstulping

iPad Pro 9.7

Inmiddels heb ik de iPad Pro 9.7" (een 128 Wi-Fi uitvoering) een week in bezit, en heb ik besloten dat het tijd word om een review te plaatsen op tweakers.

De iPad heb ik aangeschaft om een iPad Mini 2 te vervangen, omdat deze toch erg klein is om langere tijd op te zitten en ik de iPad wil gebruiken om minder vaak mijn laptop mee te hoeven nemen. Het hoofdgebruik van mijn laptop is als volgt:
  • Programmeren (Java, C, C++, Python)
  • Papers doornemen
  • Verslagen schrijven
  • uml-diagrammen opstellen (klassendiagram, use-cases, Concurrency modellen)
  • Algemeen administratieve zaken (Web, mail, excel)
  • Aantekeningen in colleges (digitaal) maken
Kijkend naar deze punten, is het mogelijk om voor alles behalve programmeren mijn laptop thuis te laten, en zelfs programmeren is op de momenten dat lokaal testen niet noodzakelijk is dankzij Continuous Integration met automatisch testen mogelijk.
Snelheid
Omdat het ook echt de bedoeling is om zo vaak mogelijk alleen de iPad mee te nemen (die maar een kwart van de laptop weegt) vond ik het wel belangrijk goede prestaties te hebben. Om een idee te geven van de prestaties heb ik enkele taken vergeleken met de iPad Mini 2. Geen synthetische benchmarks, die zijn online genoeg te vinden, maar gewone taken waarbij ik steeds alle apps uit het geheugen gooide voor het starten.
Word
Opstarten en heropenen van .docx bestand van 13,5mb:
  • iPad Pro 9.7: 4,0 seconden
  • iPad Mini 2: 11,5 seconden
Hearthstone
Vanaf opstarten tot het tonen van openstaande quests:
  • iPad Pro 9.7: 16,0 seconden
  • iPad Mini 2: 21,1 seconden
Facebook
Vanaf opstarten tot het tonen van berichten in de timeline:
  • iPad Pro 9.7: 2,5 seconden
  • iPad Mini 2: 4,1 seconden
Youtube
Vanaf opstarten tot eerste filmpje in aanbevolen begint te spelen:
  • iPad Pro 9.7: 5,2 seconden
  • iPad Mini 2: 9,2 seconden
Algemene indruk
Wat al aan de cijfers te zien is presteert de iPad Pro een stuk beter, maar wat lastiger aan te geven is in harde cijfers is dat het ook nooit aanvoelt alsof de iPad Pro moeite heeft met welke applicatie dan ook. Simpelste voorbeeld is Hearthstone: 16 seconden tegenover 21 seconden klinkt niet veel sneller, maar het grootste deel van die tijd zijn animaties die de Pro zonder moeite afdraait en de Mini soms korte momenten op wil haperen.
Beeld & geluid
Beeld
De iPad Pro 9.7 heeft een aantal nieuwe zaken bij het beeldscherm, maar in de praktijk komt het erop neer dat je een heel fijn scherm in je handen hebt. Reflecties zijn veel minder dan op de iPad Mini, kleuren ogen levendiger, en TrueTone (waarbij het beeldscherm zich aanpast aan de kleurtemperatuur van je omgeving) zorgt dat het scherm veel rustiger is om naar te kijken.
Nadeel van TrueTone: alle andere schermen die je ziet ogen veel te blauw en minder rustig dan je iPad.

Voor een goede externe review: http://www.displaymate.com/iPad_Pro9_ShootOut_1.htm
Geluid
Geluid zal ik niet al te veel op ingaan, maar door de 4 speakers op de iPad Pro zit er veel beter geluid in, goed genoeg om even op de bank een serie te kunnen kijken zonder dat je liever oortjes of koptelefoon pakt. Op vol volume trilt de iPad wel flink.
Accessoires
Apple pencil
De pencil heb ik pas kort in bezit, maar functioneert binnen de office-applicaties hetzelfde als bijvoorbeeld de pen van de Surface Pro 3 (hij biedt niet de gum van de pen van de Pro 4).
Afschuwelijke handschriften worden helaas niet verbeterd door glazen oppervlaktes en een pen waar je nog aan moet wennen.
Smart Keyboard
Helaas is het smart keyboard nog niet goed leverbaar, en heb ik alleen de smart keyboard van zijn grotere broer uit kunnen testen. Wanneer ik meer hierover kan vertellen zal ik de review aanpassen.

Heb jij ook een Apple iPad Pro Wi-Fi 128GB (2016) Grijs?