Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940) Review

wippo76 4 februari 2007, 982 views

Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• mooi afgewerkte koeler
  • koelt erg goed op hoge fanspeed

Minpunten

• vind de koeler zeer luidruchtig op hoge fanspeed
  • niet goedkoop

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 5
ik kocht deze koeler omdat ik een stille htpc wilde bouwen
hij zit op een duron 1600mhz
maar wat viel het geluid (lees herrie) me tegen op de hoogste stand!
mischien heb ik een maandag ochtend ding maar hij bromt irritant en het lijkt wel een vliegtuig op de hoogste stand
hij staat dus op de laagste stand waarbij het geluid wel acceptabel is voor een htpc

maar de duron moet dan wel op stockspeeds draaien, want op 2000mhz (zo draaide hij altijd met stockkoeler) houd hij hem niet koel genoeg (overigens doet hij dat op hogere standen wel erg goed)
ik zou voor een standaard pc die niet overklokt gaat worden deze koeler dan ook nooit meer kopen want ik denk dat de boxed amd64 koeler stiller zijn dan mijn zalman exemplaar

UPDATE:
de koeler zit inmiddels op een sempron64 3000+ die idle terugklokt op 800mhz en 1,1 volt waarbij de koeler gewoon passief gebruikt word zelfs tijdens langdurig mediacenter gebruik
ik heb het snoertje van de fan gewoon los gehaald en hij blijft koel genoeg toppie dus

• duron 1600
  • asrock k7s8x
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)?

als ik hem op de laagste stand zet koelt hij niet genoeg om over te klokken

zet ik de fan iets sneller loopt hij zo op 2200mhz

heb de koeler eruit gehaald ivm resonantie maar ook gewoon in de hand vind ik de motor niet stil
er wordt door zalman dan ook altijd (niets voor niets) gezegd (in de handleiding):

Fan should be set to Normal Mode if OVERCLOCKING :)
ja idd, als je gaat overclocken moet je niet boos worden van herrie, dan heb je veel luchtverplaatsing nodig om de koelvinnen koel te houden. Mensen kopen over het algemeen geen Zalman koeler om over te clocken.
sjeezes }:O
misschien heb je wel een maandagmorgenexemplaar aangezien de Zalman zich wel heeft bewezen als stille koeler (stiller dan stock iig). Misschien is er ook sprake van resonantie van de koeler tegen de voeding o.i.d.?

Over het overklokken gesproken: in zekere zin afhanelijk van de temperatuur. Heb je niet teveel/weinig koelpasta gebruikt?
ik heb dit systeem dan ook niet voor overklokken iche
maar het is een mediacenter die trouwens op 1600mhz duron prima draait

@CAPJOCHEM
ik hoopte dat hij op de normal stand ook stil zou zijn maar dat viel bar tegen met gevolg ik kan hem niet overklokken snappie