Specificaties MP3 speler met 3,906GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0) Review

The Evil Brain 18 april 2005, laatste update op 17 november 2015, 3.105 views

Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0)

Pluspunten

• Uiterlijk en afwerking
  • Functionaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Integratie met iTunes

Minpunten

• Problemen met (ont)koppelen
  • Batterijduur van 'slechts' 6-8 uur
  • Enkel muziek overzetten met iTunes

Geluidskwaliteit Score: 4
Deze user review gaat over de eerste generatie iPod Mini. Ik heb in augustus 2004 een zilveren gekocht voor ¤ 249,- Dit is ook het maximale bedrag wat ik ervoor zou willen betalen, vandaar dat ik de prijs een voldoende heb gegeven, normaal was hij namelijk ¤ 269,- Nu is de prijs van de Mini natuurlijk een stuk lager, houd daar dus rekening mee als je zelf de afweging maakt. Ik ben al sinds het begin supertevreden met mijn iPod. Elke keer dat ik 'm zie denk ik: "Wat een prachtig apparaat." En dat is natuurlijk ook wat waard ;) Het uiterlijk van deze speler is natuurlijk fantastisch, naar mijn mening de allermooiste mp3speler op de markt (ja, mooier dan de reguliere iPod ;) ). De afwerking is ook zeer goed, hij ligt lekker in de hand, het gewicht is ook precies goed: niet te licht of te zwaar, en goed uitgebalanceerd.

Dan de bediening. Het touchwheel is een geweldige uitvinding: binnen een paar seconden ben je door een lijst van 800 nummers gescrolld. Ben je echter op zoek naar dat ene liedje? Beweeg dan je duim iets langzamer en je scrollt met grote precisie door je liedjes heen. Af en toe wil het touchwheel niet helemaal goed meewerken, maar even een paar keer op en neer scrollen verhelpt het probleem.

De geluidskwaliteit zelf: ik ben geen audiofreak, maar ik vind het geluid gewoon goed, ik heb er geen problemen mee :) . Ook de dopjes geven wat mij betreft gewoon een goed geluid. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ze niet vergeleken heb met andere oordopjes zoals een Sennheiser MX400, maar goed, ik heb daar ook geen behoefte aan gehad ;) .

De extra's dan. Op de iPod zelf zitten een agenda, een klok, een text-viewer, een adresboek en enkele spelletjes. Ik maak hier zelf geen gebruik van, op de klok na. Dat komt omdat een integratie met je kalender op je computer eigenlijk alleen makkelijk werkt als je een Mac hebt, samen met iCal. Het kan wel met Windows, maar het is omslachtig en daardoor voor mij niet interessant. De spelletjes speel ik verder ook nooit :P .

Het volgende punt: de batterij. In negatieve commentaren op de iPod wordt dit punt altijd meteen naar voren gehaald als waarom je geen iPod moet kopen. Ikzelf vind dit een beetje overdreven. De batterij haalt inderdaad maximaal 6 tot 8 uur (nooit helemaal uitgetest, maar gebaseerd op ervaringen), maar ik heb daar genoeg aan. Wil je meer batterij, koop dan een 2e generatie Mini, die makkelijk de 18 uur haalt.

En dan het laatste punt van deze review, de synchronisatie. Sommige mensen klagen dat dit alleen met iTunes kan. Ik niet, als dat betekent dat er een perfecte integratie van iPod en iTunes is. En dat is er. Als je je liedjes goed getagd hebt, dan ga je daar heel veel plezier van ondervinden: je kan dan je liedjes binnen no-time terugvinden, op je iPod, én in iTunes. Daarnaast worden de Smart Playlists uit iTunes ook op je iPod bijgehouden, zodat je Most Played-playlist ook wordt gevuld afhankelijk van wat je op je iPod draait. Natuurlijk kun je dit naar eigen wens aanpassen met de opties: een totale synchronisatie van je iPod met iTunes; een gedeeltelijke volgens enkele playlists; of je doet alles manueel en sleept alles zelf naar de iPod toe. Hier zit echter ook mijn grote kritiekpunt: op mijn pc werkt het koppelen en loskoppelen van mijn iPod niet helemaal lekker. Of dat nou ligt aan mijn USB-poorten, mijn moederbord, Windows XP of de iPod zelf, het blijft vervelend. En dan merk je ook dat je een iPod - als je het helemaal goed wilt doen - eigenlijk met een Mac moet gebruiken.

Maar desalniettemin was, ben, en blijf ik heel erg tevreden met mijn trouwe iPod Mini :) Het is gewoon een geweldig product, zeker nu de 2e generatie het 'probleem' van de batterij oplost. Wil je dus een harddisk-mp3speler in de grootte van enkele gigabytes? Koop dan een iPod Mini. Serieus. Je krijgt er geen spijt van :P .

Heb jij ook een Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0)?

Reviews door de redactie

Ondanks dat alle processen draaiden, had ik het probleem dat mn ipod mini wel als drive, maar niet door iTunes herkend werd.
Uiteindelijk uit ellende maar Anapod Explorer aangeschaft (nee: heb geen aandelen of zo).
Die werkt elke keer 100%.
Leuke ervan vind ik dat je dus beide kanten op kan werken. Naar maar ook vanaf de ipod - pc.
Moeten jullie zeker even naar kijken.
Enkel muziek overzetten met iTunes
Er is ondertussen toch genoeg andere software te vinden, maar et blijft inderdaad jammer dat je niet gewoon muziek erop kan mikken en dat het meteen afspeelt ook..
Klopt, je hebt ook nog ephpod voor Windows en Linux, en een WinAmp-plugin. Maar goed, ik vind zelf dus iTunes lekker werken :)
Ik heb ergens gelezen dat je je 1e generatie mini ipod een software update kan doen. Na de software update kan de batterij wat langer mee.

hier de link naar de software http://www.apple.com/ipod/download/
Misschien ten overvloede, maar voor mensen zoals ik die hun netvoedingsoplaadunit op een andere locatie hebben dan hun USB-aansluiting (evt. met dock):

Als je de nieuwe updater installeert, dan vraagt ie daarna of je de Ipod aansluit op de netvoeding, opdat ie 'm kan reflashen.

Ik kan m'n Ipod dus pas weer over vier dagen gebruiken... :(
Wat is jou ontkoppelprobleem dan, ik heb een 4e generatie iPod en ik heb nergens last van, inpluggen en iTunes start, ontkoppelen (eerst eject buttenklikken) en niks aan het handje
Af en toe gebeurt het dat als ik de Mini aansluit, je het 'ping'-geluidje krijgt van Windows XP die hardware herkent, en dan gelijk weer het 'pong'-geluidje dat de hardware ontkoppeld is. En dat constant achter elkaar, waardoor iTunes dus steeds een aan- en afmeldende iPod ziet.

Maar goed, hij ligt nu weer goed te updaten, dus het gebeurt niet altijd. Maar als het gebeurt, is het wel behoorlijk vervelend.
Ik krijg volgende week dinsdag een iPod Mini als het goed is. We hebben op het werk onze target gehaald voor Q1, en nu krijgt iedereen een iPod Mini. ;)

Ik ben erg benieuwd........
even over het (ont)koppelen: heb je de nieuwe firmware er al inzitten, die heeft namelijk een verbeterde methode voor het (ont)koppelen.