HP WiFi Mobile Mouse Review

MrBreaker 10 april 2016, 1.046 views

HP WiFi Mobile Mouse

Officieel is dit een Windows 7 only muis, maar hij blijkt ook te werken met Windows 8/8.1 & Windows 10. Het grote voordeel is dat er geen (usb)poort opgeofferd wordt. Al met al is dit een erg fijne muis welke ik na drie jaar nog steeds met veel plezier gebruik.

Pluspunten

• Blijkt ook te werken met Windows 8/8.1 & Windows 10
  • Geen fysieke aansluiting nodig
  • Verbind via Wi-Fi
  • Ligt prettig in de hand
  • Eenvoudig mee te nemen.
  • Lange batterij duur

Minpunten

• Kan slecht tegen een volle 2,4 Ghz band
  • Soms connectie problemen
  • Muisklik wordt niet altijd goed geregistreerd

Voorwoord
Naar de index

Mijn reviews worden gekenmerkt door de opmaak en mijn zeer droge (door anderen vaak gekenmerkt als erg flauwe) humor. Je bent dus gewaarschuwd ;) . Ook heb ik al meerdere gehoord over mijn 'smilies' gebruik. Zoals je al hebt kunnen zien gebruik ik 'smilies' met enige regelmaat, zie dat s.v.p. als de 'aard van het beestje' :+ .

Door op 'HP' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de 'Index' van deze review. Ik hoop alles zo duidelijk mogelijk beschreven te hebben. Heb je op/aanmerkingen en/of vragen, dan lees ik die graag en zal mijn best doen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Heb je ook deze muis en ondervindt je problemen of heb je vragen, die niet op deze review van toepassing zijn? Of sta je op het punt deze muis aan te schaffen en wil je nog specifieke informatie? Over het algemeen ben ik staat om een ieder te helpen en sta hiervoor open (naar 'best effort'), tenzij het privé/zakelijk (even) niet uitkomt... Stuur voor dat soort zaken s.v.p. een DM en gebruik hiervoor s.v.p. niet de reactie mogelijkheid van de review en/of van mijn profiel, zoals al gedaan is :( .

Ik heb de HP Wi-Fi Direct mobiele muis nu drie jaar in gebruik.

Index
Naar de reacties
HP LQ083AA WiFi muis
Naar de index

Mijn impulsieve aanschaf van de NGS Vip Wireless Mouse blijkt (voor mijn gebruik) geen goede aanschaf te zijn geweest.

Als muis voor onderweg is het nog te doen, maar voor dagelijks langdurig PC gebruik is de NGS een ramp.

Mijn grootste ergernis bij de NGS Vip Wireless mouse, is dat hij te klein is om goed in je hand te liggen. Als je lang achter de PC zit krijg je echt kramp van deze muis en dat vind ik niet fijn ;) .

Daarnaast slurpt hij batterijen (alkaline of rechargeables, het maakt weinig verschil) en die zijn (uiteraard) altijd op een onhandig moment op. Het ontbreken van een batterijstatus vind ik dan ook een ontzettend gemis.

Gelukkig kon ik een i.o.u. (die ik nog van mijn verjaardag had liggen) voor een Raspberry Pi inwisselen (omdat ik mijn eigen gepre-orderde Raspberry al ontvangen had) voor cash. Daarvan heb ik deze HP Wi-Fi Mobile Mouse gekocht en had ook nog geld over voor zo'n lekkere aardbeien milkshake van de Mac. Wat een feest ;) .

Ik was bewust opzoek naar een betere (draadloze) muis. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op de Microsoft Arc inklapbare muis. Dit omdat deze muis toch vrij groot (wat de ergonomie zeker ten goede zal komen) & opvouwbaar is, waardoor hij nog maar 60% van de grote is in vergelijking met uitgevouwen. Daardoor is hij makkelijk mee te nemen. Dat alles maakte dat deze Microsoft Arc muis mij de ideale muis leek om te gebruiken in combinatie met mijn laptop.

Eenmaal in de winkel zag ik deze HP muis. Het voordeel dat Wi-Fi de interface naar de computer is (en deze muis dus geen USB-poort in beslag neemt) en deze muis (voor een 'compactmuis') toch relatief groot is uitgevallen, gaf de doorslag om deze muis te kiezen. Vaak sluit ik de nodige apparatuur op mijn laptop aan, welke (maar) 3 USB-poorten heeft en dus is een muis met Wi-Fi interface perfect. Zeker omdat mijn laptop ook geen bluetooth heeft.

Voor de muis heb ik ¤ 29,99 betaald. Ja ik heb gepind... anders was het ¤ 30,-. Oooh wat zijn die marketing jongens/meiden toch slim ;) . Zie je het verschil?
'Hee wat goedkoop...', 'Zo dat is echt duur...' :+

Ik heb de muis gekocht bij Byna-byte, of te wel bij Nibble ;) , Dynabyte dus....

Op de verpakking is aangegeven dat de muis 'Windows 7 only' is. En dat een 'WIN7 logo certified WiFi network adapter' een vereiste is.

Windows 7 was geen probleem, maar of mijn netwerkadapter 'gecertificeerd' is voor Windows 7? Dat wist ik niet uit mijn hoofd. Gelukkig had ik ook nog een milkshake bij me, want anders was het zweten geweest op de terugweg in de auto ;) .

Nog even over mijn gebruik van de muis:
Ik gebruik de muis voornamelijk voor zakelijke toepassingen. Dus ik beschik niet over game ervaring met deze muis.

Specificaties

ModelHP LQ083AA
Sensor
Sensor typeLaser
ResolutieMax. 1600 DPI (800/1000/1200/1600)
Knoppen
Aantal knoppenVijf
ScrollwielJa, met klik en horizontale scroll optie
Knoppen vrij programmeerbaarDrie
InterfaceWi-Fi
BereikTot 9 meter

Techniek
Naar de index

Het idee is dus dat de muis verbinding maakt met de Wi-Fi netwerkadapter van je computer.

Om dit te realiseren, installeert de software een zogenaamd 'SoftAP', waar 'soft' voor 'software' staat en 'AP' voor 'Acces Point':
Virtual miniport adapter

Dit alles (de installatie en configuratie) wordt voor je geregeld bij de software/driver installatie, je hebt hier dus geen omkijken naar. De software van HP en de nieuw toegevoegde (virtuele) netwerkadapter is het enige dat er na de installatie van te zien is.

Het voordeel is dat je geen usb-poort hoeft op te offeren voor de muis. Het nadeel is dat de muis alleen in je OS (en alleen Windows 7 wordt door HP ondersteund, in de praktijk blijkt Windows 8/ 8.1 & Windows 10 ook te werken) werkt. Dus je kunt b.v. niet de muis in het BIOS gebruiken om instellingen aan te passen. Ook kun je de computer niet uit slaapstand halen met deze muis.

Verpakking

Verpakking
In de verpakking zit:
  • De muis;
  • Een CD-ROM met de driver;
  • 2 X AA formaat penlite batterijen;
  • Een Quick Start Guide;
  • Een Limited Warrenty And Technical Support Statement.
Eerste indruk
Naar de index

Toen ik de muis voor de eerste keer in mijn hand had, was ik aangenaam verrast over het gewicht van de muis (ongeveer 115 gram), de degelijkheid en de afwerking.

Het klepje (aan de bovenkant) moet ontgrendeld worden door een slider aan de onderkant van de muis.
Onderkant Wi-Fi Direct Mobile Mouse
Op mijn NGS Wireless Vip Mouse zit er op de slider een veer. Dat is bij deze muis niet het geval. Dat heeft als voordeel dat je niet hoeft te pielen om gelijktijdig de slider opzij te duwen en het het klepje (spastisch :P ) los moet trekken. Je kunt dus eerst (op je gemak) de slider naar 'open' zetten, vervolgens de muis omdraaien en het klepje (relaxed, als een boom 8)7 ) verwijderen. Terug plaatsen is uiteraard precies het tegenovergestelde (niet dat je moet gaan stressen 8)7 ). Ik vraag me af of er bij regelmatig batterijen wisselen niet te veel speling op de slider komt, waardoor het klepje niet meer vergrendeld kan worden (ik hoop van niet in ieder geval).

Ik vind de geborstelde staal look er erg chic uit zien. De geborstelde staal look van HP is zelfs zo goed gelukt, dat ik echt dacht dat de bovenkant van de muis van (een) metaal was gemaakt (blijkt plastic te zijn). Dat de bovenkant van plastic is, zie en voel :9 je er in ieder geval niet aan af.

De grote van de knoppen & scrollwiel vind ik perfect.

Aansluiten
Naar de index

De muis klaar maken voor gebruik, gaat zo:

De plasticstrip tussen de batterij en het contactpunt vandaan trekken. De uit/aan schakelaar van de muis op 'on' zetten. De CD-ROM in de speler stoppen. Hierna, of autorun afwachten (indien ingeschakeld), of bladeren met de Windowsverkenner naar de drive-letter van de speler en daar 'Setup.exe' starten. De software installeren, is gewoon de instructies op het scherm volgen en op de 'connect' knop van muis drukken en de installatie is voltooid. Erg eenvoudig dus!

Software
Naar de index

Als de muis geïnstalleerd is, beschik je over het 'HP muiscontrolecentrum'. Het HP muiscontrolecentrum staat (standaard) in je systemtray en (als je dit bij installatie niet uitvinkt) kom je hier naartoe een snelkoppeling tegen op je bureaublad.

HP icoon in systemtray
Let op het piep kleine batterijicoon (uuh batterijicoon?). Ja dat piep kleine groene balkje bij het icoontje. Ik ben erg benieuwd hoe dat me gaat bevallen (ik heb nu al mijn bedenkingen)? Ik houd je op de hoogte...

In het controlecentrum kunnen instellingen worden aangepast en kan informatie over de muis & HP gevonden worden.

HP muiscontrolecentrum start scherm

De optie 'Meer info', brengt je naar dit scherm:
Meer info

De 'Configureren' optie, is waar 'het' moet gebeuren (klik op de afbeelding om alle instel mogelijkheden te zien):
Configureren
Zoals je hebt kunnen zien zijn de meest gangbare opties in te stellen. Ook is er de batterijstatus te controleren.

De DPI instelling moet op de muis gebeuren, in de software vindt je de instructies om dat te doen:
DPI instelling wijzigen
Ik had verwacht dat deze instelling in de software gewijzigd kon worden (of anders ook in de software). Dat blijkt dus niet het geval. Het wijzigen van de DPI instelling gaat in ieder geval wel precies zoals beschreven. De instructies zijn eenvoudig te volgen en uit te voeren.

Resolutie
Naar de index

Qua resolutie kun je dus kiezen tussen vier verschillende resolutie instellingen (800, 1000, 1200 & 1600 DPI). Ik was erg benieuwd of HP deze belofte waar kan maken. Helaas, kun je de resolutie van een muis lastig testen. Wel kun je een indicatie krijgen door te kijken hoeveel pixels je mousepointer verplaatst bij een verplaatsing van je muis over een bepaalde afstand (als de aanwijssnelheid 1:1 staat). Omdat DPI staat voor Dots Per Inch, kan het beste 2,54 cm genomen worden als afstand (één inch is 2,54 cm, over een grotere afstand zou het nauwkeuriger zijn, maar dan kom ik scherm resolutie te kort). Mijn beeldscherm (van mijn laptop) heeft een maximale resolutie van 1366 x 768, daarom heb ik voor de test de muis ingesteld op 1200 DPI. De 1600 DPI kan ik alleen testen, als ik nog een extra scherm aansluit (immers de breedte van je scherm is de beperkende factor).

Om de test zo nauwkeurig mogelijk te maken (qua aflezing), heb ik aan de onderkant van de muis een papiertje geplakt (knippen en plakken, maar dan anders ;) ), zodat de aflezing constant (eenduidig) is. Hier vandaan heb ik een printbare liniaal gedownload en vervolgens geprint (als je dit ook doet, let dan wel op dat je de liniaal print op 'ware grote', dat is een printer-driver instelling).

Een muis met een staartje... Ze worden steeds echter ;)

Voor de test heb ik ff snel dit AutoIT script geschreven (wat een super gaaf programma is dat AutoIT!):
MsgBox(64, "Mouse resolution test", "Move your mousepointer against the left side of the screen (after clicking 'OK')")
Sleep(5000)
$pos = MouseGetPos()
$j= $pos[0]
MsgBox(64, "Mouse position start at x,y:", $pos[0] & "," & $pos[1] & " Now move your mouse one inch (2,54cm) over the ruler (right motion)", 5)
Sleep(10000)
$pos2 = MouseGetPos()
$l= $pos2[0]
MsgBox(64, "MRI (Mouse Resolution Indicator) test result", "Your mouse has a resolution of approximately: " & ($l - $j) + 1 & " DPI")

Wil je dit zelf testen, dan kun je hier het script of het uitvoerbaar bestand downloaden:
AutoIT MRI au3 MRI executable

Ga niet zeuren van: 'Kan dat niet anders?' Want ja dat kan wel... Voor een snelle test vond ik dit wel best. Wil je meer? Je kent het principe....

De aantoonbare resolutie van mijn muis (ingesteld op 1200 DPI) is dus 1108 DPI. Stel ik de muis in op 1600 DPI, dan haalt hij in ieder geval 1366 DPI en meer, maar omdat mijn scherm niet breder is kan ik hoger niet aantonen.

Knoppen
Naar de index

De knoppen voelen erg high-end aan. Ze klikken lekker en maken ook een echt 'ouderwets muis klik geluid'. De twee extra knoppen (relatief aan de bovenkant van de muis) zitten niet in de weg (ook niet voor linkshandigen => Ik ben zelf linkshandig). Ik haat het (als IT-dienstverlener) als mensen hun muisknoppen gaan omwisselen omdat ze linkshandig zijn. Ik vraag me dan ook altijd af of die mensen ook hun stuur in de auto rechts hebben zitten, zodat ze links kunnen schakelen?

Drie knoppen (alle knoppen, behalve de linker en rechter muisknop) kunnen anders geprogrammeerd worden. Je hebt keuze uit een heel scala van toetsenbordknoppen en Windows commando's. Ook is het mogelijk om de linker en rechtermuisknop (softwarematig) om te wisselen (ik zeg: Nooit doen :+ ).

Scrollwiel
Naar de index

Het profiel (om in auto termen te spreken 'slick') van het scrollwiel voelt lekker stroef en een beetje zacht aan. Wat mij betreft precies goed.

Bij het scrollen met het scrollwiel heeft deze wat mij betreft net te weinig feedback (gaat veel te soepel) en je voelt de 'klik per scroll' nauwelijks. Ik vind dat vervelend.

Het klikken met het scrollwiel gaat wat zwaarder dan de linker- en rechter-muisknoppen, maar anders dan dat is de bediening goed.

Wat ik erg fijn vind aan het scrollwiel, is dat je ook horizontaal kunt scrollen, door het scrollwiel naar links of rechts te duwen. Dat werkt perfect en maakt de muis erg fijn in het gebruik.

Onder het transparante scrollwiel is een led gemonteerd. De led geeft de status van de verbinding weer. Is de led uit, dan is de muis verbonden (of is de muis in slaapstand). Knippert de led, dan probeert de muis een verbinding met de computer te maken:

Greep
Naar de index

De muis ligt lekker in de hand en past goed tussen mijn duim en ringvinger (ik vind de muis nog net iets te klein). Door het zachte rubber aan beide kanten van de muis voelt de muis erg prettig aan. Door deze greep zijn (bijna) alle knoppen perfect te bedienen en zit er geen één in de weg, dus geen kans op onbedoelde acties. De bediening van de knop aan de kant van de ringvinger vind ik wat lastiger, maar het is wel te doen.

Doordat de muis symmetrisch is voelt de muis (waarschijnlijk) voor een links of rechtshandige hetzelfde aan.

Skates
Naar de index

De skates op de muis krassen relatief snel. Ik gebruik de muis op een hardplastic muismat. Dit is het resultaat aan krassen na drie weken gemiddeld gebruik:
Krassen op de skates van de muis
Aan de lijmresten van de skates, blijft snel vuil plakken, waardoor de skates (vermoedelijk) sneller zullen slijten.

Een voordeel is wel dat de skates relatief groot zijn en bijna helemaal rondom de muis zitten. Hierdoor glijdt de muis lekker (bijna net zo lekker als een nieuwe lantaarnpaal :+ ) .

Batterijen
Naar de index

De muis wordt gevoed door twee AA formaat penlite batterijen (meegeleverd bij de muis).
De batterijen
HP specificeert het stroomverbruik op 100 mA (dat vind ik vrij hoog). De batterijen in de muis zouden volgens HP twee keer langer mee gaan dan de batterijen in een gemiddelde bluetooth muis.

De batterijstatus wordt in de systemtray weergegeven, door het piepkleine groene balkje. Volgens de handleiding wordt het groene balkje zwart naar mate de batterij leger raakt. Zwart? Dat lijkt me erg duidelijk zichtbaar op de rest van het icoon |:( . Voorlopig is het statusbalkje nog volledig groen, maar HP kan dat niet anders?

Het piepkleine groene balkje in het icoon geeft de batterijstatus aan
Het percentage van de batterijcapaciteit is te controleren in de software.
Batterijcapaciteit
Om daar te komen moet je vier keer klikken en dat vind ik jammer. Mijn voorkeur heeft een tooltip met de batterijstatus/percentage als je met de muispointer over het systemtray icoon gaat. Ik vind het dan ook jammer dat HP dat niet heeft...

Na één week staat de batterijstatus op 81 procent (valt me tegen). Na drie weken staat de batterijstatus op 79 procent (maar volgens de indicatiebalk is hij wel voor de helft leeg, maar ja, het is natuurlijk ook een 'indicatie'-balk 8)7 ).
Batterijstatus 79 procent Icoon in systemtray

Batterijstatus HP Wi-Fi Direct muis LQ083AA @ gemiddeld gebruik van 6 uur per dag
ingebruikname 100 %
na één week 81 %
na drie weken 79 %
na zes weken 66 %
na twee maanden 56 %
na elf weken 44 %

Na drie jaar gebruik, blijkt het gemiddelde batterij gebruik idd op de gespecificeerde negen maanden te liggen (maar dit is natuurlijk wel afhankelijk hoe lang je de muis op een dag gebruikt).

Ergonomie
Naar de index

De muis (en alles aan haar verwant) is redelijk gebruiksvriendelijk en ligt lekker in de hand. Toch is de muis eigenlijk nog net iets te klein om 'perfect' in de hand te liggen. Zie het verschil in grote, ten opzicht van een 'full-size' & 'mini' formaat muis:
formaten vergelijk

Twee linkerhanden ;) :
Muis in de hand Muis grote in vergelijking met een hand

Met zijn gewicht van ongeveer 115 gram (inclusief batterijen), voelt de muis (voor mij) precies zwaar/licht genoeg aan.

Software upgrade
Naar de index

Op de site van HP wordt gesproken van 'Versie 1.0', 'Versie 2.0' en versie 2.3.0.5 heeft op deze site de naam 'Versie 3.0'. Ik vind dat jammer want 'Versie 3.0' is in de software van HP niet terug te vinden. Dus wanneer heb je welke versie? Gelukkig geeft deze review je een indicatie ;) :

Naam op HP siteNummering in software
Versie 1.02.3.0.3
Versie 2.02.3.0.4
Versie 3.02.3.0.5

Ik zal de naam van de HP site aanhouden om deze review zo leesbaar mogelijk te houden.

Normaal haal ik eigenlijk altijd de laatste driver/software van een te installeren product van de web-site van de fabrikant. Maar door mijn enthousiasme was ik dat in dit geval vergeten. Daarom heb ik later als nog een nieuwere driver/software (is gecombineerd) versie voor de muis gedownload. Het installeren hiervan verliep nogal problematisch. Doordat de software de naam 'Web_WiFiMobileMouseUpdate2.exe' had, ging ik er vanuit dat deze 'update' (waar HP in de installer spreekt over upgrade :? ) over de oude driver heen geïnstalleerd moest worden (do you know what they say about assumptions? ;) ) . Nog een controle op de website van HP leek mijn vermoeden te bevestigen door de installatie instructies:

Driver installatie instructies

Bij de installatie kreeg ik constant de foutmelding 'Interne fout 2809. SetupResume, back, next', met alleen een knop OK. Toen toch maar software versie 1.0 ge-un-installed en toen de 'verse' ;) (versie 2.0) driver/software (is gecombineerd) geïnstalleerd en warempel, de driver was te installeren. Hoera!

Sinds 16-07-2012 heeft HP 'versie 3.0' beschikbaar.

Ik heb het bestand gedownload (de installaties instructies waren hetzelfde als de afbeelding hierboven laat zien). Deze driver/software update wordt op de website van HP als firmware aangekondigd |:( . De upgrade zou mijn installatie aanpassen van versie 2.0 naar versie 3.0.

Toch was ik benieuwd hoe het nou zat: Een clean install, of upgrade?

Ik heb daarom (met 'Versie 2.0 nog geïnstalleerd) het uitvoerbaar bestand van 'versie 3.0' uitgevoerd.

Ik vermoed toch echt dat HP het bestand als 'upgrade' bedoeld heeft, getuige deze melding van de installer:
Update
Hierna volgt toch weer de foutmelding:
Foutmelding
Ik vind dat vreemd, want de installer geeft aan dat hij een upgrade gaat uitvoeren, welke vervolgens niet plaats vindt.

Een de-installatie van 'Versie 2.0' biedt de oplossing. Hierna is versie 3.0 te installeren, trouwens zonder de 'upgrade' melding van de installer.

Conclusie:
De installer 'upgrade' helemaal niets. Het is enkel een installer van versie 3.0. Sowieso vind ik het vreemd en jammer dat HP update en upgrade door elkaar heen gebruikt en ook niet eenduidig is in de versie nummering.

Tip: Als je bovenstaande upgrade uitvoert, is het mogelijk dat bij het drukken op de 'connect' knop van de muis, de software de muis niet vindt. Zet dan de muis uit, even wachten... Daarna weer aan. Druk nogmaals op de connect knop (op de muis) en de software vindt de muis vrijwel direct.

Firmware update
Naar de index

Bij mijn bezoek aan de HP website, kwam ik ook nog een firmware update tegen. Het uitvoeren van de firmware update was eenvoudig (enkel het starten van het update bestand zou de update uitvoeren), maar de update bleef hangen op ongeveer 33 procent :( :
Firmware update bleef hangen op 33 procent
Toen mij duidelijk was dat de update echt niet meer ging gebeuren (na een uur en ik dus geen andere keus had) heb ik de muis toch maar uit en opnieuw aan gezet. Daarna nogmaals de firmware update uitgevoerd en binnen één minuut stond de nieuwe firmware op de muis (vreemd waarom de eerste flash poging mislukte...).

Verbindingsstabiliteit
Naar de index

Na de muis ruim drie weken perfect (zonder problemen) te hebben gebruikt, komt het nu regelmatig voor dat de muis geen verbinding met mijn laptop kan maken, vaak na een (re-)boot van mijn laptop.

De oplossing voor dit probleem is de muis uitschakelen en vervolgens de muis weer inschakelen, daarna is er vrijwel direct een verbinding.

Vervolg...
Na wat testen, blijkt dat de muis wel verbinding maakt, maar dat het (erg) lang duurt voordat de verbinding tot stand komt (in sommige gevallen tot 20 seconden). Geduld is dus geboden bij deze muis...

Ook komt het regelmatig voor dat terwijl de muis wordt bewogen, de verbinding verbroken wordt. De status-led begint dan te knipperen en uiteraard blijft de muispointer dan stil staan op het scherm. Na ongeveer 2 tot 5 seconden komt de verbinding weer automatisch tot stand, waardoor je weer verder kunt muizen... Gemiddeld gebeurt dit één keer per drie dagen.

Wat de oorzaak is van deze onderbrekingen, heb ik geen idee van. Aanvankelijk had ik het vermoeden dat andere Wi-Fi apparaten deze storing veroorzaakte, maar na wat tests met het in en uit schakelen van Wi-Fi op diverse apparaten (en die dan dicht bij de muis houdend), lijkt dit niet van invloed te zijn. Althans bij het in en uitschakelen van Wi-Fi op deze apparaten blijft de verbinden tussen mijn laptop en de muis gewoon intact...

Omdat ik toch benieuwd was naar de oorzaak van de onderbrekingen en het trage verbinden bij het opstarten, heb ik mijn vriend en toeverlaat :+ 'Wireshark' te hulp gevraagd:
Wireshark log
Helaas kan ik zo snel enkel achterhalen dat het gebruikte protocol USB over Ethernet (0x892e) is.

De oorzaak van dit probleem blijkt toch te liggen in de drukte op de 2,4 Ghz band (Wi-Fi band). Als er (erg) veel Wi-Fi signalen in de omgeving van de muis zijn, dan heeft de muis problemen met verbinden. Het verbinden met in dit geval mijn laptop is dan een probleem, maar ook geeft hij dan vaak een linker of rechter muisklik niet of niet correct door.

Naar de index

De muis beviel goed. Het Wi-Fi concept van de muis is erg handig en zo hoef je niet een usb-poort op te offeren. Jammer is dat HP officieel enkel Windows 7 ondersteund. Gelukkig blijkt deze muis ook te werken onder Windows 8/8.1 & Windows 10.

Persoonlijk vind ik de muis (nog) net iets te klein om 'pefect' in de hand te liggen.

Het installeren van de software ging eenvoudig. De driver update en firmware update verliepen niet probleemloos. De driver 'update' bleek een update in versie en niet qua installatie. Waarom de firmware update stagneerde weet ik nog steeds niet. De tweede poging was in ieder geval wel succesvol.

De website van HP is verwarrend, zo staat een software update onder 'firmware' en wordt er op de website gesproken over update, de installer heeft het over een upgrade. Ook wijkt de naam/nummering op de website en software van elkaar af. Bij geen van beide is te herleiden wat wat is. Het is dus goed mogelijk dat je al over de laatste software versie beschikt, maar je hebt op de site van HP geen mogelijkheid dit te controleren. Erg jammer...

De muis is erg nauwkeurig en blijft dit ook (zelfs) op reflecterende oppervlakken.

De door HP gespecificeerde resoluties lijken aardig te kloppen. De muis en knoppen voelen (erg) high-end aan en geven goede feedback (op het scrollwiel na).

Soms verbind de muis traag met de PC (vaak bij het opstarten van de PC). Het verbinden kan tot 20 seconden duren nadat de PC is opgestart.

Met enige regelmaat wordt de verbinding tijdens het muizen :+ verbroken, wat nogal vervelend is (gemiddeld één keer per drie dagen). Drukte op de 2,4 Ghz band blijkt hiervan de oorzaak.

Changelog

Changelog
DatumChange
10-04-2016Review geplaatst.

Heb jij ook een HP WiFi Mobile Mouse?

Goed opgebouwde review, meer van dit!