Arctic Cooling ATI Silencer 1 ARC-ATI-1 (Rev. 2) Review

NNF 24 september 2005, laatste update op 2 oktober 2005, 2.327 views

Arctic Cooling ATI Silencer 1 ARC-ATI-1 (Rev. 2)

Pluspunten

• Koelt goed
  • Bijzonder stil
  • Zeer lage prijs
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Ik heb er geen kunnen ontdekken...

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze ATI Silencer 1 Rev. 2 gekocht als vervanging voor mijn oude VGA Silencer. Na een hoop ellende met de eerdere ATI en NV Silencers wilde ik het eigenlijk niet eens meer proberen, maar een hoop problemen daarmee schenen opgelost te zijn met de komst van de Rev. 2 versie, en voor nog geen 14 euro is het natuurlijk het proberen waard. ;)

Mijn 9800 Pro heeft helaas geen temperatuursensor, dus ik weet niet precies hoe goed het koelvermogen is; echter, als een koeler bij een minimaal toerental de kaart nog zo koel weet te houden dat deze stabiel draait, krijgt hij van mij een dikke voldoende voor koelvermogen. Diverse reviews op het internet geven ook aan dat het met het koelvermogen wel snor zit.

Ik werd positief verrast door de geluidsproductie van deze koeler. De oude ATI Silencer die ik had werd geplaagd door een vreselijk irritant ratelende fan; dit probleem is helemaal verdwenen bij de nieuwe revisie! Zelfs op 12V is de fan gewoon onhoorbaar (en geloof me, ik ben zéér kritisch wat dat betreft) en hoor je alleen wat windgeruis. Ik heb de fan aangesloten op mijn Sunbeam Rheobus fancontroller (het is sowieso aan te bevelen om de koeler direct op de voeding aan te sluiten in plaats van op de fan header van de videokaart, aangezien die laatste bij sommige videokaarten, vooral nieuwere die met een PWM signaal de snelheid van de fan regelen, piekvoltages levert welke voor een "clicking noise" kunnen zorgen) en op 7V verdwijnt ook dat windgeruis, en heb je dus gewoon vrijwel geruisloze videokaartkoeling. Indrukwekkend.

De installatie is bijzonder simpel: oude koeler verwijderen, core schoonmaken, nieuwe koelpasta aanbrengen (ik heb zelf Arctic Silver 5 gebruikt, maar de koeler wordt geleverd met Arctic MX-1 koelpasta welke ook zeker goed genoeg zou moeten zijn, mocht je zelf niet over koelpasta beschikken), ATI Silencer 1 erop, schroefjes aandraaien en klaar is Kees. De instructies die erbij worden geleverd zijn ietwat summier en algemeen, maar geven voldoende informatie.

Over de compatibiliteit kan ik niet veel melden, aangezien ik de koeler maar op één kaart heb geprobeerd, maar Arctic meldt zelf dat de compatibiliteit nog wat is verbeterd bij de nieuwe revisie, dus je kunt er vanuit gaan dat hij op 99% van de kaarten waar hij voor geschikt is, gewoon zal passen (mits de fabrikant zich aan het reference design van ATI houdt).

Rest me nog de prijs te vermelden: ik heb 13 euro 90 voor deze koeler betaald, en als je kijkt naar het koelvermogen en de geluidsproductie van deze koeler, is dat gewoon eigenlijk geen geld. Kortom: een uitstekend product voor een bijzonder lage prijs. De zes jaar garantie die Arctic erop geeft lijkt aan te geven dat ze vertrouwen in hun product hebben en dat het met de kwaliteit ook wel goed zit. "Warm" aanbevolen dus! ;)

Heb jij ook een Arctic Cooling ATI Silencer 1 ARC-ATI-1 (Rev. 2)?

Ik heb ook zitten twijfelen tussen de Silencer en de Zalman Vf700 oplossing. Uiteindelijk toch een Zalman gekozen, mede vanwege de hoge mate van compatibiliteit.

Heb em op dezelfde kaart gehad en wordt nu gebruikt op een Asus X800XT PE, ook zonder problemen!

Daarnaast had ik ook de slechte verhalen vernomen en dat heeft bij mij uiteindelijk de doorslag gegeven :)