Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-10RBT (Zwart) Review

Stranger__NL 8 april 2016, laatste update op 14 april 2016, 510 views

Sony MDR-10RBT (Zwart)

Na wat Mediamarkt-testen en 2x een koptelefoon teruggebracht te hebben ben ik bij deze uitgekomen.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Draadloos
  • Speciale aanbiedingsprijs!
  • Bediening
  • Losse kabel mogelijkheid
  • Bouwkwaliteit
  • NCF voor makkelijk connecten met verschillende apparaten

Minpunten

• Zware bas (equalizer iets minder zetten
  • Tijdens laden geen BT (wel audiokabel mogelijk)
  • Microfoon is ok. Net.

Even een korte technische review van deze headset. (ik heb 'm net; maar ben al 2 weken intensief koptelefoons aan het testen). Ik weet inmiddels waar op te letten.

Ik ben bij deze koptelefoon uitgekomen na 3 andere gehad te hebben:
- Senheiser HD 490. Na 20 (!) jaar stuk gegaan. Reden genoeg om te moderniseren :)
- JBL 40BT binnen een week stuk.
- Sony MDR-ZX330BT (Zwart) zat niet lekker op mijn oren.

En nu deze.

In de doos:
Audiokabel Jack-Jack
USB kabel naar microusb (voor opladen)
Een koptelefoon
Mooie draagpouch (ga ik niet gebruiken...)
Handleiding (niet open geweest)
Er zit geen USB adapter bij. Nou denk ik dat iedereen die wel eentje heeft, maargoed...

Enkele dingen die ik nu al kan zeggen na 3 uur gebruik
  • Zit lekker op mijn hoofd. Heeft overal de juiste draai en afstel mogelijkheden.
  • Het connecten naar PC/Telefoon ging eenvoudig.
  • Connecten telefoon ging het zelfs geweldig met NFC. Even tegen elkaar houden en klaar.
  • BT controls zijn degelijk en werken op PC en telefoon vrij natuurlijk. Geen vreemde trippleclicks nodig om terug te spoelen etc...
  • Bruikbare volumeregeling op de koptelefoon
  • Werkt als telefoon-headset; de microfoon houd niet geweldig over. HDvoice hoef je niet te verwachten.
  • Tijdens het opladen gaat BT uit. Als je dan muziek wil luisteren moet je er ook de meegeleverde audiokabel in stoppen.
  • Het geluid is meer dan prima NAdat je in je equalizer de bas ietsje terug hebt gedraaid. Kleine moeite, groot plezier.
  • Geluidslekkage: ja. wel een beetje; niets vreemds of ernstigs.
  • Noise canceling zit er niet op. Maar ik kan niet zeggen dat ik last heb van overige geluiden (collega's/telefoons etc). Voor gebruik in trein/vliegtuig: ietsje harder zetten?
  • Hij kan zachtjes en dan hoor je nog steeds alles
  • En hij kan ook HARD en dan vervormt het niet;
  • Hij kan ook pijnlijk hard; de max BT signaalsterkte en dan de koptelefoon op max dan is het TOO MUCH. Dus ook voor slechthorenden (of wannabees) geschikt }> .
Het BT bereik is goed. Ik kan prima rond mijn computer heen lopen. 10 meter haal ik echter niet. Dat kan aan de BT-ontvanger liggen; ik heb reeds een nieuwe besteld. :)

Waarom heb ik deze gekocht? Waarom nu pas na eerst 2 andere modellen?
Ik vond 'm te duur. De vorige waren onder de 100 euro. Deze was bijna 200 euro bij Mediamarkt. TOT VANDAAG! *De laatste doos* 99 euro.

Dan laat je 'm niet liggen. ;)

Misschien binnenkort meer na een weekje gebruik over:
  • comfort op langere termijn
  • opmerkingen
  • accuduur
  • oplaadtijden
Ik ga genieten.

UPDATE
Zo. Na een paar dagen meer met de koptelefoon gewerkt te hebben een korte update.
  • De accuduur is prima. Ik haal 8 uur zonder problemen. Als hij leeg is kun je bedraad verder.
  • Hij kan met gemak 8 uur op mijn oren zitten zonder problemen. Ik denk dat ik 'm in de winter ga gebruiken voor oorwarmers buiten. Heerlijk.
  • Als je de koptelefoon via BT aanzet dan zie je aan de knipperende lampjes hoe vol de batterij nog is. 1 rode pulse=bijna leeg. 3 = goed vol.
  • _Soms_ hapert de Bluetooth. Dat ligt echter wel meer aan mijn PC/telefoon dan aan de koptelefoon; maar de precieze oorzaak heb ik niet kunnen vinden. Het is i.i.g. wel iets universeels via Bluetooth denk ik. Bij andere koptelefoons en andere apparaten hoor ik dat ook wel eens. Houd daar rekening mee als je dat onoverkomenlijk vindt.Met mijn nieuwe BT4.0 dongle heb ik er een stuk minder last van. Wel als ik wat verder wegloop.
  • Ik mis de ruisonderdrukking niet. De natuurlijke demping vind ik prima. Over straat rijden op de fiets met dit ding vind ik gevaarlijk. Je hoort het overige verkeer veel minder. Zelfs al staat de muziek uit.
Wat had Sony kunnen doen om deze koptelefoon nog beter te maken:
  • Een USB device ervan maken. Zodat tijdens opladen aan een laptop dit apparaat ook gebruikt kan worden via de USb kabel. Met name handig voor de microfoon-functie. Die doet het niet via de stereo-kabel.
  • Bluetooth aan laten tijdens opladen. Dan hoeft er maar 1 kabel in als hij leeg is.
  • Betere microfoon mogelijkheid; Optioneel opzetstukje zodat het als echte headset gebruikt kan worden.
  • Als je de koptelefoon harder zet en hij bereikt de max-setting dan gaat het geluid even helemaal uit en hoor je een piepje. Om daarna meteen op vol volume de muziek weer terug. Een soepele overgang was wenselijk; enkel piepje op de achtergrond ofzo. (kleinigheidje)
euh.....
  • MicroSDkaart-slot erin en een gentegreerde mini-mp3 speler???
  • Hoofdlamp?
  • Zwitsers zakmes?
:P

Heb jij ook een Sony MDR-10RBT (Zwart)?

Ik ben inmiddels ook al een paar maanden een tevreden eigenaar van deze hoofdtelefoon.
In tegenstelling tot wat jij zegt heeft deze geen passieve noch actieve noise canceling aan boord. Zonder dat weet ie al aardig wat geluid buiten te houden, je kunt dat passief noemen maar dat is het "officieel" niet.
Ik gebruik de Sony vooral met BT vanaf m'n receiver. Dat bleek technisch een behoorlijke uitdaging, maar na lang zoeken heb ik daar een oplossing voor gevonden. Verder luister ik er mee vanaf diversen Apple devices. Ik ben het verder helemaal met je eens. een iets te zware bass, maar dat ligt ook sterk aan waar je naar luistert. Overall heel tevreden.

Je hebt er een hele mooie prijs voor betaald hoor !

[Reactie gewijzigd door trebor.ed op 8 april 2016 16:51]

Eventjes afgezien van de review (leuke review trouwens ;) ) Hoe heb je die BT van je receiver gekregen? Ik heb bij de MDR-1ABT en wil deze ook aan de versterker hangen. Hij klinkt te lekker voor alleen mijn telefoon.
Je hebt daarvoor een BT audio transmitter nodig. Waar je goed op moet letten is welke audio codecs deze ondersteund. De Sony MDR-1ABT (ik ben in de gelukkige positie dat ik deze ook mag gebruiken) ondersteund oa aptx. Uiteindelijk ben ik op dit apparaat uitgekomen :

Naast apt-x ondersteund de priva-II ook apt-x low latency maar helaas doet de Sony dat niet. Dit komt waarschijnlijk omdat de Sony BT 3.0 en niet BT4.0 ondersteund. Maar ondanks dat levert dit een bijzonder goede audo ervaring op. De latency is aanwezig, maar verwaarloosbaar en zeker niet storend. Het enige nadeel wat ik heb gemerkt is dat als ik de Sony aan een ander apparaat pair dat ik dit de eerstvolgende keer op de priva ook weer opnieuw moet doen. Ik heb daar nog geen oplossing op gevonden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
De latency is niet direct een probleem, hij zal vooral voor muziek gebruikt worden. Ziet er uit als een goede en betaalbare oplossing (ik zat al te kijken naar een DN-860, die ondersteunt ook LDAC net zoals de MDR-1ABT, maar deze oplossing is 50 euro ipv 500 :P)
Dit is een betaalbare en kwalitatief goede oplossing. Er zullen vast nog wel beter oplossingen zijn, maar die zijn al snel tig keer duurder. Dan moet je ook nog maar afwachten wat voor electronica (weer een kastje met voeding) je daar weer bij krijgt.
De Priva-II is zeer compact en kun je dus overal netjes wegwerken. Als je idd veel audio luistert dan zal de latency minder belangrijk zijn. Let wel op dat je BT receiver en BT transmitter niet door de war haalt. Ik heb nog geen receivers gezien met ingebouwde BT transmitter.
Ik wilde zo'n ding gaan halen voor 3 euro in China :)
eens kijken wat dat brengt :)

Dit is een BT receiver en geen transmitter. Handig als je muziek naar je receiver toe wilt halen maar waardeloos als je daar je Sony aan wilt gaan koppelen. Voor wat ie moet doen is eur 3 dan weer een koopje.
Ik zal dat van die NC even aanpassen.
Ja, die prijs is NIET te kloppen. Ik was eigenlijk eerst aan het kijken naar wat Philipsen... Toen toch maar even langs de andere dozen gelopen en ik kon het eigenlijk niet geloven. Wilde eerste nog aan een medewerker gaan vragen of het wel klopte...

En toen dacht ik... Niks vragen of het klopt... Afrekenen!