Specificaties Actie, Avontuur, Free Roaming, MMO, Shooter-game voor de PS4 - Bekijk alle specificaties

Tom Clancy's The Division, PlayStation 4 Review

Terriongaming 8 april 2016, laatste update op 22 april 2016, 241 views

Tom Clancy's The Division, PlayStation 4

Een prima MMO, die zich afspeelt in een prachtige wereld. Hoewel het spel wat repetitief kan zijn, is het een leuke ervaring voor zowel in je eentje als met vrienden.

Pluspunten

• Prachtige graphics en sfeer
  • Samenspel verslavend
  • The Dark Zone is ontzettend spannend

Minpunten

• Vijanden zijn kogel sponsen
  • Bugs en glitches kunnen speelplezier bederven
  • Kan wat repetitief zijn

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Het heeft bijna drie jaar geduurd voordat we dan eindelijk met The Division aan de slag konden. De game werd als een verrassing aangekondigd tijdens de E3 van 2013 en kende tussen aankondiging en release tijden van grote hype, maar ook tijden dat we haast vergeten waren dat de game überhaupt in ontwikkeling was. Boyd en Joey zijn op pad gegaan om te kijken of zij erachter konden komen wat er precies in New York gaande was.

Grafische downgrade?

Laten we dan maar meteen beginnen met een van de punten die we de afgelopen jaren het meest voorbij hebben zien komen omtrentThe Division. Sinds het debacle met Watch_Dogs, werd ook de MMORPG van Ubisoft beschuldigd van een downgrade in de graphics. Ja, de grafische downgrade is zeker te zien in vergelijking met de video’s van de E3. Hoewel dit wellicht teleurstellend kan zijn voor een groep gamers, moet ik hierbij wel toevoegen dat het spel er nog steeds fenomenaal eruit ziet. De stad ademt sfeer, de weersomstandigheden slaan om van een zacht zonnetje naar een stevige sneeuwstorm en de stad is tot de nok vol met de kleinste details.

New York is getroffen

Een van de redenen dat ik dit spel ben blijven spelen, is toch het verhaal. Alhoewel het niet veel om het lijf had, gebeurde er toch wel steeds iets waardoor ik toch steeds meer wilden gaan verkennen. Het begint eigenlijk net voordat je op pad naar New York gestuurd wordt. Je maakt deel uit van de tweede groep die naar de stad is gestuurd, aangezien de eerste groep geen teken van leven meer geeft. Het geeft een erg onheilspellend beeld van wat er zich gaande is en vooral heeft gehouden.

New York is namelijk door een virus getroffen. Deze lijkt dezelfde symptomen van de waterpokken te hebben, maar is echter wel degelijk dodelijk. De overlevenden proberen niet alleen alles eraan te doen om niet besmet te raken, ook staan er groepen op die niet veel goeds in gedachten hebben. Zij nemen hele delen van de stad over en maken het de JTF (Joint Task Forces) erg moeilijk.

Naast het verhaal biedt de game ook erg veel diepgang in de vorm van telefoons die op de grond liggen en gesprekken bevatten tussen personen die tijdens het uitbreken van de virus en de opkomst van de groeperingen in de stad bevinden. Ook de ECHO’s (camera opnames en beelden van gebeurtenissen, die vaak ook informatie over bepaalde personen met zich meebrengt) en de data die JTF officieren rondom de stad hebben laten liggen, geven een heel interessant beeld van wat er zich allemaal plaats heeft gevonden. Ik moet ook zeggen dat dit de speurtocht erna (voor de trophy’s) alleen maar ten goede komt.

Wel vind ik het persoonlijk jammer dat het verhaal niet erg sterk verteld wordt; er zijn weinig cutscenes te vinden in het spel en het verhaal eindigt nogal abrupt, zonder een nette afsluiting van het verhaal. De verschillende bewijsmaterialen in de vorm van teksten en korte filmpjes zijn wel erg goed gedaan, wat je meer in de omgeving en de situatie trekt.

Cover-based shooter met MMO-elementenn

The Division is qua gameplay een third person shooter, waarin het cover-to-cover systeem (vooral in het begin) erg belangrijk is. Rambo-figuren zullen keihard afgestraft worden door de soms brute vijanden. Zodra je eenmaal wat hoger in level bent dan je tegenstander, zul je merken dat je steeds machtiger gaat voelen en ook wat makkelijker de vijanden aan kunt, maar dat wil gelukkig niet zeggen dat je alsnog de oorlogsmachine kunt uithangen. Het spel speelt heerlijk: het cover-systeem is goed doordacht, de wapens klinken allemaal heerlijk en het voelt lekker om een vijand om te leggen. De verschillende skills brengen ook meer diepte in het spel, al hadden dit er wel iets meer mogen zijn.

Verder kan het spel op sommige momenten inderdaad meedogenloos zijn. Vooral de “cleaners”, die rondlopen met vlammenwerpers, zullen je in het begin keer op keer weer ombrengen. Verder zijn bazen en speciale vijanden echte kogel sponsen, waar je zelfs met meerdere mensen minutenlang kogels in moet knallen om ze het loodje te laten leggen. Dit kan voor sommige spelers wat krom overkomen, aangezien The Division juist zo’n realistische uitstraling heeft.

De MMO-elementen heeft gelukkig ook zijn goede kanten. Niet alleen jouw personage en diens vaardigheden en talenten zullen groeien ook je wapens zullen steeds sterker zijn of kun je voorzien van mods waardoor ze nog sterkere aanvallen hebben of je personage gebalanceerd kan blijven schieten. Daarnaast is het ook mogelijk om wapens, gear en zelfs mods te craften.

Samenspel is een van de sleutel tot succes

De hoofdmissies speel je doorgaans met drie andere personen en dat vond ik voordat ik eraan begon toch best spannend. Ik moest denken aan hoe de groepen in andere shooters altijd uitliepen tot ‘ieder voor zichzelf’. Gelukkig merkte ik al snel dat dit bij The Division beter werkte, ver boven mijn verwachtingen zelfs. Ik heb in een team gezeten met Franse,Chinese, Japanse en Amerikaanse gamers en toch voelde ik me bij de meeste keren toch dat het teamspirit erg hoog lag. Ik kan me eigenlijk maar een keer herinneren dat een teamgenoot echt niks deed, maar ik had toen ook het idee dat diegene niet in de gaten had dat hij/ zij de missie al begonnen was of dat er nog gewacht werd op nog meer kandidaten voor de missie.

Tel daarbij op dat de verschillende skills ook ter ondersteuning kunnen zijn voor je teamgenoten. Zo ben ik zelf een ‘support’-personage, waarbij ik mijn teamgenoten met een speciale boost ze kan laten genezen, meer aanvalskracht en meer verdediging als ze schuilen. Tevens heb ik een mobiel schild, dat ik overal kan plaatsen en plek biedt voor twee personen. Ik merk wel dat bazen in het spel erg gemakkelijk zijn uit te schakelen in een groep, zolang je zijn soldaten maar eerst opruimt. De A.I. heeft niet echt een antwoord op vier verschillende soldaten die op hem inpompen en kan dan ook tot hilarische situaties leiden. Al met al brengt het samenwerken in the Division naar mijn mening het spel naar een hoger niveau.

Upgrades en levelen

Om te beginnen met het virus te bestrijden, dient er eerst een eigen hoofdkwartier opgebouwd te worden. De beginselen ervan zijn gestationeerd in een oud postkantoor en het is aan jouw de taak om deze dusdanig te upgraden dat er een strijd tegen zowel de virus als de bendes geleverd kan worden. Je hoofdkwartier is voorzien van een technische, medische en beveiligingsafdeling en het upgraden hiervan resulteert weer in betere vaardigheden, talenten en mods voor je personage.

Door middel van speciale missies te spelen, kan je punten verzamelen om deze upgrades door te voeren. Ook de hoofdmissies geven je punten in deze afdelingen; blauwe missies geven je punten voor de beveiligingsafdeling, de groene missies geven je punten voor de medische afdeling en de technische afdeling krijgt punten door het spelen van gele missies.

Enigszins jammer is dat je geen keuze hoeft te maken: het is een kwestie van alle punten verzamelen, wat je tegen het einde van het spel wel hebt gedaan. Het voordeel hiervan is wel dat je jouw personage ten aller tijden kan aanpassen op de speelstijl van jouw team. Wat hierbij wel tegenwerkt, is het end-game level systeem: als je het hoogste niveau hebt bereikt (level 30), zal je alleen via je gear je stats nog kunnen verbeteren. Dit doet mij zeer denken aan Destiny, dat hetzelfde systeem hanteert. Ik was er persoonlijk niet zo kapot van toen en dat is bij The Division niet anders; ik wordt geforceerd andere gear te dragen met een mindere armor rating, alleen omdat ik dan meer punten krijg in mijn stamina? Ik vind het persoonlijk wat limiterend, maar als jij hier niet zo over denkt dan voorzie ik verder geen problemen.

Ik moet daarin wel eerlijk toegeven dat ik nogal gebalanceerd speel, maar je punt wel begrijp. Ik had tot op het laats twee wapens die ik helemaal van punt tot teen gemod had en deze eigenlijk erg goed in mijn straatje paste, maar doordat ik betere kon krijgen ze weer weg moest doen. Gelukkig kun je wapens wel razendsnel strippen en je mods ervoor over zetten op de volgende wapen, maar het blijft inderdaad wat gelimiteerd.

End-game content

Je zal al snel tegen het einde van het spel aanlopen, waarbij je maximaal level 30 kan worden. Gelukkig heeft The Division genoeg onderdelen om je bezig te houden na de laatste missie. Zo kun je missies opnieuw spelen op twee hogere niveaus(hard en expert), waarbij je betere gear krijgt naarmate het niveau hoger is. Daarbij krijg je ook dagelijkse en wekelijkse missies, dat in principe herhalingen zijn van al gespeelde missies (wat lui, naar mijn idee). Tevens worden er incursions toegevoegd in april, wat te vergelijken is met ‘raids’ in MMORPG’s.

Ik vind het een wat makkelijke manier waarop Ubisoft met de end-game content is omgegaan, maar het geeft je echter ook wel even de tijd om na alle hectiek even de stad wat verder te onderzoeken, even de laatste telefoongesprekken op te zoeken of de laatste tapes van de drones te verzamelen, voordat we aan de slag kunnen met de Incursions.

The Dark Zone

Dit is toch wel waar het spel straalt; de PvP-zone in The Division. Dit is een speciaal afgezet gebied, waar de regels niet meer gelden. Hierin kan je jouw Dark Zone-level verhogen (tot level 99) en betere gear vinden. Je zult hier zowel A.I.-tegenstanders als andere spelers tegenkomen, waar je tegen kan vechten of mee kan samenwerken. Iedere speler kan jou op elk moment doden, maar dit maakt ze tijdelijk een ‘rogue’; hierdoor worden ze een doelwit op de radars van alle spelers in The Dark Zone en zal het doden van zo’n speler extra veel Dark Zone Credits en Dark Zone XP opleveren. Een rogue zijn kan echter ook belonend zijn, voor twee redenen.

Allereerst kan je spullen stelen die andere spelers verzamelt hebben, door ze te doden. Alle items dienen namelijk per helikopter uit het gebied gehaald te worden, alvorens ze in jouw bezit zijn; je kan ze dus niet zomaar door de voordeur meenemen. Hiervoor moeten ze wel op speciale landingsplaatsen een helikopter oproepen, dat ook op de radars van alle spelers wordt vermeldt. Als rogue heb je dan natuurlijk de ideale situatie om spelers met items om te leggen, of te wachten totdat de A.I. dat heeft gedaan. De tweede reden om rogue te gaan, is omdat je wordt beloond met XP en Dark Zone credits als je jouw tijdelijke situatie overleeft. Ben je bijvoorbeeld gemarkeerd als rogue voor twee minuten en je bent na deze tijd nog niet dood, dan krijg je deze beloning. Je kan je dus wel voorstellen wat een spannende en paranoïde sfeer er in The Dark Zone hangt.

Verre van perfect?

The Division had voor de release nog maar een hoop te bewijzen. De hype rondom de game kende voor de eerste bèta wel zijn een van zijn hoogtepunten, maar het resulteerde toch in dat de open bèta door meer dan 6 miljoen gamers gespeeld werd. Ik moet zeggen dat ik alleen het eerste voorproefje heb gespeeld en liet destijds ook weten dat ik wel degelijk uit keek naar de release. Nu ik de volledige versie heb gespeeld en in vele dingen behoorlijk positief ben, kan ik het natuurlijk niet laten om ook de wat mindere punten van de game aan te duiden.

Zo heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik geen zijmissies meer kon spelen. Ik kon ze wel lokaliseren, maar ik kon ze gewoonweg niet beginnen of de opdrachten uitvoeren die nodig waren om de missies te voltooien. In een missies diende er een JTF-officier aangesproken te worden, wat dus niet lukte en in een andere moest ik weer een scanner zoeken, die er gewoonweg niet was.

Ook heb ik tijdens missies vele bugs en glitches gezien, de een die erg storend was, maar ook mindere ergere, zoals het niet kunnen zien hoeveel schade je bij een vijand aanricht. Ik ergerde me wel aan een bug die ervoor zorgde dat een bepaalde lift niet naar beneden kwam, waardoor ik samen met een teamgenoot niet verder kon of de bug die er in eerste instantie voor zorgde dat ik niet bij de laatste missie terecht kon komen. Gelukkig biedt het restarten van de game of het ‘opnieuw spelen’ van de missie wel uitkomst, maar het is toch jammer dat er zulke fouten nog in de game kunnen zitten.

Een prima MMO

The Division is eigenlijk wel een behoorlijk vermakelijke game. Voordat je bij de end-game content bent en de Dark Zone helemaal door bent, ben je wel ruim 30 uur bezig, om nog maar te zwijgen over het verzamelen van de diverse items die in de stad verspreid liggen. Ondanks dat de game niet echt diepgaand is qua verhaal en zo af en toe wat kort door de bocht aanvoelt, hebben wij ons zeker met deze game vermaakt. We kijken dan ook erg uit na wat de Incursions en de uitbreidingen van de game te bieden heeft.

Heb jij ook een Tom Clancy's The Division, PlayStation 4?