Sony SBH70 (Zwart) Review

landcross 1 april 2016, 528 views

Sony SBH70 (Zwart)

Prima stel oortjes voor een redelijke prijs.

Pluspunten

• Zitten erg comfortabel
  • Geluidskwaliteit is redelijk (voor dit type oortjes)
  • Prijs is best aardig
  • (Spat) waterdicht
  • Geen Bluetooth verbindingsproblemen gehad

Minpunten

• Accuduur had iets langer gemogen
  • NFC zit aan de 'verkeerde kant'
  • Rubberachtige materiaal is een stofmagneet

Ik zocht al een tijdje naar een paar bluetooth oortjes voor gebruik tijdens het treinreizen, fietsen etc. Echter, zo goed als alle bluetooth oordopjes zijn van het in-ear type, maar ik houd totaal niet van de 'in-ear' type oordopjes (met zo'n rubbertje). Dus toen ik deze eenmaal zag, was ik dolblij met Sony. :)

De geluidskwaliteit is best aardig. Meestal heb je met in-ear type oordopjes een betere geluidsweergave en vooral ook een betere bas. Ik vind de bas ook wel een tikje aan de lage kant, maar dat wist ik van tevoren al; ik heb bewust gekozen voor dit type dopjes. Voor dit type oordopjes in deze prijscategorie, ben ik zeker tevreden.

Het comfort is verder uitstekend. In eerste instantie vroeg ik me af of zo'n halve ketting in m'n nek niet gaat irriteren, maar dat blijkt reuze mee te vallen. De hele constructie is z licht, dat je het niet of nauwelijks merkt. Wat je wl merkt is dat je niet meer in de knoop raakt met stekkertjes die naar je telefoon lopen en dergelijke; super handig (zeker tijdens het lopen/fietsen/etc.)!

De materiaalkeuze zorgt wellicht voor een lichte constructie, maar het rubberachtige materiaal is wel een gigantische stofmagneet. Na een uurtje dragen zit het onder de stofjes uit je kleding, jas, haar, nek. Het is er wel zo weer afgeveegd, maar het ziet er niet uit.

Een ander klein minpuntje vind ik dat NFC aan de 'verkeerde' kan zit. Ik ben groot fan van Sony's keuze om in zo veel mogelijk producten NFC te stoppen (het kost immers een drol en voegt wel veel gebruiksgemak toe). De NFC werkt ook hier uitstekend, maar het zit aan de binnenkant. Nu moet ik eerst m'n telefoon tegen de oortjes aanhouden voordat ik ze omdoe, terwijl als de NFC aan de buitenkant zat, had ik ze om kunnen doen (of houden) en alleen m'n telefoon even 'in m'n nek leggen' om te verbinden. Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd ;) Het is hoe dan ook maar een kleine minpuntje.

Verder vind ik het ook een aardige toevoeging dat de oortjes waterdicht zijn. Ik heb het verder niet uitgetest, maar (zeker voor de prijs) vind ik het een zeer handige toevoeging. Als het een keer regent op de fiets kan ik ze gewoon blijven gebruiken. Het model boven deze (de SBH-80) is niet waterdicht.

Als laatste nog de accuduur: op zich niet slecht, maar het had zeker beter gekund. Volgens Sony gaat de accu ongeveer 6 uur mee met muziek luisteren. Dat klopt ongeveer wel, misschien nog een tikje langer. Op zich is er niets mis mee, maar persoonlijk had ik een iets langere accuduur wel fijn gevonden. Aan de andere kant, de constructie zou dan ook meer gaan wegen. De accu is overigens wel snel opgeladen: in ongeveer 30 minuten.

Al met al zeker een goed stel Bluetooth oordopjes. Als je (zoals ik) niet van in-ear dopjes houd, is dit haast de enige optie die je hebt. En zeker geen slechte optie. Vind je in-ear oordopjes niet erg, dan zou ik zeker nog even verder kijken (vooral wegens de voordelen van dat type oordopjes en niet zozeer vanwege dit product op zich), maar zelfs dan is dit zeker geen miskoop.

Heb jij ook een Sony SBH70 (Zwart)?