Coollaboratory Liquid Ultra (1g) Review

Kalix 1 april 2016, laatste update op 1 april 2016, 465 views

Coollaboratory Liquid Ultra (1g)

Gisteren mijn 4770K voorzien van Liquid Ultra als vervanging van de Noctua NT-H1 die er tot nog toe op zat. De koelprestaties i.c.m. mijn H60 vielen me nog al tegen met NT-H1. Lees de uitgebreide tekst voor het resultaat.

Pluspunten

• Perfecte koelprestatie
  • Genoeg voor twee applicaties
  • Geleverd inclusief cleaningkit en kwastjes

Minpunten

• Iets duurder per applicatie
  • Geleidende pasta
  • Niet toepassen op Alluminium!!!

Koelvermogen Score: 5
Gisteren mijn 4770K voorzien van Liquid Ultra. De kit die ik gekocht heb bevatte een cleaning set en een spuitje met meer dan de aangegeven 1g.

Ik had tot nu toe altijd Noctua NT-H1 of Arctic Silver 5 gebruikt. Deze pastas zijn wat dikker dan de Liquid Ultra die zijn naam wel eer aan doet.
Om het verschil te meten heb ik de temperatuur voor en na de repaste gemeten met een Prime95 sessie op stock snelheid. De oude paste liet het me niet toe om verder dan 3,7Ghz over te klokken zonder regelmatig boven de 90 graden uit te komen. De NT-H1 heeft er hooguit een half jaartje op gezeten.

Ik heb mijn 4770k gedelid en had to gisteren op beide plaatsen NT-H1 zitten. Misschien niet de beste keuze.

De gemiddelde temperatuur tijdens Prime95 met NT-H1 was 82 graden.

Na het schoonmaken en licht lappen van het koelblok van mijn H60 en de shield van mijn cpu heb ik de Liquid Ultra aangebracht. Zoals op de handleiding staat aangegeven het kwastje gebruikt om het uit te smeren. Om er voor te zorgen dat ik geen sluiting kan krijgen op de cpu onderdeeltjes heb ik deze met nagellak gecoat.

De gemiddelde temperatuur tijdens Prime95 met Liquid Ultra was 65 graden.
Dit resultaat vind ik verbluffend. Ik had eerlijk gezegt nooit verwacht dat dit spul zo veel verschil zou maken.

Op de verpakking staat trouwens met koeienletter vermeld dat het niet geschikt is voor alluminium koelers. Als je toch zo stom bent om dit te negeren dan zal het spul inderdaad je koeler corroderen.

Heb jij ook een Coollaboratory Liquid Ultra (1g)?

Toepassing op aluminium is toch geen minpunt als dit duidelijk staat vermeld?
Misschien is het nog een aardig idee om te vermelden hoelang de vorige koelpasta al op de cpu zat, dit heeft namelijk ook invloed op de prestaties, en misschien zat er wel iets mis met de montage want 90 graden is wel enorm hoog op die snelheid. Dit haal ik nog niet een op 4.5 Ghz. Nu gebruik ik wel de H100 maar met langzamer draaiende fans.(en die noctua koelpasta, die er inmiddels al erg lang onder zit).

Sowieso loopt de vergelijking een beetje mank omdat de cpu en koeler nu ook nog gelapt zijn. Waardoor moeilijk eenduidig valt te concluderen wat nu het meeste heeft gedaan.

Buiten dat zijn het wel nette resultaten.
Even toegevoegd. De oude pasta zat er maximaal een half jaar op. Ik heb eigenlijk geen idee of dat heel lang is.

Het lappen kan inderdaad ook meetellen in de verbetering die ik meet, alhoewel ik moet zeggen dat dit nog niet optimaal gedaan is hoor. Wel hoogglanzend, maar geen spiegel zoals ik wel eens op foto's zie. Daar heb ik het materiaal niet voor.
Een half jaar is helemaal niet lang, die koelpasta zou dan nog optimaal moeten presteren.

Verder zijn er net zoveel discussies als foto's over het spiegel of mat aspect van lappen. Daar zou ik me dus niet al te druk om maken, vlak is vaak al een verbetering. En er zijn eigenlijk gen betrouwbare bronnen die kunnen aantonen dat een spiegel inderdaad beter koelt.
Coaten met nagellak? Kan dat met elke nagellak?
Zolang er geen geleidende deeltjes in zitten voor glitter of parelmoer effect. De warme is in ieder geval geen probleem.
Oké, bedankt! Nooit geweten maar misschien wel handig i.v.m. het in elkaar zetten van mijn oude laptop.