Mpow Armor Plus bluetooth speaker Review

mission 31 maart 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 535 views

Mpow Armor Plus bluetooth speaker (Product volledig gesponsord)

De speaker wist mij aangenaam te verassen, dit is een van de beste speakers die ik heb getest. Alleen net als met bijvoorbeeld de Armor speaker mis ik net dat beetje extra.

Pluspunten

• Enorme laagweergave
  • Enorme accu
  • voelt uitstekend en ziet er uitstekend uit
  • redelijk bestand tegen water
  • verpakking ziet er erg gelikt uit
  • Gebouwd als een tank

Minpunten

• meldingen wat vaag
  • klepje doet zijn werk te goed
  • geen lus maar een los stukje touw
  • meldings tonen wat lomp
  • klinkt niet zo goed als sommige andere speakers in deze prijsklasse
  • Outdoormodus is ruk

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na twee andere speakers van het bedrijf Mpow getest te hebben was ik eigenlijk wel benieuwd hoe hun nieuwe top model zou zijn; zouden de minpuntjes van de andere speakers hier opgelost zijn, of is er hier iets anders wat opvalt?

De verpakking

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de verpakking, het is echt een stoere uitnodigende doos welke ook goede hoop schept voor de kwaliteit van de inhoud.

Met op de achterkant een soort van tear-down van de speaker:

zoals je ziet zit er een deuk in de doos maar de speaker is zo stevig verpakt dat dit niet uitmaakt.

In de verpakking vinden we naast de speaker een doosje met hierin een touw en een beschermhoes en daaronder liggen een usb kabel en aux kabel en een handleiding.

Voor een speaker van tegen de honderd euro (en de website die spreek van een handstrap welke ''very convenient to carry this speaker everywhere.'' moet zijn) had ik alleen niet verwacht dat ik zelf de knoop in het touw moest leggen. Nu vind ik dit niet direct een groot probleem, maar de fors goedkopere Armor speaker komt met een netjes afgewerkt lusje aan de speaker, dus ik had voor het geld wel iets meer verwacht.

Gebruik

Met open maken kon ik een glimlach niet onderdrukken, en zodra ik de speaker in mijn handen had was de eerste gedachte meteen "wauw".

De speakers is erg zwaar maar ook gebouwd als een tank. De grill en achterkant zijn gemaakt van stevig metaal, aan de voorkant voorzien van de merknaam. Alles wat geen grill is heeft een rubberachtige coating (precies die coating die ik op de Armor mis) en de grilles zijn voorzien van een stevige metalen ring om de buitenkant. De knoppen zitten lichtjes verdiept in het rubberen geven een lekker duidelijke feedback als je ze indrukt.

De speaker zelf is voorzien van twee acht watt speakers, een 5200mah accu waarmee je ook je telefoon met 2A kan opladen. Verder moet de speaker een "Vibration Piaphragm" maar ik heb werkelijk geen idee wat dit is en google kent het ook niet. Google komt wel met de suggestie voor een Diaphragm en dit schijnt wel iets met akoestiek te maken te hebben. Toch maar eens tijd om zelf te kijken wat er aan de achterkant zit.

Aan de voorkant geen verassingen, de twee speakers en het ledje.

Maar dan, als het klinkt als een subwoofer, eruit ziet als een subwoofer en voelt als een subwoofer, dan is het een subwoofer. Ik weet niet of dit is wat Mpow bedoeld met "Vibration Piaphragm" of dat iemand vergeten is te vertellen dat het ding een subwoofer heeft maar het is wel typisch.

Het valt ook op hoe zwaar de grilles zijn, dus maar even op de weegschaal gelegt.

de speaker zelf is overgens ook geen lichtgewicht, het lieve ding weegt 1,15 kilo volgens de weegschaal.

Ik heb de speaker niet verder uit elkaar gehaald wat het lijkt erop dat de rest verlijmd is. Niet gek want de speaker heeft een ipx5 rating en rent dus niet gillend weg zodra hij water ziet.

Dan kom ik bij een redelijk irritant minpunt. Maar eerst even positief, alles zit achter een klep. Alleen de klep zelf is een ramp;

Er is een inkeping om de klep open te maken maar deze inkeping zit niet aan de rand maar net erachter. dus zelfs met nagels en bruut geweld krijg je de klep niet open. Om de klep te openen moet je een nagel of vingertop onder een rand zetten en dan kun je zonder moeite de klep openen. De klep word goed op zijn plek gehouden en de klep heeft twee uitsteksels die in de oplaad en aux poort vallen, zodat de klep steviger zit en de usb en aux poort beschermt worden tegen water. Al zou voor perfecte waterbescherming ook de andere usb poort een dop moeten hebben. Verder zitten onder de klep vier ledjes die in stappen van 25 aangeven hoe vol de accu is.

De speaker komt met 75% accu lading uit de doos dus ik zag geen reden de speaker direct op te laden, dit heb ik gelukkig ook niet gedaan want het volledige opladen na 2 uurtjes testen was ruim 14 uur.

De speaker gaat aan na 2 seconden op de powerknop te drukken. Overgens is eenmaal kort op de powerknop nodig om de accu lading ledjes te laten oplichten. De speaker geeft duidelijk aan dat hij aan gaat al gaat dit wel met een bugje; Een vriendelijke stem zegt vrij hard "ower on", ja dat zou "power on" moeten zijn, maar dat is het dus niet. Daarna klinkt er een vrij luid geluidje en de speaker gaat meteen in pairing mode. Dit is reuze handig en mis ik ook op de andere Mpow producten die ik getest heb. Nu hoef ik voor een nieuw apparaat enkel even het huidige apparaat uit te zetten en meteen gaat de speaker weer in pairing mode.

Ik had mij al een beetje in andere reviews verdiept om te kijken wat ik verwachten kon. Zo wist ik ook dat de speaker een Indoor en Outdoor modus heeft. Uit de doos is de speaker in Outdoor mode wat inhoud dat er geen bass meer is en de hoge tonen belachelijk schel worden. Die modus had van mij wel achterwege gelaten mogen worden, want ook buiten klinkt de Indoor modus veel beter. De Indoor modus is eenvoudig in te schakelen door een keer kort op de meest rechtse knop te drukken. Deze knop is ook voor opnemen en weigeren van telefoon gesprekken overgens.

Voor ik verder ga over het geluid ga ik eerst even typen over de accu. De accu is zoals gezegt 5200mah en deze is goed voor tegen de 22 uur speeltijd, dit klopt wel aardig, al heb ik de accu nog niet leeg weten te krijgen want na 3 dagen gebruik zit ik nu nog op minimaal 75% (vier ledjes). De accu kan ook met 2A een ander apparaat opladen, Als powerbank dus. Op andere Mpow speakers vond ik deze functie eigenlijk maar matig. Die konden niet muziek spelen en laden tegelijk en de poorten waren niet sterk genoeg om een redelijk high end toestel (note 3) op te laden.

Maar ik ben aangenaam verrast door deze speaker, Niet alleen is de poort met 2A sterk genoeg om daadwerkelijk stroom in het ding te krijgen, ondertussen gaat de muziek gewoon door! En dan word de powerbank functie ineens een nuttige en geweldige toevoeging.

Het geluid

De speaker is behoorlijk goed in staat een ruimte te vullen met geluid, als ik de speaker ergens in een hoek zet dan valt het niet op dat er ergens een klein speakertje staat te spelen. De bass is erg sterk, niet goedkoop bonkend, maar gewoon strak. En geeft genoeg diepte om een kamer te vullen.

De hoog en middentonen zijn ook goed in orde, en perfect in evenwicht met de bass. Het hoog komt echter net een klein tikje te kort. Het geluid in het algemeen is gewoon goed, en ik heb geen enkele andere speaker gezien in dit formaat die zo'n sterke laag weergave heeft.

Echter klinkt de speaker niet zo goed als andere speakers die rond de honderd euro zitten. (zoals bijvoorbeeld de Samsung level box).

De speaker gaat ook behoorlijk hard, met gym de zaal vullen is geen enkel probleem en ook op maximaal volume is er geen sprake van vervorming. Echter had ik aan het formaat en gewicht van de speaker wel een klein beetje meer volume verwacht, maar waarschijnlijk zit een groot deel van het gewicht in de metalen behuizing en de accu.

Een ander klein detail is dat de speaker wat slecht reageerd op een equaliser zoals bijvoorbeeld op mijn telefoon. Bij aanpassen gebeurt er of niks, of het algehele geluid word zachter. Nu scheelt het dat de speaker prima geluid geeft dat geen aanpassen nodig heeft, maar bijvoorbeeld de laptop die ik meeneem op vakantie heeft een wat matige geluidskaart en daar had ik met een equaliser wel winst kunnen behalen.

Zo is het handige handvat (handige handvat, het had een Suske en Wiske titel kunnen zijn :) ) niet meer dan een stuk touw, de meldingen klinken half en te hard en en de Outdoormodus is gewoon ruk.

De speaker is te koop voor 94 dollar, opzich een nette prijs maar ik vind de speaker persoonlijk meer 60 a 70 dollar waard.

Heb jij ook een Mpow Armor Plus bluetooth speaker?