Asus GeForce PCX 5900 128MB, Extreme N5900 (PCI-e, DVI) Review

Saturnus 29 september 2006, 4.174 views

Asus GeForce PCX 5900 128MB, Extreme N5900 (PCI-e, DVI)

Pluspunten

• Prima home/multimedia oplossing
  • Veelzijdige adapter
  • Mooie vormgeving/inrichting van kaart
  • Ventilator is verlicht met blauwe LED
  • Niet zo dik (formaat)
  • Weinig geluid bij gebruikt van 'SmartCooling'

Minpunten

• Te langzaam voor de nieuwste games
  • Kan (standaard) geen geheugen overklokken
  • De kaart is lang
  • Fanspeed niet hardwarematig te veranderen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Eerste gezicht en samenvatting
Op het eerste gezicht een prima kaart, het zou een kantoor of home pc oplossing kunnen zijn, maar iets te langzaam voor de echte games. Cossacks 2 bijvoorbeeld, als er minder dan 2000 mannetjes op het veld staan gaat het prima, maar worden het er meer en bewegen ze ook nog eens...ja, dan kan je beter stoppen met het spel. Een lichte First Shooter zoals Deus Ex: Invisible War (zit bij de kaart) gaat nog prima. Savage: The Battle for Newerth is ook leuk :P. Ook MechWarrior 4 Mercenaries doet het zeer goed. De demo van Need for Speed Most Wanted doet het ook prima, dus kan je er van uitgaan dat het echte spel ook geen probleem is. Als je wilt overklokken is dit een goede kaart maar het kan alleen door de BIOS te modden, tenzij je alleen de GPU wilt opvoeren.

De Kaart, fysiek
Het is een erg lange kaart! Hij gaat net niet over de chipset fan heen. De dikte is gelukkig weer weinig. Ik vind het ontwerp (persoonlijke mening denk ik) er mooi uitzien, veel 'zilver,' en een mooie blauwe LED in de fan.

Featureset
Je krijgt meegeleverd: een adapter voor TV In/Uit en S-VHS en Composite. Waarmee je vele mogelijkheden hebt voor het aansluiten van randapparatuur. Daar had ik problemen mee, ik moest mijn monitor van de D-Sub via de DVI adapter (die het dus weer D-Sub maakt) aansluiten op de DVI poort om een kloon van het beeld mogelijk te maken. Dus meegeleverd wordt ook nog een DVI naar D-Sub, voor als je 2 schermen wilt aansluiten, want er zit standaard al 1 D-Sub op. Maar al met al vind ik dit zeer uitgebreid! De kaart ondersteund tot 2048x1536, dat is bijna altijd standaard, jammer genoeg heb ik maar een 15 inch 1024x768 beeldscherm en kon ik dit dus ook niet uitproberen. De kaart heeft 128MB geheugen, dat is genoeg voor deze kaart anders krijg je goed geheugen met een (in vergelijking met andere kaarten) slome GPU, en zou de prijs ook weer � 15 hoger zijn.

Overklokbaarheid
Overklokken valt wat tegen; Asus heeft het memory van de kaart gelockt, wat inhoud dat je het geheugen niet kan overklokken, gelukkig kan de GPU nog wel geoverklokt, ik kreeg hem tot 456, daarna werd hij erg instabiel, maar dan is hij toch nog 21,6% geoverklokt...je kan een andere BIOS op de kaart zetten zodat je het memory daarna wel kan overklokken...hier zit natuurlijk enig risico aan. Ik heb een BIOS bewerkt met NiBitor en de standaardwaarde van 375/700 veranderd naar 443/822. Hierna is het om de een of andere reden niet mogelijk om de kaart softwarematig verder te overklokken, wat erg jammer is want ik denk dat hij wel 456/840 3DMark stabiel is, dat betekend dus bij elke Bench de BIOS omwisselen.

Modbaarheid
Ja, die BIOS dus; maar geld uitgeven aan deze kaart om er bijvoorbeeld een stillere koeler op te zetten is niet verstandig. De prijs voor de koeler is al bijna 1/4 van de prijs die je voor de kaart betaald.

Warmte- en geluidsproductie
De temperatuur van de kaart blijft erg laag, zelfs stressed. Idle is hij 42/38. Ik heb niet veel verschil gezien tussen idle en stressed, misschien 7-10 graden�meer niet. En zelfs als je de optie inschakelt om pas bij een hogere temperatuur de Fan sneller te laten draaien (dat heet SmartCooling) steeg de temperatuur ook nauwelijks. Toen was het ongeveer 48/42 dus 4 graden meer. Dat SmartCooling aanzetten is absoluut aan te raden want er komt behoorlijk wat geluid van de fan af. Het probleem is alleen: dit is softwarematig dus elke keer in Windows moet je het programma opstarten. Dat SmartCooling zit ingebouwd in de Asus tool: SmartDoctor.

Meegeleverde software en games
Die software van Asus: 'SmartDoctor' is wel een aardige extra, maar overklok opties heeft hij bijna niet; er is een schuif om de core en het geheugen te overklokken maar als je het geheugen opvoert word de kaart juist VEEL slomer, omdat hij dus gelockt is...waarom die tool toevoegen als het geheugen toch gelockt is?
Er zit nog meer software bij: 1. GameLive Show, 2. Video Security, 3. GameFace Messenger, 4. Game Face Live. Die software heb ik niet geprobeerd, maar de naam zegt het meestal al: 1. je spel live uitzenden, 2. Video bewaking online, 3. In de game chatten, 4. Ik dacht het zelfde als #1 alleen dan de oude versie, met dus een andere naam.

Je krijgt ook een paar (oude) games voorgeschoteld. Ik heb Deus Ex Invisible War (uit)gespeeld, het is een zeer goed spel, een beetje first-shooter, actie en licht RPG. Battle Engine Aquila is ook wel aardig, het heeft wel wat van StarWars denk ik, alleen dan wat meer kleur :P. GunMetal nog niet geprobeerd. En een stuk of 6 demo's waar je eigenlijk niets aan hebt, ik vond het dan ook erg onzinnig van Asus om die erbij te doen.

De scores als aanvulling op Prestaties en Overklokbaarheid
Standaard (ongeveer):
3DMark03: 5400
3DMark05: 1000

Na mijn overklok resultaten:
3DMark05 - 1227
3DMark03 - 6531

~[Links]
Hier werd ik geholpen door 'Jimmor' om de BIOS te modden:

Hoe moet ik een kaart flashen?:

Gemodde BIOSsen van de PCX5900 Serie:
---EIGEN RISICO---

Kaart buiten gebruik; raak nooit een bloed hete chip aan met sweeterige vingers.

Heb jij ook een Asus GeForce PCX 5900 128MB, Extreme N5900 (PCI-e, DVI)?

Een hele mooie survey.
Zo hoort hij te zijn .

Voor deze kaart hele mooie resultaten al zeg ik het zelf.
Ik denk als je je geheugen nog eens 512Mb bij zet dat je in 3DMark05 nog wel verder kom.
ik denk het niet, 512 is zat voor een rondje 3dmark.

de extra 512 zal geen frame erbij gooien met die videokaart :)
Voor 3dMark zal 512mb extra slecht 5% schelen ofso. Bij Cossacks 2 (ken heel het spel niet) zullen 2000 mannetjes best veel ram vragen. UT2004 kreegbij mij in ieder geval een enorme performanceboost van 512-->1024.
Hoor je je harde schijf niet veel swappen als er meer dan 2000 mannetje op je scherm verschijnen?
is het trouwens zo dat PCX gewoon hetzelfde is als FX maar dan op PCI-e?
http://img.hexus.net/v2/g.../nvidia/ASUS/PCIe/GPU.jpg Denk het wel...

Ja, ik vind het ook jammer dat ik geen 1024 heb, maar misschien komt dat nog over een paar maanden. Cossacks heb ik lang niet meer gespeeld, dus dat van de HD weet ik niet. Maar ik denk dat er om het spel beter te kunnen spelen ook echt een betere videokaart in moet. 5900 is te weinig, 6600 lijkt me perfect.
Houdt er rekening mee dat deze kaart gebasseerd is op de GeForce FX5900XT chip.

Dessalniettemin in mijn eigen ervaring met de FX5950Ultra produceerd het een geweldige beeldkwaliteit.

Deze is wel wat trager maar ondanks dat toch nog een heel mooi dingetje.