Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer DeathAdder (1800dpi - PC) Review

john milton 20 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.525 views

Razer DeathAdder (1800dpi - PC)

Pluspunten

• Schitterend design, wow-factor
  • Erg nauwkeurig
  • Ergonomisch vormgegeven
  • Lekkere feel (materiaal)
  • Voelt stevig aan
  • gebruiksgemak meerdere profielen en on-the fly aanpassen
  • Mac Os X ondersteuning

Minpunten

• (-extra stroomkosten van lampjes?)
  • eigenlijk tot nu toe geen

Review Razer Deathadder

Ik heb even getwijfeld om een review over deze muis te schrijven, na het lezen van de bijna perfecte 5 sterrenreview van mezstah. Er is geen manier dat ik dat kan toppen. Hij heeft meer ervaring met muizen in het algemeen en meer ervaring met deze specifieke muis. Mijn ervaringen verschillen echter met die van hem en natuurlijk is het fijn om meerdere reviews van een product te hebben

Ik kom zelf net van een afgeragde Logitech lasermuis af waar al geen voetjes meer aanzaten en met mijn bureau als muismat. Het is dus overduidelijk en misschien niet zo verwonderlijk dat hoe het nu gaat een 'muis-hemel' is, maar ik zal toch proberen zo kritisch en objectief mogelijk te zijn. Het meeste gamen vindt ook bij vrienden thuis plaats waar ik wel met goed spul werk.

Specificaties

On-The-Fly Sensitivity™ adjustment
Always-On™ mode
Ultra-large non-slip buttons
16-bit ultra-wide data path
6400 frames per second (5.8 megapixels per second)
60–120 inches per second and 15g of acceleration
Zero-acoustic Ultraslick™ Teflon feet
Gold-plated USB connector
Seven-foot, lightweight, non-tangle cord
Approximate size: 128mm (length) x 70mm (width) x 42.5mm (height)

Aanschaf

De rit begon in de mediamarkt Groningen waar 30 muizen naast elkaar lagen. Ik heb er zoveel mogelijk gevoeld, maar aangezien ze niet aangesloten zijn kun je dan alleen wat zeggen over de ergonomie en het design. De Logitech MX-518 was toen mijn favoriet, gevolgd door de G5. Er stond echter geen een Razer model bij. Toen ik reviews ging lezen en plaatjes van de Razer modellen had gezien kwam ik snel bij dit merk uit. De reviews waren bijzonder lovend en ik vind het ook nog puur eye-candy wat Razer maakt. Daar kon geen Logitech tegenop. Na getwijfeld te hebben tussen Mamba, Lachesis en Deathadder, kwam ik uiteindelijk zonder deze in het echt te hebben gezien op laatstgenoemde uit. Enigszins een gok dus. Maar wel een die achteraf goed uit bleek te pakken. Met het-oog-wil-ook-wat in mijn achterhoofd heb ik de Deathadder bij Komplett besteld tezamen met het Logitech Illuminated toetsenbord en de Razer eXactmat met eXactrest. Dit werd snel geleverd.

Verpakking en inhoud

De Razer komt in een luxe verpakking. Hij is van stevig karton en daarbinnen zit hij veilig in gepast plastic zodat hij niet heen-en-weer kan bewegen. Op de voorkant zelf staat logischerwijs de muis zelf afgebeeld. De voorflap kan opengeklapt worden zodat de muis zelf zichtbaar wordt. Binnenin vind je een aantal boekjes, de muis zelf en de driver cd. De verpakking oogt alsof je hem veilig van redelijke hoogte zou kunnen laten vallen zonder de muis te beschadigen. Ik heb dit niet uitgeprobeerd. Extra voetjes werden helaas niet bijgeleverd, maar dit is voorlopig geen drama.

Vormgeving

Dit is eigenlijk een van de hoofdredenen waardoor ik bij deze muis uitkwam. Ik heb zelden zo’n snazzy muis gezien. Een hoog gadgetgehalte zou je kunnen zeggen. Het eerste wat opvalt is natuurlijk het fluorescerende blauwe Razer logo wat trots op het polsgedeelte van de muis prijkt. De blauwe led rage mag dan voorbij zijn, ik vind dit op de muis echt schitterend. Deze bovenkant voelt als een combinatie van rubber en kunststof en bestaat uit een stuk van onder tot bovenkant. Tussen de twee knoppen bevindt zich uiteraard het scrollwieltje wat ook blauw licht geeft, al lijkt dit een paar tinten lichter te zijn dan het logo. De zijkanten van de muis zijn van zwart kunststof gemaakt met een soort hoogglans look, evenals de twee knoppen aan de linkerzijkant en de onderkant, welke door folie beschermd werd voor de ingebruikname. De muis is symmetrisch van vorm. De kabel is vrij dun en daardoor niet hinderlijk in de bewegingen. Deze is tevens voorzien van een vergulde USB-connector op het eind, wat altijd leuk is, al valt de meerwaarde daarvan natuurlijk te bezien. Aan de onderkant zit een lang teflon voetje en boven links en rechts ook een.

Ergonomie

Mijn vorige Logitech muis gebruikte ik vooral met mijn vingertoppen. De Razer Deathadder is zo vormgegeven dat ik mijn hele hand erop kan laten rusten, wat een stuk minder van je spieren vergt. Het is nog steeds mogelijk deze alleen met vingers te sturen maar daar lijkt hij niet voor bedoeld. Het materiaal van de bovenkant voelt prettig aan en van zweethanden of glij-acties over de muis heb ik dan ook geen last gehad. De muis is precies goed voor mijn handen (middelgroot) en mijn vingers hangen niet over de knoppen heen. Met mijn duim kan ik beide knoppen aan de zijkant simpel bedienen zonde rhiervoor mijn hand te hoeven verplaatsen. Ik moest wel wennen aan het scrollwieltje doordat ik gewend was met het uiterste topje van mijn wijsvinger te scrollen en dat wil niet goed als je je h and op de muis hebt. Na enige weken weet je echter niet beter dan dat je met je vingerkootje scrollt.

Sommigen hebben aangegeven te moeten wennen aan de gevoeligheid van de knoppen op de muis. Ik heb hier zelf echt geen seconde last van gehad. Misschien is dit iets wat razer heeft aangepast of ik druk gewoon niet met mijn vingers, maar het is me nog niet overkomen dat ik per ongeluk een van de toetsen indrukte. Ik kan me voorstellen dat dit sneller gebeurd als je vingers over de knoppen komen aan het einde van de muis, wat ik net even probeerde. Dit zal dus eerder het geval zijn als je enorme kolenschoppen hebt en je vingers vrij veel contact met het uiteinde van de knoppen maken.

Duurzaamheid

Dit onderdeel zal met verloop van tijd geŘpdate worden. Ik heb de muis nu een maand in gebruik in combinatie met de Razer eXactmat en eXactrest en ik heb gelukkig nergens over te klagen. Wanneer dat wel gebeurd zal de review worden aangepast. Wat ik er wel over kan zeggen is dat de muis zeer solide oogt, mede doordat het bovengedeelte uit ÚÚn stuk is opgebouwd en er geen frictie tussen de knoppen en onderdelen optreedt en nergens speling is te vinden. De muis voelt ook stevig aan hoewel hij niet echt zwaar is en er rammelt niets.

Installatie en drivers/ondersteuning

De muis werkte meteen na aansluiten op de usb poort. Omdat ik ergens iets had gelezen over verschillende drivers heb ik toch eerst die van de cd gedownload om daarna te kijken welke update ik wilde hebben (ivm met inschakeling prediction). Uiteindelijk heb ik toch daarna gewoon de nieuwste update ge´nstalleerd. Dit ging redelijk vlot, al moest de pc daarna wel opnieuw opgestart worden. Hierna krijg je in de systray een razer icoontje waarmee je in de software komt. Hier kun je alle instellingen van de Deathadder veranderen. Onder andere:

• Windows sens
• Acceleratie (uit/aan)
• X en Y-as instellingen onafhankelijk van elkaar
• Profielen
• Uit of aanzetten van de ledlampjes
• DPI 450-850-1800
• pollingrate 125-500-1000

Ikzelf heb de DPI op 1800 staan en de pollingrate op 500. De muis is hiermee redelijk gevoelig maar dit wende snel. Ik had hem hiervoor op langzaam staan maar vond dit uiteindelijk toch niet effectief en het high-sensitivity wendde snel. De x en y as instellingen gebruik ik niet en zie het nu daar ook minder van in. Tevens kun je vanuit hier meteen de firmware en drivers updaten. Razer brengt regelmatig nieuwe uit. Bovendien wordt Mac OS X ondersteund.

Dagelijks gebruik en gamen

Ik ben zeer tevreden over het gebruik tot nu toe. De muis glijdt ongelooflijk soepel, al zal dit ook door de eXactmat komen. De muis is zeer precies en bijzonder snel. Ik merk dat ik een stuk beter ben geworden in het maken van headshots met spellen als COD. De Teflon voetjes steken genoeg uit dat de onderkant van de muis niet over mijn aluminium mat heen schraapt. Dit gaat juist praktisch geruisloos. Op het bureau werkt hij ook goed, maar dit is wel duidelijk een stap terug in vergelijking met mijn eXactmat, maar dat mag natuurlijk ook wel. De lift-off distance is prima. Zodra je de muis optilt stopt deze met tracken, al til ik de muis persoonlijk nooit op. Mijn muismat is groot genoeg om alle bewegingen te kunnen maken en aangezien ik high-sensitivity speel hoef ik nooit meerdere bewegingen te maken met de muis voor een handeling op het scherm. Tevens las ik dat bij een aantal (vroegere?) exemplaren het scrollwieltje knarste. Hier heb ik totaal geen last van, je hoort hem praktisch niet. Ook praktisch is het on-the-fly bijstellen van de gevoeligheid van de muis. Hier heb ik een van de zijknoppen voor ingesteld. Als je deze indrukt kun je met het scrollwieltje de gevoeligheid aanpassen. Ook is het mogelijk met een knop op de onderkant te schakelen tussen 5 verschillende profielen, waar je standaardsnelheden/gevoeligheden in kan opslaan. De weerstand van het dunne kabeltje is praktisch nul.

Voor een normale muis die gebruikt wordt tijdens het surfen is het prijskaartje wellicht te hoog, tenzij de wow-factor doorslaggevend is. De gemiddelde goed beoordeelde gamersmuis echter, kost al gauw een paar tientjes. Als je bedenkt dat je voor een kleine 35 euro een prachtig vormgegeven en bijzonder nauwkeurige muis hebt, valt de prijs echter wel degelijk mee.

Meer lezen:

Uiteraard is er veel over deze muis te lezen. Hieronder een willekeurige selectie:
review op Techpowerup
review op xsreviews
review op neoseeker
review op Cnet
review op Phoronix
youtube filmpje klik

De Razer Deathadder is waarschijnlijk een van de aankopen waar ik relatief het meeste plezier van zal hebben. Ik vind het design echt schitterend en het is dan ook de eye-candy waarde die voor een groot deel meespeelde in de aanschaf van deze muis. Maar alleen dat is uiteraard niet genoeg. Je hebt immers niets aan een mooie muis terwijl iedereen je voor je kop schiet in games. De frustratie zou ervoor zorgen dat de muis het niet lang zou maken. En dat is het tweede punt waarom ik voor deze muis gekozen heb. Hij is enorm precies en heeft een zeer prettige vorm waar mijn hand volledig op kan rusten. Zeker in combinatie met de Exactmat en eXactrest is qua muizen voor mij echt een wereld opengegaan. Met oog op RSI is het fijn om te weten dat de muis erg soepel klikt en scrollt, zonder dat dit gebeurd terwijl het niet de bedoeling is. Hij is iets duurder dan het gemiddelde muisje, maar voor een gamer wiens oog ook wat wil lijkt dit me een zeer goede aankoop.

Heb jij ook een Razer DeathAdder (1800dpi - PC)?

Goede review, ik gebruik zelf een Lachesis met die muismat maar die polsteun is niet aan te raden als je RSI klachten hebt.
Als je langere tijd muist zoals bij het gamen dan knijpt het de bloedtoevoer af naar je hand.
Bij het betere office werk type je nog weleens wat met beide handen dus dan zal het wel meevallen.

Een andere nadeel van die muis is dat hij niet voor linkshandigen te gebruiken is, erg jammer want daar deed Razer het altijd zo goed, daarom heb ik de Lachesis.
mooi en duidelijk schrijven, enige wat ik te mauwen heb is de negatieve eigenschappen (volgensmij kon je die eigenlijk niet vinden, daarom de extra stroomkosten aangegeven?)
Een ander pluspunt wat mij betreft is de ondersteuning van Mac OSX!
Dank!

@Himlims_: Ja dat is inderdaad de reden. Ik kon verder geen minpunten bedenken.

@bierkameel: ik heb daar zelf geen last van gehad, afgeknepen bloedtoevoer. Het niet linkshandig zijn zou ik niet als een nadeel zien. hij is symmetrisch, dus alleen de zijkant knoppen zitten goed. bij een linkshandige muis zou 'hij is niet voor rechtshandigen te gebruiken' ook niet bij de nadelen staan, lijkt me. Als Razer inderdaad geen muizen voor linkshandigen zou maken zou ik dat inderdaad wel als een groot nadeel zien. maar ze hadden hem inderdaad voor beiden geschikt kunnen maken door die knoppen ook op rechterzijde te maken. Maar goed, die zouden mij misschien weer in de weg zitten als 'righty' :-)

@Gnuus, je hebt gelijk, ik zet hem erbij! :)
Misschien een tip voor Deathadder gebruikers met een eXact Mat: Ruil hem in voor een Destructor. Ik heb gemerkt dat bij veel gebruik de Exact Mat slijtage van de muisvoetjes veroorzaakt. Nu heb ik een Razer Destructor en buiten dat de muis beter glijd slijten de muisvoetjes minder snel.