Sennheiser IE 7 (Zwart) Review

BugBoy 20 juli 2009, laatste update op 18 mei 2016, 641 views

Sennheiser IE 7 (Zwart)

Topkwaliteit voor een stevige prijs.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Robuust uitgevoerd
  • Handige bewaardoos
  • Over-the-ear

Minpunten

• Geen ingebouwde microfoon voor headset gebruik.
  • Snoer niet verwisselbaar

Deze review is wat afwijkend, omdat ik geen audiofiel ben en de IE7 vaak op een onconventionele manier gebruik. Ik heb de Sennheiser IE7 gekocht voor mijn iPhone, die ik ook gebruik als muziekspeler. Ik wou perse in-ears, omdat de koptelefoon ook op de motorfiets gebruik als gehoorbescherming en voor een beetje muziek onderweg. Verder luister ik naar muziek op mijn werk of bij het uitlaten van de hond. Als player wordt meestal een iPhone 3G of een iPod Shuffle (2nd gen) gebruikt.

In het begin is het even een gezoek om de juiste afsluiting te krijgen, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt dan heb je ook wel een goede sound. Vooral de lage tonen vallen weg bij een matige afsluiting. In het begin was ik niet erg overtuigt van het geluid, maar ik weet niet of dit komt door het inspelen of doordat ik de dopjes in het begin niet goed in had zitten. Daar moet je wel even handigheid in krijgen.

De afsluiting van de in-ears is met de juiste kussentjes (worden bijgeleverd) perfect. Op de motor heb ik tot 140km/u weinig last van windgeruis en is de muziek prima verstaanbaar (de Schuberth C3 helm helpt overigens ook) op een BMW R1100S. Het is zeker vergelijkbaar met mijn custom-made Earmo doppen. De muziek is tot 160km/u prima te horen, maar natuurlijk hoor je het overige verkeer wat minder dan met de Earmo doppen.

Ik heb vooral voor de IE7 gekozen, omdat ik het mooi onopvallend vind. Het dragen van de draad over je oren is prettig, omdat je dan geen bijgeluiden hebt tijdens het lopen. Verder is het draad verstevigd. Dit verlengt hopelijk de levensduur. Vooral bij het gebruik op de motorfiets is dit prettig. Ook het ruime assortiment van "kussentjes" en de nette box hebben mij over de streep getrokken.

Het is duidelijk dat de iPhone (of mijn iPod Shuffle) eigenlijk de beperkende factor is. Ik heb er zeker geen spijt van, maar voor mijn gebruik was een IE6 waarschijnlijk ook prima geweest.

Na 5 jaar ben ik nog steeds tevreden over de IE7. De dopjes zijn vandaag per ongeluk uitgewassen, maar ze doen het nog steeds prima :-) Ook 2 jaar later spelen ze nog altijd. Ik heb wel de indruk dat ze wat minder worden, maar voor het hardlopen en op de motor zijn ze nog prima bruikbaar.

Heb jij ook een Sennheiser IE 7 (Zwart)?

Voor een niet audiofiel heb je best een dure smaak,je hebt de bijna topper van Sennheiser bij zijn kladden gepakt!). Er zijn allerhande in-ear phones te koop voor maar een kwart van het geld (denk bijv. aan de CX-serie).

Het is stil aan wel bekend (lees de reviews er maar op na) dat de IE-serie van Sennheiser behoorlijk ingespeeld moeten worden. Dit kun je overigens het beste doen met een nachtje diverse ruisjes er overheen te gooien (zie bijv. de erg goede review van iAudio: productreview: Sennheiser IE 7 review door iAudio).

Het is een över-de-oor systeem, gaat dat wel lekker met je helm? Ik zou er iets minder last van hebben omdat ik altijd onder mijn helm nog een "muts" (hoe heten die dingen) draag, dus dan ook automatisch de kabels en het spul in mijn oor in het gareel houdt. Waar ik meer mee zit is of je nog wel voldoende informatie van het verkeer om je heen krijgt? Er speelt muziek en ze sluiten behoorlijk af, kan ik dan nog wel een claxonerende auto horen bijvoorbeeld.....

Sennheiser en Apple is niet het beste huwelijk dat je je voor kunt stellen. De out-put van de iPhone en de iPod is eigenlijk net iets te laag. Plus dat de zeer analytische IE7 ook de tekortkomingen keihard aan het licht brengt.

Als je de IE7 achteraf toch te goed vindt, kun je ze altijd nog aan mij geven, krijg van mij nieuwe CX400 in-ears :P.
Ze zijn duur, maar erg goed. Voor €170 heb ik oordopjes die een fantastisch geluid geven en ook nog goed het geluid in mijn helm dempt. Je krijgt inderdaad weinig geluid mee op de motor, maar eigenlijk kreeg ik dat met de Alpine doppen ook niet. Windgeruis en uitlaat maken genoeg herrie om een auto niet te horen.

Claxon hoor ik wel, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Dan heeft hij mij al wel gezien. ;)

Overigens gebruik ik de oordoppen ook wel normaal (hond uitlaten, hardlopen, ...). Ik vind het over-het-oor snoer juist erg prettig. De dopjes blijven steviger zitten. Ook met hardlopen blijven ze goed zitten en heb je minder last van het 'tikken' van het snoer.
Ik heb zelf moeten googlen of dit artikel over een earphone of headphone ging...
Je voegt best wat prentjes toe :) of toch op z'n minst 1.
En je artikel herlezen is een must om zo telkens weer betere zinsconstructies te zoeken.
Rechts heb je "Shortcuts", ga naar Productinfo en je weet waar het over gaat.
Rechts heb je "Shortcuts", ga naar Productinfo en je weet waar het over gaat.
uiteraard heb je daar gelijk in, maar ik vind ook dat het een manco aan de review is, als niet duidelijk is waar om gaat. Bovendien ziet het er met een paar pics gewoon een stuk beter uit. ook met de 'kopjes' ben ik het eens.
Weer de vaste eerste reactie:

- Plaatjes
- Kopjes (dikgedrukt)

In de eerste alinea: Zijn het nou in ears of een echte headphone? En die zin "ik wou ... muziek onderweg" loopt niet echt lekker.
Tweede alinea: overtuigt = overtuigd.
Vierde alinea: Praat je hier over de kwaliteit van het geluid dat de iPhone of Shuffle leveren? Ik vind persoonlijk het geluid van de iPhone goed. Zeker met goede headphones kun je je echt 'in de scene / muziek bevinden'.

Als review vind ik dit stukje wel wat matig. Te kort en te weinig inhoudelijke opmerkingen. Ook loopt het verhaal niet echt lekker. Een voldoende voor het verhaal, maar zeker wel voor verbetering vatbaar; 3 sterren.